perkabolo skrev:Det kommer alltid finnas sträckor där det kommer vara svårt att få lönsamhet för den enskilda laddaren. Längs många av våra inlandsvägar är läget rätt bedrövligt, men visst borde det finnas ett allmänintresse att få till ett rikstäckande laddnätverk så man inte behöver >100kWh batterier så fort man vill göra en resa norr om Torsby och väster om E4?
Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
Moderator: Redaktion
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
Det kommer ju lösa sig. Kan ju garantera att när dieselbilar blir förbjudna så kommer det finnas laddare även norr om Sundsvall.
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
Du som bor i Umeå, skicka ett mejl till Umeå Energi, malin.janols@umeaenergi.seMonark1954 skrev:perkabolo skrev:Det kommer alltid finnas sträckor där det kommer vara svårt att få lönsamhet för den enskilda laddaren. Längs många av våra inlandsvägar är läget rätt bedrövligt, men visst borde det finnas ett allmänintresse att få till ett rikstäckande laddnätverk så man inte behöver >100kWh batterier så fort man vill göra en resa norr om Torsby och väster om E4?
Malin Janols är ansvarig för deras laddplatsutbyggnad.
Och säg att de snarast ska bygga en 150kW snabbladdare i Umeå, nu när Jaguar, Audi, Hyundai tex kräver mer än 50kW för att kunna laddas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
Har du under året inte märkt av någon skillnad i antalet snabbladdare och antalet platser med destinationsladdning?Zalman3 skrev:Jag har nu kört min Tesla ca 4500 mil under ett år i Norrland. Kan säga att hade det inte funnits Tesla snabbladdare, då hade det varit i praktiken omöjligt att köra elbil för mig.Svenssons skrev:Ionity är inte de ända som bygger CCS-laddare och det krävs inte en 350kW laddare för att ladda elbilar. Finns inte ens några bilar som klarar av den laddningen. I praktiken så betyder detta alltså inte så mycket. Det går ju redan idag köra elbil både norr om Sundsvall utan att man märker någon mur.
Att på en Chademo/CCS 50kW stå i 2 timmar och ladda 100% fungerar inte när man ska göra 4 kundbesök om dagen, med stora avstånd mellan kunderna.
Idag säljs inte många bilar som har stöd för CCS-laddning och än mindre som klarar av över 50 kW från CCS. Det är därför det inte heller byggs någon infrastruktur förr CCS på mer än 50 kW. När väl bilarna kommer, kommer även infrastrukturen komma. Nystartade Ionity kanske inte kommer att leverera dessa norr om Sundsvall innan 2020 men det finns som sagt var fler aktörer. Någon mur lär inte gå att bygga upp som hindrar elbilar från att köra norr om Sundsvall. Det är din egna körning ett bevis på även ifall det då är begränsat till Tesla. Fler bilmodeller som klarar av snabbare laddning behövs dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
"Projektet Stolpe in för Stad och Land är ett länsöverskridande projekt som även omfattar Västernorrland. Projektet ska bidra till att skapa en fullgod laddinfrastruktur i Mellersta Norrland, något som är nödvändigt för att regionens invånare och besökare på ett tryggt sätt ska kunna resa med elbil inom, till och från regionen. Fler laddmöjligheter är även en grundförutsättning för att antalet laddbara bilar ska öka i länet. Ett förväntat resultat vid projektets avslut är bland annat att det då finns en fullgod infrastruktur för snabbladdning längs Europa- och riksvägarna (E4, E14, E45, 83, 84, 86, 87 och 90) i regionen."
https://www.regionjh.se/nyheter/pressme ... b6778.html
https://www.regionjh.se/nyheter/pressme ... b6778.html
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
De har flera gånger sagt att dessa är en start, de kommer fortsätta bygga fler laddare efter 2020 och då lär de med största sannolikhet även expandera norrut. 2014 gjorde även Tesla vad du kallar en mur vid Sundsvall för att två år senare börja bygga längre upp längst med norrlandskusten.
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
Då kan det kanske vara läge att påstå att sundsvallsmuren RIVS efter 2020.
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
I norra Finland är det faktiskt redan nu vanligare med snabbladdare än norra Sverige Däremot är de aldrig upptagna (knappt spår i snön runt dem ens) och det är ju mindre bra i längden.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
..........
[/quote]
Du som bor i Umeå, skicka ett mejl till Umeå Energi, malin.janols@umeaenergi.se
Malin Janols är ansvarig för deras laddplatsutbyggnad.
Och säg att de snarast ska bygga en 150kW snabbladdare i Umeå, nu när Jaguar, Audi, Hyundai tex kräver mer än 50kW för att kunna laddas.[/quote]
Tror det redan är på gång en kraftigare laddare i Umeå, var på konferens "Elfordon Norr" i november och då nämndes detta.
Det kommer även fler Chademo/CCS längs blå vägen, E12, från mer än en aktör. Tyvärr blir det nog någon fler nödladdning med typ 2 uttag mellan huvudorterna.
Ansvarig är medveten om nackdelarna.
Upplyste även Umeå energi att Örnsköldsvik nu har tre platser med Chademo/CCS + en Tesla. Det sporrade Umeå energi som gärna vill bara bättre.
Sen verkar det rimligt att Västerbottens inland, typ Storuman, får en Tesla Supercharger och förlänger E45 från Krokom norrut och knyter ihop Umeå med Mo i Rana. 2019 verkar vara ett bra mål.
[/quote]
Du som bor i Umeå, skicka ett mejl till Umeå Energi, malin.janols@umeaenergi.se
Malin Janols är ansvarig för deras laddplatsutbyggnad.
Och säg att de snarast ska bygga en 150kW snabbladdare i Umeå, nu när Jaguar, Audi, Hyundai tex kräver mer än 50kW för att kunna laddas.[/quote]
Tror det redan är på gång en kraftigare laddare i Umeå, var på konferens "Elfordon Norr" i november och då nämndes detta.
Det kommer även fler Chademo/CCS längs blå vägen, E12, från mer än en aktör. Tyvärr blir det nog någon fler nödladdning med typ 2 uttag mellan huvudorterna.
Ansvarig är medveten om nackdelarna.
Upplyste även Umeå energi att Örnsköldsvik nu har tre platser med Chademo/CCS + en Tesla. Det sporrade Umeå energi som gärna vill bara bättre.
Sen verkar det rimligt att Västerbottens inland, typ Storuman, får en Tesla Supercharger och förlänger E45 från Krokom norrut och knyter ihop Umeå med Mo i Rana. 2019 verkar vara ett bra mål.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
Grundförutsättningen för området -främst i norr- där elproduktion mha vattenkraft (och även vindkraft i större skala) borde ju vara perfekt för att kunna fixa detta med ett väl fungerande och väl utbyggt laddnätverk.
1 samla ihop ett antal lokalpolitiker samt någon i norrland boende riksdagspolitiker.
2 få dom att fatta att man vill ha ett väl utbyggt nät av laddplarser för alla som bor i norra halvan (typ) av landet, samt de som förväntas turista, och sist men inte minst även de som kör i regionen i arbetet. bekostare kan vara kommunerna till liten del, staten till liten del och resten står elkraftproducenterna för.
3 inför närliggande (i tid) krav på fossilfri fordonsflotta inom regionen av alla som kör mer än x km/år/fordon så att servicebilar, timmerbilar, och andra som byter sitt fordon relativt ofta kommer välja eldrift inom kommande x antal åren.
4 kontakta elkraftproducenterna och kom med era "önskningar". De producerar el i sanslösa mängder. lite svinn här o där kan de antingen bjuda på eller sälja som till en villa med villapris. några väl tilltagna trefasuttag är ju dessutom i sammanhanget mycket billiga.
Be om att där det redan idag finns el framdraget att man iaf utnyttjar det redan befintliga nätet och sätter lite lämpliga uttag på lämpliga ställen samt bygger riktiga laddplatser där så är lämpligt.
Tex så borde det vara svinlätt att vid varje kraftstation med en liten byggnad fixa ett par trefasuttag till egna servicebilarna so då o då åker dit. men även en vanlig bilist bör kunna - och få- koppla in sig där.
mvh PP
1 samla ihop ett antal lokalpolitiker samt någon i norrland boende riksdagspolitiker.
2 få dom att fatta att man vill ha ett väl utbyggt nät av laddplarser för alla som bor i norra halvan (typ) av landet, samt de som förväntas turista, och sist men inte minst även de som kör i regionen i arbetet. bekostare kan vara kommunerna till liten del, staten till liten del och resten står elkraftproducenterna för.
3 inför närliggande (i tid) krav på fossilfri fordonsflotta inom regionen av alla som kör mer än x km/år/fordon så att servicebilar, timmerbilar, och andra som byter sitt fordon relativt ofta kommer välja eldrift inom kommande x antal åren.
4 kontakta elkraftproducenterna och kom med era "önskningar". De producerar el i sanslösa mängder. lite svinn här o där kan de antingen bjuda på eller sälja som till en villa med villapris. några väl tilltagna trefasuttag är ju dessutom i sammanhanget mycket billiga.
Be om att där det redan idag finns el framdraget att man iaf utnyttjar det redan befintliga nätet och sätter lite lämpliga uttag på lämpliga ställen samt bygger riktiga laddplatser där så är lämpligt.
Tex så borde det vara svinlätt att vid varje kraftstation med en liten byggnad fixa ett par trefasuttag till egna servicebilarna so då o då åker dit. men även en vanlig bilist bör kunna - och få- koppla in sig där.
mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
Är ju katastrofalt dåligt av alla aktörer utom Tesla här uppe. Blir ju nästan pinsamt.. Umeå energi har satt upp några 50kw "snabbladdare". 1st/ ställe. Inte kul när man svänger in på laddaren i Vindeln och skiten inte fungerar.
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
50 kW är vad kommunerna har "råd" med.
I norr är kommunerna pungslagna av giriga anläggningsföretag. Det är ofta upphandlingar avbryts för att de är för dyra i nästan vernda byggprojekt.(nästan som man anar kartellbildning)
Tror det behövs statlig inblandning som kan peka med hela handen och konkurrensutsätta marknaden.
I norr är kommunerna pungslagna av giriga anläggningsföretag. Det är ofta upphandlingar avbryts för att de är för dyra i nästan vernda byggprojekt.(nästan som man anar kartellbildning)
Tror det behövs statlig inblandning som kan peka med hela handen och konkurrensutsätta marknaden.
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
Om Sverige tjänar ca 30 miljarder per år på att inte importera olja.Tror det behövs statlig inblandning som kan peka med hela handen och konkurrensutsätta marknaden.
Och det kostar 2-300 miljoner att bygga 150kW laddare i hela landet.
Vad är då problemet?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
Vem i Sverige "tjänar" dessa 30 miljarderna? Vem ska ta kostnaden på installation och sedan underhåll och drift av laddstationerna?Zalman3 skrev:Om Sverige tjänar ca 30 miljarder per år på att inte importera olja.Tror det behövs statlig inblandning som kan peka med hela handen och konkurrensutsätta marknaden.
Och det kostar 2-300 miljoner att bygga 150kW laddare i hela landet.
Vad är då problemet?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
Det är ju vi gemensamt som sparar dessa pengar per år, så staten borde ta en del av kostnaden. Men tyvärr finns det ju starka krafter som vill attribut fortsätter att betala ut dessa 30-100 miljarderna per år.Svenssons skrev:Vem i Sverige "tjänar" dessa 30 miljarderna? Vem ska ta kostnaden på installation och sedan underhåll och drift av laddstationerna?Zalman3 skrev:Om Sverige tjänar ca 30 miljarder per år på att inte importera olja.Tror det behövs statlig inblandning som kan peka med hela handen och konkurrensutsätta marknaden.
Och det kostar 2-300 miljoner att bygga 150kW laddare i hela landet.
Vad är då problemet?
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 16 maj 2018 10:43
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
Jag tycker inte det är statens uppgift att bygga laddnätverk. De bilföretag som vill sälja sina elbilar de bygger ut ett eget nätverk. De som inte vill bygger inget eller bygger bara lite för syn skull.LarsL skrev:Det är ju vi gemensamt som sparar dessa pengar per år, så staten borde ta en del av kostnaden. Men tyvärr finns det ju starka krafter som vill attribut fortsätter att betala ut dessa 30-100 miljarderna per år.Svenssons skrev:Vem i Sverige "tjänar" dessa 30 miljarderna? Vem ska ta kostnaden på installation och sedan underhåll och drift av laddstationerna?Zalman3 skrev:Om Sverige tjänar ca 30 miljarder per år på att inte importera olja.Tror det behövs statlig inblandning som kan peka med hela handen och konkurrensutsätta marknaden.
Och det kostar 2-300 miljoner att bygga 150kW laddare i hela landet.
Vad är då problemet?
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
Staten behöver inte bygga laddarna men kan ändå ta ansvar för att utbyggnad sker!Jan-Erik Sebestyen skrev:Jag tycker inte det är statens uppgift att bygga laddnätverk. De bilföretag som vill sälja sina elbilar de bygger ut ett eget nätverk. De som inte vill bygger inget eller bygger bara lite för syn skull.LarsL skrev:Det är ju vi gemensamt som sparar dessa pengar per år, så staten borde ta en del av kostnaden. Men tyvärr finns det ju starka krafter som vill attribut fortsätter att betala ut dessa 30-100 miljarderna per år.Svenssons skrev:Vem i Sverige "tjänar" dessa 30 miljarderna? Vem ska ta kostnaden på installation och sedan underhåll och drift av laddstationerna?Zalman3 skrev:Om Sverige tjänar ca 30 miljarder per år på att inte importera olja.Tror det behövs statlig inblandning som kan peka med hela handen och konkurrensutsätta marknaden.
Och det kostar 2-300 miljoner att bygga 150kW laddare i hela landet.
Vad är då problemet?
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
Båda siffrorna (300 mkr för heltäckande laddnätverk och 30 miljarder kr sparade på olja) känns vinklade. Att bygga en laddstation med statliginblandning kräver säkert 3-10 mkr bara i arbetskostnad och att tro att 50 st snabbladdare skulle räcka för att alla ska kunna köra elbil tror inte jag på.
Sedan vet jag inte hur man räknar statens vinst på att inte importera olja. Men staten förlorar väl en hel del i skatt där. Samt att olja måste vi nog ha under en överskådlig framtid ändå för typ lastbilar från andra länder och liknande.
Det måste nog skapas underlag för privata bolag att tjäna pengar på att sätta upp laddare.
Sedan vet jag inte hur man räknar statens vinst på att inte importera olja. Men staten förlorar väl en hel del i skatt där. Samt att olja måste vi nog ha under en överskådlig framtid ändå för typ lastbilar från andra länder och liknande.
Det måste nog skapas underlag för privata bolag att tjäna pengar på att sätta upp laddare.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
Statlig inblandning är där marknaden inte finner det lönsamt, men där behovet finns för att få ett heltäckande infrastruktur. I Söder kommer bilföretagen att sätta upp laddstolpar (se ex ionity) som är öppna för ALLA. Audi skall börja med sitt exklusiva nätverk (någon gång i framtiden, men är ganska ointressant)
Att Tesla sätter upp stationer i norr är väl trevligt har ingen betydelse för de som kör ipace et.c.
De är givetvis några år efter men i takt att de säljer fler bilar som kan ta emot 100 kW+ har de incitament. (som de ser ut mängdmässigt är det mer teslaägare än ex etron eller ipace (tror de är de enda som kan ta någorlunda hög laddhastighet) som jublar åt en ny laddplats från ionity där de kan ladda i 150 kW, de andra är måttligt klappande för de 50-70 kW de kan ladda).
Så statlig inblandning behövs för att få upp volymen (och därmed ned kostnaden per ställe) i Utmarken kommer de finnas i närheten av närmaste transformatorstation.
Att Tesla sätter upp stationer i norr är väl trevligt har ingen betydelse för de som kör ipace et.c.
De är givetvis några år efter men i takt att de säljer fler bilar som kan ta emot 100 kW+ har de incitament. (som de ser ut mängdmässigt är det mer teslaägare än ex etron eller ipace (tror de är de enda som kan ta någorlunda hög laddhastighet) som jublar åt en ny laddplats från ionity där de kan ladda i 150 kW, de andra är måttligt klappande för de 50-70 kW de kan ladda).
Så statlig inblandning behövs för att få upp volymen (och därmed ned kostnaden per ställe) i Utmarken kommer de finnas i närheten av närmaste transformatorstation.
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
Den olja som importeras till Sverige förädlas och säljs vidare. Mycket säljs visserligen till svenska konsumenter. Att säga att det är 30 miljarder som går att tjäna är helt fel, att säga att det är 30 miljarder som går att spara är också fel. Oljan är inte värdelös utan är en energibärare som måste ersättas.
Det är tur att vi inte lever i en kommunistisk eller fascistisk stat. Då hade någon höjdare trott att staten skulle kunna tjäna dessa pengar och kanske hade detta testats.
Laddstationerna kommer och utvecklingen går snabbt även ifall en del kanske inte tycker detta. En kommunistisk femårsplan hade inte kunnat åstakomma det som skett de 5 senaste åren.
Det är tur att vi inte lever i en kommunistisk eller fascistisk stat. Då hade någon höjdare trott att staten skulle kunna tjäna dessa pengar och kanske hade detta testats.
Laddstationerna kommer och utvecklingen går snabbt även ifall en del kanske inte tycker detta. En kommunistisk femårsplan hade inte kunnat åstakomma det som skett de 5 senaste åren.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
Och givetvis har ju en elbilsägare en egen "oljekälla"
I form av solceller på taket.
Och att elbilsägaren själv kan tillverka sin egen "bensin" skrämmer många.
Det spelar tex vätgasfoket på, att man inte ska kunna producera sin "bensin" själv, utan måste åka till en mack och tanka.
Och staten vill ju ha in skatt, hur får man in "bensinskatt " om man tillverkar "bensinen" själv?
I form av solceller på taket.
Och att elbilsägaren själv kan tillverka sin egen "bensin" skrämmer många.
Det spelar tex vätgasfoket på, att man inte ska kunna producera sin "bensin" själv, utan måste åka till en mack och tanka.
Och staten vill ju ha in skatt, hur får man in "bensinskatt " om man tillverkar "bensinen" själv?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Sundsvallsmuren blir färdig 2020.
Vart har du fått för dig att det?Zalman3 skrev:Om Sverige tjänar ca 30 miljarder per år på att inte importera olja.Tror det behövs statlig inblandning som kan peka med hela handen och konkurrensutsätta marknaden.
Och det kostar 2-300 miljoner att bygga 150kW laddare i hela landet.
Vad är då problemet?