Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Nej ingen skillnad. Men däremot tar jag gärna med mig Mercedes Me kortet som backup om jag vill ladda på Ionity med TM3.
Om två veckor blir det en tur Östersund Umeå ToR och då finns det inga alternativ till SUC.
Om två veckor blir det en tur Östersund Umeå ToR och då finns det inga alternativ till SUC.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Ionitys laddnätverk
Idag var det 4-5 bilar i kö både i Mantorp och Gränna. Dags att bygga ut de mest använda till fler än sex laddpunkter.
Det blir verkligen en annan upplevelse att behöva vänta 30 min för att få börja ladda. I vanliga fall gillar jag att göra flera snabbstopp på 10 min, men det blir ju inte aktuellt i det här läget.
Tesla Open for all är bra tillgänglighet på, men 500kr vs 160kr för 5-80% är ju ändå ganska saftig skillnad när man har Ionity-pris.
Det blir verkligen en annan upplevelse att behöva vänta 30 min för att få börja ladda. I vanliga fall gillar jag att göra flera snabbstopp på 10 min, men det blir ju inte aktuellt i det här läget.
Tesla Open for all är bra tillgänglighet på, men 500kr vs 160kr för 5-80% är ju ändå ganska saftig skillnad när man har Ionity-pris.
Re: Ionitys laddnätverk
Det är väl framför allt de andra operatörernas nya priser som är problemet. I somras laddade jag en del på SuC av bekvämlighetsskäl och för att slippa köa. Det kan det ju vara värt för drygt 50% högre pris men när det som nu kostar 100-150% mer att ladda någon annanstans blir det tyvärr mer intressant att köa lite en söndag.Hmpftfhdns skrev:Tesla Open for all är bra tillgänglighet på, men 500kr vs 160kr för 5-80% är ju ändå ganska saftig skillnad när man har Ionity-pris.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Ionitys laddnätverk
Det måste väl bara vara en tidsfråga att Ionity också höjer priset med motsvarande procentenheter som alla andra har gjort på sistone. Jag gissar 15kr/kWh för ad hoc laddning och 7 kr/kWh med abonnemang inom ett halvår. Känns ganska sannolikt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Och helt plötsligt blev det dyrare med elbil än bränslebil om man inte kan ladda hemma eller på jobbetmati skrev:Det måste väl bara vara en tidsfråga att Ionity också höjer priset med motsvarande procentenheter som alla andra har gjort på sistone. Jag gissar 15kr/kWh för ad hoc laddning och 7 kr/kWh med abonnemang inom ett halvår. Känns ganska sannolikt.
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, helt klart med de elpriser som är. Vad de klarar av beror ju på hur långa kontrakt de själva säkrat upp också. Blir intressant att se om de även höjer priset för pågående 12-månaders avtal eller vad som händer med det.mati skrev:Det måste väl bara vara en tidsfråga att Ionity också höjer priset med motsvarande procentenheter som alla andra har gjort på sistone. Jag gissar 15kr/kWh för ad hoc laddning och 7 kr/kWh med abonnemang inom ett halvår. Känns ganska sannolikt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Ja det är frågan, man lär såklart få avbryta avtalet om man inte går med på det nya priset men blir ändå en del badwill i det. Jag tecknade iaf upp mig på Elli härom dagen (BMWs laddavtal var skräp) så får vi se vad som händer.Hmpftfhdns skrev:Ja, helt klart med de elpriser som är. Vad de klarar av beror ju på hur långa kontrakt de själva säkrat upp också. Blir intressant att se om de även höjer priset för pågående 12-månaders avtal eller vad som händer med det.
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Fördelen med Elli abonnemangen är att man kan skippa en Ionity och sikta på övriga laddare i nätverket.OfarligTesla skrev:Ja det är frågan, man lär såklart få avbryta avtalet om man inte går med på det nya priset men blir ändå en del badwill i det. Jag tecknade iaf upp mig på Elli härom dagen (BMWs laddavtal var skräp) så får vi se vad som händer.Hmpftfhdns skrev:Ja, helt klart med de elpriser som är. Vad de klarar av beror ju på hur långa kontrakt de själva säkrat upp också. Blir intressant att se om de även höjer priset för pågående 12-månaders avtal eller vad som händer med det.
Framförallt ReCharge börjar bli ganska väletablerade och fortfarande bra peng med 3.90kr/kWh.
Re: Ionitys laddnätverk
Det har det väl iofs varit ganska länge nu. Åtminstone på vissa ställen. Det blir allt svårare att hitta publik laddning till ett vettigt pris som jag ser det. Men som du säger, hemmladdning är fortfarande mycket billigare, förutsatt man laddar vid rätt tidpunkt på dagen. Men även det blir svårare. Jag laddar numera bara någon enstaka gång per vecka, helt enkelt för att elpriset inte faller tillräckligt mycket på nätterna. Synd bara att vår e-Golf inte klarar mer än två dagar pga den begränsade räckvidden. Sen måste den laddas oavsett vad det kostar.Gargamel skrev:Och helt plötsligt blev det dyrare med elbil än bränslebil om man inte kan ladda hemma eller på jobbetmati skrev:Det måste väl bara vara en tidsfråga att Ionity också höjer priset med motsvarande procentenheter som alla andra har gjort på sistone. Jag gissar 15kr/kWh för ad hoc laddning och 7 kr/kWh med abonnemang inom ett halvår. Känns ganska sannolikt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Ionitys laddnätverk
2,88 kr/ kWh på Ionity är skräp?OfarligTesla skrev:Ja det är frågan, man lär såklart få avbryta avtalet om man inte går med på det nya priset men blir ändå en del badwill i det. Jag tecknade iaf upp mig på Elli härom dagen (BMWs laddavtal var skräp) så får vi se vad som händer.Hmpftfhdns skrev:Ja, helt klart med de elpriser som är. Vad de klarar av beror ju på hur långa kontrakt de själva säkrat upp också. Blir intressant att se om de även höjer priset för pågående 12-månaders avtal eller vad som händer med det.
BMW i4 M50 -22
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Enligt BMWs hemsida så ingår inte Ionity Plus gratis första 12 månaderna för i4 längre (stod bara för iX3) men verkar kunna teckna det i appen ändå. Så då är det väl rätt vettigt om man bara kör Ionity, de tar dock mer för andra laddare och jag tror inte Ionity är de jag kommer använda mest. Men kanske avbryter Elli och tar BMW ändå eftersom jag nog ändå kommer köra Tesla/OKQ8/Circle K mest och BMWs verkar vara gratis första året som sagt.ObscureEconomist skrev:
2,88 kr/ kWh på Ionity är skräp?
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Ionitys laddnätverk
Ah, ja ingår inte ionity plus längre förstår jag dig.
För mig är det lite tråkigt att man har ionity plus gratis men det finns inte en enda ionity Station inom 30 mil.
För mig är det lite tråkigt att man har ionity plus gratis men det finns inte en enda ionity Station inom 30 mil.
BMW i4 M50 -22
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, vill tacka dig för tipset dock. Kollade i appen igen och nu stod det att jag skulle få Ionity Plus gratis i ett år, förra gången stod det att det skulle kosta så något har ändrats. Var fortfarande inom mina 14 dagars ångerrätt med Elli så avbröt den och tar BMWs istället när månadsavgifterna nu är gratis första året, laddar inte tillräckligt på de icke Ionity-laddararna som stöds för att den där kronan i skillnad på andra DC laddare skall bli dyrare än 1500 kr per år i abonnemanget som Elli kostar.ObscureEconomist skrev:Ah, ja ingår inte ionity plus längre förstår jag dig.
För mig är det lite tråkigt att man har ionity plus gratis men det finns inte en enda ionity Station inom 30 mil.
Re: Ionitys laddnätverk
Ytterligare en plats i Sverige som Ionity ska bygga på.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Vilket är det billigaste abonnemanget till Ionity som inte är knutet till ett märke? Ionity själva tar ju 190 kr i mån.
Går We charge att skaffa utan att jag har en VW?
Går We charge att skaffa utan att jag har en VW?
Re: Ionitys laddnätverk
Elli?Skabb1 skrev:Vilket är det billigaste abonnemanget till Ionity som inte är knutet till ett märke? Ionity själva tar ju 190 kr i mån.
Går We charge att skaffa utan att jag har en VW?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Kostar det 7 kr/kwh så är det ungefär som 23 kr/liter bensin för mig. Laddhybriderna slår tillbaka. 15 kr /kwh dödar elbilsmarknaden, då kör folk på bensin på långresor. 4-5 kr / kwh är rimlgit pga att det tar längre tid att snabbladda än att tanka.mati skrev:Det har det väl iofs varit ganska länge nu. Åtminstone på vissa ställen. Det blir allt svårare att hitta publik laddning till ett vettigt pris som jag ser det. Men som du säger, hemmladdning är fortfarande mycket billigare, förutsatt man laddar vid rätt tidpunkt på dagen. Men även det blir svårare. Jag laddar numera bara någon enstaka gång per vecka, helt enkelt för att elpriset inte faller tillräckligt mycket på nätterna. Synd bara att vår e-Golf inte klarar mer än två dagar pga den begränsade räckvidden. Sen måste den laddas oavsett vad det kostar.Gargamel skrev:Och helt plötsligt blev det dyrare med elbil än bränslebil om man inte kan ladda hemma eller på jobbetmati skrev:Det måste väl bara vara en tidsfråga att Ionity också höjer priset med motsvarande procentenheter som alla andra har gjort på sistone. Jag gissar 15kr/kWh för ad hoc laddning och 7 kr/kWh med abonnemang inom ett halvår. Känns ganska sannolikt.
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
+1 på ElliSkabb1 skrev:Vilket är det billigaste abonnemanget till Ionity som inte är knutet till ett märke? Ionity själva tar ju 190 kr i mån.
Går We charge att skaffa utan att jag har en VW?
Re: Ionitys laddnätverk
Eller har också bindningstid på ett år väl?Hoppsan_84 skrev:+1 på ElliSkabb1 skrev:Vilket är det billigaste abonnemanget till Ionity som inte är knutet till ett märke? Ionity själva tar ju 190 kr i mån.
Går We charge att skaffa utan att jag har en VW?
Re: Ionitys laddnätverk
Ja men man ska ha rätt att avbryta avtalet om de gör prisjusteringar vad jag förstod.Dexter86 skrev:Eller har också bindningstid på ett år väl?Hoppsan_84 skrev:+1 på ElliSkabb1 skrev:Vilket är det billigaste abonnemanget till Ionity som inte är knutet till ett märke? Ionity själva tar ju 190 kr i mån.
Går We charge att skaffa utan att jag har en VW?
Re: Ionitys laddnätverk
Ljungby syd har dykt upp på IONITY hemsida. Kanske nämnts förut men de bygger sakta ut.
Re: Ionitys laddnätverk
Härligt, denna har väl alltid varit högt lastad..Nick skrev:Ljungby syd har dykt upp på IONITY hemsida. Kanske nämnts förut men de bygger sakta ut.
Undrar vem de ska samarbeta med nu, antar de inte kommer bli fler ionity på några circle K.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Perfekt avlastning för Värnamo där det ofta är högt tryck.Nick skrev:Ljungby syd har dykt upp på IONITY hemsida. Kanske nämnts förut men de bygger sakta ut.
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Ionitys laddnätverk
Hade varit kul om Ionity gav någon timeline. Hade varit bra att veta om den i Jävre kommer vara klar innan årsskiftet då jag tänkt bege mig norrut en vända.
BMW i4 M50 -22
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity brukar inte vara så snabba så räkna inte med de utan se de som en bonus om de är så. Antar resan inte står och faller med denna laddare ändå..ObscureEconomist skrev:Hade varit kul om Ionity gav någon timeline. Hade varit bra att veta om den i Jävre kommer vara klar innan årsskiftet då jag tänkt bege mig norrut en vända.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19