Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Jo och det är det enda han väntar på i livetcosmos skrev:Hyggligt nära dig Mati
Re: Ionitys laddnätverk
Absolut. Nu kommer jag alltd att åka till Mariestad för att ladda bilen. Och med tanke på att det blir bara sisådär 10 ggr dyrare än hemmaladdning med solel är det ju en lönsam affär för mig. Mina solceller och kablar här hemma slits ju mindre då.nek0 skrev:Jo och det är det enda han väntar på i livetcosmos skrev:Hyggligt nära dig Mati
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Helt klart en no brainermati skrev:Absolut. Nu kommer jag alltd att åka till Mariestad för att ladda bilen. Och med tanke på att det blir bara sisådär 10 ggr dyrare än hemmaladdning med solel är det ju en lönsam affär för mig. Mina solceller och kablar här hemma slits ju mindre då.nek0 skrev:Jo och det är det enda han väntar på i livetcosmos skrev:Hyggligt nära dig Mati
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Åkte förbi Mariestad idag och blängde lite åt vänster (SuC-bygge hos Rasta) och höger (Ionity hos CircleK). Inget synligt spår av byggarbeten hos Rasta,, men hos CK såg jag några betongfundament som någon hade slängt i ett hörn. Såg ut som sex stycken om jag inte såg fel.
Lite roligt att det börjar byggas ungefär samtidigt på ungefär samma ställe. Spännande att se vem som är klar först. Men erfarenhetsmässigt så går det ju oftast rätt snabbt att smälla upp en SuC, bara de kommer igång, medan Ionity alltid tar god tid på sig.
Lite roligt att det börjar byggas ungefär samtidigt på ungefär samma ställe. Spännande att se vem som är klar först. Men erfarenhetsmässigt så går det ju oftast rätt snabbt att smälla upp en SuC, bara de kommer igång, medan Ionity alltid tar god tid på sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Någon som vet vilka priser Circle K har på deras laddstationer i Norge ?
Tänker mig att de kan hålla lägre priser eftersom laddarna i sig inte är den primära inkomstkällan.
Tänker mig att de kan hålla lägre priser eftersom laddarna i sig inte är den primära inkomstkällan.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ionitys laddnätverk
Mellan 2,5kr och 3,5kr billigare än Ionity per kWh för 150kWh laddningLaban skrev:Någon som vet vilka priser Circle K har på deras laddstationer i Norge ?
Tänker mig att de kan hålla lägre priser eftersom laddarna i sig inte är den primära inkomstkällan.
https://circlekcharge.no/ladestasjoner
Re: Ionitys laddnätverk
5 kr/kWh för 150kW är inte billigt heller, men det är i alla fall inte dyrare än att tanka diesel. Det innebär att det totalt sett fortfarande är billigare att ta elbilen eftersom man kör en del av sträckan med billig hemma-el.
Hoppas att CK håller samma priser även i Sverige när de väl behagar att bygga några laddare här också.
Hoppas att CK håller samma priser även i Sverige när de väl behagar att bygga några laddare här också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Länk?nek0 skrev:Långresa 100mil Ionity vs Tesla Super Charger
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Lite svårt om man inte betalarZalman3 skrev:Länk?nek0 skrev:Långresa 100mil Ionity vs Tesla Super Charger
Readly AMS
Re: Ionitys laddnätverk
Intressant sammanställning. Och då är förbrukningssiffrorna i underkant. Det finns nog inte många som klarar av att komma ner i en snittförbrukning på 22,8kWh/100km med en e-tron i motorvägshastighet, inte i årsmedel i alla fall. Jag skulle för min del lägga på 10%, bara för att få det lite mer realistiskt. Och så som folk brukar köra är nog +20% inte helt fel heller. 25kr/mil är absolut en realistisk siffra.
Hur snål är en Model 3? Utan att veta känns det som att värdena är ganska realistiska. Men även om de ligger lika fel procentuellt, i absoluta pengar ökar ju skillnaden ändå.
Hur snål är en Model 3? Utan att veta känns det som att värdena är ganska realistiska. Men även om de ligger lika fel procentuellt, i absoluta pengar ökar ju skillnaden ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ionitys laddnätverk
Blir jo lite fånigt när man inte räknar in månads/årskost för abonnemang in i milpriset. Det är jo inte gratis kan man säga, speciellt om den här 100mils resan är den enda man gör per år.nek0 skrev:Långresa 100mil Ionity vs Tesla Super Charger
Re: Ionitys laddnätverk
I texten som jag inte kan kopiera och lägga här skriver dom om priset med abonnemang. Tycker att det räcker med tabellen för att räkna ut hur billigt det blirheldiggrisen skrev:Blir jo lite fånigt när man inte räknar in månads/årskost för abonnemang in i milpriset. Det är jo inte gratis kan man säga, speciellt om den här 100mils resan är den enda man gör per år.nek0 skrev:Långresa 100mil Ionity vs Tesla Super Charger
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ionitys laddnätverk
Ok. Tack. Ligger bakom betalvägg. Hur mycket har de räknat för Audi och Mercedes per mil inklusive Audis månadsabo(som egentligen är ett årsabo) och Mercedes årsabo?nek0 skrev:I texten som jag inte kan kopiera och lägga här skriver dom om priset med abonnemang. Tycker att det räcker med tabellen för att räkna ut hur billigt det blirheldiggrisen skrev:Blir jo lite fånigt när man inte räknar in månads/årskost för abonnemang in i milpriset. Det är jo inte gratis kan man säga, speciellt om den här 100mils resan är den enda man gör per år.nek0 skrev:Långresa 100mil Ionity vs Tesla Super Charger
Re: Ionitys laddnätverk
Hoppas du blir nöjdheldiggrisen skrev:Blir jo lite fånigt när man inte räknar in månads/årskost för abonnemang in i milpriset. Det är jo inte gratis kan man säga, speciellt om den här 100mils resan är den enda man gör per år.nek0 skrev:Långresa 100mil Ionity vs Tesla Super Charger
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ionitys laddnätverk
Tackar :thumbsupnek0 skrev:Hoppas du blir nöjdheldiggrisen skrev:Blir jo lite fånigt när man inte räknar in månads/årskost för abonnemang in i milpriset. Det är jo inte gratis kan man säga, speciellt om den här 100mils resan är den enda man gör per år.nek0 skrev:Långresa 100mil Ionity vs Tesla Super Charger
Re: Ionitys laddnätverk
Intressant information om hur Volvo tänker om snabbladdning i den där bilden. Samarbete med Vattenfall? Är det den vägen både Volvo och Polestar tänker sig? Det är isåfall en enorm besvikelse. Vattenfall har väl inte en enda laddare i Sverige som är snabbare än 50kw?
Re: Ionitys laddnätverk
Reagerade också på det, och dessutom: uttalandet att vattenfall har det största laddnätverket är ju bara ett marknadsföringspåstående som Volvo tydligen har köpt rakt av.hooked skrev:Intressant information om hur Volvo tänker om snabbladdning i den där bilden. Samarbete med Vattenfall? Är det den vägen både Volvo och Polestar tänker sig? Det är isåfall en enorm besvikelse. Vattenfall har väl inte en enda laddare i Sverige som är snabbare än 50kw?
Re: Ionitys laddnätverk
De kanske kommer nu när Volvo börjar bygga elbilar. *önsketänkande*hooked skrev:Vattenfall har väl inte en enda laddare i Sverige som är snabbare än 50kw?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Undrar om vattenfall tror att Sverige slutar i Boden ?Jerker skrev:Reagerade också på det, och dessutom: uttalandet att vattenfall har det största laddnätverket är ju bara ett marknadsföringspåstående som Volvo tydligen har köpt rakt av.hooked skrev:Intressant information om hur Volvo tänker om snabbladdning i den där bilden. Samarbete med Vattenfall? Är det den vägen både Volvo och Polestar tänker sig? Det är isåfall en enorm besvikelse. Vattenfall har väl inte en enda laddare i Sverige som är snabbare än 50kw?
Re: Ionitys laddnätverk
Hoppas verkligen! Det vore bra om Vattenfall satsade på 150kw laddare och byggde ett nätverk. Men till Polestar kommer lär det nog inte vara något att lita på. Tveksamt om Vattenfall får upp något under 2020 om inte någon har hört sådana signaler eller läst i pressmaterial som annonserats?mati skrev:De kanske kommer nu när Volvo börjar bygga elbilar. *önsketänkande*hooked skrev:Vattenfall har väl inte en enda laddare i Sverige som är snabbare än 50kw?
Re: Ionitys laddnätverk
Sverige slutar utanför Stockholm.nek0 skrev:Undrar om vattenfall tror att Sverige slutar i Boden ?Jerker skrev:Reagerade också på det, och dessutom: uttalandet att vattenfall har det största laddnätverket är ju bara ett marknadsföringspåstående som Volvo tydligen har köpt rakt av.hooked skrev:Intressant information om hur Volvo tänker om snabbladdning i den där bilden. Samarbete med Vattenfall? Är det den vägen både Volvo och Polestar tänker sig? Det är isåfall en enorm besvikelse. Vattenfall har väl inte en enda laddare i Sverige som är snabbare än 50kw?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ionitys laddnätverk
Vad krävs för att man skall kunna få Mercedes abb?
Behöver man äga en merca?
EDIT: Från deras site:
"* För användning av tjänsten Mercedes me Charge inkl. IONITY krävs en registrering i Mercedes me-portalen samt godkännande av användarvillkoren för Mercedes me connect-tjänsterna. Tjänsten kräver en extra registrering i Mercedes me Charge User Portal och att användaren anger betalningsinformation. Bilen i fråga måste även kopplas samman med användarkontot. Gäller Tyskland: För närvarande kan det inte garanteras att alla laddnings- och faktureringslösningar efterlever den tyska kalibreringslagen. Detta kan i enstaka fall bland annat leda till avvikelser i laddnings -och faktureringsbeloppet från mobilitetsleverantörens sida. Kontakta Digital Charging Solutions GmbH om du undrar över något."
Bilen "måste kopplas" hmm...
Behöver man äga en merca?
EDIT: Från deras site:
"* För användning av tjänsten Mercedes me Charge inkl. IONITY krävs en registrering i Mercedes me-portalen samt godkännande av användarvillkoren för Mercedes me connect-tjänsterna. Tjänsten kräver en extra registrering i Mercedes me Charge User Portal och att användaren anger betalningsinformation. Bilen i fråga måste även kopplas samman med användarkontot. Gäller Tyskland: För närvarande kan det inte garanteras att alla laddnings- och faktureringslösningar efterlever den tyska kalibreringslagen. Detta kan i enstaka fall bland annat leda till avvikelser i laddnings -och faktureringsbeloppet från mobilitetsleverantörens sida. Kontakta Digital Charging Solutions GmbH om du undrar över något."
Bilen "måste kopplas" hmm...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Samma för Audi. Och stora frågan jag ställer mig i sammanhanget är hur de tänker hantera detta när man säljer sin bil. Abonnemanget har ju en bindningstid på 12 månader, är personligt och hårt kopplat till bilen. Ska jag alltså sälja bilen efter exakt 12, 24, 36, 48 osv månader för att slippa betala den där eländiga månadsavgiften i onödan eller rentav dubbelt, dvs för gamla och nya bilen? Troligen. I Tyskland är det inte ovanligt att bindningstiden inte ens upphör när man dör. Jag har råkat ut för detta precis nyss, när min morfar dog, 96 år gammal. Vadå säga upp allehanda abonnemang och försäkringar? Nähä icke. Det är bindningstid, punkt slut. Då får väl någon anhörig betala resten av tiden. De försöker i alla fall. Tyvärr fungerar det fundamentalt annorlunda än i Sverige.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14