För att jag var på ett ställe där jag behövde ladda och det inte finns nån SuC (Örebro) och alternativet skulle vara nån av de gamla 50 kW-laddarna samt att jag ville registrera mig och göra ett försök att ladda på Ionity i studiesyfte. När Tesla äntligen höjer max laddeffekt till 170 kW min bil så kommer Ionity att vara överlägset om jag har bråttom att ladda i Örebro igen, ett scenario som antagligen kommer att inträffa igen eftersom jag kommer att ha orsak att åka till Örebro även i fortsättningen.taliz skrev:Varför ens besvära sig med IONITY?Jerker skrev:Laddar nu för första ggn på en Ionity. Registrerade mig i appen och gjorde sen som man ska, dvs starta och betala i appen först. Ändå lyckades det inte förrän vid tredje försöket trots att jag gjorde exakt likadant varje gång. Något instabilt.
8 grader ute, strax under 20% SOC och den ger 70 kW.
Med en SR får man ju varken högre laddhastighet eller lägre pris än SUC.
Knappt värt besväret för LR heller, i Sverige är ju SUC billigt.
Kanske i tex Danmark dock.. där är ju ström dyrt och fast pris som IONITY kan löna sig om man laddar mkt.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
Jerker skrev:För att jag var på ett ställe där jag behövde ladda och det inte finns nån SuC (Örebro) och alternativet skulle vara nån av de gamla 50 kW-laddarna samt att jag ville registrera mig och göra ett försök att ladda på Ionity i studiesyfte. När Tesla äntligen höjer max laddeffekt till 170 kW min bil så kommer Ionity att vara överlägset om jag har bråttom att ladda i Örebro igen, ett scenario som antagligen kommer att inträffa igen eftersom jag kommer att ha orsak att åka till Örebro även i fortsättningen.taliz skrev:Varför ens besvära sig med IONITY?Jerker skrev:Laddar nu för första ggn på en Ionity. Registrerade mig i appen och gjorde sen som man ska, dvs starta och betala i appen först. Ändå lyckades det inte förrän vid tredje försöket trots att jag gjorde exakt likadant varje gång. Något instabilt.
8 grader ute, strax under 20% SOC och den ger 70 kW.
Med en SR får man ju varken högre laddhastighet eller lägre pris än SUC.
Knappt värt besväret för LR heller, i Sverige är ju SUC billigt.
Kanske i tex Danmark dock.. där är ju ström dyrt och fast pris som IONITY kan löna sig om man laddar mkt.
Skippa appen. Använd Rfid bricka från plugsurfing så funkar det bra.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Det kanske är en bra idé!Lophornis skrev:Skippa appen. Använd Rfid bricka från plugsurfing så funkar det bra.
Re: Ionitys laddnätverk
Dessutom billigare. 70 spänn per laddning i Sverige. Men 100 i Danmark.Jerker skrev:Det kanske är en bra idé!Lophornis skrev:Skippa appen. Använd Rfid bricka från plugsurfing så funkar det bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Aha! Oftast är det väl dyrare än att ha ett abonnemang hos operatören direkt, som jag har fattat det?mati skrev:Dessutom billigare. 70 spänn per laddning i Sverige. Men 100 i Danmark.Jerker skrev:Det kanske är en bra idé!Lophornis skrev:Skippa appen. Använd Rfid bricka från plugsurfing så funkar det bra.
Re: Ionitys laddnätverk
jag betalade 80 kr på mantorp Ionity i fredags med plugsurfing rfidmati skrev:Dessutom billigare. 70 spänn per laddning i Sverige. Men 100 i Danmark.Jerker skrev:Det kanske är en bra idé!Lophornis skrev:Skippa appen. Använd Rfid bricka från plugsurfing så funkar det bra.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Re: Ionitys laddnätverk
iiiih Plugsurfing är ju helt livsfarligt, det kortet vet jag inte om jag vill ha liggande i bilen.
Nästan 14kr/kWh är ocker!
Nästan 14kr/kWh är ocker!
Re: Ionitys laddnätverk
Bee är inte ionity, men 14kr är ocker. Antar att de vet att folk som stannar där troligt inte har något alternativ.
Tror det behövs en lobby för att stoppa liknande påhitt. Är helt för att laddning skall kosta men över 5kr kWh börjar det bli högt.
Tror det behövs en lobby för att stoppa liknande påhitt. Är helt för att laddning skall kosta men över 5kr kWh börjar det bli högt.
Re: Ionitys laddnätverk
Vad konstigt, jag brukar betala 70,40 SEK i Sverige. I Danmark och Tyskland har jag bara blivit fakturerad en gång, och det blev 100,14 SEK respektive 80,81 SEK. Inte helt uppenbart hur de räknar.R2_m3 skrev:jag betalade 80 kr på mantorp Ionity i fredags med plugsurfing rfidmati skrev:Dessutom billigare. 70 spänn per laddning i Sverige. Men 100 i Danmark.Jerker skrev:Det kanske är en bra idé!Lophornis skrev:Skippa appen. Använd Rfid bricka från plugsurfing så funkar det bra.
Hos Fortum kostar Plugsurfing enligt egen uppgift 2 SEK/minut istället för 2:50SEK som Fortum själva tar. Fast det stämmer inte heller. Det är snarare 1,50 SEK/minut eller så. Moms?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag registrerade mig nu och man kan ju uppge sitt momsregistreringsnummer om man som företagare vill slippa momsen. Men det stämmer ändå inte riktigt för det skulle isf bli 67:23 om man drar bort tysk moms.mati skrev:Vad konstigt, jag brukar betala 70,40 SEK i Sverige. I Danmark och Tyskland har jag bara blivit fakturerad en gång, och det blev 100,14 SEK respektive 80,81 SEK. Inte helt uppenbart hur de räknar.
Hos Fortum kostar Plugsurfing enligt egen uppgift 2 SEK/minut istället för 2:50SEK som Fortum själva tar. Fast det stämmer inte heller. Det är snarare 1,50 SEK/minut eller så. Moms?
Re: Ionitys laddnätverk
Nej precis. Det stämmer inte riktigt ändå. Och varför blir det drygt 100 kronor i Danmark då? Och i Tyskland betalade jag ju faktiskt 80 kronor.Jerker skrev:Jag registrerade mig nu och man kan ju uppge sitt momsregistreringsnummer om man som företagare vill slippa momsen. Men det stämmer ändå inte riktigt för det skulle isf bli 67:23 om man drar bort tysk moms.mati skrev:Vad konstigt, jag brukar betala 70,40 SEK i Sverige. I Danmark och Tyskland har jag bara blivit fakturerad en gång, och det blev 100,14 SEK respektive 80,81 SEK. Inte helt uppenbart hur de räknar.
Hos Fortum kostar Plugsurfing enligt egen uppgift 2 SEK/minut istället för 2:50SEK som Fortum själva tar. Fast det stämmer inte heller. Det är snarare 1,50 SEK/minut eller så. Moms?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
https://teknikensvarld.se/ionity-bromsa ... bbladdare/Ionity bromsar utbyggnaden av snabbladdare
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Det är väl bara en anpassning till verkligheten.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/ionity-bromsa ... bbladdare/Ionity bromsar utbyggnaden av snabbladdare
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har hela tiden varit mycket skeptisk till att Ionity skulle lyckas bygga 400 stationer, och nu verkar jag tyvärr få rätt.Jerker skrev:Det är väl bara en anpassning till verkligheten.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/ionity-bromsa ... bbladdare/Ionity bromsar utbyggnaden av snabbladdare
Alla Tesla-ägare kan ju intyga vilken skillnad ett fungerande snabbladdarnätverk gör, och det finns ju fortfarande inget alternativ till Superchargers som är ens i närheten, och nu ser det ut som att det kommer att dröja ännu några år innan det finns.
Jag tror detta är en av de faktorer som som bromsar övergången till elbilar. Så länge det behövs planering, krångel, trix och fix, brickor, kort, abonemang etc för att ge sig ut på långresa med sin elbil så kommer det i första hand vara entusiaster som köper dom.
Detta är dåliga nyheter.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Fast det är ju inte verkligheten.Jerker skrev:Det är väl bara en anpassning till verkligheten.
Det stämmer ju inte. Artikeln är från igår, men just nu är det 172/72, dessutom verkar utbyggnaden accelerara lite lätt. En inbromsning kan jag inte se överhuvudtaget. För inte alls länge sedan har Ionity sagt att utbyggnaden går enligt planerna och att det blir 400 under mitten av 2020. Om utbyggaden fortsätter som den gör nu är det fullt rimligt.I dag har Ionity 140 laddstationer som fungerar och 50 som är under konstruktion.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 3 gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
I så fall är det ju goda nyhetermati skrev:Fast det är ju inte verkligheten.Jerker skrev:Det är väl bara en anpassning till verkligheten.Det stämmer ju inte. Artikeln är från igår, men just nu är det 172/72, dessutom verkar utbyggnaden accelerara lite lätt. En inbromsning kan jag inte se överhuvudtaget. För inte alls länge sedan har Ionity sagt att utbyggnaden går enligt planerna och att det blir 400 under mitten av 2020. Om utbyggaden fortsätter som den gör nu är det fullt rimligt.I dag har Ionity 140 laddstationer som fungerar och 50 som är under konstruktion.
Jag har inte uppdaterat min statistik på länge, det kanske är dags för lite nya grafer!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Eller så tycker de att det kostar för mycket och vill strypa utbyggnaden. Fast nu ska ju VW översvämma marknaden med sina elbilar och då borde de ju tvärtom skynda på med den här satsningen.mati skrev:Fast det är ju inte verkligheten.Jerker skrev:Det är väl bara en anpassning till verkligheten.Det stämmer ju inte. Artikeln är från igår, men just nu är det 172/72, dessutom verkar utbyggnaden accelerara lite lätt. En inbromsning kan jag inte se överhuvudtaget. För inte alls länge sedan har Ionity sagt att utbyggnaden går enligt planerna och att det blir 400 under mitten av 2020. Om utbyggaden fortsätter som den gör nu är det fullt rimligt.I dag har Ionity 140 laddstationer som fungerar och 50 som är under konstruktion.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tror att TV har missuppfattat nånting där. Det vd:n pratar om är troligtvis framtida utbyggnaden, alltså det som sker efter de första 400. För det har de alltid varit ganska otydliga med. De fortsätter väl bygga ut, men inte i samma takt, och det blir kanske i första hand en utökning av befintliga stationer. De är ju till stor del förberedde för det.Jerker skrev:Eller så tycker de att det kostar för mycket och vill strypa utbyggnaden. Fast nu ska ju VW översvämma marknaden med sina elbilar och då borde de ju tvärtom skynda på med den här satsningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Jag skall uppdatera min statistik när jag får tid senare, men tyvärr ser ju inte ut som att 400 kommer att hålla från din kurva.mati skrev:
Okulärt ser det ut som att utbyggnadstakten skulle behöva nästan dubbleras för att nå målet på utsatt tid.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity har kanske upptäckt att deras laddare används väldigt lite ännu och väntar på fler elbilar?
Re: Ionitys laddnätverk
Från artikeln:Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/ionity-bromsa ... bbladdare/Ionity bromsar utbyggnaden av snabbladdare
Huh?Hajesch tror att en differentierad kostnad beroende på belastning på nätet dröjer och han tror att snabbladdare i hemmen är alldeles för dyrt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Ionitys laddnätverk
Känns nästan som en översättningsrelaterad feltolkning.renes skrev:Huh?Hajesch tror att en differentierad kostnad beroende på belastning på nätet dröjer och han tror att snabbladdare i hemmen är alldeles för dyrt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
M.a.o, målet om 400 2020 ligger kvar. Efter det kan det bli 200 till eller kanske laddare i städerna. Beslut om det fattas längre fram. Knappast att de bromsar ngt.