Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av dfa »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.

Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
”de andra” är ju inte bara Ionity, det byggs ju liknande laddare av ganska många aktörer nu :)
Exakt. Jag har inga siffror på det men jag upplever och gissar att Ionity är en av de långsammaste just nu.
i VAGs #newauto presentation säger VAG att man har "iniitiativ" igång för 17-18k stycken HPC laddare i Europa till vad jag tolkar som år 2025.
Någon som orkar analysera vad detta innebär i utbyggnadsväg? (dvs jmfört med idag)
Kan t.ex innebära kraftig utbyggnad av Ionity eller partnerskap med Tesla SuC t.ex?

Håller med om att det verkar märkligt att tesla bygger ut i en så hög takt jämfört med t.ex VAG, men det kanske är en förberedelse för partnerskap som sagt.

Edit: hittade informationen ganska sanbbt. VAG pratar om 5ggr så många HPC laddare jämfört med idag.
För att hålla sig till ämnet för tråden så blir det intressant att se hur detta påverkar Ionity.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.

Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
Hur ser statistiken ut om man jämför tesla supercharger med ionity? Hur många stationer har dom och hur många blir det per såld bil i Sverige?
Tänker då att man räknar BMW, Daimler och VAG.
Ford kanske inte börjat sälja elbilar än, men även Hyundai och KIA borde räknas med.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

dfa skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.

Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
”de andra” är ju inte bara Ionity, det byggs ju liknande laddare av ganska många aktörer nu :)
Exakt. Jag har inga siffror på det men jag upplever och gissar att Ionity är en av de långsammaste just nu.
i VAGs #newauto presentation säger VAG att man har "iniitiativ" igång för 17-18k stycken HPC laddare i Europa till vad jag tolkar som år 2025.
Någon som orkar analysera vad detta innebär i utbyggnadsväg? (dvs jmfört med idag)
Kan t.ex innebära kraftig utbyggnad av Ionity eller partnerskap med Tesla SuC t.ex?

Håller med om att det verkar märkligt att tesla bygger ut i en så hög takt jämfört med t.ex VAG, men det kanske är en förberedelse för partnerskap som sagt.

Edit: hittade informationen ganska sanbbt. VAG pratar om 5ggr så många HPC laddare jämfört med idag.
För att hålla sig till ämnet för tråden så blir det intressant att se hur detta påverkar Ionity.
Förutom rykten att samtal pågår om laddsamarbete mellan Tesla och VAG, så är det ju även många rykten om att VAG tröttnat på Ionity (läs troligen tröttnat på de andra delälgarnas ovilja att investera), och istället kommer bygga upp ett helt eget laddnät.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
dfa skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.

Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
”de andra” är ju inte bara Ionity, det byggs ju liknande laddare av ganska många aktörer nu :)
Exakt. Jag har inga siffror på det men jag upplever och gissar att Ionity är en av de långsammaste just nu.
i VAGs #newauto presentation säger VAG att man har "iniitiativ" igång för 17-18k stycken HPC laddare i Europa till vad jag tolkar som år 2025.
Någon som orkar analysera vad detta innebär i utbyggnadsväg? (dvs jmfört med idag)
Kan t.ex innebära kraftig utbyggnad av Ionity eller partnerskap med Tesla SuC t.ex?

Håller med om att det verkar märkligt att tesla bygger ut i en så hög takt jämfört med t.ex VAG, men det kanske är en förberedelse för partnerskap som sagt.

Edit: hittade informationen ganska sanbbt. VAG pratar om 5ggr så många HPC laddare jämfört med idag.
För att hålla sig till ämnet för tråden så blir det intressant att se hur detta påverkar Ionity.
Förutom rykten att samtal pågår om laddsamarbete mellan Tesla och VAG, så är det ju även många rykten om att VAG tröttnat på Ionity (läs troligen tröttnat på de andra delälgarnas ovilja att investera), och istället kommer bygga upp ett helt eget laddnät.
Intressant hur VAG kommer att lägga upp det isf :) kommer dom att prioritera ”sina egna”? Nästan 100% säkert antar
jag, men hur gör dom i hela upplägget? Lika som Tesla idag? Eller är det det som är grejen med ryktena kring Tesla, dom
bygger typ massor med laddare och gör partnerskap med Tesla och båda låter alla sina respektive bilar laddar på
alla stolpar? DET vore intressant och fullt genomförbart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Är det här ryktet om VAG & Tesla bara ett rykte som är taget helt ur luften eller finns det ett uns av något verkligt att gå på? Hur troligt är detta rykte och varför skulle Tesla samarbeta med VAG?

Är inte VAG nöjda med IONITY?
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

Dodde skrev:
Är det här ryktet om VAG & Tesla bara ett rykte som är taget helt ur luften eller finns det ett uns av något verkligt att gå på? Hur troligt är detta rykte och varför skulle Tesla samarbeta med VAG?

Är inte VAG nöjda med IONITY?
Om jag kommer ihåg det rätt gillar inte VAG Ionitys prissättning och låga ambitioner.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Nect skrev:
Dodde skrev:
Är det här ryktet om VAG & Tesla bara ett rykte som är taget helt ur luften eller finns det ett uns av något verkligt att gå på? Hur troligt är detta rykte och varför skulle Tesla samarbeta med VAG?

Är inte VAG nöjda med IONITY?
Om jag kommer ihåg det rätt gillar inte VAG Ionitys prissättning och låga ambitioner.
Med all rätt då kan man tycka, fast samtidigt knepigt att det kunna bli så (VAG borde ju haft lite mer att
säga till om tänker jag)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Bjelke skrev:
Nect skrev:
Dodde skrev:
Är det här ryktet om VAG & Tesla bara ett rykte som är taget helt ur luften eller finns det ett uns av något verkligt att gå på? Hur troligt är detta rykte och varför skulle Tesla samarbeta med VAG?

Är inte VAG nöjda med IONITY?
Om jag kommer ihåg det rätt gillar inte VAG Ionitys prissättning och låga ambitioner.
Med all rätt då kan man tycka, fast samtidigt knepigt att det kunna bli så (VAG borde ju haft lite mer att
säga till om tänker jag)
Det återstår väl att se om det är med all rätt. Enligt rapporterna från kontinenten verkar det fortfarande vara väldigt låg utnyttjandegrad och minimal risk för köer. Här i Sverige har det hänt något den här sommaren - det är fullt tryck på laddarna. Om inte Ionity bygger ut stationerna i Götaland och Svealand till 6 laddare till nästa sommar (vilket de är förberedda för) så är kritiken befogad.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det kryllar ju av Polestar bilar på Ionity nu här i Sverige.

Åkte Härnösand -Stockholm nu i veckan, behövde inte köa, men det var 2-3 bilar på varje Ionity station.

Förra sommaren stod vi helt själva. Nästa sommar blir det nog köer även i Norrland.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Off Grid Byggaren skrev:
Det kryllar ju av Polestar bilar på Ionity nu här i Sverige.

Åkte Härnösand -Stockholm nu i veckan, behövde inte köa, men det var 2-3 bilar på varje Ionity station.

Förra sommaren stod vi helt själva. Nästa sommar blir det nog köer även i Norrland.
Det ÄR köer redan i Norrland.
Har laddat 2ggr i Örnsköldsvik denna vecka och det var kö till CCS laddaren båda gångerna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Zalman3 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det kryllar ju av Polestar bilar på Ionity nu här i Sverige.

Åkte Härnösand -Stockholm nu i veckan, behövde inte köa, men det var 2-3 bilar på varje Ionity station.

Förra sommaren stod vi helt själva. Nästa sommar blir det nog köer även i Norrland.
Det ÄR köer redan i Norrland.
Har laddat 2ggr i Örnsköldsvik denna vecka och det var kö till CCS laddaren båda gångerna.
Fast nu var det Ionity jag syftade på. Det är helt obegripligt att varken de eller någon annan byggt ut med riktiga laddare i Ö-vik eller Umeå ännu. Är det politikerna som är besvärliga i Umeå, eller vad beror det på?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

iAkita skrev:
Zalman3 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det kryllar ju av Polestar bilar på Ionity nu här i Sverige.

Åkte Härnösand -Stockholm nu i veckan, behövde inte köa, men det var 2-3 bilar på varje Ionity station.

Förra sommaren stod vi helt själva. Nästa sommar blir det nog köer även i Norrland.
Det ÄR köer redan i Norrland.
Har laddat 2ggr i Örnsköldsvik denna vecka och det var kö till CCS laddaren båda gångerna.
Fast nu var det Ionity jag syftade på. Det är helt obegripligt att varken de eller någon annan byggt ut med riktiga laddare i Ö-vik eller Umeå ännu. Är det politikerna som är besvärliga i Umeå, eller vad beror det på?
Du har gjort en korrekt analys... :cry:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

iAkita skrev:
Bjelke skrev:
Nect skrev:
Dodde skrev:
Är det här ryktet om VAG & Tesla bara ett rykte som är taget helt ur luften eller finns det ett uns av något verkligt att gå på? Hur troligt är detta rykte och varför skulle Tesla samarbeta med VAG?

Är inte VAG nöjda med IONITY?
Om jag kommer ihåg det rätt gillar inte VAG Ionitys prissättning och låga ambitioner.
Med all rätt då kan man tycka, fast samtidigt knepigt att det kunna bli så (VAG borde ju haft lite mer att
säga till om tänker jag)
Det återstår väl att se om det är med all rätt. Enligt rapporterna från kontinenten verkar det fortfarande vara väldigt låg utnyttjandegrad och minimal risk för köer. Här i Sverige har det hänt något den här sommaren - det är fullt tryck på laddarna. Om inte Ionity bygger ut stationerna i Götaland och Svealand till 6 laddare till nästa sommar (vilket de är förberedda för) så är kritiken befogad.
Har du missat att majoriteten av svenskarna även denna sommar semestrar hemma? Sommaren 2021 är inget normalt år att anpassa sig till.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Fredrik j skrev:
iAkita skrev:
Bjelke skrev:
Nect skrev:
Dodde skrev:
Är det här ryktet om VAG & Tesla bara ett rykte som är taget helt ur luften eller finns det ett uns av något verkligt att gå på? Hur troligt är detta rykte och varför skulle Tesla samarbeta med VAG?

Är inte VAG nöjda med IONITY?
Om jag kommer ihåg det rätt gillar inte VAG Ionitys prissättning och låga ambitioner.
Med all rätt då kan man tycka, fast samtidigt knepigt att det kunna bli så (VAG borde ju haft lite mer att
säga till om tänker jag)
Det återstår väl att se om det är med all rätt. Enligt rapporterna från kontinenten verkar det fortfarande vara väldigt låg utnyttjandegrad och minimal risk för köer. Här i Sverige har det hänt något den här sommaren - det är fullt tryck på laddarna. Om inte Ionity bygger ut stationerna i Götaland och Svealand till 6 laddare till nästa sommar (vilket de är förberedda för) så är kritiken befogad.
Har du missat att majoriteten av svenskarna även denna sommar semestrar hemma? Sommaren 2021 är inget normalt år att anpassa sig till.
Och likväl anser jag att det är exakt vad de borde göra om de menar allvar med sin laddverksamhet. Elbilarna kommer inte bli färre och ingen vet hur semestervanorna kommer se ut nästa år. Hellre bygga ut för tidigt än för sent.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Jag har laddat senaste veckorna på nästan alla Ionity längs västkusten och även i Norge dagtid olika dagar både helg och veckodagar och det har inte varit kö någon gång. Ibland har det varit helt tomt, ibland 1-3 bilar, men aldrig fullt.

Edit, Ionity Gol har varit fullt eftersom 3 av 6 stalls är ur funktion och har varit det en stund.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

Styrande i Ionity sitter väl i Tyskland? Så det är inte så konstigt att merparten av deras laddare hamnar där. Övriga marknader har man en ansvarig för, t ex har Norden en Ionity-ansvarig. Som säkert får väldigt lite medel att kunna göra något med, eftersom merparten av pengarna hamnar runt Tyskland... I Sverige kan inte ens Ionity laga de laddarna som är trasiga och har man bara 4st stall där oftast en är trasig så hjälper det föga...

Så problemet är nog även att de personer som styr ser till sin hemmamarknad mer än på helheten tyvärr...

Sedan är det säkerligen helt fel folk som sitter och bestämmer. De har en flådig examen men vet knappt hur en elbil fungerar och vart samt hur laddare ska placeras... Det sista gäller nog alla aktörer förutom Tesla... Med rätt folk på rätt plats som har förståelse för mer än pengar så skulle nog utbyggnaden fungera bra.

Snabbladdare i storstäder är ju bra för dem som inte kan ladda hemma t ex. Men ska man kunna resa så är det verkliga behovet på placering 20-30 mils och utåt från varje storstad. Inte så svårt egentligen...
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Johnalm skrev:
Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?

Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Märkligt att Ionity och Porsche inte har några rutiner för kompensation av kostnader som uppstår för sina kunder i sådana här lägen när de gjort fel (inte servat sin utrustning). Speciellt som Porsche är delägare i Ionity via VAG.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

Såg precis ett inlägg i e-tron gruppen på FB. Kö på 10st bilar på Ionity spekeröd idag... samma sak i Örebro igår. Men i Örebro var bara två av fyra laddare fungerande.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Nect skrev:
Såg precis ett inlägg i e-tron gruppen på FB. Kö på 10st bilar på Ionity i Göteborg idag... samma sak i Örebro igår. Men i Örebro var bara två av fyra laddare fungerande.
Finns det Ionity-laddare i Göteborg?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

iAkita skrev:
Nect skrev:
Såg precis ett inlägg i e-tron gruppen på FB. Kö på 10st bilar på Ionity i Göteborg idag... samma sak i Örebro igår. Men i Örebro var bara två av fyra laddare fungerande.
Finns det Ionity-laddare i Göteborg?
Ursäkta det var utanför Gbg, spekeröd :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Nect skrev:
iAkita skrev:
Nect skrev:
Såg precis ett inlägg i e-tron gruppen på FB. Kö på 10st bilar på Ionity i Göteborg idag... samma sak i Örebro igår. Men i Örebro var bara två av fyra laddare fungerande.
Finns det Ionity-laddare i Göteborg?
Ursäkta det var utanför Gbg, spekeröd :)
Ah, då förstår jag! Lite jobbigt för där finns det inga alternativ om man inte kan ta sig hela vägen till Göteborg.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Ganska precis landat på min 3:e hotellrumm för veckan i resa i arbete..
Kom till Ionity i värnamo runt 16-tiden. 4 st bilar står och laddar, 7 st i kö före mig.

Åker runt till den där laddarhörnan vid rasta, alla 4 fulla, ingen kö, fick dock vänta en halvtimma innan jag fick ladda på den kvarten jag behövde..
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av josve »

Ganska tydligt nu att Ionity har kapacitetsbrist. Men samtidigt kul att se hur otroligt många fler laddbara bilar som är ute och åker.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

Gargamel skrev:
Ganska precis landat på min 3:e hotellrumm för veckan i resa i arbete..
Kom till Ionity i värnamo runt 16-tiden. 4 st bilar står och laddar, 7 st i kö före mig.

Åker runt till den där laddarhörnan vid rasta, alla 4 fulla, ingen kö, fick dock vänta en halvtimma innan jag fick ladda på den kvarten jag behövde..
Är tråkigt att höra. Man blir ju lite låst vad gäller bilval.
David_H
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 apr 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av David_H »

Gargamel skrev:
Ganska precis landat på min 3:e hotellrumm för veckan i resa i arbete..
Kom till Ionity i värnamo runt 16-tiden. 4 st bilar står och laddar, 7 st i kö före mig.

Åker runt till den där laddarhörnan vid rasta, alla 4 fulla, ingen kö, fick dock vänta en halvtimma innan jag fick ladda på den kvarten jag behövde..
Var också i Värnamo igår och lyckades precis få plats vid Rasta innan det blev kö. Jag var säkert en av dem som laddade (e-tronen längst till vänster) när du väntade :). Hade innan dess laddat vid Ionity Helsingborg och väntat 10 min på att få ladda. Man blir ju lite orolig för hur det ska bli framöver. I Värnamo fanns det ju ändå 10 fungerande laddpunkter för icke-teslor igår vilket uppenbarligen ändå inte räcker vid tillfällen som dessa. Att räkna in en timmes väntetid INNAN man ens får ladda är nog svårt att tugga i sig för många. Igår var det förvisso väldigt mycket trafik, mer än vad jag killgissar är normalt en vanlig julidag. Men med 10 laddpunkter i Värnamo - vilken aktör kommer att våga satsa på ännu fler och hoppas få tillbaka investeringen? 99 dagar av 100 så kommer det att vara överflödigt.
Nåväl, man får väl leva på hoppet att Tesla verkligen öppnar upp sina SuC:ar för oss vanliga dödliga nästa år :roll: Dagar som igår hade jag lätt betalat 10kr/kWh för att slippa böket.
Skriv svar