Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Jerker skrev:
Laddar nu för första ggn på en Ionity. Registrerade mig i appen och gjorde sen som man ska, dvs starta och betala i appen först. Ändå lyckades det inte förrän vid tredje försöket trots att jag gjorde exakt likadant varje gång. Något instabilt.

8 grader ute, strax under 20% SOC och den ger 70 kW.
Varför ens besvära sig med IONITY?
Med en SR får man ju varken högre laddhastighet eller lägre pris än SUC.
Knappt värt besväret för LR heller, i Sverige är ju SUC billigt.
Kanske i tex Danmark dock.. där är ju ström dyrt och fast pris som IONITY kan löna sig om man laddar mkt.
För att jag var på ett ställe där jag behövde ladda och det inte finns nån SuC (Örebro) och alternativet skulle vara nån av de gamla 50 kW-laddarna samt att jag ville registrera mig och göra ett försök att ladda på Ionity i studiesyfte. När Tesla äntligen höjer max laddeffekt till 170 kW min bil så kommer Ionity att vara överlägset om jag har bråttom att ladda i Örebro igen, ett scenario som antagligen kommer att inträffa igen eftersom jag kommer att ha orsak att åka till Örebro även i fortsättningen.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

Jerker skrev:
taliz skrev:
Jerker skrev:
Laddar nu för första ggn på en Ionity. Registrerade mig i appen och gjorde sen som man ska, dvs starta och betala i appen först. Ändå lyckades det inte förrän vid tredje försöket trots att jag gjorde exakt likadant varje gång. Något instabilt.

8 grader ute, strax under 20% SOC och den ger 70 kW.
Varför ens besvära sig med IONITY?
Med en SR får man ju varken högre laddhastighet eller lägre pris än SUC.
Knappt värt besväret för LR heller, i Sverige är ju SUC billigt.
Kanske i tex Danmark dock.. där är ju ström dyrt och fast pris som IONITY kan löna sig om man laddar mkt.
För att jag var på ett ställe där jag behövde ladda och det inte finns nån SuC (Örebro) och alternativet skulle vara nån av de gamla 50 kW-laddarna samt att jag ville registrera mig och göra ett försök att ladda på Ionity i studiesyfte. När Tesla äntligen höjer max laddeffekt till 170 kW min bil så kommer Ionity att vara överlägset om jag har bråttom att ladda i Örebro igen, ett scenario som antagligen kommer att inträffa igen eftersom jag kommer att ha orsak att åka till Örebro även i fortsättningen.

Skippa appen. Använd Rfid bricka från plugsurfing så funkar det bra.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Lophornis skrev:
Skippa appen. Använd Rfid bricka från plugsurfing så funkar det bra.
Det kanske är en bra idé!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Lophornis skrev:
Skippa appen. Använd Rfid bricka från plugsurfing så funkar det bra.
Det kanske är en bra idé!
Dessutom billigare. 70 spänn per laddning i Sverige. Men 100 i Danmark.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Lophornis skrev:
Skippa appen. Använd Rfid bricka från plugsurfing så funkar det bra.
Det kanske är en bra idé!
Dessutom billigare. 70 spänn per laddning i Sverige. Men 100 i Danmark.
Aha! Oftast är det väl dyrare än att ha ett abonnemang hos operatören direkt, som jag har fattat det?
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R2_m3 »

mati skrev:
Jerker skrev:
Lophornis skrev:
Skippa appen. Använd Rfid bricka från plugsurfing så funkar det bra.
Det kanske är en bra idé!
Dessutom billigare. 70 spänn per laddning i Sverige. Men 100 i Danmark.
jag betalade 80 kr på mantorp Ionity i fredags med plugsurfing rfid :(
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

iiiih Plugsurfing är ju helt livsfarligt, det kortet vet jag inte om jag vill ha liggande i bilen.
Nästan 14kr/kWh är ocker!
35CE72B5-6F4C-4B6D-9F36-837BC372932A.jpeg
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Bee är inte ionity, men 14kr är ocker. Antar att de vet att folk som stannar där troligt inte har något alternativ.
Tror det behövs en lobby för att stoppa liknande påhitt. Är helt för att laddning skall kosta men över 5kr kWh börjar det bli högt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

R2_m3 skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Lophornis skrev:
Skippa appen. Använd Rfid bricka från plugsurfing så funkar det bra.
Det kanske är en bra idé!
Dessutom billigare. 70 spänn per laddning i Sverige. Men 100 i Danmark.
jag betalade 80 kr på mantorp Ionity i fredags med plugsurfing rfid :(
Vad konstigt, jag brukar betala 70,40 SEK i Sverige. I Danmark och Tyskland har jag bara blivit fakturerad en gång, och det blev 100,14 SEK respektive 80,81 SEK. Inte helt uppenbart hur de räknar.
Hos Fortum kostar Plugsurfing enligt egen uppgift 2 SEK/minut istället för 2:50SEK som Fortum själva tar. Fast det stämmer inte heller. Det är snarare 1,50 SEK/minut eller så. Moms?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Vad konstigt, jag brukar betala 70,40 SEK i Sverige. I Danmark och Tyskland har jag bara blivit fakturerad en gång, och det blev 100,14 SEK respektive 80,81 SEK. Inte helt uppenbart hur de räknar.
Hos Fortum kostar Plugsurfing enligt egen uppgift 2 SEK/minut istället för 2:50SEK som Fortum själva tar. Fast det stämmer inte heller. Det är snarare 1,50 SEK/minut eller så. Moms?
Jag registrerade mig nu och man kan ju uppge sitt momsregistreringsnummer om man som företagare vill slippa momsen. Men det stämmer ändå inte riktigt för det skulle isf bli 67:23 om man drar bort tysk moms.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
Vad konstigt, jag brukar betala 70,40 SEK i Sverige. I Danmark och Tyskland har jag bara blivit fakturerad en gång, och det blev 100,14 SEK respektive 80,81 SEK. Inte helt uppenbart hur de räknar.
Hos Fortum kostar Plugsurfing enligt egen uppgift 2 SEK/minut istället för 2:50SEK som Fortum själva tar. Fast det stämmer inte heller. Det är snarare 1,50 SEK/minut eller så. Moms?
Jag registrerade mig nu och man kan ju uppge sitt momsregistreringsnummer om man som företagare vill slippa momsen. Men det stämmer ändå inte riktigt för det skulle isf bli 67:23 om man drar bort tysk moms.
Nej precis. Det stämmer inte riktigt ändå. Och varför blir det drygt 100 kronor i Danmark då? Och i Tyskland betalade jag ju faktiskt 80 kronor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Ionity bromsar utbyggnaden av snabbladdare
https://teknikensvarld.se/ionity-bromsa ... bbladdare/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Ionity bromsar utbyggnaden av snabbladdare
https://teknikensvarld.se/ionity-bromsa ... bbladdare/
Det är väl bara en anpassning till verkligheten.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Ionity bromsar utbyggnaden av snabbladdare
https://teknikensvarld.se/ionity-bromsa ... bbladdare/
Det är väl bara en anpassning till verkligheten.
Jag har hela tiden varit mycket skeptisk till att Ionity skulle lyckas bygga 400 stationer, och nu verkar jag tyvärr få rätt.

Alla Tesla-ägare kan ju intyga vilken skillnad ett fungerande snabbladdarnätverk gör, och det finns ju fortfarande inget alternativ till Superchargers som är ens i närheten, och nu ser det ut som att det kommer att dröja ännu några år innan det finns.

Jag tror detta är en av de faktorer som som bromsar övergången till elbilar. Så länge det behövs planering, krångel, trix och fix, brickor, kort, abonemang etc för att ge sig ut på långresa med sin elbil så kommer det i första hand vara entusiaster som köper dom.

Detta är dåliga nyheter.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Det är väl bara en anpassning till verkligheten.
Fast det är ju inte verkligheten.
I dag har Ionity 140 laddstationer som fungerar och 50 som är under konstruktion.
Det stämmer ju inte. Artikeln är från igår, men just nu är det 172/72, dessutom verkar utbyggnaden accelerara lite lätt. En inbromsning kan jag inte se överhuvudtaget. För inte alls länge sedan har Ionity sagt att utbyggnaden går enligt planerna och att det blir 400 under mitten av 2020. Om utbyggaden fortsätter som den gör nu är det fullt rimligt.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 3 gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

mati skrev:
Jerker skrev:
Det är väl bara en anpassning till verkligheten.
Fast det är ju inte verkligheten.
I dag har Ionity 140 laddstationer som fungerar och 50 som är under konstruktion.
Det stämmer ju inte. Artikeln är från igår, men just nu är det 172/72, dessutom verkar utbyggnaden accelerara lite lätt. En inbromsning kan jag inte se överhuvudtaget. För inte alls länge sedan har Ionity sagt att utbyggnaden går enligt planerna och att det blir 400 under mitten av 2020. Om utbyggaden fortsätter som den gör nu är det fullt rimligt.
I så fall är det ju goda nyheter :)

Jag har inte uppdaterat min statistik på länge, det kanske är dags för lite nya grafer!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Skärmklipp.PNG
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Det är väl bara en anpassning till verkligheten.
Fast det är ju inte verkligheten.
I dag har Ionity 140 laddstationer som fungerar och 50 som är under konstruktion.
Det stämmer ju inte. Artikeln är från igår, men just nu är det 172/72, dessutom verkar utbyggnaden accelerara lite lätt. En inbromsning kan jag inte se överhuvudtaget. För inte alls länge sedan har Ionity sagt att utbyggnaden går enligt planerna och att det blir 400 under mitten av 2020. Om utbyggaden fortsätter som den gör nu är det fullt rimligt.
Eller så tycker de att det kostar för mycket och vill strypa utbyggnaden. Fast nu ska ju VW översvämma marknaden med sina elbilar och då borde de ju tvärtom skynda på med den här satsningen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Eller så tycker de att det kostar för mycket och vill strypa utbyggnaden. Fast nu ska ju VW översvämma marknaden med sina elbilar och då borde de ju tvärtom skynda på med den här satsningen.
Jag tror att TV har missuppfattat nånting där. Det vd:n pratar om är troligtvis framtida utbyggnaden, alltså det som sker efter de första 400. För det har de alltid varit ganska otydliga med. De fortsätter väl bygga ut, men inte i samma takt, och det blir kanske i första hand en utökning av befintliga stationer. De är ju till stor del förberedde för det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

mati skrev:
Skärmklipp.PNG
Jag skall uppdatera min statistik när jag får tid senare, men tyvärr ser ju inte ut som att 400 kommer att hålla från din kurva.

Okulärt ser det ut som att utbyggnadstakten skulle behöva nästan dubbleras för att nå målet på utsatt tid.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Ionity har kanske upptäckt att deras laddare används väldigt lite ännu och väntar på fler elbilar? :roll:
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av renes »

Zalman3 skrev:
Ionity bromsar utbyggnaden av snabbladdare
https://teknikensvarld.se/ionity-bromsa ... bbladdare/
Från artikeln:
Hajesch tror att en differentierad kostnad beroende på belastning på nätet dröjer och han tror att snabbladdare i hemmen är alldeles för dyrt.
Huh?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

renes skrev:
Hajesch tror att en differentierad kostnad beroende på belastning på nätet dröjer och han tror att snabbladdare i hemmen är alldeles för dyrt.
Huh?
Känns nästan som en översättningsrelaterad feltolkning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av 12man »

ursprunget
https://europe.autonews.com/suppliers/i ... re-builder

hrr je berggren tolkar lite
ms 76132 "Eleamore"
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

M.a.o, målet om 400 2020 ligger kvar. Efter det kan det bli 200 till eller kanske laddare i städerna. Beslut om det fattas längre fram. Knappast att de bromsar ngt.
Skriv svar