Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Så här såg det ut i Norrköping denna em. En bil till som stod i kö. När jag åkte var dock två platser lediga. Så 6 laddare per station skulle nog vara tillräckligt ett tag till.
Re: Ionitys laddnätverk
Volkswagen och e.on tar fram en ny laddstolpe med 2 uttag som delar på 150kW med batteri , ionity hej då
Smart, då har eon ett stort distribuerat gridbatteri vad det lider
Smart, då har eon ett stort distribuerat gridbatteri vad det lider
Lagringsbatterier är installerade inuti den nya Eon VW laddstationen. Bilarna laddas sedan via detta, lagringsbatterierna drar i sin tur sin energi från elnätet. Med den nya enheten kan två e-bilar laddas samtidigt med upp till 150 kilowatt, tillade VW och Eon. Det räcker för att förse en elbil med el i en räckvidd på cirka 200 kilometer på femton minuter. Lagringsbatterierna har en kapacitet på 200 kilowattimmar.
https://www.handelsblatt.com/unternehme ... 35716.html"Vi tar utbyggnaden av laddinfrastrukturen i våra egna händer och vill tillsammans med starka partners femdubbla antalet snabbladdare i Europa till 2025 ", tillade VW: s teknikchef Thomas Schmall. I andra europeiska länder arbetar Volkswagen också med stora elföretag för att utöka laddnätet, i Spanien med Iberdrola och i Italien med Enel .
ms 76132 "Eleamore"
Re: Ionitys laddnätverk
macky skrev:Så här såg det ut i Norrköping denna em. En bil till som stod i kö. När jag åkte var dock två platser lediga. Så 6 laddare per station skulle nog vara tillräckligt ett tag till.
Ja så länge det inte är påsk, jul, midsommar eller semestertider så...
Re: Ionitys laddnätverk
Stämmer nog. Vissa är ju mer använda än andra. Besökte Karlskronas Ionity under samma resa och där var det en bil när jag kom och sen tomt. Oskarshamn på söndagen helt tomt. Besökte även powerstop fredag tidig lunch och det var en annan bil som laddade utöver Volvos egna. Ionity behöver väl börja titta på var de har beläggning och anpassa antal laddare därefter. Frågade även vad som skulle hända med powerstop och fick svaret att det var upp till markägaren om denne ville köpa loss laddare osv. Så högst oklart antar jag.MWall skrev:macky skrev:Så här såg det ut i Norrköping denna em. En bil till som stod i kö. När jag åkte var dock två platser lediga. Så 6 laddare per station skulle nog vara tillräckligt ett tag till.
Ja så länge det inte är påsk, jul, midsommar eller semestertider så...
-
- Inlägg: 262
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Ionitys laddnätverk
Nu snackar vi laddning asså. Jobbigt att behöva kroka av släpet dock.Hoppsan_84 skrev:Kul laddning i Helsingborg i dag
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Coolt, under förutsättning att den började på 0% och har haft samma laddeffekt hela tiden så har den ett batteri på exakt 400 kWh.Hoppsan_84 skrev:Kul laddning i Helsingborg i dag
Det bör väl då vara minsta teoretiska batteristorleken, med mer rimligt antagande om 10% från start så blir det 582 kWh.
Är det någon som vet hur stort batteri det sitter i dom här monstren?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Volvotrucks.se säger 450-540kWhfth skrev:Coolt, under förutsättning att den började på 0% och har haft samma laddeffekt hela tiden så har den ett batteri på exakt 400 kWh.Hoppsan_84 skrev:Kul laddning i Helsingborg i dag
Det bör väl då vara minsta teoretiska batteristorleken, med mer rimligt antagande om 10% från start så blir det 582 kWh.
Är det någon som vet hur stort batteri det sitter i dom här monstren?
/fth
laddning)
9,5 timmar med AC-laddning (43 kW)
2,5 timmar med DC-laddning (250 kW)
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Det ser det ut att stämma rätt bra mot vad Ionity-laddaren visade då.Lophornis skrev:Volvotrucks.se säger 450-540kWh
laddning)
9,5 timmar med AC-laddning (43 kW)
2,5 timmar med DC-laddning (250 kW)
Laddkurvan låter dock lite för bra för att vara sann om dom skall trycka i 450-540 kWh från en 250kW-laddare på 2.5 timmar, det motsvarar en snitteffekt på 180-216 kW
Klarar dom verkligen av det upp till 100%, då måste dom väl ha en rejäl toppbuffert på kanske 10-20%?
AC-tiden ser inte riktigt realistisk ut heller, 9.5h skulle kräva 47-57 kW effekt, är siffrorna kanske för laddning 10-90% eller liknande?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Snyggt med 350 kW laddeffekt!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Läste bara spec på hemsidan.fth skrev:Det ser det ut att stämma rätt bra mot vad Ionity-laddaren visade då.Lophornis skrev:Volvotrucks.se säger 450-540kWh
laddning)
9,5 timmar med AC-laddning (43 kW)
2,5 timmar med DC-laddning (250 kW)
Laddkurvan låter dock lite för bra för att vara sann om dom skall trycka i 450-540 kWh från en 250kW-laddare på 2.5 timmar, det motsvarar en snitteffekt på 180-216 kW
Klarar dom verkligen av det upp till 100%, då måste dom väl ha en rejäl toppbuffert på kanske 10-20%?
AC-tiden ser inte riktigt realistisk ut heller, 9.5h skulle kräva 47-57 kW effekt, är siffrorna kanske för laddning 10-90% eller liknande?
/fth
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ionitys laddnätverk
Jag laddade idag i Dorotea. Med 4% SoC var prognosen 50 minuter till 100%. I runda slängar 1C och 75kW i medeleffekt.fth skrev:Det ser det ut att stämma rätt bra mot vad Ionity-laddaren visade då.Lophornis skrev:Volvotrucks.se säger 450-540kWh
laddning)
9,5 timmar med AC-laddning (43 kW)
2,5 timmar med DC-laddning (250 kW)
Laddkurvan låter dock lite för bra för att vara sann om dom skall trycka i 450-540 kWh från en 250kW-laddare på 2.5 timmar, det motsvarar en snitteffekt på 180-216 kW
Klarar dom verkligen av det upp till 100%, då måste dom väl ha en rejäl toppbuffert på kanske 10-20%?
AC-tiden ser inte riktigt realistisk ut heller, 9.5h skulle kräva 47-57 kW effekt, är siffrorna kanske för laddning 10-90% eller liknande?
/fth
Då känns inte 2,5 timmar med 200 kW orealistiskt....
Förutsatt att laddaren verkligen klarar av att ge full effekt i flera timmar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Det är oftast inte laddaren som begränsar utan batteriet, max effekt minskar rejält med stigande SoC för dom flesta bilar.mikebike skrev:Jag laddade idag i Dorotea. Med 4% SoC var prognosen 50 minuter till 100%. I runda slängar 1C och 75kW i medeleffekt.
Då känns inte 2,5 timmar med 200 kW orealistiskt....
Förutsatt att laddaren verkligen klarar av att ge full effekt i flera timmar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Ja jäklar assåmartinot skrev:Snyggt med 350 kW laddeffekt!
Och nog hade man velat åka med en sväng också, ganska bra drag i den tänker jag
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, men 2,5 gånger så lång tid som en halvkall Tesla är ju inte märkvärdigt snabbt.fth skrev:Det är oftast inte laddaren som begränsar utan batteriet, max effekt minskar rejält med stigande SoC för dom flesta bilar.mikebike skrev:Jag laddade idag i Dorotea. Med 4% SoC var prognosen 50 minuter till 100%. I runda slängar 1C och 75kW i medeleffekt.
Då känns inte 2,5 timmar med 200 kW orealistiskt....
Förutsatt att laddaren verkligen klarar av att ge full effekt i flera timmar.
/fth
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ionitys laddnätverk
Ganska bra dragvikt framförallt.Bjelke skrev:Ja jäklar assåmartinot skrev:Snyggt med 350 kW laddeffekt!
Och nog hade man velat åka med en sväng också, ganska bra drag i den tänker jag
Re: Ionitys laddnätverk
Var på besök i Norge i förra veckan. De ligger ju några år före oss med elbilar, så kan nog vara en bra ungefärlig referens för oss om ett par få år.macky skrev:Så här såg det ut i Norrköping denna em. En bil till som stod i kö. När jag åkte var dock två platser lediga. Så 6 laddare per station skulle nog vara tillräckligt ett tag till.
Så här såg det ut i Rygge där jag behövde stanna och ladda. Finns både Ionity och Tesla SuC precis bredvid varandra.
6 laddpunkter hos Ionity, som alla var upptagna och 3-4 bilar på kö som väntade på sin tur att få en laddplats.
Som jämförelse så var det 42 laddpunkter hos Tesla SuC, och varav ca. 27-29 upptagna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2397
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Ionitys laddnätverk
Klockrent exempel på varför alla andra elbilar än Tesla går bort för mig.martinot skrev:Var på besök i Norge i förra veckan. De ligger ju några år före oss med elbilar, så kan nog vara en bra ungefärlig referens för oss om ett par få år.macky skrev:Så här såg det ut i Norrköping denna em. En bil till som stod i kö. När jag åkte var dock två platser lediga. Så 6 laddare per station skulle nog vara tillräckligt ett tag till.
Så här såg det ut i Rygge där jag behövde stanna och ladda. Finns både Ionity och Tesla SuC precis bredvid varandra.
6 laddpunkter hos Ionity, som alla var upptagna och 3-4 bilar på kö som väntade på sin tur att få en laddplats.
Som jämförelse så var det 42 laddpunkter hos Tesla SuC, och varav ca. 27-29 upptagna.
Ionity behöver lyfta sig själva rejält.
MVH
Re: Ionitys laddnätverk
Och framförallt är de flesta bilarna som står i Ionity-kön "slöladdare". Det är bara e-tronen och framförallt Ioniqen som laddar snabbt.NiklasTesla skrev:Klockrent exempel på varför alla andra elbilar än Tesla går bort för mig.
Ionity behöver lyfta sig själva rejält.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Flytta de där köande bilarna till SuC så är det nog snart fullt där också. Finns vissa marginaler en vanlig vardag i slutet av september men hur skulle det se ut under mer populära resdagar?NiklasTesla skrev:Klockrent exempel på varför alla andra elbilar än Tesla går bort för mig.
Ionity behöver lyfta sig själva rejält.
MVH
-
- Inlägg: 262
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
En till rolig laddning denna gång utan bild.
Audi e-tron gt som svängde in på Ionity Enköping och laddade 18kwh på 6 minuter.
Audi e-tron gt som svängde in på Ionity Enköping och laddade 18kwh på 6 minuter.
Re: Ionitys laddnätverk
3 kWh per minut = 180 kW i snitt? Borde väl kunna gå ännu snabbare?Hoppsan_84 skrev:En till rolig laddning denna gång utan bild.
Audi e-tron gt som svängde in på Ionity Enköping och laddade 18kwh på 6 minuter.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, den och Taycan verkar kräva bra värme för att nå max. Båda ska ju förvärma om man har navigationen inställd på laddaren. Kris R laddade 10-80% med GT och hade 207 kW i snitt. Över 250 kW till 50%. Så beror ju lite på när man pluggar in också.MWall skrev:3 kWh per minut = 180 kW i snitt? Borde väl kunna gå ännu snabbare?Hoppsan_84 skrev:En till rolig laddning denna gång utan bild.
Audi e-tron gt som svängde in på Ionity Enköping och laddade 18kwh på 6 minuter.
Re: Ionitys laddnätverk
det roliga är ju att till vänster i bild finns det flera 50/150kW laddare, där borde MG, ID.3 och EQC ladda, men det kanske var kö där också? Tyvärr är det fortfarande alldeles för många som inte vet hur det funkar och var dom ska ladda. För ett tag sen stod en desperat förare på 150kW stolpen bredvid mig och försökte koppla in sin BMW i3 (som inte hade CCS, var väl tillval på de första). Stod och vevade med sin typ2 kabel.mati skrev:Och framförallt är de flesta bilarna som står i Ionity-kön "slöladdare". Det är bara e-tronen och framförallt Ioniqen som laddar snabbt.NiklasTesla skrev:Klockrent exempel på varför alla andra elbilar än Tesla går bort för mig.
Ionity behöver lyfta sig själva rejält.
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Effektbaserade laddavgifter är lösningen. Ju snabbare laddare dessto högre avgift. Kostnad (pengar) är ofta det som behövs för att folk ska börja tänka. Så slipper man BMW i3 eller en ID3 som blockar en 350 kW laddare i 40 minuter.mati skrev:Och framförallt är de flesta bilarna som står i Ionity-kön "slöladdare". Det är bara e-tronen och framförallt Ioniqen som laddar snabbt.NiklasTesla skrev:Klockrent exempel på varför alla andra elbilar än Tesla går bort för mig.
Ionity behöver lyfta sig själva rejält.
Bolagen kan sätta upp 100,200,350 kW laddare och utnyttja effekten mer effektivt samtidigt som kunden väljer tid (effekt) vs pris.
100 kW kostar 4 kr/kWh
200 kW kostar 5 kr/kWh
350 kW kostar 6 kr/kWh
En i3 eller nån med Taycan som ska käka lunch i 60-90 minuter kan då välja 100 kW laddaren och spara pengar. Den som har bråttom väljer 200 eller 350. Effektavgift är redan på väg i elnäten så det är bara föra konceptet vidare till slutkunden.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3