Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Utvecklar Blackrock också zombievirus?wheels skrev:BlackRock borde döpas om till The Umbrella Corporation
Re: Ionitys laddnätverk
Hat ionity några planer på att öka från 4 till 20 platser per site eller nåt? Med tanke på hur mycket kö det börjar bli alltså
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ionitys laddnätverk
De har ju fått mycket pengar att bygga ut för nu, men jag vet inte alls hur planerna ser ut.
Re: Ionitys laddnätverk
Ett annat problem med att man bara kan få PS2 på jobbet, finns inte en chans att jag man köa för laddning med min son och jag kör ändå Stockholm Göteborg hyfsat ofta.
P85D svart/svart med gratis SuC
-
- elbilist
- Inlägg: 929
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Skulle vara intressant att se beläggningsgraden på deras laddare.Remuz skrev:Hat ionity några planer på att öka från 4 till 20 platser per site eller nåt? Med tanke på hur mycket kö det börjar bli alltså
Körde Stockholm - Sälen - Åre - Stockholm under veckan och Ionity är utan tvekan det laddnätverk som oss utanför tesla som erbjuder bäst förutsättningar.
Inga köer och aldrig mer än en bil på någon site när jag passerade.
Värre är det på baksidan av fjällvärlden där det står enstaka ensamma MER eller Eways burkar.
Ionitys laddnätverk
Är väl inte många som kör norr om Stockholm än.R_Edvinsson skrev:Skulle vara intressant att se beläggningsgraden på deras laddare.Remuz skrev:Hat ionity några planer på att öka från 4 till 20 platser per site eller nåt? Med tanke på hur mycket kö det börjar bli alltså
Körde Stockholm - Sälen - Åre - Stockholm under veckan och Ionity är utan tvekan det laddnätverk som oss utanför tesla som erbjuder bäst förutsättningar.
Inga köer och aldrig mer än en bil på någon site när jag passerade.
Värre är det på baksidan av fjällvärlden där det står enstaka ensamma MER eller Eways burkar.
Kolla söderut längs E4 och E6. Där är det rejält med trafik.
Värnamo, Gränna, Mantorp, Norrköping, Strömstad, Spekeröd, Varberg, Enköping, Örebro, Mariestad mfl har alla 0 lediga platser just nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Tillåter arbetsgivaren enbart Polestar och Volvo som tjänstebilar? Är inte Tesla möjligt val?Remuz skrev:Ett annat problem med att man bara kan få PS2 på jobbet, finns inte en chans att jag man köa för laddning med min son och jag kör ändå Stockholm Göteborg hyfsat ofta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Detta är inte OK på laddare 4, 100% SOC och just nu är det stora köer ut med hela E4an.
Senast redigerad av MrEarp, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ionitys laddnätverk
Jobbar på Volvo, så det är så det ser ut...martinot skrev:Tillåter arbetsgivaren enbart Polestar och Volvo som tjänstebilar? Är inte Tesla möjligt val?Remuz skrev:Ett annat problem med att man bara kan få PS2 på jobbet, finns inte en chans att jag man köa för laddning med min son och jag kör ändå Stockholm Göteborg hyfsat ofta.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ionitys laddnätverk
Märkligt att Ionity inte infört idle-avgifter som Tesla gjort?MrEarp skrev:Detta är inte OK på laddare 4, 100% SOC och just nu är det stora köer ut med hela E4an.
Borde vara en sjävklar grej. Det där är inte OK att blockera på det sättet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Personen får sig säkert en tillsägelse! Ej OK!martinot skrev:Märkligt att Ionity inte infört idle-avgifter som Tesla gjort?MrEarp skrev:Detta är inte OK på laddare 4, 100% SOC och just nu är det stora köer ut med hela E4an.
Borde vara en sjävklar grej. Det där är inte OK att blockera på det sättet.
Re: Ionitys laddnätverk
Finns ju andra hyfsat snabba laddare och även om du missar Polestars Ionity rabatt så gäller det "bara" ett år.Remuz skrev:Ett annat problem med att man bara kan få PS2 på jobbet, finns inte en chans att jag man köa för laddning med min son och jag kör ändå Stockholm Göteborg hyfsat ofta.
Har fått köa två gånger vid 50kW gratis laddare på 5 år.
Polestar 2 awd -21
Re: Ionitys laddnätverk
På Vattenfall är varken Tesla eller Polestar möjliga att välja.martinot skrev:Tillåter arbetsgivaren enbart Polestar och Volvo som tjänstebilar? Är inte Tesla möjligt val?Remuz skrev:Ett annat problem med att man bara kan få PS2 på jobbet, finns inte en chans att jag man köa för laddning med min son och jag kör ändå Stockholm Göteborg hyfsat ofta.
-
- elbilist
- Inlägg: 929
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Kollade dem nu 20.00 och ingen av de jag kollade på i södra sverige hade mer än en station upptagen.taliz skrev:Är väl inte många som kör norr om Stockholm än.R_Edvinsson skrev:Skulle vara intressant att se beläggningsgraden på deras laddare.Remuz skrev:Hat ionity några planer på att öka från 4 till 20 platser per site eller nåt? Med tanke på hur mycket kö det börjar bli alltså
Körde Stockholm - Sälen - Åre - Stockholm under veckan och Ionity är utan tvekan det laddnätverk som oss utanför tesla som erbjuder bäst förutsättningar.
Inga köer och aldrig mer än en bil på någon site när jag passerade.
Värre är det på baksidan av fjällvärlden där det står enstaka ensamma MER eller Eways burkar.
Kolla söderut längs E4 och E6. Där är det rejält med trafik.
Värnamo, Gränna, Mantorp, Norrköping, Strömstad, Spekeröd, Varberg, Enköping, Örebro, Mariestad mfl har alla 0 lediga platser just nu.
Så allt handlar om trafikflödet och att varenda människa skall åka samtidigt varje helg.
Tror fortfarande inte att Ionity har fullsatta stationer mer än att det kan räknas i minuter/dygn
Re: Ionitys laddnätverk
Ska man tjäna pengar på laddare så vill man nog ha ett högt utnyttjande. Och då krävs nästan köer...
Re: Ionitys laddnätverk
Man tjänar nog mer per minut om man kan ha ytterliggare en bil till som laddar.. eller 20..MWall skrev:Ska man tjäna pengar på laddare så vill man nog ha ett högt utnyttjande. Och då krävs nästan köer...
Fast ionity har nog bara köer till sina laddare runt <10 dagar per år totalt och sedan "öken" resten av året.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har själv varit inne på detta men vissa stationer vid e6 och e4 är välsigt högt lastade stora delar av tiden medans andra är väldigt fria.R_Edvinsson skrev:Kollade dem nu 20.00 och ingen av de jag kollade på i södra sverige hade mer än en station upptagen.taliz skrev:Är väl inte många som kör norr om Stockholm än.R_Edvinsson skrev:Skulle vara intressant att se beläggningsgraden på deras laddare.Remuz skrev:Hat ionity några planer på att öka från 4 till 20 platser per site eller nåt? Med tanke på hur mycket kö det börjar bli alltså
Körde Stockholm - Sälen - Åre - Stockholm under veckan och Ionity är utan tvekan det laddnätverk som oss utanför tesla som erbjuder bäst förutsättningar.
Inga köer och aldrig mer än en bil på någon site när jag passerade.
Värre är det på baksidan av fjällvärlden där det står enstaka ensamma MER eller Eways burkar.
Kolla söderut längs E4 och E6. Där är det rejält med trafik.
Värnamo, Gränna, Mantorp, Norrköping, Strömstad, Spekeröd, Varberg, Enköping, Örebro, Mariestad mfl har alla 0 lediga platser just nu.
Så allt handlar om trafikflödet och att varenda människa skall åka samtidigt varje helg.
Tror fortfarande inte att Ionity har fullsatta stationer mer än att det kan räknas i minuter/dygn
Ionity har väl sagt att de ska öka antalet laddare men sen är frågan hur avtalen ser ut på alla cirkel k däede ofta står, cirkel k kanske vill bli av med ionity med tanke på att de själva bygger ett ladd nätverk idag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Gargamel skrev:Man tjänar nog mer per minut om man kan ha ytterliggare en bil till som laddar.. eller 20..MWall skrev:Ska man tjäna pengar på laddare så vill man nog ha ett högt utnyttjande. Och då krävs nästan köer...
Fast ionity har nog bara köer till sina laddare runt <10 dagar per år totalt och sedan "öken" resten av året.
Fler laddare = högre kostnader också.
Re: Ionitys laddnätverk
Till en stor del beror det nog på Ionitys (eller deras ägares) ovilja att investera tillräckligt för att göra en seriös tjänst och produkt på marknaden. Men det sagt så kan det säkert här i Sverige ligga ett extra stort problem i potentiell konflikt mellan Ionity och CKs egna ambitioner på området.chaffis75 skrev:Jag har själv varit inne på detta men vissa stationer vid e6 och e4 är välsigt högt lastade stora delar av tiden medans andra är väldigt fria.
Ionity har väl sagt att de ska öka antalet laddare men sen är frågan hur avtalen ser ut på alla cirkel k däede ofta står, cirkel k kanske vill bli av med ionity med tanke på att de själva bygger ett ladd nätverk idag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 929
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
När det gäller utbyggnad så måste det ju ligga i i intresset från framförallt märkena med 800v bilar.
De har byggt hela sin annonskampanj på att bilarna är snabbast laddande på marknaden … vilket de inte är utan 800v laddare.
De har byggt hela sin annonskampanj på att bilarna är snabbast laddande på marknaden … vilket de inte är utan 800v laddare.
Re: Ionitys laddnätverk
Så du menar att det bara var ett udda sammanträffande att de 10 stationer jag kikade på alla var fulla samtidigt?R_Edvinsson skrev:Kollade dem nu 20.00 och ingen av de jag kollade på i södra sverige hade mer än en station upptagen.taliz skrev:Är väl inte många som kör norr om Stockholm än.R_Edvinsson skrev:Skulle vara intressant att se beläggningsgraden på deras laddare.Remuz skrev:Hat ionity några planer på att öka från 4 till 20 platser per site eller nåt? Med tanke på hur mycket kö det börjar bli alltså
Körde Stockholm - Sälen - Åre - Stockholm under veckan och Ionity är utan tvekan det laddnätverk som oss utanför tesla som erbjuder bäst förutsättningar.
Inga köer och aldrig mer än en bil på någon site när jag passerade.
Värre är det på baksidan av fjällvärlden där det står enstaka ensamma MER eller Eways burkar.
Kolla söderut längs E4 och E6. Där är det rejält med trafik.
Värnamo, Gränna, Mantorp, Norrköping, Strömstad, Spekeröd, Varberg, Enköping, Örebro, Mariestad mfl har alla 0 lediga platser just nu.
Så allt handlar om trafikflödet och att varenda människa skall åka samtidigt varje helg.
Tror fortfarande inte att Ionity har fullsatta stationer mer än att det kan räknas i minuter/dygn
Jag tror snarare det är en tydlig trend.
Igår var inte ens någon högtid, utan bara en vanlig söndag.
I jul lär det bli totalt kaos.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- elbilist
- Inlägg: 929
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Absolut inget udda sammanträffande utan en helt vanlig söndagtaliz skrev:Så du menar att det bara var ett udda sammanträffande att de 10 stationer jag kikade på alla var fulla samtidigt?R_Edvinsson skrev:Kollade dem nu 20.00 och ingen av de jag kollade på i södra sverige hade mer än en station upptagen.taliz skrev:Är väl inte många som kör norr om Stockholm än.R_Edvinsson skrev:Skulle vara intressant att se beläggningsgraden på deras laddare.Remuz skrev:Hat ionity några planer på att öka från 4 till 20 platser per site eller nåt? Med tanke på hur mycket kö det börjar bli alltså
Körde Stockholm - Sälen - Åre - Stockholm under veckan och Ionity är utan tvekan det laddnätverk som oss utanför tesla som erbjuder bäst förutsättningar.
Inga köer och aldrig mer än en bil på någon site när jag passerade.
Värre är det på baksidan av fjällvärlden där det står enstaka ensamma MER eller Eways burkar.
Kolla söderut längs E4 och E6. Där är det rejält med trafik.
Värnamo, Gränna, Mantorp, Norrköping, Strömstad, Spekeröd, Varberg, Enköping, Örebro, Mariestad mfl har alla 0 lediga platser just nu.
Så allt handlar om trafikflödet och att varenda människa skall åka samtidigt varje helg.
Tror fortfarande inte att Ionity har fullsatta stationer mer än att det kan räknas i minuter/dygn
Jag tror snarare det är en tydlig trend.
Igår var inte ens någon högtid, utan bara en vanlig söndag.
I jul lär det bli totalt kaos.
Vi människor är vane och flockdjur.
Resande skall ske efter inrutade mönster och så har det alltid varit.
Om du hade kollat köerna på McDrive mm samma tider så hade även de varit knökfulla.
Det jag menade var att redan 20.00 var det så gott som soprent på varenda Ionity i hela sverige.
Så det rör sig om några timmar just nu när det möjligtvis kan bli kö…kanske någon timme när det definitivt är kö dessutom.
Och jag har ställt om mitt julfirande så att jag slipper de köer som förmodligen kommer uppstå.
Men har man inte ett arbete som medför det så får man snällt stå där i rusning vid pumpen.
Men att kräva att Ionity skall bygga ut det mångdubbla för att alla skall kunna åka samtidigt är ohållbart.
Det betyder bara att de höjer priserna till 15:-/kW för att täcka upp.
Ionitys laddnätverk
Då kommer jag med den sedvanliga frågan: varför kan Tesla bygga mångdubbelt fler laddare i så fall?R_Edvinsson skrev:Men att kräva att Ionity skall bygga ut det mångdubbla för att alla skall kunna åka samtidigt är ohållbart.
Det betyder bara att de höjer priserna till 15:-/kW för att täcka upp.
I Sverige finns det bara en(?) station med mer än 4 laddare hos IONITY. Hos Tesla är det tvärtom typ.
Gällde även för två år sen förövrigt. Inte en enda supercharger jag stannade på mellan Malmö Oslo och Malmö Stockholm hade så få som 4 laddare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity är ett vinstdrivande företag som inte får ta del av vinsterna från bilförsäljningen (mer än indirekt). Stor skillnad mot Tesla som bygger superchargers för att kunna sälja bilar.taliz skrev:Då kommer jag med den sedvanliga frågan: varför kan Tesla bygga mångdubbelt fler laddare i så fall?R_Edvinsson skrev:Men att kräva att Ionity skall bygga ut det mångdubbla för att alla skall kunna åka samtidigt är ohållbart.
Det betyder bara att de höjer priserna till 15:-/kW för att täcka upp.
I Sverige finns det bara en(?) station med mer än 4 laddare hos IONITY. Hos Tesla är det tvärtom typ.
Gällde även för två år sen förövrigt. Inte en enda supercharger jag stannade på mellan Malmö Oslo och Malmö Stockholm hade så få som 4 laddare.