Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Det var ju konstigt! Undrar hur dom kom fram till den prissättningen mellan länderna.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Tydligen är det elli.eco som står för tekniken bakom VWs laddtjänster.
Ska finnas en elli-app som man kan nyttja direkt som jag tolkar det.
Men den verkar inte tillänglig i svenska appstore.
Skulle va intressant å se vad det erbjuds för priser där.
Ska finnas en elli-app som man kan nyttja direkt som jag tolkar det.
Men den verkar inte tillänglig i svenska appstore.
Skulle va intressant å se vad det erbjuds för priser där.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Lyckades ladda hem appen och registrera ett konto.taliz skrev:Tydligen är det elli.eco som står för tekniken bakom VWs laddtjänster.
Ska finnas en elli-app som man kan nyttja direkt som jag tolkar det.
Men den verkar inte tillänglig i svenska appstore.
Skulle va intressant å se vad det erbjuds för priser där.
Men ingen skillnad mot att ladda med ionity appen.
Re: Ionitys laddnätverk
Hmm.. gäller det norska abbonemanget bara i Norge eller får de Norskt pris på alla Ionity?taliz skrev:Mer än dubbelt så dyrt på ionity med VWs We Charge i Sverige vs Norge.
Kanske går att teckna Norskt abbonemang

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Ionitys laddnätverk
Går det inte att anmäla dig till en viss tariff?Markus skrev:Lyckades ladda hem appen och registrera ett konto.taliz skrev:Tydligen är det elli.eco som står för tekniken bakom VWs laddtjänster.
Ska finnas en elli-app som man kan nyttja direkt som jag tolkar det.
Men den verkar inte tillänglig i svenska appstore.
Skulle va intressant å se vad det erbjuds för priser där.
Men ingen skillnad mot att ladda med ionity appen.
Det står ju på elli.eco att "step 1" är att installera appen, "step 2" är "choose tariff".
Annars kanske det går om du byter region-inställning till Tyskland?

Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Det står ju "i hele Europa". Men antar att det blir svårt som svensk med en svensk bil...Maw skrev:Hmm.. gäller det norska abbonemanget bara i Norge eller får de Norskt pris på alla Ionity?taliz skrev:Mer än dubbelt så dyrt på ionity med VWs We Charge i Sverige vs Norge.
Kanske går att teckna Norskt abbonemang
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har ett suddigt minne av att det är samma sak för e-tron abonnemanget. Norrmän laddar billigare hos Ionity. Och det är ju iofs lite konstigt med tanke på att Ionity har fått en massa pengar från EU, men Norge är inte ens med i EU. Det hade varit roligt att få höra motiveringen varför just norrmän får bättre villkor. Kan det helt enkelt vara så att Ionity har en massa konkurrens i Norge och att ingen skulle använda deras laddare om de hade tagit samma priser som i alla andra länder? Förklarar iofs inte varför norska VW/Audi ägare får billigare laddning även utanför Norge.Maw skrev:Hmm.. gäller det norska abbonemanget bara i Norge eller får de Norskt pris på alla Ionity?taliz skrev:Mer än dubbelt så dyrt på ionity med VWs We Charge i Sverige vs Norge.
Kanske går att teckna Norskt abbonemang
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
taliz skrev:Går det inte att anmäla dig till en viss tariff?Markus skrev:Lyckades ladda hem appen och registrera ett konto.taliz skrev:Tydligen är det elli.eco som står för tekniken bakom VWs laddtjänster.
Ska finnas en elli-app som man kan nyttja direkt som jag tolkar det.
Men den verkar inte tillänglig i svenska appstore.
Skulle va intressant å se vad det erbjuds för priser där.
Men ingen skillnad mot att ladda med ionity appen.
Det står ju på elli.eco att "step 1" är att installera appen, "step 2" är "choose tariff".
Annars kanske det går om du byter region-inställning till Tyskland?
Kunde bara välja följande.
Re: Ionitys laddnätverk
Hur var det nu om man köper en ID.4 och registrerar sig på ionityabonemanget, kan man då ladda andra bilar också? Svärfar får ju sin ID.4 snart och han kommer inte ha nån nytta av Ionity eftersom han knappt kör mer än 100km från hemmet. Men jag hade ju inte sagt nej till 1,80kr/kWh under semestern 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Det ska väl inte vara några problem.HelectriC skrev:Hur var det nu om man köper en ID.4 och registrerar sig på ionityabonemanget, kan man då ladda andra bilar också? Svärfar får ju sin ID.4 snart och han kommer inte ha nån nytta av Ionity eftersom han knappt kör mer än 100km från hemmet. Men jag hade ju inte sagt nej till 1,80kr/kWh under semestern
Han kan ju beställa ett laddkort som han ger till dig, sen kan ni ju koppla ditt kreditkort dit kanske.
Då får du antagligen betala om/när han laddar med appen, men det kanske det är värt som tack.

Samtidigt binder han sig då på 12 mån för 109kr/mån, så det krävs ju ändå några laddningar innan det är värt det.
1,60kr/kWh är det förresten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Vart läser man dessa priser?taliz skrev:Det ska väl inte vara några problem.HelectriC skrev:Hur var det nu om man köper en ID.4 och registrerar sig på ionityabonemanget, kan man då ladda andra bilar också? Svärfar får ju sin ID.4 snart och han kommer inte ha nån nytta av Ionity eftersom han knappt kör mer än 100km från hemmet. Men jag hade ju inte sagt nej till 1,80kr/kWh under semestern
Han kan ju beställa ett laddkort som han ger till dig, sen kan ni ju koppla ditt kreditkort dit kanske.
Då får du antagligen betala om/när han laddar med appen, men det kanske det är värt som tack.
Samtidigt binder han sig då på 12 mån för 109kr/mån, så det krävs ju ändå några laddningar innan det är värt det.
1,60kr/kWh är det förresten.
Vilka andra kommer ner i dessa priser hos Ionity?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Ionitys laddnätverk
Hmm då måste man ladda minst 100 kwh i månaden.(om man annars skulle betala över 2 kr kwh)
De som laddar hemma, hur mycket drar en typisk bil? (Säg att man åker Max 1000 km/år)
De som laddar hemma, hur mycket drar en typisk bil? (Säg att man åker Max 1000 km/år)
Re: Ionitys laddnätverk
En typisk Model 3 LR drar 1,8-2kWh/mil dvs ca 1900kWh på ett år om du menade 1000mil och inte 1000km som du skrev.Mickep skrev:Hmm då måste man ladda minst 100 kwh i månaden.(om man annars skulle betala över 2 kr kwh)
De som laddar hemma, hur mycket drar en typisk bil? (Säg att man åker Max 1000 km/år)
En typisk Model 3 SR+ drar 1,6-1,8kWh/mil dvs ca 1700kWh/år
En typisk Model S drar 2,1-2,3kWh/mil dvs ca 2200kWh/år
En typisk Polestar 2 drar 2-2,2kWh/mil dvs ca 2100kWh/år
En typisk Taycan drar 2,5-2,7kWh/mil dvs ca 2600kWh/år
En typisk E-tron 55 drar 2,5-2,7kWh/mil dvs ca 2600kWh/år
En typisk ID 3 drar 1,8-2kWh/mil dvs ca 1900kWh/år
Orkar inte fler bilar men där får du en fingervisning
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Ionitys laddnätverk
HelectriC skrev:Hur var det nu om man köper en ID.4 och registrerar sig på ionityabonemanget, kan man då ladda andra bilar också? Svärfar får ju sin ID.4 snart och han kommer inte ha nån nytta av Ionity eftersom han knappt kör mer än 100km från hemmet. Men jag hade ju inte sagt nej till 1,80kr/kWh under semestern
Det är väl bara att göra? Du sparar ju ca 7:-/kWh väl? Break even ligger då på 187 kWh/år eller 15,6 kWh/mån. Det är inte många mil det...
Re: Ionitys laddnätverk
Tack för redovisningen om vi räknar genomsnitt ca 1800 kWh per år, så blir det 150 kWh per månad.
1.6 - 2.2 ger 0,6 kr kWh i skillnad mot att ladda hemma (el på SuC) Det är ganska nära.
Break even är 2.4 kr/kWh. Betalar man mer är ett 109 kr /mån abb på ionity värt det. (om man kan få det)
1.6 - 2.2 ger 0,6 kr kWh i skillnad mot att ladda hemma (el på SuC) Det är ganska nära.
Break even är 2.4 kr/kWh. Betalar man mer är ett 109 kr /mån abb på ionity värt det. (om man kan få det)
Re: Ionitys laddnätverk
Vänta lite. Du tänker ladda på Ionity istället för hemma? Generellt är det inte en bra idé även om det lönar sig med några hundralappar...Mickep skrev:Tack för redovisningen om vi räknar genomsnitt ca 1800 kWh per år, så blir det 150 kWh per månad.
1.6 - 2.2 ger 0,6 kr kWh i skillnad mot att ladda hemma (el på SuC) Det är ganska nära.
Break even är 2.4 kr/kWh. Betalar man mer är ett 109 kr /mån abb på ionity värt det. (om man kan få det)
Re: Ionitys laddnätverk
Du får nog räkna med att det blir dyrare i form av högre slitage på batteriet (långsamladdning hemma är snällare mot batteriet) samt dina resor till och från Ionity också drar lite el samt all den extra tid du får lägga på laddning.Mickep skrev:Tack för redovisningen om vi räknar genomsnitt ca 1800 kWh per år, så blir det 150 kWh per månad.
1.6 - 2.2 ger 0,6 kr kWh i skillnad mot att ladda hemma (el på SuC) Det är ganska nära.
Break even är 2.4 kr/kWh. Betalar man mer är ett 109 kr /mån abb på ionity värt det. (om man kan få det)
Räkna heller inte med att du ska kunna ladda fullt när du står på Ionity, det tar ofta väldigt lång tid om man ska ladda över ca 80%, och är det kö så är det inte snyggt att stå kvar och blocka platsen när man ändå inte kan ladda snabbt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Ionitys laddnätverk
1,60 som sagt. Men det gäller om man har köpt en norsk VW...Dodde skrev:Hur landar man för 1,80kr/kWh i Sverige på IONITY? Har jag missat något?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
https://www.volkswagen.no/no/tilkobling ... harge.htmlLasseTM skrev:Vart läser man dessa priser?taliz skrev:Det ska väl inte vara några problem.HelectriC skrev:Hur var det nu om man köper en ID.4 och registrerar sig på ionityabonemanget, kan man då ladda andra bilar också? Svärfar får ju sin ID.4 snart och han kommer inte ha nån nytta av Ionity eftersom han knappt kör mer än 100km från hemmet. Men jag hade ju inte sagt nej till 1,80kr/kWh under semestern
Han kan ju beställa ett laddkort som han ger till dig, sen kan ni ju koppla ditt kreditkort dit kanske.
Då får du antagligen betala om/när han laddar med appen, men det kanske det är värt som tack.
Samtidigt binder han sig då på 12 mån för 109kr/mån, så det krävs ju ändå några laddningar innan det är värt det.
1,60kr/kWh är det förresten.
Vilka andra kommer ner i dessa priser hos Ionity?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja precis, bara en vanlig sommarsemester utan Corona, så kör vi ca 5000km. Då har man passerat 187kWh bara under de fyra veckorna, så är ju resten av årets abonnemang redan avbetalt.MWall skrev:HelectriC skrev:Hur var det nu om man köper en ID.4 och registrerar sig på ionityabonemanget, kan man då ladda andra bilar också? Svärfar får ju sin ID.4 snart och han kommer inte ha nån nytta av Ionity eftersom han knappt kör mer än 100km från hemmet. Men jag hade ju inte sagt nej till 1,80kr/kWh under semestern
Det är väl bara att göra? Du sparar ju ca 7:-/kWh väl? Break even ligger då på 187 kWh/år eller 15,6 kWh/mån. Det är inte många mil det...
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2463
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Bojkottat Ionity?
Nej, jag hade en gratisladdning på BEE kvar som snart går ut.
Och så tog vi en god lunch på Glada Huddik Värdshus.
Men trots att vi tog det väldigt lugnt, och en påtår kaffe, var vi färdiga efter 50 minuter.
Då var det fortfarande 40 minuter laddtid kvar på 50kW laddaren.
Vad snabbt man vänjer sig med 150 kW laddare.
Det var ingen trängsel vid Ionity laddarna under den tiden.
Nej, jag hade en gratisladdning på BEE kvar som snart går ut.
Och så tog vi en god lunch på Glada Huddik Värdshus.
Men trots att vi tog det väldigt lugnt, och en påtår kaffe, var vi färdiga efter 50 minuter.
Då var det fortfarande 40 minuter laddtid kvar på 50kW laddaren.
Vad snabbt man vänjer sig med 150 kW laddare.
Det var ingen trängsel vid Ionity laddarna under den tiden.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19946
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Hehe det där är ju ”min” laddplats
Jag jobbar (bland annat
) 100m därifrån 

Jag jobbar (bland annat


S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2463
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Ja den BEE laddaren såg faltiskt lite sliten utBjelke skrev:Hehe det där är ju ”min” laddplats![]()
Jag jobbar (bland annat) 100m därifrån

Har du sett om alla fyra Ionity laddarna varit upptagna samtidigt ännu vid några tillfällen?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Ionitys laddnätverk
Det bästa med Ionity och många andra laddnät, att det alltid brukar vara någon laddstolpe som är trasig. Vilket är bra PR-mässigt.
Då ser det nämligen ut som att det aldrig är fullt på laddstationen.
Då ser det nämligen ut som att det aldrig är fullt på laddstationen.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/