Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Mickep » 11 jun 2021 11:10

Antar att det är en del gånger som folk tar en springnota och helt enkelt drar därifrån när man skall betala. (nu borde det finnas övervakningskamerar, men administrationen att ha koll och osäkerheten med att ha kontakter (rån) kan sätta käppar i hjulet)
Mickep

Inläggav Teslaägare martinot » 11 jun 2021 18:08

Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande.

Det är ju inte så enkelt. Huvuddelen av forskningen publiceras i internationella vetenskapliga tidskrifter. Även om en svensk forskare beviljats anslag från exempelvis vetenskapsrådet så genomgår artikeln granskning av andra forskare innan den accepteras för publikation. Det torde vara svårt för svenska politiker att få igenom de forskningsresultat de vill ha, när granskarna sitter i andra länder.
Visst kan politikerna påverka prioriteringar mellan forskningsområden. Arkeologi får t ex mycket mindre pengar än medicin, men de resultat som forskningen inom respektive område kommer fram till är en sak som politikerna har svårt att påverka.

Jag säger inte att forsknings slutsatser eller rapporter är fel. Då har du missförstått.

Det jag säger att vad det forskas om och skrivs rapporter om styrs och påverkas av budget och de anslag som finns tillgängliga.

Det politikerna påverkar är prioriteringar mellan stora forskningsområden. Politikerna sitter inte och styr pengar utifrån de forskningsfrågor som forskarna söker pengar för.

Det i fetstil är exakt det jag avser.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare Niklas Z » 11 jun 2021 18:20

martinot skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande.

Det är ju inte så enkelt. Huvuddelen av forskningen publiceras i internationella vetenskapliga tidskrifter. Även om en svensk forskare beviljats anslag från exempelvis vetenskapsrådet så genomgår artikeln granskning av andra forskare innan den accepteras för publikation. Det torde vara svårt för svenska politiker att få igenom de forskningsresultat de vill ha, när granskarna sitter i andra länder.
Visst kan politikerna påverka prioriteringar mellan forskningsområden. Arkeologi får t ex mycket mindre pengar än medicin, men de resultat som forskningen inom respektive område kommer fram till är en sak som politikerna har svårt att påverka.

Jag säger inte att forsknings slutsatser eller rapporter är fel. Då har du missförstått.

Det jag säger att vad det forskas om och skrivs rapporter om styrs och påverkas av budget och de anslag som finns tillgängliga.

Det politikerna påverkar är prioriteringar mellan stora forskningsområden. Politikerna sitter inte och styr pengar utifrån de forskningsfrågor som forskarna söker pengar för.

Det i fetstil är exakt det jag avser.

Och vad är det för konstigt med det? Exempelvis verkar politikerna vilja skicka mer pengar till cancerforskning än till forskning inom teatervetenskap. Ser du något märkligt med det? Jag skulle gissa att det är i linje med väljarnas (och skattebetalarnas) önskningar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Referralkod: niklas42449

Inläggav Gargamel » 12 jun 2021 09:25

I söndags fick jag vänta cirka en kvart på ionity vid circleK i värnamo, var flera köande där dessutom.
Gargamel

Inläggav Teslaägare MWall » 12 jun 2021 09:40

Gargamel skrev:I söndags fick jag vänta cirka en kvart på ionity vid circleK i värnamo, var flera köande där dessutom.

Ok, jag följer som sagt detta med spänning. Blir nog ett riktigt rejält test på torsdag nästa vecka. Dagen för midsommarafton.

Vi ska själva ge oss iväg från Uppsala till Åhus med vår Tesla och till och med det känns lite osäkert. Lär vara lite kaos i Ödeshög... Funderar nästan på att åka efter lunch på onsdagen istället.

Det är möjligt att jag är onödigt rädd för att köa och det är ju inte så ofta men ändå. Känslan blir lite fel.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav wheels » 12 jun 2021 09:46

Gargamel skrev:I söndags fick jag vänta cirka en kvart på ionity vid circleK i värnamo, var flera köande där dessutom.

Jag tycker att ABRP är konstig. Den envisas med att jag skall stanna i Värnamo när jag kör från Malmö/Lund, trots att jag lätt kan köra till Gränna. Och blir en snabbare laddning där också med mindre i batteriet. Alla vägar bär till Värnamo :D
wheels

Inläggav Teslaägare MWall » 12 jun 2021 09:49

wheels skrev:

Jag tycker att ABRP är konstig. Den envisas med att jag skall stanna i Värnamo när jag kör från Malmö/Lund, trots att jag lätt kan köra till Gränna. Och blir en snabbare laddning där också med mindre i batteriet. Alla vägar bär till Värnamo :D

Vad händer om du markerar att du inte vill ladda i Värnamo?

ABRP räknar bara på tid har jag för mig. Så det kan bli många korta stopp ibland. Jag orkar inte planera i förväg längre utan kör som det passar oss med måltider o dyl.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav heldiggrisen » 12 jun 2021 09:59

wheels skrev:

Samma för mig, men den här inställningen är kanske värd 500 spänn om året?
CFB50E04-DB49-4D26-A90B-8995C58D2995.jpeg
heldiggrisen

Föregående

Återgå till Övrigt