Och Varberg.MrRun skrev:Härligt! Bara Mantorp, Karlstad och Ytterån kvar på 4st nu då.Hoppsan_84 skrev:Enköping fick två laddare till i dag.
Ser inga tecken på att Ytterån skulle uppgraderas.
Moderator: Redaktion
Och Varberg.MrRun skrev:Härligt! Bara Mantorp, Karlstad och Ytterån kvar på 4st nu då.Hoppsan_84 skrev:Enköping fick två laddare till i dag.
Tack Varberg också ja. Det har ryktats att alla i Sverige ska vara uppgraderade ca v.23. Men känns ju osäkert om behovet ens finns i Ytterån nu.Hoppsan_84 skrev:Och Varberg.MrRun skrev:Härligt! Bara Mantorp, Karlstad och Ytterån kvar på 4st nu då.Hoppsan_84 skrev:Enköping fick två laddare till i dag.
Ser inga tecken på att Ytterån skulle uppgraderas.
Är Varberg uppgraderad?MrRun skrev:Härligt! Bara Mantorp, Karlstad och Ytterån kvar på 4st nu då.Hoppsan_84 skrev:Enköping fick två laddare till i dag.
Nej sorry, missade den. Se ovan.chaffis75 skrev:Är Varberg uppgraderad?MrRun skrev:Härligt! Bara Mantorp, Karlstad och Ytterån kvar på 4st nu då.Hoppsan_84 skrev:Enköping fick två laddare till i dag.
Det är intressant att jämföra kostnaderna för utyggnad mellan SuC och Ionity.Off Grid Byggaren skrev:Upp till 12 laddpunkter är på gång.
The IONITY Strategy 2.0: a bigger network offering much greater convenience
https://www.volkswagenag.com/en/news/20 ... ging-.html
Fast Ionity bygger med 350 kW effekt dedikerat för varje laddstolpe. Deras stratergi har ju ifrågasats, men så är det ivarjeall just nu.fth skrev:Det är intressant att jämföra kostnaderna för utyggnad mellan SuC och Ionity.Off Grid Byggaren skrev:Upp till 12 laddpunkter är på gång.
The IONITY Strategy 2.0: a bigger network offering much greater convenience
https://www.volkswagenag.com/en/news/20 ... ging-.html
Tesla rapporterar ju inte dessa kostnader separat, men genom att räkna bakvägen från ansökningar om statliga bidrag (från Dieselgate-böter, ironiskt nog ) i Texas så har man där kommit fram till en kostnad per stolpe på c:a 43000 USD.
Ionitys Strategy 2.0 enligt din länk indikerar en kostnad per stolpe på c:a 127000 EUR.
Detta skulle betyda att Teslas kostnader för utbyggnad är knappt en tredjedel av Ionitys...
Satsningen låter också ambitiös vid första anblicken, men skulle man lyckas nå målen (vilket man som bekant haft svårt att göra i tidigare satsningar) så skulle Ionity ändå bara år 2025 uppnå c:a 65% av dagens kapacitet i SuC...
/fth
Känns som det normalt inte kommer inträffa i framtiden heller. Även om det skulle vara 20 st. 250 kW SuC-V3-platser med alla laddandes med 20 bilar som har alla 250 kW möjlig max laddeffekt i peak, så känns det normalt som osannolikt att alla skulle komma in och starta laddningen exakt samtidigt på samma SoC.Off Grid Byggaren skrev:Tesla fördelar ut DC-kraften mycket mer effektivt (för dagens typer av elbilar) och sammanlagrar så det verka bli cirka 80-85 kW effekt per laddstolpe, om alla laddar för fullt samtidigt. (Vilket inte verkar inträffa idagsläget)
Men helt ärligt varför bry sig om deras tekniska lösning. För mig handlar de bara om att ladda tillräckligt snabbt rätt pris och utan kö.. De är väl kö biten som ionity eventuellt inte uppfyller alltid.martinot skrev:Känns som det normalt inte kommer inträffa i framtiden heller. Även om det skulle vara 20 st. 250 kW SuC-V3-platser med alla laddandes med 20 bilar som har alla 250 kW möjlig max laddeffekt i peak, så känns det normalt som osannolikt att alla skulle komma in och starta laddningen exakt samtidigt på samma SoC.Off Grid Byggaren skrev:Tesla fördelar ut DC-kraften mycket mer effektivt (för dagens typer av elbilar) och sammanlagrar så det verka bli cirka 80-85 kW effekt per laddstolpe, om alla laddar för fullt samtidigt. (Vilket inte verkar inträffa idagsläget)
Problemet med Ionitys lösning är ju just att den påverkar din upplevelse som konsument.chaffis75 skrev:Men helt ärligt varför bry sig om deras tekniska lösning. För mig handlar de bara om att ladda tillräckligt snabbt rätt pris och utan kö.. De är väl kö biten som ionity eventuellt inte uppfyller alltid.
Obs jag jobbar själv med teknik till vardags och älskar allt runt teknik men samtidigt måste man ibland bara varan konsument och inte bry sig att de varit osmarta.
Det är inte bara köproblemet. Ionitys "premium-lösning" gör det dessutom onödigt dyrt för oss konsumenter. Med potentiellt 3 ggr så många laddare per site hade de kunnat få 3 ggr så många kunder som betalar för investeringen med ett förhoppningsvis lägre pris som följd. Nu betalar vi ju för nånting som i praktiken aldrig kan utnyttjas men som gör att vi riskerar att stå i kö istället. Att man i ett worst-case scenario behöver ladda lite långsammare, men i gengäld slippa stå och köa, är ju en betydligt trevligare upplevelse. Totalt sett går det dessutom förmodligen fortfarande betydligt snabbare när man lastbalanserar och laddar med lägre effekt istället för att först köa och sedan ladda med full effekt, eftersom kapaciteten utnyttjas på ett mycket mer effektivt sätt.fth skrev:Problemet med Ionitys lösning är ju just att den påverkar din upplevelse som konsument.chaffis75 skrev:Men helt ärligt varför bry sig om deras tekniska lösning. För mig handlar de bara om att ladda tillräckligt snabbt rätt pris och utan kö.. De är väl kö biten som ionity eventuellt inte uppfyller alltid.
Obs jag jobbar själv med teknik till vardags och älskar allt runt teknik men samtidigt måste man ibland bara varan konsument och inte bry sig att de varit osmarta.
Grundkravet att varje stolpe skall kunna leverera maximal effekt vid varje givet tillfälle oavsett beläggning medför ju att antalet stolpar begränsas rejält, vilket i sin tur oundvikligen leder till köer när belastningen ökar.
Ta en normal ionity-station med sex stolpar à 350 kW, skulle dom istället ha byggt 18 stolpar med dynamisk lastbalansering så skulle dom med samma totala effekt på stationen kunnat garantera 117 kW på varje stolpe som ett "worst case scenario", ett scenario som sannolikt aldrig skulle inträffa.
I praktiken skulle sannolikt alla bilar vid alla tillfällen fått maximal begärd effekt, vilket innebär att Ionity med nästan samma investering och driftkostnad skulle kunnat ha haft (minst) tre ggr högre kapacitet.
Detta skulle förstås ha varit en mycket bättre lösning för dig som konsument.
/fth
Nu hoppas jag på Mantorp också inom ett par veckor för vår kommande bilsemester.Hoppsan_84 skrev:Laddare 5&6 är nu igång i Varberg
Ett under att den inte var först ut att få 6 stMrRun skrev:Nu hoppas jag på Mantorp också inom ett par veckor för vår kommande bilsemester.Hoppsan_84 skrev:Laddare 5&6 är nu igång i Varberg
Nån som sett någon aktivitet där?
Men de vet du inte.. De hade kanake tagit samma pris ändå.. Du har ju själv ett bättre pris än vad du kan få på suc tex.mati skrev:Det är inte bara köproblemet. Ionitys "premium-lösning" gör det dessutom onödigt dyrt för oss konsumenter. Med potentiellt 3 ggr så många laddare per site hade de kunnat få 3 ggr så många kunder som betalar för investeringen med ett förhoppningsvis lägre pris som följd. Nu betalar vi ju för nånting som i praktiken aldrig kan utnyttjas men som gör att vi riskerar att stå i kö istället. Att man i ett worst-case scenario behöver ladda lite långsammare, men i gengäld slippa stå och köa, är ju en betydligt trevligare upplevelse. Totalt sett går det dessutom förmodligen fortfarande betydligt snabbare när man lastbalanserar och laddar med lägre effekt istället för att först köa och sedan ladda med full effekt, eftersom kapaciteten utnyttjas på ett mycket mer effektivt sätt.fth skrev:Problemet med Ionitys lösning är ju just att den påverkar din upplevelse som konsument.chaffis75 skrev:Men helt ärligt varför bry sig om deras tekniska lösning. För mig handlar de bara om att ladda tillräckligt snabbt rätt pris och utan kö.. De är väl kö biten som ionity eventuellt inte uppfyller alltid.
Obs jag jobbar själv med teknik till vardags och älskar allt runt teknik men samtidigt måste man ibland bara varan konsument och inte bry sig att de varit osmarta.
Grundkravet att varje stolpe skall kunna leverera maximal effekt vid varje givet tillfälle oavsett beläggning medför ju att antalet stolpar begränsas rejält, vilket i sin tur oundvikligen leder till köer när belastningen ökar.
Ta en normal ionity-station med sex stolpar à 350 kW, skulle dom istället ha byggt 18 stolpar med dynamisk lastbalansering så skulle dom med samma totala effekt på stationen kunnat garantera 117 kW på varje stolpe som ett "worst case scenario", ett scenario som sannolikt aldrig skulle inträffa.
I praktiken skulle sannolikt alla bilar vid alla tillfällen fått maximal begärd effekt, vilket innebär att Ionity med nästan samma investering och driftkostnad skulle kunnat ha haft (minst) tre ggr högre kapacitet.
Detta skulle förstås ha varit en mycket bättre lösning för dig som konsument.
/fth
V3 är väl 2 st stolpar som delar på 300kW där manimal hastighet är 250kW men där man får ca 150kW om det är två på laddaren? Eller är det mer?martinot skrev:Känns som det normalt inte kommer inträffa i framtiden heller. Även om det skulle vara 20 st. 250 kW SuC-V3-platser med alla laddandes med 20 bilar som har alla 250 kW möjlig max laddeffekt i peak, så känns det normalt som osannolikt att alla skulle komma in och starta laddningen exakt samtidigt på samma SoC.Off Grid Byggaren skrev:Tesla fördelar ut DC-kraften mycket mer effektivt (för dagens typer av elbilar) och sammanlagrar så det verka bli cirka 80-85 kW effekt per laddstolpe, om alla laddar för fullt samtidigt. (Vilket inte verkar inträffa idagsläget)
Varberg har ju fått lite andra snabbladdare nära Ionity nu också. EON har satt upp 4st 175kW och Virta har 2st 100kW i närheten. Mindre risk för kö där med de i närheten i allafall.Dodde skrev:Ett under att den inte var först ut att få 6 stMrRun skrev:Nu hoppas jag på Mantorp också inom ett par veckor för vår kommande bilsemester.Hoppsan_84 skrev:Laddare 5&6 är nu igång i Varberg
Nån som sett någon aktivitet där?
Nej, stolpar på v3 delar inte effekt i par.joel80 skrev:V3 är väl 2 st stolpar som delar på 300kW där manimal hastighet är 250kW men där man får ca 150kW om det är två på laddaren? Eller är det mer?
Japp, har också noterat det. Mjölby blir mycket bra som backup till Mantorp när vi åker söderut där.joel80 skrev:Varberg har ju fått lite andra snabbladdare nära Ionity nu också. EON har satt upp 4st 175kW och Virta har 2st 100kW i närheten. Mindre risk för kö där med de i närheten i allafall.Dodde skrev:Ett under att den inte var först ut att få 6 stMrRun skrev:Nu hoppas jag på Mantorp också inom ett par veckor för vår kommande bilsemester.Hoppsan_84 skrev:Laddare 5&6 är nu igång i Varberg
Nån som sett någon aktivitet där?
Mer har fått igång 8st laddare i Mjölby bara några mil ifrån Mantorp samt att OKQ8 öppnat 6st i Linköping samt att vi nu har tillgång till 12st Superchargers i Linköping. Hela den sträckan är klart mycket bättre än förra året.
Tänker du på SuC V3 eller Ionity?chaffis75 skrev:Men helt ärligt varför bry sig om deras tekniska lösning.
Nej, SuC V3 har en betydligt smartare teknisk lösning än SuC V2 (som delar parvis på totalt gemensamma 150 kW).joel80 skrev:V3 är väl 2 st stolpar som delar på 300kW där manimal hastighet är 250kW men där man får ca 150kW om det är två på laddaren? Eller är det mer?martinot skrev:Känns som det normalt inte kommer inträffa i framtiden heller. Även om det skulle vara 20 st. 250 kW SuC-V3-platser med alla laddandes med 20 bilar som har alla 250 kW möjlig max laddeffekt i peak, så känns det normalt som osannolikt att alla skulle komma in och starta laddningen exakt samtidigt på samma SoC.Off Grid Byggaren skrev:Tesla fördelar ut DC-kraften mycket mer effektivt (för dagens typer av elbilar) och sammanlagrar så det verka bli cirka 80-85 kW effekt per laddstolpe, om alla laddar för fullt samtidigt. (Vilket inte verkar inträffa idagsläget)