Blir ju liten omväg om man kommer från Bollnäs hållet och ska mot Ramsjö eller Färila. Men annars bra. Kommer nog bli en hyfsat trevlig SuC med en del restauranger och övrig service nära.
Platsen blir på parkeringen mitt emot tingshuset så precis mitt i Ljusdal. Ljusdal Energi kommer lämna över 1150 kW till Tesla.
Kommer nog locka fler att ta vägen över Hudik (som är lika snabb som Tönnebro-Bollnäs, men längre). Närheten till all service blir ju också kalas. Jag vet inte om det blir V3 eller om det blir Teslas idé om cityladdare. Det får vi väl se när de börjar installera. Är detta i så fall den första ”cityladdaren” i Sverige?
Måste väl ändå vara en SuC tänkt för genomfartstrafik? Och då antagligen med tanke på Härjedalsfjällen först och främst.
Måste väl ändå vara en SuC tänkt för genomfartstrafik? Och då antagligen med tanke på Härjedalsfjällen först och främst.
Det tror jag också, men finns det någon annan SuC i Sverige som ligger precis mitt i centrum av ett samhälle?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Ah. Naturligtvis. Den ligger ju väldigt nära centrum också. Hjärnsläpp att inte komma på den!
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Platsen blir på parkeringen mitt emot tingshuset så precis mitt i Ljusdal. Ljusdal Energi kommer lämna över 1150 kW till Tesla.
Kommer nog locka fler att ta vägen över Hudik (som är lika snabb som Tönnebro-Bollnäs, men längre). Närheten till all service blir ju också kalas. Jag vet inte om det blir V3 eller om det blir Teslas idé om cityladdare. Det får vi väl se när de börjar installera. Är detta i så fall den första ”cityladdaren” i Sverige?
Kan du peka ut platsen på en karta?
Detta är oavsett GRYMMA nyheter, Ljusdal brukar ligga "perfekt" på väg upp till fjällen för mig (Klövsjö) för ett andra/stödstopp/handling/mat beroende på vilka (och vilka åldrar) man har med sig i bilen!
Någon info om när de kommer upp?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Platsen blir på parkeringen mitt emot tingshuset så precis mitt i Ljusdal. Ljusdal Energi kommer lämna över 1150 kW till Tesla.
Kommer nog locka fler att ta vägen över Hudik (som är lika snabb som Tönnebro-Bollnäs, men längre). Närheten till all service blir ju också kalas. Jag vet inte om det blir V3 eller om det blir Teslas idé om cityladdare. Det får vi väl se när de börjar installera. Är detta i så fall den första ”cityladdaren” i Sverige?
Kan du peka ut platsen på en karta?
Detta är oavsett GRYMMA nyheter, Ljusdal brukar ligga "perfekt" på väg upp till fjällen för mig (Klövsjö) för ett andra/stödstopp/handling/mat beroende på vilka (och vilka åldrar) man har med sig i bilen!
Någon info om när de kommer upp?
/Jocce
Lär väl dröja. Finns inte ens med på tesla.com/findus än.
Hörde från en källa i Bollnäs att Tesla tidigare letat efter en lämplig plats (i Bollnäs) för en kommande SuC. Men det gick i stöpet då de inte fick tag i någon lämplig mark med tillräcklig kapacitet att bygga på. Kanske därför den blir i Ljusdal nu i stället?
Hörde från en källa i Bollnäs att Tesla tidigare letat efter en lämplig plats (i Bollnäs) för en kommande SuC. Men det gick i stöpet då de inte fick tag i någon lämplig mark med tillräcklig kapacitet att bygga på. Kanske därför den blir i Ljusdal nu i stället?
Ljusdal är ett bättre ställe rent geografiskt faktiskt. Täcker in två riksvägar (RV83, RV84) istället för bara en (RV83).
Hörde från en källa i Bollnäs att Tesla tidigare letat efter en lämplig plats (i Bollnäs) för en kommande SuC. Men det gick i stöpet då de inte fick tag i någon lämplig mark med tillräcklig kapacitet att bygga på. Kanske därför den blir i Ljusdal nu i stället?
Ljusdal är ett bättre ställe rent geografiskt faktiskt. Täcker in två riksvägar (RV83, RV84) istället för bara en (RV83).
Bollnäs har även RV50 som går från inlandet ut till kusten.
Hörde från en källa i Bollnäs att Tesla tidigare letat efter en lämplig plats (i Bollnäs) för en kommande SuC. Men det gick i stöpet då de inte fick tag i någon lämplig mark med tillräcklig kapacitet att bygga på. Kanske därför den blir i Ljusdal nu i stället?
Ljusdal är ett bättre ställe rent geografiskt faktiskt. Täcker in två riksvägar (RV83, RV84) istället för bara en (RV83).
Bollnäs har även RV50 som går från inlandet ut till kusten.
Hörde från en källa i Bollnäs att Tesla tidigare letat efter en lämplig plats (i Bollnäs) för en kommande SuC. Men det gick i stöpet då de inte fick tag i någon lämplig mark med tillräcklig kapacitet att bygga på. Kanske därför den blir i Ljusdal nu i stället?
Ljusdal är ett bättre ställe rent geografiskt faktiskt. Täcker in två riksvägar (RV83, RV84) istället för bara en (RV83).
Bollnäs har även RV50 som går från inlandet ut till kusten.
Och den leder var?
Avslutas hos lillebror Söderhamn
Men det mycket resande via RV50 från inlandet till Bollnäs och sedan vidare ut på 83:an.
På samma vis från andra hållet där många fjällresenärer tar sitt lunchstopp i Bollnäs precis intill korsningen mellan RV50/83.
Tidigare talades det om att den Maxresturang som gick bäst i Sverige var Bollnäs pga fjälltrafiken.
Lägger in det här också: I Ljusdal så kommer arrendebeslut tas i kommunen den 8 september. 1150 kW att fördela på X antal laddare (oklart hur många det blir). Tesla är nöjda med ytan mitt emot Tingshuset.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Tesla har meddelat att de hoppas kunna sätta SuC Ljusdal i drift innan vintern.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Tesla har meddelat att de hoppas kunna sätta SuC Ljusdal i drift innan vintern.
Fast den är inte med på kartan?
Den var det ett tag. Förmodligen väntar de på att arrendeavtalet är godkänt (ett beslut som alltså tas den 8 september).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Tesla har meddelat att de hoppas kunna sätta SuC Ljusdal i drift innan vintern.
Vilken vinter?
Nä men det vore ju underbart att ha det stoppet till Skidsäsongen drar igång
/Jocce
Vilken vintertorsdag som helst. Men jag hoppas på före årsskiftet i alla fall, i värsta fall före sportloven. Jag vet att många i kommunen jobbar på att snabba upp det, men det finns också andra som inte gillar elbilar.
SuC Ljusdal har varit på gång ganska länge men några politiker i kommunen vägrade godkänna planerna när det var exklusivt för Tesla. Att Tesla nu öppnat för alla elbilar var förmodligen den knut som behövde nystas upp för att det skulle börja hända nåt.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Det ska bli 12 laddare i Ljusdal. Tesla kräver idag 12 eller 20 platser för att bygga.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Bygglovet vinner laga kraft den 14 oktober och Tesla räknar med att börja bygga den veckan.
Den borde vara driftsatt i början av november, i god tid till jultrafiken.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Nej, det är lite konstigt att de tog bort den som fanns. Kanske kommer tillbaka den 14...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Fasiken vad trevligt för den ligger perfekt för våra resor till vår släktgård i Jämtland
Nu håller vi förvisso på att kika på något eget istället men det blir nog ändå i Jämtland så…
Fasiken vad trevligt för den ligger perfekt för våra resor till vår släktgård i Jämtland
Nu håller vi förvisso på att kika på något eget istället men det blir nog ändå i Jämtland så…
Du kör för fort om du måste ladda redan i Ljusdal.