Off Grid Byggaren skrev:
300 kW förutsätter att endast en elbil laddar vid laddstationens laddpar, annars blir det 150 kW om två som laddar samtidigt. Precis som vid Tesla SuC.
Eon_Tonnebro_2.jpg
Ahh. Det trodde jag inte. Trist!
Lite som gamla SuC V2 då.[/quote]
Med tanke på hur kort tid de flesta bilar klarar att ligga på max laddhastighet (speciellt över 150kW) så är det väl ingen större förlust med två laddpunkter som delar på 300kW?
Så snart den ena börjar gå ner så finns det väl mer än 150kW tillgängligt för den andre? Så endast om två st bilar som klarar att ladda högre än 150kW kommer nästan samtidigt och båda har så pass låg SOC att de får max hastighet blir det en begränsning.[/quote]
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nej, det borde inte spela så stor roll just nu. Att fyra Porsche Taycan glider in vid samma stund och ska ladda är inte så troligt.
Men det jag ser är att transportbilar börjar komma med rejäla batteripack, och utvecklingen verkar även gå mot högre laddeffekter för personbilar.
Ska vi gissa på att år 2025 är 250 kW laddeffekt standard för många elbilar?