Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2465
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?
Eways har en variant att alla intäkter går till fastighetägaren och kunderna får betala 49:- per månad för ett laddkort.
Då går det ju att hålla ett något lägre kWh pris runt 2;00 kr, kanske det är en bättre lösning?
Men beror ju på hur mycket som laddas. Och om de höjer priset till 99:- per månad i framtiden vet vi inte.
Helst vill vi inte vara helt låsta till en leverantör.
Då går det ju att hålla ett något lägre kWh pris runt 2;00 kr, kanske det är en bättre lösning?
Men beror ju på hur mycket som laddas. Och om de höjer priset till 99:- per månad i framtiden vet vi inte.
Helst vill vi inte vara helt låsta till en leverantör.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?
På min arbetsplats har man i garaget där jag parkerar installerat Bee-laddare för ett halvår sen (https://bee.se/om-laddning/ladda-pa-jobbet/), men fortfarande inte aktiverat dem. Tanken är att de ska kopplas på tag (rfid), men det är väl det där med olika företag, förmåns-, personal- och privatbil så man inte vet hur och hur mycket man ska ta betalt... Vi är 3 elbilar och 3-4 laddhybrider som parkerar där just nu, men ingen kan alltså ladda i dagsläget. Jag har bara 2 mil till jobbet så jag kommer inte vara intresserad - om det inte kostar typ 1kr/kWh.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2465
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?
Besöksparkering är utomhus, men det kanske skulle vara en bra idé att få upp några laddare där också.
Frågan är om det ska vara samma betallösning som inuti hyresgästgaraget, eller någon mer publik betaltjänst för dem?
Här är en ny variant av laddstolpe med Visa & Mastercard korts betalning:
Frågan är om det ska vara samma betallösning som inuti hyresgästgaraget, eller någon mer publik betaltjänst för dem?
Här är en ny variant av laddstolpe med Visa & Mastercard korts betalning:
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 22 okt 2019 21:28
Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?
Hyr de olika företagen specifika parkeringsplatser med tillhörande RFID som de kan dela ut till sina medarbetare?
Tänkte om varje laddpunk och samma bil står på samma plats så kanske de olika företagen kan uppskatta hur många kWh de gör av med på en snittmånad och betala efter det. Sedan varje år läser ni av mätaren för varje laddpunkt och kollar om företaget är skyldig mer pengar eller om ni ska betala tillbaka? Då minimeras administrationen en smula.
Exempel

Tänkte om varje laddpunk och samma bil står på samma plats så kanske de olika företagen kan uppskatta hur många kWh de gör av med på en snittmånad och betala efter det. Sedan varje år läser ni av mätaren för varje laddpunkt och kollar om företaget är skyldig mer pengar eller om ni ska betala tillbaka? Då minimeras administrationen en smula.
Exempel

- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2465
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?
Ja de hyr fasta P-platser i garaget.
Men jag tror inte på modellen med årlig avläsning i denna typ av garage, det funkar säkert perfekt i Brf:er och samfällda garage.
Här måste det nog till någon vettig och prisvärd betallösning. Så att det går att ladda med privat betalning, företagskort, laddkort per servicebil etc.
Tyvärr har ju varje leverantör av laddboxar hittat på sin egen lösning så detta är en djungel.
Laddstationen med kreditkortslösning på varje station är väldigt kostsam, kostar 60,000:- styck för två ladduttag.
Avgift för betalningsinlösaren är sedan 4% på alla transaktioner. Årlig serviceavgift för telemetri och övervakning av varje laddstation 2.500 kronor, blir dyrt 312 000:- per år i avgift med 125 stycken laddstationer som ger 250 laddpunkter.
Skissade även på lite intäkter, vad tror ni om denna prognos?
Jag har utgått från att det är 320 P-platser totalt i garaget, och vi installerar ladduttag på 250 av dem. Tror inte på att det blir 100% elbilar så fort.
Laddpris 2,50 per kWh, intäkt 1,00 sek per kWh efter inköp och 20 % avdrag till den som sköter driften. Start januari år 2021
Elnätsavtal L10L hos Ellevio: https://www.ellevio.se/globalassets/upl ... 200201.pdf
En grov uppskattning är det handlar om 8 miljoner i installationskostnad, och i bästa fall fyra miljoner i investeringsbidrag.
Men jag tror inte på modellen med årlig avläsning i denna typ av garage, det funkar säkert perfekt i Brf:er och samfällda garage.
Här måste det nog till någon vettig och prisvärd betallösning. Så att det går att ladda med privat betalning, företagskort, laddkort per servicebil etc.
Tyvärr har ju varje leverantör av laddboxar hittat på sin egen lösning så detta är en djungel.
Laddstationen med kreditkortslösning på varje station är väldigt kostsam, kostar 60,000:- styck för två ladduttag.
Avgift för betalningsinlösaren är sedan 4% på alla transaktioner. Årlig serviceavgift för telemetri och övervakning av varje laddstation 2.500 kronor, blir dyrt 312 000:- per år i avgift med 125 stycken laddstationer som ger 250 laddpunkter.
Skissade även på lite intäkter, vad tror ni om denna prognos?
Jag har utgått från att det är 320 P-platser totalt i garaget, och vi installerar ladduttag på 250 av dem. Tror inte på att det blir 100% elbilar så fort.
Laddpris 2,50 per kWh, intäkt 1,00 sek per kWh efter inköp och 20 % avdrag till den som sköter driften. Start januari år 2021
Elnätsavtal L10L hos Ellevio: https://www.ellevio.se/globalassets/upl ... 200201.pdf
En grov uppskattning är det handlar om 8 miljoner i installationskostnad, och i bästa fall fyra miljoner i investeringsbidrag.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?
Jag skall sätta upp 20-25 platser på en kontorsfastighet och har tittat på Rexels betalningslösning. https://rexolution.se/laddsystem/
De tar 65 kr + moms per användare och månad. Dessa faktureras sedan direkt till användaren.
20% av laddintäkterna behåller de.
Skall få en fullständig demo nästa vecka, men det verkar smidigt!
De tar 65 kr + moms per användare och månad. Dessa faktureras sedan direkt till användaren.
20% av laddintäkterna behåller de.
Skall få en fullständig demo nästa vecka, men det verkar smidigt!
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?
Vem bestämmer kWh priset? Du eller Rexolution?Rena skrev:Jag skall sätta upp 20-25 platser på en kontorsfastighet och har tittat på Rexels betalningslösning. https://rexolution.se/laddsystem/
De tar 65 kr + moms per användare och månad. Dessa faktureras sedan direkt till användaren.
20% av laddintäkterna behåller de.
Skall få en fullständig demo nästa vecka, men det verkar smidigt!
Annars motsvarar jo 65kr+moms ungefär en 5% tjänst, så om du inte har tillgänglig Admin-resurs inhouse, så är väl det ett ok pris tycker jag.
20% verkar det som man oavsett måste betala oberoende av vem man väljer.
Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?
Jag bestämmer priset, antigen tid eller kWh eller både och.heldiggrisen skrev:Vem bestämmer kWh priset? Du eller Rexolution?Rena skrev:Jag skall sätta upp 20-25 platser på en kontorsfastighet och har tittat på Rexels betalningslösning. https://rexolution.se/laddsystem/
De tar 65 kr + moms per användare och månad. Dessa faktureras sedan direkt till användaren.
20% av laddintäkterna behåller de.
Skall få en fullständig demo nästa vecka, men det verkar smidigt!
Annars motsvarar jo 65kr+moms ungefär en 5% tjänst, så om du inte har tillgänglig Admin-resurs inhouse, så är väl det ett ok pris tycker jag.
20% verkar det som man oavsett måste betala oberoende av vem man väljer.
Vill helt komma ifrån admin då vi egentligen bara hyr ut lokaler.
Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?
Funkar Eways bra hos er? Vi ska installera boxar i vår förening och Eways är ett av alternativen.bylund skrev:Är syftet att ändå tjäna pengar på själva laddningen? Eller är det 2,50 kr/kWh för att även täcka fast kostnader, och inte ta högre hyra för platser med laddbox?
Annars borde det väl gå att komma lägre. Jag betalar 200 kr/mån + 1,30 kr/kWh i min BRF, och det är Eways som driftar och tar betalt. Vet inte hur avtalet ser ut, men det känns inte som att det är någon som skor sig väldigt mycket på det, men rimligen inte förlorar en massa pengar heller.
Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?
Jag har bara sett hur det fungerar som slutanvändare, och det har på det hela taget funkat bra, något strul med någon konfiguration någon gång när en box hade bytts ut, men det löste de. Jag vet inte hur samarbetet Eways - styrelse - fastighetsskötare fungerar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?
Kanon, det låter ju bra! Vilket märke är det på boxarna?bylund skrev:Jag har bara sett hur det fungerar som slutanvändare, och det har på det hela taget funkat bra, något strul med någon konfiguration någon gång när en box hade bytts ut, men det löste de. Jag vet inte hur samarbetet Eways - styrelse - fastighetsskötare fungerar.
Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?
Chargeamps Halo enfas har vi. Upplägget för slutanvändare är 200 kr/mån + 1,30 kr/kWh.Anderzzon skrev:Kanon, det låter ju bra! Vilket märke är det på boxarna?bylund skrev:Jag har bara sett hur det fungerar som slutanvändare, och det har på det hela taget funkat bra, något strul med någon konfiguration någon gång när en box hade bytts ut, men det löste de. Jag vet inte hur samarbetet Eways - styrelse - fastighetsskötare fungerar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Betallösning för att ladda på jobbet år 2020?
Jag tror också att 2,5:-/kWh är där smärtgränsen går.
Nu har jag egen villa och kan ladda hemma för runt 1:-/kWh men jag har även möjlighet att ladda på jobbet för just 2,5:-/kWh
Det är inte många bilar man ser inkopplade på dessa stolpar, speciellt inte med tanke på att tex BEE tar 2,5:-/kWh men står ju längs vägen och då är folk benägna att betala mer för en tjänst tänk lite Pressbyrån kontra ICA.
Nu har jag egen villa och kan ladda hemma för runt 1:-/kWh men jag har även möjlighet att ladda på jobbet för just 2,5:-/kWh
Det är inte många bilar man ser inkopplade på dessa stolpar, speciellt inte med tanke på att tex BEE tar 2,5:-/kWh men står ju längs vägen och då är folk benägna att betala mer för en tjänst tänk lite Pressbyrån kontra ICA.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket