Circle K har ju IONITY på sina stationer så kanske de kan tänkas erbjuda rabatt genom ”EXTRA Club” och/eller deras olika kortlösningar för privat resp företagskunder.Ulfie2 skrev:Det blir intressant om man kan få bättre kWh-pris via en annan laddoperatör på IONITY som man ändå har ett kort/abonnemang hos. Typ Bee/Eon/InCharge osv.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
Swede1 skrev:Bmw i3 Rex har generator , och ger ca 12 mil på 8 liter bensin a ca 130 kr. Kwh priset bör vara under ca 5-6 kr om man ska ladda, sen går det på fem minuter att tanka så fördel där. Om många elbilar hade Rex så skulle det bli ett takpris på ca 5 kr per kwh på laddning. Dessutom kunde batterierna vara mindre , 40 - 50 kwh vilket gav fler ovh billigare elbilar, om 10 år skulle mam kunna montera bort rex och in med större batteri. Det kan vi lagstifta om i folkomröstning , men blir nog för krångligt.Fredrik j skrev:Då kan ju cirkle k konkurrera lätt. Diesel har dom ju tillgång till.pubbe skrev:Det finns dieselgeneratorer som drar 0,3l/kw, med ett pris på 16/l så kostar en kw ca 5 kr. Kanske får trycka in en sådan i bilen
Bmw har verkligen lyckats med i3 rex, från 2013. Förr var det dåligt med snabbladdare, nu är det problem med tillgänglighet och pris. Alltid bra med substitut, el eller bensin. I alla fall tills elbils marknaden mognar.
Finns ju ett företag i Österrike som sätter in ett mindre batteri och en REX-motor i Model 3. Räckvidd över 100 mil. Vardagskörning kan skötas helt på el.
Re: Ionitys laddnätverk
Var det inte Australien?Verdi skrev:Swede1 skrev:Bmw i3 Rex har generator , och ger ca 12 mil på 8 liter bensin a ca 130 kr. Kwh priset bör vara under ca 5-6 kr om man ska ladda, sen går det på fem minuter att tanka så fördel där. Om många elbilar hade Rex så skulle det bli ett takpris på ca 5 kr per kwh på laddning. Dessutom kunde batterierna vara mindre , 40 - 50 kwh vilket gav fler ovh billigare elbilar, om 10 år skulle mam kunna montera bort rex och in med större batteri. Det kan vi lagstifta om i folkomröstning , men blir nog för krångligt.Fredrik j skrev:Då kan ju cirkle k konkurrera lätt. Diesel har dom ju tillgång till.pubbe skrev:Det finns dieselgeneratorer som drar 0,3l/kw, med ett pris på 16/l så kostar en kw ca 5 kr. Kanske får trycka in en sådan i bilen
Bmw har verkligen lyckats med i3 rex, från 2013. Förr var det dåligt med snabbladdare, nu är det problem med tillgänglighet och pris. Alltid bra med substitut, el eller bensin. I alla fall tills elbils marknaden mognar.
Finns ju ett företag i Österrike som sätter in ett mindre batteri och en REX-motor i Model 3. Räckvidd över 100 mil. Vardagskörning kan skötas helt på el.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Ionitys laddnätverk
Eller så åker du via Arboga.Jerker skrev:Ja, detta förstörde även för mig trots att jag har en Tesla. Jag åker till Örebro då och då och övernattar ibland, ibland inte. Då behöver jag ladda där innan jag åker tillbaka hem. Ionity gav mig en snabb laddning till hyfsat pris. Visste iofs att priset så småningom skulle gå upp men hoppades ändå på ett humant pris. Det finns ingen destinationsladdare som ligger inom räckhåll utan att isf tvingas till en längre promenad därifrån från och tillbaka, vilket i praktiken skulle innebära att jag skulle behöva lägga flera timmar på laddningen varje gång jag är där. I fortsättningen är jag hänvisad till nån av 50 kW-laddarna. Det funkar iofs det också men de har börjat bli hårt belastade i Örebro. Hinner med en laddning till innan de höjer.
Re: Ionitys laddnätverk
Nja, jag åker mellan Nyköping och Örebro så Arboga vore en väldig omväg. Det finns en 50 kW-laddare i Katrineholm, men den ligger antingen för tidigt eller för sent, beroende på vilket håll jag åker åt. Om jag bara åker ToR så kan jag på sommaren klara mig på en laddning eller att fylla upp lite i Katrineholm på hemvägen, men om jag dessutom åker runt en del när jag är i Örebro så behöver jag ladda betydligt mer. Jag känner mig nu förflyttad tillbaka till tillvaron som den var med Zoen. Och den var faktiskt bättre med 22 kW AC-laddning mot 11 kW på Teslan...dstr skrev:Eller så åker du via Arboga.Jerker skrev:Ja, detta förstörde även för mig trots att jag har en Tesla. Jag åker till Örebro då och då och övernattar ibland, ibland inte. Då behöver jag ladda där innan jag åker tillbaka hem. Ionity gav mig en snabb laddning till hyfsat pris. Visste iofs att priset så småningom skulle gå upp men hoppades ändå på ett humant pris. Det finns ingen destinationsladdare som ligger inom räckhåll utan att isf tvingas till en längre promenad därifrån från och tillbaka, vilket i praktiken skulle innebära att jag skulle behöva lägga flera timmar på laddningen varje gång jag är där. I fortsättningen är jag hänvisad till nån av 50 kW-laddarna. Det funkar iofs det också men de har börjat bli hårt belastade i Örebro. Hinner med en laddning till innan de höjer.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Som sagt kommer det bli intressant att se vad aktörer som Plugsurfing med flera som blir en MSP kommer ta ut, skulle jag få gissa är det runt 5 kr/kWh utan abonnemang de landar på vilket ju inte är så farligt alls för långresorna.
Re: Ionitys laddnätverk
Austria = AustraliaVerdi skrev:Vet ej. Vad är det som är så roligt?Walker skrev:Var det inte Australien?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Säker på det?mati skrev:Austria = AustraliaVerdi skrev:Vet ej. Vad är det som är så roligt?Walker skrev:Var det inte Australien?
I mitt hemland säger man Austria för Österrike
Re: Ionitys laddnätverk
Det hela presenterades på en sajt på engelska som en uppfinning från Australien eftersom de som skrev hade dålig koll på Austria/AustraliaVerdi skrev:Vet ej. Vad är det som är så roligt?Walker skrev:Var det inte Australien?
Finns mer om det i annan tråd.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Ionitys laddnätverk
Det fattar jag väl. Jag borde kanske lagt till en rad till för att förtydliga ironin i mitt inläggnek0 skrev:Säker på det?mati skrev:Austria = AustraliaVerdi skrev:Vet ej. Vad är det som är så roligt?Walker skrev:Var det inte Australien?
I mitt hemland säger man Austria för Österrike
Sweden = Switzerland
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Det var inte här utan i FB-gruppen Tesla 3:Walker skrev:Det hela presenterades på en sajt på engelska som en uppfinning från Australien eftersom de som skrev hade dålig koll på Austria/AustraliaVerdi skrev:Vet ej. Vad är det som är så roligt?Walker skrev:Var det inte Australien?
Finns mer om det i annan tråd.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har flera gånger fått svara på varför vi inte har en tradition av choklad, ost och klockor i Sverige, som de jag pratat med menar är allmänt känt!mati skrev:Det fattar jag väl. Jag borde kanske lagt till en rad till för att förtydliga ironin i mitt inläggnek0 skrev:Säker på det?mati skrev:Austria = AustraliaVerdi skrev:Vet ej. Vad är det som är så roligt?Walker skrev:Var det inte Australien?
I mitt hemland säger man Austria för Österrike
Sweden = Switzerland
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Jodå. Marabou, Västerbottenost och David Wellington.HelectriC skrev:Jag har flera gånger fått svara på varför vi inte har en tradition av choklad, ost och klockor i Sverige, som de jag pratat med menar är allmänt känt!
Re: Ionitys laddnätverk
När IONITY chockhöjer så lär tesla ta mer betalt för laddningen. Brukar bli så tyvärr.
Det känns som att Vw, BMW, merca Porsche etc egentligen inte vill tillverka elbilar. Det här dödar deras möjligheter till försäljning en hel del. Kan inte förstå hur IONITY tänker.
Det känns som att Vw, BMW, merca Porsche etc egentligen inte vill tillverka elbilar. Det här dödar deras möjligheter till försäljning en hel del. Kan inte förstå hur IONITY tänker.
Re: Ionitys laddnätverk
Man skapar incitament för att kunna sälja bilar med förmånliga laddningsavtal samtidigt som man gör det mindre attraktivt för Teslaägare att ladda på stationerna.Snap02 skrev:När IONITY chockhöjer så lär tesla ta mer betalt för laddningen. Brukar bli så tyvärr.
Det känns som att Vw, BMW, merca Porsche etc egentligen inte vill tillverka elbilar. Det här dödar deras möjligheter till försäljning en hel del. Kan inte förstå hur IONITY tänker.
Jag tror vi kommer få se erbjudanden med privatleasing 1500mil inkl. laddning.
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Ionitys laddnätverk
Kan va så enkelt att för kunna investera i laddutbyggnaden så måste de ta mer betalt men att ta 3-5ggr än konkurrenterna känns ju orimligt dock..,Snap02 skrev:När IONITY chockhöjer så lär tesla ta mer betalt för laddningen. Brukar bli så tyvärr.
Det känns som att Vw, BMW, merca Porsche etc egentligen inte vill tillverka elbilar. Det här dödar deras möjligheter till försäljning en hel del. Kan inte förstå hur IONITY tänker.
Var hittar ni infon om 200kr i månadsabonnemang?
Re: Ionitys laddnätverk
Precis så tror jag att det blir.Fredrik j skrev:Man skapar incitament för att kunna sälja bilar med förmånliga laddningsavtal samtidigt som man gör det mindre attraktivt för Teslaägare att ladda på stationerna.Snap02 skrev:När IONITY chockhöjer så lär tesla ta mer betalt för laddningen. Brukar bli så tyvärr.
Det känns som att Vw, BMW, merca Porsche etc egentligen inte vill tillverka elbilar. Det här dödar deras möjligheter till försäljning en hel del. Kan inte förstå hur IONITY tänker.
Jag tror vi kommer få se erbjudanden med privatleasing 1500mil inkl. laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Det är väl en naturlig reaktion kanske att man blir upprörd efter Ionity höjer priset. Men om man tänker ett varv till finns det ingen anledning egentligen.
Det är väl ingen mänsklig rättighet att det ska finnas snabbladdare i varje vrå i Europa med flera laddare på varje plats med ett kWh pris som är under marknadspris?
Om nu Ionity gjort en bedömning att folk är beredda att betala för sig antingen som gäst eller som medlem. Vad är problemet? Tycker du inte det är värt priset, ladda inte där då!!
Det är ju fantastiskt med marknadsekonomi, är det inte rätt priset för vad konsumenten vill betala så kommer råriset inte att funka. Sen kan det också bli andra nackdelar, är det ingen som laddar där för man tycker det är för dyrt ja då minskar säkert utbyggnadstakten och då blir det gnäll om det här.
TB gjorde i sin video en bra jämförelse för nordiska länderna och finns många andra leverantörer som har billigare priser. Nu kommer säkert någon att hävda att ”men det finns ju bara en laddare per sikte” ja, men igen infrastruktur kostar att bygga. Avvägning högt pris bra tillgänglighet eller lägre pris långsam uppbyggnad. Som allt annat i livet man kan inte få allt!
Gjorde en snabbkoll i Tyskland och finns flera leverantörer t.ex. Fastned och EnBw som har 150-300kw laddare för ca 50ct/kWh, ladda där då! Ja lite mer planering eller kanske riskera att där är fullt men igen avvägning, smidigt/tillgängligt eller lite omständigare/ lite billigare.
Till er som gapar på reglering och subventioner, är det mer rättvist att dom som inte kör elbil alls ska bekosta drivmedel till oss som kör elbil?
Sätt det också o sammanhang, de flesta laddar hemma, där infrastruktur finns genom att det redan är dragen i annat syfte. Ladda extern är ju oftast en liten del av laddningen över året så man får väl slå ut hela energikostnaden över året till ett snittpris.
Det är ju inte heller Ionitys fel att Sveriges penningpolitik är bedrövlig och att kronan är kast värderat. I Danmark t.ex. var ju Ionity billigast.
Det är bra att Ionity får feedback att vi tycker det är för dyrt men det kommer lösa sig om det nu visar sig vara en högre kostnad än vad folk är villiga att betala för deras tjänst.
Det är väl ingen mänsklig rättighet att det ska finnas snabbladdare i varje vrå i Europa med flera laddare på varje plats med ett kWh pris som är under marknadspris?
Om nu Ionity gjort en bedömning att folk är beredda att betala för sig antingen som gäst eller som medlem. Vad är problemet? Tycker du inte det är värt priset, ladda inte där då!!
Det är ju fantastiskt med marknadsekonomi, är det inte rätt priset för vad konsumenten vill betala så kommer råriset inte att funka. Sen kan det också bli andra nackdelar, är det ingen som laddar där för man tycker det är för dyrt ja då minskar säkert utbyggnadstakten och då blir det gnäll om det här.
TB gjorde i sin video en bra jämförelse för nordiska länderna och finns många andra leverantörer som har billigare priser. Nu kommer säkert någon att hävda att ”men det finns ju bara en laddare per sikte” ja, men igen infrastruktur kostar att bygga. Avvägning högt pris bra tillgänglighet eller lägre pris långsam uppbyggnad. Som allt annat i livet man kan inte få allt!
Gjorde en snabbkoll i Tyskland och finns flera leverantörer t.ex. Fastned och EnBw som har 150-300kw laddare för ca 50ct/kWh, ladda där då! Ja lite mer planering eller kanske riskera att där är fullt men igen avvägning, smidigt/tillgängligt eller lite omständigare/ lite billigare.
Till er som gapar på reglering och subventioner, är det mer rättvist att dom som inte kör elbil alls ska bekosta drivmedel till oss som kör elbil?
Sätt det också o sammanhang, de flesta laddar hemma, där infrastruktur finns genom att det redan är dragen i annat syfte. Ladda extern är ju oftast en liten del av laddningen över året så man får väl slå ut hela energikostnaden över året till ett snittpris.
Det är ju inte heller Ionitys fel att Sveriges penningpolitik är bedrövlig och att kronan är kast värderat. I Danmark t.ex. var ju Ionity billigast.
Det är bra att Ionity får feedback att vi tycker det är för dyrt men det kommer lösa sig om det nu visar sig vara en högre kostnad än vad folk är villiga att betala för deras tjänst.
Re: Ionitys laddnätverk
Problemet är att ionity mer eller mindre utnyttjar sitt monopol. Lite som att säga "tycker du din elnätsavgift är hög? Använd det inte då!". Det finns liksom inget rimligt alternativ.Nilp skrev:Det är väl en naturlig reaktion kanske att man blir upprörd efter Ionity höjer priset. Men om man tänker ett varv till finns det ingen anledning egentligen.
Det är väl ingen mänsklig rättighet att det ska finnas snabbladdare i varje vrå i Europa med flera laddare på varje plats med ett kWh pris som är under marknadspris?
Om nu Ionity gjort en bedömning att folk är beredda att betala för sig antingen som gäst eller som medlem. Vad är problemet? Tycker du inte det är värt priset, ladda inte där då!!
Det är ju fantastiskt med marknadsekonomi, är det inte rätt priset för vad konsumenten vill betala så kommer råriset inte att funka. Sen kan det också bli andra nackdelar, är det ingen som laddar där för man tycker det är för dyrt ja då minskar säkert utbyggnadstakten och då blir det gnäll om det här.
TB gjorde i sin video en bra jämförelse för nordiska länderna och finns många andra leverantörer som har billigare priser. Nu kommer säkert någon att hävda att ”men det finns ju bara en laddare per sikte” ja, men igen infrastruktur kostar att bygga. Avvägning högt pris bra tillgänglighet eller lägre pris långsam uppbyggnad. Som allt annat i livet man kan inte få allt!
Gjorde en snabbkoll i Tyskland och finns flera leverantörer t.ex. Fastned och EnBw som har 150-300kw laddare för ca 50ct/kWh, ladda där då! Ja lite mer planering eller kanske riskera att där är fullt men igen avvägning, smidigt/tillgängligt eller lite omständigare/ lite billigare.
Till er som gapar på reglering och subventioner, är det mer rättvist att dom som inte kör elbil alls ska bekosta drivmedel till oss som kör elbil?
Sätt det också o sammanhang, de flesta laddar hemma, där infrastruktur finns genom att det redan är dragen i annat syfte. Ladda extern är ju oftast en liten del av laddningen över året så man får väl slå ut hela energikostnaden över året till ett snittpris.
Det är ju inte heller Ionitys fel att Sveriges penningpolitik är bedrövlig och att kronan är kast värderat. I Danmark t.ex. var ju Ionity billigast.
Det är bra att Ionity får feedback att vi tycker det är för dyrt men det kommer lösa sig om det nu visar sig vara en högre kostnad än vad folk är villiga att betala för deras tjänst.
Om det vore ett logiskt och klokt beslut att chockhöja priserna "eftersom infrastrukturen kostar", så kan man ju undra hur Tesla lyckats bygga mångdubbelt fler stationer och stolpar UTAN prischock.
Bolagen som står bakom ionity har ju dessutom mångdubbelt större finansiella muskler än Tesla.
Nä, det här är bara uselt och äckligt gjort. Men tyskarna gillar ju historiskt att föra folk bakom ljuset så vad skulle man väntat sig egentligen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Tesla har ju inte börjat ta betalt för sina bilar/tjänster ännu. Man bygger ju fortfarande på varumärket. Att sälja bilar med obegränsad laddning på livstid grundas ju inte på att man får betalt för laddningen via bilens pris utan att man köper en marknadsposition. Tesla har ju lämnat det där med fri laddning på model3.taliz skrev:Om det vore ett logiskt och klokt beslut att chockhöja priserna "eftersom infrastrukturen kostar", så kan man ju undra hur Tesla lyckats bygga mångdubbelt fler stationer och stolpar UTAN prischock.
Man behöver kunna böja ta betalt och inte vara det billigaste alternativet hela tiden.
Re: Ionitys laddnätverk
Och du tror att superchargenätverket idag är självförsörjande?taliz skrev:Problemet är att ionity mer eller mindre utnyttjar sitt monopol. Lite som att säga "tycker du din elnätsavgift är hög? Använd det inte då!". Det finns liksom inget rimligt alternativ.Nilp skrev:Det är väl en naturlig reaktion kanske att man blir upprörd efter Ionity höjer priset. Men om man tänker ett varv till finns det ingen anledning egentligen.
Det är väl ingen mänsklig rättighet att det ska finnas snabbladdare i varje vrå i Europa med flera laddare på varje plats med ett kWh pris som är under marknadspris?
Om nu Ionity gjort en bedömning att folk är beredda att betala för sig antingen som gäst eller som medlem. Vad är problemet? Tycker du inte det är värt priset, ladda inte där då!!
Det är ju fantastiskt med marknadsekonomi, är det inte rätt priset för vad konsumenten vill betala så kommer råriset inte att funka. Sen kan det också bli andra nackdelar, är det ingen som laddar där för man tycker det är för dyrt ja då minskar säkert utbyggnadstakten och då blir det gnäll om det här.
TB gjorde i sin video en bra jämförelse för nordiska länderna och finns många andra leverantörer som har billigare priser. Nu kommer säkert någon att hävda att ”men det finns ju bara en laddare per sikte” ja, men igen infrastruktur kostar att bygga. Avvägning högt pris bra tillgänglighet eller lägre pris långsam uppbyggnad. Som allt annat i livet man kan inte få allt!
Gjorde en snabbkoll i Tyskland och finns flera leverantörer t.ex. Fastned och EnBw som har 150-300kw laddare för ca 50ct/kWh, ladda där då! Ja lite mer planering eller kanske riskera att där är fullt men igen avvägning, smidigt/tillgängligt eller lite omständigare/ lite billigare.
Till er som gapar på reglering och subventioner, är det mer rättvist att dom som inte kör elbil alls ska bekosta drivmedel till oss som kör elbil?
Sätt det också o sammanhang, de flesta laddar hemma, där infrastruktur finns genom att det redan är dragen i annat syfte. Ladda extern är ju oftast en liten del av laddningen över året så man får väl slå ut hela energikostnaden över året till ett snittpris.
Det är ju inte heller Ionitys fel att Sveriges penningpolitik är bedrövlig och att kronan är kast värderat. I Danmark t.ex. var ju Ionity billigast.
Det är bra att Ionity får feedback att vi tycker det är för dyrt men det kommer lösa sig om det nu visar sig vara en högre kostnad än vad folk är villiga att betala för deras tjänst.
Om det vore ett logiskt och klokt beslut att chockhöja priserna "eftersom infrastrukturen kostar", så kan man ju undra hur Tesla lyckats bygga mångdubbelt fler stationer och stolpar UTAN prischock.
Bolagen som står bakom ionity har ju dessutom mångdubbelt större finansiella muskler än Tesla.
Nä, det här är bara uselt och äckligt gjort. Men tyskarna gillar ju historiskt att föra folk bakom ljuset så vad skulle man väntat sig egentligen...
Re: Ionitys laddnätverk
"Inte börjat ta betalt"? Vad menar du att dom gör då?Fredrik j skrev:Tesla har ju inte börjat ta betalt för sina bilar/tjänster ännu. Man bygger ju fortfarande på varumärket. Att sälja bilar med obegränsad laddning på livstid grundas ju inte på att man får betalt för laddningen via bilens pris utan att man köper en marknadsposition. Tesla har ju lämnat det där med fri laddning på model3.taliz skrev:Om det vore ett logiskt och klokt beslut att chockhöja priserna "eftersom infrastrukturen kostar", så kan man ju undra hur Tesla lyckats bygga mångdubbelt fler stationer och stolpar UTAN prischock.
Man behöver kunna böja ta betalt och inte vara det billigaste alternativet hela tiden.
De går dessutom med vinst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Det finns inget som säger att det behöver vara det. Att tro det är ett tydligt tecken på att man inte förstår Teslas affärsmodell överhuvudtaget.vigge50 skrev:Och du tror att superchargenätverket idag är självförsörjande?taliz skrev:Problemet är att ionity mer eller mindre utnyttjar sitt monopol. Lite som att säga "tycker du din elnätsavgift är hög? Använd det inte då!". Det finns liksom inget rimligt alternativ.Nilp skrev:Det är väl en naturlig reaktion kanske att man blir upprörd efter Ionity höjer priset. Men om man tänker ett varv till finns det ingen anledning egentligen.
Det är väl ingen mänsklig rättighet att det ska finnas snabbladdare i varje vrå i Europa med flera laddare på varje plats med ett kWh pris som är under marknadspris?
Om nu Ionity gjort en bedömning att folk är beredda att betala för sig antingen som gäst eller som medlem. Vad är problemet? Tycker du inte det är värt priset, ladda inte där då!!
Det är ju fantastiskt med marknadsekonomi, är det inte rätt priset för vad konsumenten vill betala så kommer råriset inte att funka. Sen kan det också bli andra nackdelar, är det ingen som laddar där för man tycker det är för dyrt ja då minskar säkert utbyggnadstakten och då blir det gnäll om det här.
TB gjorde i sin video en bra jämförelse för nordiska länderna och finns många andra leverantörer som har billigare priser. Nu kommer säkert någon att hävda att ”men det finns ju bara en laddare per sikte” ja, men igen infrastruktur kostar att bygga. Avvägning högt pris bra tillgänglighet eller lägre pris långsam uppbyggnad. Som allt annat i livet man kan inte få allt!
Gjorde en snabbkoll i Tyskland och finns flera leverantörer t.ex. Fastned och EnBw som har 150-300kw laddare för ca 50ct/kWh, ladda där då! Ja lite mer planering eller kanske riskera att där är fullt men igen avvägning, smidigt/tillgängligt eller lite omständigare/ lite billigare.
Till er som gapar på reglering och subventioner, är det mer rättvist att dom som inte kör elbil alls ska bekosta drivmedel till oss som kör elbil?
Sätt det också o sammanhang, de flesta laddar hemma, där infrastruktur finns genom att det redan är dragen i annat syfte. Ladda extern är ju oftast en liten del av laddningen över året så man får väl slå ut hela energikostnaden över året till ett snittpris.
Det är ju inte heller Ionitys fel att Sveriges penningpolitik är bedrövlig och att kronan är kast värderat. I Danmark t.ex. var ju Ionity billigast.
Det är bra att Ionity får feedback att vi tycker det är för dyrt men det kommer lösa sig om det nu visar sig vara en högre kostnad än vad folk är villiga att betala för deras tjänst.
Om det vore ett logiskt och klokt beslut att chockhöja priserna "eftersom infrastrukturen kostar", så kan man ju undra hur Tesla lyckats bygga mångdubbelt fler stationer och stolpar UTAN prischock.
Bolagen som står bakom ionity har ju dessutom mångdubbelt större finansiella muskler än Tesla.
Nä, det här är bara uselt och äckligt gjort. Men tyskarna gillar ju historiskt att föra folk bakom ljuset så vad skulle man väntat sig egentligen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Ett argument för tesla är ju ofta dom låga totalkostnaderna. Det är ju ett starkt köpargument. Varför måste det vara billigare att köra Tesla än motsvarande fossilbil?taliz skrev:"Inte börjat ta betalt"? Vad menar du att dom gör då?Fredrik j skrev:Tesla har ju inte börjat ta betalt för sina bilar/tjänster ännu. Man bygger ju fortfarande på varumärket. Att sälja bilar med obegränsad laddning på livstid grundas ju inte på att man får betalt för laddningen via bilens pris utan att man köper en marknadsposition. Tesla har ju lämnat det där med fri laddning på model3.taliz skrev:Om det vore ett logiskt och klokt beslut att chockhöja priserna "eftersom infrastrukturen kostar", så kan man ju undra hur Tesla lyckats bygga mångdubbelt fler stationer och stolpar UTAN prischock.
Man behöver kunna böja ta betalt och inte vara det billigaste alternativet hela tiden.
De går dessutom med vinst.
Varför kan man inte ta mer betalt? Borde inte ett utbyggt laddnätverk kunna innebära att man kan ta mer för bilarna?