Nja, det där är lite feltänk av dig faktiskt. Förstår att du kanske inte inser det direkt, och samma för alla andra som inte har själva snabbladdat så många elbilar (för oss som snabbladdat så är det nog lite mer självklart i de flesta fall skulle jag gissa). Orsaken är just denna med laddkurvan som diskuterats. De flesta elbilar har inte en rak/flatt laddkurva. De flesta elbilar har en högre laddeffekt i början av kurvan. Det varierar, men typiskt är den som högst mellan tex. 10-40 % SoC. Det innebär att en normal bil som står och laddar kanske endast kommer använda mindre än ca 50% av effekten som finns av max hos laddpunkten över hela laddtiden/laddcykeln (integrera ytan på den del av SoC som inte laddar på max effekt). Dvs. hos Ionity så skulle det exemplet innebära att man i snitt endast använder 175 kW (350 / 2). Denna oanvända effekt kan (hos Ionity) inte fördelas ut och användas till att försörja någon annan laddpunkt på stationen, som tex. SuC V3 kan. Det är just detta som gör att man med Ionitys elarkitektur då slösar bort kanske hälften av den effekt som stationen har kapacitet för. Dvs. man kommer kanske endast använda och nyttja hälften av laddkapaciteten även när det är full på stationen.nek0 skrev:Varför inte? De har snabbaste snabbladdare det borde hjälpa att bekräfta det du skrev "högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut"martinot skrev:Helt riktigt. Här håller jag med dig och legato helt. Laddar man när man får som högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut, och då krävs det totalt sätt färre laddpunkter (inte fler) för att kunna försörja lika många körda elbilsmil.MWall skrev:Kan det säkert bli. Men det beror inte på hur ofta man laddar, utan hur många minuter per körd sträcka som man upptar en laddplats. Den tiden kan man påverka på många sätt. T ex ladda oftare, men mindre, för att utnyttja den högre laddeffekten man har då.
Detta är fö. något som Ionity borde ta lite mera hänsyn till när de bygger sina laddstationer med sin elarkitektur (som jag inte tycker de gör riktigt optimalt i dag).
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
nek0 skrev:Nej precis vi är inte där än men man har inte än börjat med elbilana på riktigt . Vi får se vad de blir i framtiden.om Tesla kan bygga en bil som klarar 40-50 riktiga mil varför kan inte de andra göra det?Niklas Z skrev:Det är självklart inte fel tänkt, men det finns många andra aspekter som gör att det är en lösning med brister. Ditt tänk vilar på premisser som inte är för handen. Batterier är både dyra och tunga. Att tro att man kan få ner förbrukningen rejält är inte heller rimligt. Då återstår alternativet att bygga snabbladdare. Om batterier vore betydligt billigare och lättare skulle jag också förorda mer räckvidd, men där är vi inte.nek0 skrev:En bil som inte behöver stanna för laddning skapar inga köer.
Ju längre bilarna kommer på en laddning desto färre snabbladdare behövs det.
Är det fel tänkt av mig vet jag inte, det får vi se i framtiden.
EQS har nog längre räckvidd än någon Tesla.
Re: Ionitys laddnätverk
Nja, det där är lite feltänk av dig faktiskt. Förstår att du kanske inte inser det direkt, och samma för alla andra som inte har själva snabbladdat så många elbilar (för oss som snabbladdat så är det nog lite mer självklart i de flesta fall skulle jag gissa). Orsaken är just denna med laddkurvan som diskuterats.nek0 skrev:Varför inte? De har snabbaste snabbladdare det borde hjälpa att bekräfta det du skrev "högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut"martinot skrev:Helt riktigt. Här håller jag med dig och legato helt. Laddar man när man får som högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut, och då krävs det totalt sätt färre laddpunkter (inte fler) för att kunna försörja lika många körda elbilsmil.MWall skrev:Kan det säkert bli. Men det beror inte på hur ofta man laddar, utan hur många minuter per körd sträcka som man upptar en laddplats. Den tiden kan man påverka på många sätt. T ex ladda oftare, men mindre, för att utnyttja den högre laddeffekten man har då.
Detta är fö. något som Ionity borde ta lite mera hänsyn till när de bygger sina laddstationer med sin elarkitektur (som jag inte tycker de gör riktigt optimalt i dag).
De flesta elbilar har inte en rak/flatt laddkurva. De flesta elbilar har en högre laddeffekt i början av kurvan. Det varierar, men typiskt är den som högst mellan tex. 10-40 % SoC. Det innebär att en normal bil som står och laddar kanske endast kommer använda mindre än ca 50% av effekten som finns av max hos laddpunkten över hela laddtiden/laddcykeln (integrera ytan på den del av SoC som inte laddar på max effekt).
Hos Ionity så skulle det exemplet ovan innebära att man i snitt endast använder 175 kW (350 / 2). Denna oanvända effekt kan (hos Ionity) inte fördelas ut och användas till att försörja någon annan laddpunkt på stationen, som tex. SuC V3 kan. Det är just detta som gör att man med Ionitys elarkitektur då slösar bort kanske hälften av den effekt som stationen har kapacitet för. Dvs. man kommer kanske endast använda och nyttja hälften av laddkapaciteten även när det är fullt på alla laddplatser på Ionity-stationen.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
Tor samma sak kommer även gilla Rivian.MWall skrev:nek0 skrev:Nej precis vi är inte där än men man har inte än börjat med elbilana på riktigt . Vi får se vad de blir i framtiden.om Tesla kan bygga en bil som klarar 40-50 riktiga mil varför kan inte de andra göra det?
EQS har nog längre räckvidd än någon Tesla.
Är ju dessutom inte så svårt att gå lång räckvidd. Det är tvärt om extremt enkelt. Handlar ju bara om att slänga in tillräckligt mycket med batterier i en bil, och den kan snabbt få längre räckvidd även om den inte har lägst förbrukning.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
Skrev redan att jag bara skojade med dig om snabbladdningenmartinot skrev:Nja, det där är lite feltänk av dig faktiskt. Förstår att du kanske inte inser det direkt, och samma för alla andra som inte har själva snabbladdat så många elbilar (för oss som snabbladdat så är det nog lite mer självklart i de flesta fall skulle jag gissa). Orsaken är just denna med laddkurvan som diskuterats.nek0 skrev:Varför inte? De har snabbaste snabbladdare det borde hjälpa att bekräfta det du skrev "högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut"martinot skrev:Helt riktigt. Här håller jag med dig och legato helt. Laddar man när man får som högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut, och då krävs det totalt sätt färre laddpunkter (inte fler) för att kunna försörja lika många körda elbilsmil.MWall skrev:Kan det säkert bli. Men det beror inte på hur ofta man laddar, utan hur många minuter per körd sträcka som man upptar en laddplats. Den tiden kan man påverka på många sätt. T ex ladda oftare, men mindre, för att utnyttja den högre laddeffekten man har då.
Detta är fö. något som Ionity borde ta lite mera hänsyn till när de bygger sina laddstationer med sin elarkitektur (som jag inte tycker de gör riktigt optimalt i dag).
De flesta elbilar har inte en rak/flatt laddkurva. De flesta elbilar har en högre laddeffekt i början av kurvan. Det varierar, men typiskt är den som högst mellan tex. 10-40 % SoC. Det innebär att en normal bil som står och laddar kanske endast kommer använda mindre än ca 50% av effekten som finns av max hos laddpunkten över hela laddtiden/laddcykeln (integrera ytan på den del av SoC som inte laddar på max effekt).
Hos Ionity så skulle det exemplet ovan innebära att man i snitt endast använder 175 kW (350 / 2). Denna oanvända effekt kan (hos Ionity) inte fördelas ut och användas till att försörja någon annan laddpunkt på stationen, som tex. SuC V3 kan. Det är just detta som gör att man med Ionitys elarkitektur då slösar bort kanske hälften av den effekt som stationen har kapacitet för. Dvs. man kommer kanske endast använda och nyttja hälften av laddkapaciteten även när det är fullt på alla laddplatser på Ionity-stationen.

Re: Ionitys laddnätverk
Nej menar inte att vi klarar oss utan snabbladdare. Menar bara att man inte behöver så många snabbladdare om man har 50mill räckvidd än om man har 30 mil räckvidd. Sedan det här med bilpriser Det finns en del elbilar med mycket kortare räckvidd än din bil och är ändå dirare än din bilNiklas Z skrev:Ja, min bil klarar 40-50 riktiga mil, men den ligger dessvärre i en prisklass som är för hög för flertalet bilköpare. Och då klarar jag mig ändå inte utan snabbladdare. Snabbladdare blir också billigare att bygga. Tesla verkar betala betydligt mindre för sina laddare än vad andra gör, antagligen på grund av volymfördelarna Tesla har: https://electrek.co/2022/04/15/tesla-co ... mpetition/nek0 skrev:Nej precis vi är inte där än men man har inte än börjat med elbilana på riktigt . Vi får se vad de blir i framtiden.om Tesla kan bygga en bil som klarar 40-50 riktiga mil varför kan inte de andra göra det?Niklas Z skrev:Det är självklart inte fel tänkt, men det finns många andra aspekter som gör att det är en lösning med brister. Ditt tänk vilar på premisser som inte är för handen. Batterier är både dyra och tunga. Att tro att man kan få ner förbrukningen rejält är inte heller rimligt. Då återstår alternativet att bygga snabbladdare. Om batterier vore betydligt billigare och lättare skulle jag också förorda mer räckvidd, men där är vi inte.nek0 skrev:En bil som inte behöver stanna för laddning skapar inga köer.
Ju längre bilarna kommer på en laddning desto färre snabbladdare behövs det.
Är det fel tänkt av mig vet jag inte, det får vi se i framtiden.
Re: Ionitys laddnätverk
Korrekt.martinot skrev:Nja, det där är lite feltänk av dig faktiskt. Förstår att du kanske inte inser det direkt, och samma för alla andra som inte har själva snabbladdat så många elbilar (för oss som snabbladdat så är det nog lite mer självklart i de flesta fall skulle jag gissa). Orsaken är just denna med laddkurvan som diskuterats.nek0 skrev:Varför inte? De har snabbaste snabbladdare det borde hjälpa att bekräfta det du skrev "högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut"martinot skrev:Helt riktigt. Här håller jag med dig och legato helt. Laddar man när man får som högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut, och då krävs det totalt sätt färre laddpunkter (inte fler) för att kunna försörja lika många körda elbilsmil.MWall skrev:Kan det säkert bli. Men det beror inte på hur ofta man laddar, utan hur många minuter per körd sträcka som man upptar en laddplats. Den tiden kan man påverka på många sätt. T ex ladda oftare, men mindre, för att utnyttja den högre laddeffekten man har då.
Detta är fö. något som Ionity borde ta lite mera hänsyn till när de bygger sina laddstationer med sin elarkitektur (som jag inte tycker de gör riktigt optimalt i dag).
De flesta elbilar har inte en rak/flatt laddkurva. De flesta elbilar har en högre laddeffekt i början av kurvan. Det varierar, men typiskt är den som högst mellan tex. 10-40 % SoC. Det innebär att en normal bil som står och laddar kanske endast kommer använda mindre än ca 50% av effekten som finns av max hos laddpunkten över hela laddtiden/laddcykeln (integrera ytan på den del av SoC som inte laddar på max effekt).
Hos Ionity så skulle det exemplet ovan innebära att man i snitt endast använder 175 kW (350 / 2). Denna oanvända effekt kan (hos Ionity) inte fördelas ut och användas till att försörja någon annan laddpunkt på stationen, som tex. SuC V3 kan. Det är just detta som gör att man med Ionitys elarkitektur då slösar bort kanske hälften av den effekt som stationen har kapacitet för. Dvs. man kommer kanske endast använda och nyttja hälften av laddkapaciteten även när det är fullt på alla laddplatser på Ionity-stationen.
Men det är väl också det som Ionity aktivt väljer att designa för, får vi anta - dvs en hög laddeffekt över tid. Spekulationen tidigare i tråden var ju just att detta är deras syn på framtiden avseende teknikutveckling avseende tex batteri.
Således. Möjligen fel nu men rätt i en antagen framtid. Ingen vet.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Jag förmodar att ägarna till Ionity även använder laddnätverket till forskning och utveckling.
Så det kan finnas fler orsaker till denna design.
Så det kan finnas fler orsaker till denna design.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3676
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, det krävs fler snabbladdare om man har 30 mils räckvidd än om man har 50 mils räckvidd, men en sådan ökning kräver uppemot 40 kWh större batteri i bilen. Det blir väldigt dyrt att förse alla (eller i varje fall en stor del av alla) bilar med så mycket större batteri.nek0 skrev:Nej menar inte att vi klarar oss utan snabbladdare. Menar bara att man inte behöver så många snabbladdare om man har 50mill räckvidd än om man har 30 mil räckvidd. Sedan det här med bilpriser Det finns en del elbilar med mycket kortare räckvidd än din bil och är ändå dirare än din bil
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Vi får väl hoppas på att utvecklingen inte stannar nu så vi i framtiden får effektivare bilar och bättre batterier.Niklas Z skrev:Ja, det krävs fler snabbladdare om man har 30 mils räckvidd än om man har 50 mils räckvidd, men en sådan ökning kräver uppemot 40 kWh större batteri i bilen. Det blir väldigt dyrt att förse alla (eller i varje fall en stor del av alla) bilar med så mycket större batteri.nek0 skrev:Nej menar inte att vi klarar oss utan snabbladdare. Menar bara att man inte behöver så många snabbladdare om man har 50mill räckvidd än om man har 30 mil räckvidd. Sedan det här med bilpriser Det finns en del elbilar med mycket kortare räckvidd än din bil och är ändå dirare än din bil
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3676
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Det är klart man hoppas på det, men det är mer angeläget att utvecklingen leder till att priset på bilarna sänks. Det är bättre att ha billigare bilar och tillräckligt med snabbladdare, än dyra bilar och mindre tillgång till snabbladdning.nek0 skrev:Vi får väl hoppas på att utvecklingen inte stannar nu så vi i framtiden får effektivare bilar och bättre batterier.Niklas Z skrev:Ja, det krävs fler snabbladdare om man har 30 mils räckvidd än om man har 50 mils räckvidd, men en sådan ökning kräver uppemot 40 kWh större batteri i bilen. Det blir väldigt dyrt att förse alla (eller i varje fall en stor del av alla) bilar med så mycket större batteri.nek0 skrev:Nej menar inte att vi klarar oss utan snabbladdare. Menar bara att man inte behöver så många snabbladdare om man har 50mill räckvidd än om man har 30 mil räckvidd. Sedan det här med bilpriser Det finns en del elbilar med mycket kortare räckvidd än din bil och är ändå dirare än din bil
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
EQS har väldigt låg förbrukning också.martinot skrev:Tor samma sak kommer även gilla Rivian.MWall skrev:nek0 skrev:Nej precis vi är inte där än men man har inte än börjat med elbilana på riktigt . Vi får se vad de blir i framtiden.om Tesla kan bygga en bil som klarar 40-50 riktiga mil varför kan inte de andra göra det?
EQS har nog längre räckvidd än någon Tesla.
Är ju dessutom inte så svårt att gå lång räckvidd. Det är tvärt om extremt enkelt. Handlar ju bara om att slänga in tillräckligt mycket med batterier i en bil, och den kan snabbt få längre räckvidd även om den inte har lägst förbrukning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Några lastbilar kan väl ladda där på rätt hög effekt också, och fler modeller kommer ganska snabbt nuOff Grid Byggaren skrev:Jag förmodar att ägarna till Ionity även använder laddnätverket till forskning och utveckling.
Så det kan finnas fler orsaker till denna design.

Fast det lär ju bara bli mindre varianter för det finns väl inte plats för några bjässar direkt som stationerna
ser ut idag, eller?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Hur många snabbladdare behövs det till 5,5 miljoner bilar. Vem ska investera i utbyggnaden av laddnätverket. Vem ska garantera effekten till snabbladdarna? Det finns många frågor men ganska få svar. Vad jag eller någon annan tror betyder ingeting. Vi pratar nog om 40-50 gånger så många snabbladdare jämfört med idag och då bara i Sverige.Niklas Z skrev:Det är klart man hoppas på det, men det är mer angeläget att utvecklingen leder till att priset på bilarna sänks. Det är bättre att ha billigare bilar och tillräckligt med snabbladdare, än dyra bilar och mindre tillgång till snabbladdning.nek0 skrev:Vi får väl hoppas på att utvecklingen inte stannar nu så vi i framtiden får effektivare bilar och bättre batterier.Niklas Z skrev:Ja, det krävs fler snabbladdare om man har 30 mils räckvidd än om man har 50 mils räckvidd, men en sådan ökning kräver uppemot 40 kWh större batteri i bilen. Det blir väldigt dyrt att förse alla (eller i varje fall en stor del av alla) bilar med så mycket större batteri.nek0 skrev:Nej menar inte att vi klarar oss utan snabbladdare. Menar bara att man inte behöver så många snabbladdare om man har 50mill räckvidd än om man har 30 mil räckvidd. Sedan det här med bilpriser Det finns en del elbilar med mycket kortare räckvidd än din bil och är ändå dirare än din bil
Senast redigerad av nek0, redigerad totalt 1 gånger.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3676
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Tror du att dessa problem är större än att förse 5,5 miljoner bilar med 40 kWh extra batteristorlek?nek0 skrev:Hur många snabbladdare behövs det till 5,5 miljoner bilar. Vem ska investera i utbyggnaden av laddnätverket. Vem ska garantera effekten till snabbladdarna? Det finns många frågor men ganska få svar. Vad jag eller någon annan tror betyder ingeting. Vi pratar nog om 40-50 gånger så många snabbladdare jämfört med idag och do bara i Sverige.Niklas Z skrev:Det är klart man hoppas på det, men det är mer angeläget att utvecklingen leder till att priset på bilarna sänks. Det är bättre att ha billigare bilar och tillräckligt med snabbladdare, än dyra bilar och mindre tillgång till snabbladdning.nek0 skrev:Vi får väl hoppas på att utvecklingen inte stannar nu så vi i framtiden får effektivare bilar och bättre batterier.Niklas Z skrev:Ja, det krävs fler snabbladdare om man har 30 mils räckvidd än om man har 50 mils räckvidd, men en sådan ökning kräver uppemot 40 kWh större batteri i bilen. Det blir väldigt dyrt att förse alla (eller i varje fall en stor del av alla) bilar med så mycket större batteri.nek0 skrev:Nej menar inte att vi klarar oss utan snabbladdare. Menar bara att man inte behöver så många snabbladdare om man har 50mill räckvidd än om man har 30 mil räckvidd. Sedan det här med bilpriser Det finns en del elbilar med mycket kortare räckvidd än din bil och är ändå dirare än din bil
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Tror du att dessa problem är större än att förse 5,5 miljoner bilar med 40 kWh extra batteristorlek?[/quote]Niklas Z skrev:Hur många snabbladdare behövs det till 5,5 miljoner bilar. Vem ska investera i utbyggnaden av laddnätverket. Vem ska garantera effekten till snabbladdarna? Det finns många frågor men ganska få svar. Vad jag eller någon annan tror betyder ingeting. Vi pratar nog om 40-50 gånger så många snabbladdare jämfört med idag och do bara i Sverige.Niklas Z skrev:Det är klart man hoppas på det, men det är mer angeläget att utvecklingen leder till att priset på bilarna sänks. Det är bättre att ha billigare bilar och tillräckligt med snabbladdare, än dyra bilar och mindre tillgång till snabbladdning.nek0 skrev:Vi får väl hoppas på att utvecklingen inte stannar nu så vi i framtiden får effektivare bilar och bättre batterier.Niklas Z skrev:Ja, det krävs fler snabbladdare om man har 30 mils räckvidd än om man har 50 mils räckvidd, men en sådan ökning kräver uppemot 40 kWh större batteri i bilen. Det blir väldigt dyrt att förse alla (eller i varje fall en stor del av alla) bilar med så mycket större batteri.nek0 skrev:Nej menar inte att vi klarar oss utan snabbladdare. Menar bara att man inte behöver så många snabbladdare om man har 50mill räckvidd än om man har 30 mil räckvidd. Sedan det här med bilpriser Det finns en del elbilar med mycket kortare räckvidd än din bil och är ändå dirare än din bil
Vet inte ID4 har lite större batteri än en TM3 oc bara lite mer än halva räckvidd. Kanske vi behöver andra typer av bilar.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3676
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Att det skulle krävas 50 ggr fler snabbladdare tror jag är överdrivet. Den som ska garantera effekten är givetvis nätoperatören. Investeringarna ska göras av företagen naturligtvis, som vanligt på en marknad. Jag tror du har en felaktig bild av problemen med att bygga snabbladdning.nek0 skrev:Hur många snabbladdare behövs det till 5,5 miljoner bilar. Vem ska investera i utbyggnaden av laddnätverket. Vem ska garantera effekten till snabbladdarna? Det finns många frågor men ganska få svar. Vad jag eller någon annan tror betyder ingeting. Vi pratar nog om 40-50 gånger så många snabbladdare jämfört med idag och då bara i Sverige.
I t ex Norrlands inland är det mycket möjligt att statligt stöd krävs.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har säkert överdrivit antalet snabbladdare, vem vet,men faktum är att man behöver många fler än de som finns idag. Utbyggnaden går inte så bra verkar det som. Inte många företag som är sugna på att bygga vettiga snabbladdare. Läser man tråden om kärnkraften så har vi effektbrist och värr blir det.Niklas Z skrev:Att det skulle krävas 50 ggr fler snabbladdare tror jag är överdrivet. Den som ska garantera effekten är givetvis nätoperatören. Investeringarna ska göras av företagen naturligtvis, som vanligt på en marknad. Jag tror du har en felaktig bild av problemen med att bygga snabbladdning.nek0 skrev:Hur många snabbladdare behövs det till 5,5 miljoner bilar. Vem ska investera i utbyggnaden av laddnätverket. Vem ska garantera effekten till snabbladdarna? Det finns många frågor men ganska få svar. Vad jag eller någon annan tror betyder ingeting. Vi pratar nog om 40-50 gånger så många snabbladdare jämfört med idag och då bara i Sverige.
I t ex Norrlands inland är det mycket möjligt att statligt stöd krävs.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3676
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Det låter i mina öron som att din bedömning står på mycket skakig grund.nek0 skrev:Jag har säkert överdrivit antalet snabbladdare, vem vet,men faktum är att man behöver många fler än de som finns idag. Utbyggnaden går inte så bra verkar det som. Inte många företag som är sugna på att bygga vettiga snabbladdare. Läser man tråden om kärnkraften så har vi effektbrist och värr blir det.Niklas Z skrev:Att det skulle krävas 50 ggr fler snabbladdare tror jag är överdrivet. Den som ska garantera effekten är givetvis nätoperatören. Investeringarna ska göras av företagen naturligtvis, som vanligt på en marknad. Jag tror du har en felaktig bild av problemen med att bygga snabbladdning.nek0 skrev:Hur många snabbladdare behövs det till 5,5 miljoner bilar. Vem ska investera i utbyggnaden av laddnätverket. Vem ska garantera effekten till snabbladdarna? Det finns många frågor men ganska få svar. Vad jag eller någon annan tror betyder ingeting. Vi pratar nog om 40-50 gånger så många snabbladdare jämfört med idag och då bara i Sverige.
I t ex Norrlands inland är det mycket möjligt att statligt stöd krävs.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Mycket möjligt har sagt att jag tror det inte att jag vet. Man ska bygga snabbladdare till bilar,lastbilar,bussar . Har man inte skrivit om företag som Inte kan bygga ut pga efektbrist. Ja det kommer många problem och problemlösningar framöver var så säker.Niklas Z skrev:Det låter i mina öron som att din bedömning står på mycket skakig grund.nek0 skrev:Jag har säkert överdrivit antalet snabbladdare, vem vet,men faktum är att man behöver många fler än de som finns idag. Utbyggnaden går inte så bra verkar det som. Inte många företag som är sugna på att bygga vettiga snabbladdare. Läser man tråden om kärnkraften så har vi effektbrist och värr blir det.Niklas Z skrev:Att det skulle krävas 50 ggr fler snabbladdare tror jag är överdrivet. Den som ska garantera effekten är givetvis nätoperatören. Investeringarna ska göras av företagen naturligtvis, som vanligt på en marknad. Jag tror du har en felaktig bild av problemen med att bygga snabbladdning.nek0 skrev:Hur många snabbladdare behövs det till 5,5 miljoner bilar. Vem ska investera i utbyggnaden av laddnätverket. Vem ska garantera effekten till snabbladdarna? Det finns många frågor men ganska få svar. Vad jag eller någon annan tror betyder ingeting. Vi pratar nog om 40-50 gånger så många snabbladdare jämfört med idag och då bara i Sverige.
I t ex Norrlands inland är det mycket möjligt att statligt stöd krävs.
Re: Ionitys laddnätverk
Jo, den har väldigt lågt luftmotstånd (bättre än Tesla) och väldigt effektiv.MWall skrev:EQS har väldigt låg förbrukning också.martinot skrev:Tor samma sak kommer även gilla Rivian.MWall skrev:nek0 skrev:Nej precis vi är inte där än men man har inte än börjat med elbilana på riktigt . Vi får se vad de blir i framtiden.om Tesla kan bygga en bil som klarar 40-50 riktiga mil varför kan inte de andra göra det?
EQS har nog längre räckvidd än någon Tesla.
Är ju dessutom inte så svårt att gå lång räckvidd. Det är tvärt om extremt enkelt. Handlar ju bara om att slänga in tillräckligt mycket med batterier i en bil, och den kan snabbt få längre räckvidd även om den inte har lägst förbrukning.
Menade dock mer generellt; att ha lång räckvidd är busenkelt; stoppa in massor av batterier. Done.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
Nej, de är inte designade för att få plats med lastbilar etc. i parkeringsrutorna/laddplatserna ivf.Bjelke skrev:Några lastbilar kan väl ladda där på rätt hög effekt också, och fler modeller kommer ganska snabbt nuOff Grid Byggaren skrev:Jag förmodar att ägarna till Ionity även använder laddnätverket till forskning och utveckling.
Så det kan finnas fler orsaker till denna design.
Fast det lär ju bara bli mindre varianter för det finns väl inte plats för några bjässar direkt som stationerna
ser ut idag, eller?
Sedan, även om framtiden kräver högre effekt, så kommer det alltid att vara en icke optimal arkitektur att ha en fixerad sådan och inte att kunna lastbalansera. Man skjuter bara problemet framåt hela tiden, och kommer alltid att ligga efter med antalet laddpunkter i förhållande till kostnaden/investeringen. Korkat beslut av Ionity.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
Lite om Norge. Det var någon som skrev typ, "hört om Norge".
Lite siffror från Norge då.
500 000 elbilar 4 344 snabbladdare.
Skalar man upp de siffrorna till 5,5 miljoner bilar som jag pratade om hamnar vi på 47826 snabbladdare
Idag har vi ca 1740 snabbladdare i Sverige. Skalar vi upp siffrorna till 115 bilar per snabbladdare så blir det ca 28 gånger fler än idag (inte så långt från min gissning på 40-50 gånger) Glöm inte att det varit långa köer i vintras i Norge.
Räknar jag fel?
https://alltomelbil.se/elbilen-har-bliv ... n-elbilar/
Edit: hade fel antal snabbladdare i Sverige
Lite siffror från Norge då.
500 000 elbilar 4 344 snabbladdare.
Skalar man upp de siffrorna till 5,5 miljoner bilar som jag pratade om hamnar vi på 47826 snabbladdare
Idag har vi ca 1740 snabbladdare i Sverige. Skalar vi upp siffrorna till 115 bilar per snabbladdare så blir det ca 28 gånger fler än idag (inte så långt från min gissning på 40-50 gånger) Glöm inte att det varit långa köer i vintras i Norge.
Räknar jag fel?
https://alltomelbil.se/elbilen-har-bliv ... n-elbilar/
Edit: hade fel antal snabbladdare i Sverige
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3676
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Du kan inte skala upp så. Snabbladdning per bil är inte konstant. Bilparken består av bilar i varierande ålder, storlek, prisklass med mera. De bilar som körs mest per år är de som är nyast, inte den hälften av bilparken som är runt tio år gammal eller äldre. Med tanke på att det är lättare att få ekonomi i en elbil för den som kör långt körs dagens elbilar högst sannolikt klart mer än genomsnittsbilen i landet. I all synnerhet torde det gälla Teslor.nek0 skrev:Lite om Norge. Det var någon som skrev typ, "hört om Norge".
Lite siffror från Norge då.
500 000 elbilar 4 344 snabbladdare.
Skalar man upp de siffrorna till 5,5 miljoner bilar som jag pratade om hamnar vi på 47826 snabbladdare
Idag har vi ca 1740 snabbladdare i Sverige. Skalar vi upp siffrorna till 115 bilar per snabbladdare så blir det ca 28 gånger fler än idag (inte så långt från min gissning på 40-50 gånger) Glöm inte att det varit långa köer i vintras i Norge.
Räknar jag fel?
https://alltomelbil.se/elbilen-har-bliv ... n-elbilar/
Edit: hade fel antal snabbladdare i Sverige
Att det behövs en tiopotens fler snabbladdare tror jag också, men inte en faktor 50. Men att det skulle vara mycket svårt att fixa ser jag inga tecken på.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Kanske det . Så här skriver de självaNiklas Z skrev:Du kan inte skala upp så. Snabbladdning per bil är inte konstant. Bilparken består av bilar i varierande ålder, storlek, prisklass med mera. De bilar som körs mest per år är de som är nyast, inte den hälften av bilparken som är runt tio år gammal eller äldre. Med tanke på att det är lättare att få ekonomi i en elbil för den som kör långt körs dagens elbilar högst sannolikt klart mer än genomsnittsbilen i landet. I all synnerhet torde det gälla Teslor.nek0 skrev:Lite om Norge. Det var någon som skrev typ, "hört om Norge".
Lite siffror från Norge då.
500 000 elbilar 4 344 snabbladdare.
Skalar man upp de siffrorna till 5,5 miljoner bilar som jag pratade om hamnar vi på 47826 snabbladdare
Idag har vi ca 1740 snabbladdare i Sverige. Skalar vi upp siffrorna till 115 bilar per snabbladdare så blir det ca 28 gånger fler än idag (inte så långt från min gissning på 40-50 gånger) Glöm inte att det varit långa köer i vintras i Norge.
Räknar jag fel?
https://alltomelbil.se/elbilen-har-bliv ... n-elbilar/
Edit: hade fel antal snabbladdare i Sverige
Att det behövs en tiopotens fler snabbladdare tror jag också, men inte en faktor 50. Men att det skulle vara mycket svårt att fixa ser jag inga tecken på.
"Elbilsföreningen har varit nöjda med utvecklingstakten de senaste åren, men påminner i samband med firandet att det behövs omkring 5 000 nya snabbladdare till slutet av 2025 för att hålla jämn takt med elbilsförsäljningen. "