åkte fram och tillbaka till Jämtland förra veckan, Vid lunch tid var både Ljusdal och Kårböle lediga.vid både tur o retur.
Om man ändå är i krokarna (kanske på väg till Krokom) vill jag rekomendera Bergs kommuns snabbladdare BTEA, i tex Svenstavik, Rätan eller Åsarna. Som Champange, bra el ska va snabb o gratis.
Rätan och Åsarna har jag provat på tidigare tripper.
Ljusdal ligger toppen pga ICA + lagom stopp tidsmässigt.
Kostar Ljusdal numera? Hur betalar man?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Hur ser det ut med dessa laddare nu i sommar? Är det mycket upptaget?
Kommer åka upp till stugan i Klövsjö och Ljusdal ligger toppen mitt mellan Gävle och stugan + nära butik. Men tråkigt om man inte kan ladda när man är där...
/Jocce
Den i Ljusdal är i alla fall sällan upptagen har jag sett nu i sommar. Annars finns två "väntuttag" på 22 kW om det skulle vara det. I värsta fall får du komma över på fika i torpet och få 11 kW.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Och den är ff gratis
Tills dom bestämt sig för betalmetod...
Förslaget ligger på styrelsens bord, men kommunens kvarnar maler långsamt. Alltså gratis tills vidare både i Ljusdal och Kårböle. Det finns en del av beslutsfattarna som vill fortsätta ha den gratis, och andra som vill ta betalt. Vi får väl se hur det slutar. I vilket fall är förslaget att det kommer bli billigare än SuC, Charge & Drive och Bee (kanske inte svårt). De vill nämligen att vi spenderar våra väntpengar i kommunen, inte i Hudiksvall eller Bollnäs.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Och den är ff gratis
Tills dom bestämt sig för betalmetod...
Förslaget ligger på styrelsens bord, men kommunens kvarnar maler långsamt. Alltså gratis tills vidare både i Ljusdal och Kårböle. Det finns en del av beslutsfattarna som vill fortsätta ha den gratis, och andra som vill ta betalt. Vi får väl se hur det slutar. I vilket fall är förslaget att det kommer bli billigare än SuC, Charge & Drive och Bee (kanske inte svårt). De vill nämligen att vi spenderar våra väntpengar i kommunen, inte i Hudiksvall eller Bollnäs.
Helt rätt tänkt.
Eftersom laddaren finns där så stannar jag ju faktiskt i Ljusdal och handlar mat för en 3-7 dagar. + köper lite färdkost på macken.
Så absolut är det en bra grej!
Självklart så fyller jag på med färskvaror / nödvändigt ifrån de lokala i Klövsjö/Vemdalen också, så även de Ica-handlarna får stöd!
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Kårböle hade jag problem med i söndags. Den stängde ner laddningen efter 10-45 sek. Klagade på kommunikationsfel!
Jag fick ladda ca 30min på typ2-stolpe så jag kunde ta mig till Noppikoski.. Där gick det bra.. Och snabbt. Upp mot 67kW i min nya Ioniq och 6-82% på strax under 23 minuter.
Felanmälde Kårböles laddare till Ljusdals energi samt skrev in problemen på uppladdning.nu.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Kårböle hade jag problem med i söndags. Den stängde ner laddningen efter 10-45 sek. Klagade på kommunikationsfel!
Jag fick ladda ca 30min på typ2-stolpe så jag kunde ta mig till Noppikoski.. Där gick det bra.. Och snabbt. Upp mot 67kW i min nya Ioniq och 6-82% på strax under 23 minuter.
Felanmälde Kårböles laddare till Ljusdals energi samt skrev in problemen på uppladdning.nu.
Bra att du anmälde. Jag hade inga problem med min Model 3 (förutom den låga effekten som kommer kvarstå tills Härjeån får skjuta kabel under vägen) men den ska ju funka med alla bilar.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Blir ju liten omväg om man kommer från Bollnäs hållet och ska mot Ramsjö eller Färila. Men annars bra. Kommer nog bli en hyfsat trevlig SuC med en del restauranger och övrig service nära.
Blir ju liten omväg om man kommer från Bollnäs hållet och ska mot Ramsjö eller Färila. Men annars bra. Kommer nog bli en hyfsat trevlig SuC med en del restauranger och övrig service nära.
Platsen blir på parkeringen mitt emot tingshuset så precis mitt i Ljusdal. Ljusdal Energi kommer lämna över 1150 kW till Tesla.
Kommer nog locka fler att ta vägen över Hudik (som är lika snabb som Tönnebro-Bollnäs, men längre). Närheten till all service blir ju också kalas. Jag vet inte om det blir V3 eller om det blir Teslas idé om cityladdare. Det får vi väl se när de börjar installera. Är detta i så fall den första ”cityladdaren” i Sverige?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Blir ju liten omväg om man kommer från Bollnäs hållet och ska mot Ramsjö eller Färila. Men annars bra. Kommer nog bli en hyfsat trevlig SuC med en del restauranger och övrig service nära.
Platsen blir på parkeringen mitt emot tingshuset så precis mitt i Ljusdal. Ljusdal Energi kommer lämna över 1150 kW till Tesla.
Kommer nog locka fler att ta vägen över Hudik (som är lika snabb som Tönnebro-Bollnäs, men längre). Närheten till all service blir ju också kalas. Jag vet inte om det blir V3 eller om det blir Teslas idé om cityladdare. Det får vi väl se när de börjar installera. Är detta i så fall den första ”cityladdaren” i Sverige?
Måste väl ändå vara en SuC tänkt för genomfartstrafik? Och då antagligen med tanke på Härjedalsfjällen först och främst.
Måste väl ändå vara en SuC tänkt för genomfartstrafik? Och då antagligen med tanke på Härjedalsfjällen först och främst.
Det tror jag också, men finns det någon annan SuC i Sverige som ligger precis mitt i centrum av ett samhälle?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Ah. Naturligtvis. Den ligger ju väldigt nära centrum också. Hjärnsläpp att inte komma på den!
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Platsen blir på parkeringen mitt emot tingshuset så precis mitt i Ljusdal. Ljusdal Energi kommer lämna över 1150 kW till Tesla.
Kommer nog locka fler att ta vägen över Hudik (som är lika snabb som Tönnebro-Bollnäs, men längre). Närheten till all service blir ju också kalas. Jag vet inte om det blir V3 eller om det blir Teslas idé om cityladdare. Det får vi väl se när de börjar installera. Är detta i så fall den första ”cityladdaren” i Sverige?
Kan du peka ut platsen på en karta?
Detta är oavsett GRYMMA nyheter, Ljusdal brukar ligga "perfekt" på väg upp till fjällen för mig (Klövsjö) för ett andra/stödstopp/handling/mat beroende på vilka (och vilka åldrar) man har med sig i bilen!
Någon info om när de kommer upp?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Platsen blir på parkeringen mitt emot tingshuset så precis mitt i Ljusdal. Ljusdal Energi kommer lämna över 1150 kW till Tesla.
Kommer nog locka fler att ta vägen över Hudik (som är lika snabb som Tönnebro-Bollnäs, men längre). Närheten till all service blir ju också kalas. Jag vet inte om det blir V3 eller om det blir Teslas idé om cityladdare. Det får vi väl se när de börjar installera. Är detta i så fall den första ”cityladdaren” i Sverige?
Kan du peka ut platsen på en karta?
Detta är oavsett GRYMMA nyheter, Ljusdal brukar ligga "perfekt" på väg upp till fjällen för mig (Klövsjö) för ett andra/stödstopp/handling/mat beroende på vilka (och vilka åldrar) man har med sig i bilen!
Någon info om när de kommer upp?
/Jocce
Lär väl dröja. Finns inte ens med på tesla.com/findus än.
Hörde från en källa i Bollnäs att Tesla tidigare letat efter en lämplig plats (i Bollnäs) för en kommande SuC. Men det gick i stöpet då de inte fick tag i någon lämplig mark med tillräcklig kapacitet att bygga på. Kanske därför den blir i Ljusdal nu i stället?
Hörde från en källa i Bollnäs att Tesla tidigare letat efter en lämplig plats (i Bollnäs) för en kommande SuC. Men det gick i stöpet då de inte fick tag i någon lämplig mark med tillräcklig kapacitet att bygga på. Kanske därför den blir i Ljusdal nu i stället?
Ljusdal är ett bättre ställe rent geografiskt faktiskt. Täcker in två riksvägar (RV83, RV84) istället för bara en (RV83).
Hörde från en källa i Bollnäs att Tesla tidigare letat efter en lämplig plats (i Bollnäs) för en kommande SuC. Men det gick i stöpet då de inte fick tag i någon lämplig mark med tillräcklig kapacitet att bygga på. Kanske därför den blir i Ljusdal nu i stället?
Ljusdal är ett bättre ställe rent geografiskt faktiskt. Täcker in två riksvägar (RV83, RV84) istället för bara en (RV83).
Bollnäs har även RV50 som går från inlandet ut till kusten.
Hörde från en källa i Bollnäs att Tesla tidigare letat efter en lämplig plats (i Bollnäs) för en kommande SuC. Men det gick i stöpet då de inte fick tag i någon lämplig mark med tillräcklig kapacitet att bygga på. Kanske därför den blir i Ljusdal nu i stället?
Ljusdal är ett bättre ställe rent geografiskt faktiskt. Täcker in två riksvägar (RV83, RV84) istället för bara en (RV83).
Bollnäs har även RV50 som går från inlandet ut till kusten.
Hörde från en källa i Bollnäs att Tesla tidigare letat efter en lämplig plats (i Bollnäs) för en kommande SuC. Men det gick i stöpet då de inte fick tag i någon lämplig mark med tillräcklig kapacitet att bygga på. Kanske därför den blir i Ljusdal nu i stället?
Ljusdal är ett bättre ställe rent geografiskt faktiskt. Täcker in två riksvägar (RV83, RV84) istället för bara en (RV83).
Bollnäs har även RV50 som går från inlandet ut till kusten.
Och den leder var?
Avslutas hos lillebror Söderhamn
Men det mycket resande via RV50 från inlandet till Bollnäs och sedan vidare ut på 83:an.
På samma vis från andra hållet där många fjällresenärer tar sitt lunchstopp i Bollnäs precis intill korsningen mellan RV50/83.
Tidigare talades det om att den Maxresturang som gick bäst i Sverige var Bollnäs pga fjälltrafiken.
Lägger in det här också: I Ljusdal så kommer arrendebeslut tas i kommunen den 8 september. 1150 kW att fördela på X antal laddare (oklart hur många det blir). Tesla är nöjda med ytan mitt emot Tingshuset.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Tesla har meddelat att de hoppas kunna sätta SuC Ljusdal i drift innan vintern.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.