Nä, det gör det väl inte, men.. Finns ju några *host host* 50-80kW i Skellefteå och så den nya eviny/bilkraft 200kW (5,99kr/kWh) utanför Piteå - i Roknäs. (SuC i Skeå är Tesla-only tyvärr.)chaffis75 skrev:Ionity brukar inte vara så snabba så räkna inte med de utan se de som en bonus om de är så. Antar resan inte står och faller med denna laddare ändå..ObscureEconomist skrev:Hade varit kul om Ionity gav någon timeline. Hade varit bra att veta om den i Jävre kommer vara klar innan årsskiftet då jag tänkt bege mig norrut en vända.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Re: Ionitys laddnätverk
Det har dykt upp många nya 150 kW+ norröver senaste veckorna. Just i Skellefteå har OKQ8 öppnat 6 st 150kW på samma område som Teslas SuC:samuelsu skrev:Nä, det gör det väl inte, men.. Finns ju några *host host* 50-80kW i Skellefteå och så den nya eviny/bilkraft 200kW (5,99kr/kWh) utanför Piteå - i Roknäs. (SuC i Skeå är Tesla-only tyvärr.)chaffis75 skrev:Ionity brukar inte vara så snabba så räkna inte med de utan se de som en bonus om de är så. Antar resan inte står och faller med denna laddare ändå..ObscureEconomist skrev:Hade varit kul om Ionity gav någon timeline. Hade varit bra att veta om den i Jävre kommer vara klar innan årsskiftet då jag tänkt bege mig norrut en vända.
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... gen/drrrxe
-
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Ionitys laddnätverk
Jodå nog vet jag vilka som finns, har kört den vändan några gånger och Eviny är ju ett trevligt tillskott. Ionity kostar bara en bråkdel för mig däremot med ionity plus som ingick till bilen så tänkte mer för bekvämligheten och att faktiskt få testa en Ionity laddare någon gång.
BMW i4 M50 -22
Re: Ionitys laddnätverk
Ingen som varit förbi Ljungby och sett hur långt dom har kommit? Kommer nog att ta sin lilla tid tänker jag.
Re: Ionitys laddnätverk
Mellerud har också dykt upp nu. Många påbörjade byggen i IONITY mått nu i Europa. Får hoppas de fortsätter att öka farten.
Re: Ionitys laddnätverk
Där ser man! Ionity kanske har haft ett öga på Supercharger location voting kartanNick skrev:Mellerud har också dykt upp nu. Många påbörjade byggen i IONITY mått nu i Europa. Får hoppas de fortsätter att öka farten.
Re: Ionitys laddnätverk
Jo de vore kul om de kan öka takten, utbyggnaden har ju varit väsligt trög ganska länge nu men de är kanake något på gång.Nick skrev:Mellerud har också dykt upp nu. Många påbörjade byggen i IONITY mått nu i Europa. Får hoppas de fortsätter att öka farten.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Med hur många som har lågt pris på ionity så måste de bygga ut rejält. Som det är nu är det ofta meningslöst att planera stopp på ionity - likssom alltid kö...chaffis75 skrev:Jo de vore kul om de kan öka takten, utbyggnaden har ju varit väsligt trög ganska länge nu men de är kanake något på gång.Nick skrev:Mellerud har också dykt upp nu. Många påbörjade byggen i IONITY mått nu i Europa. Får hoppas de fortsätter att öka farten.
Re: Ionitys laddnätverk
Det där man inte vill läsa men säkert helt rätt, tur det finns en SuC bredvid ionity i Ulricehamn, tänkte annars sikta på CK i Borås men dom verkar ju vara belastade också, fast det kanske bara är norr om Stockholm.Bengt-re skrev:Med hur många som har lågt pris på ionity så måste de bygga ut rejält. Som det är nu är det ofta meningslöst att planera stopp på ionity - likssom alltid kö...chaffis75 skrev:Jo de vore kul om de kan öka takten, utbyggnaden har ju varit väsligt trög ganska länge nu men de är kanake något på gång.Nick skrev:Mellerud har också dykt upp nu. Många påbörjade byggen i IONITY mått nu i Europa. Får hoppas de fortsätter att öka farten.
ionity borde haft 2 kablar per stolpe med halv effekt, det är inte många bilar som behöver effekten, än på många år.
27,8 kWp solceller
Re: Ionitys laddnätverk
Nä, det hade varit gött. Och dessutom så är ju peekeffekten under en ganska kort tid så dela på två går ju oftast utmärkt. Skulle minskat köerna (och ökat ionitys intäkter)Dafro skrev:Det där man inte vill läsa men säkert helt rätt, tur det finns en SuC bredvid ionity i Ulricehamn, tänkte annars sikta på CK i Borås men dom verkar ju vara belastade också, fast det kanske bara är norr om Stockholm.Bengt-re skrev:Med hur många som har lågt pris på ionity så måste de bygga ut rejält. Som det är nu är det ofta meningslöst att planera stopp på ionity - likssom alltid kö...chaffis75 skrev:Jo de vore kul om de kan öka takten, utbyggnaden har ju varit väsligt trög ganska länge nu men de är kanake något på gång.Nick skrev:Mellerud har också dykt upp nu. Många påbörjade byggen i IONITY mått nu i Europa. Får hoppas de fortsätter att öka farten.
ionity borde haft 2 kablar per stolpe med halv effekt, det är inte många bilar som behöver effekten, än på många år.
Re: Ionitys laddnätverk
Blir de nya stationerna med 6 st laddare månntro?
Eller bygger de 4 st och "framtidssäkrar" med möjlighet till 6 st...
E6 västkusten skulle behöva lite tätare precis som Ljungby blir på E4. Tex en station i Halmstad som möjliggör fler upplägg på resan.
Eller bygger de 4 st och "framtidssäkrar" med möjlighet till 6 st...
E6 västkusten skulle behöva lite tätare precis som Ljungby blir på E4. Tex en station i Halmstad som möjliggör fler upplägg på resan.
Re: Ionitys laddnätverk
På stationerna i norra Sverige sätter de 12 fundament. Är väl inte så troligt de monterar laddare på alla direkt, men i södra Sverige borde det finnas underlag montera 12 laddare direkt.Skabb1 skrev:Blir de nya stationerna med 6 st laddare månntro?
Eller bygger de 4 st och "framtidssäkrar" med möjlighet till 6 st...
E6 västkusten skulle behöva lite tätare precis som Ljungby blir på E4. Tex en station i Halmstad som möjliggör fler upplägg på resan.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Ionitys laddnätverk
Det låter vettigt.toppo skrev:På stationerna i norra Sverige sätter de 12 fundament. Är väl inte så troligt de monterar laddare på alla direkt, men i södra Sverige borde det finnas underlag montera 12 laddare direkt.Skabb1 skrev:Blir de nya stationerna med 6 st laddare månntro?
Eller bygger de 4 st och "framtidssäkrar" med möjlighet till 6 st...
E6 västkusten skulle behöva lite tätare precis som Ljungby blir på E4. Tex en station i Halmstad som möjliggör fler upplägg på resan.
Vad jag har sett hittills har tex Varberg fundament för 2 st till, dvs 8 st. Tror Kristianstad har det med. Sen känns flera som jag antar var tidiga ganska trånga. Tex Helsingborg och Mariestad.
Vore bra med en ordentlig och uppmärkt plats för kö när de ändå är igång. Idag är det lite vilda Western tycker jag...
Re: Ionitys laddnätverk
Dafro skrev:Det där man inte vill läsa men säkert helt rätt, tur det finns en SuC bredvid ionity i Ulricehamn, tänkte annars sikta på CK i Borås men dom verkar ju vara belastade också, fast det kanske bara är norr om Stockholm.Bengt-re skrev:Med hur många som har lågt pris på ionity så måste de bygga ut rejält. Som det är nu är det ofta meningslöst att planera stopp på ionity - likssom alltid kö...chaffis75 skrev:Jo de vore kul om de kan öka takten, utbyggnaden har ju varit väsligt trög ganska länge nu men de är kanake något på gång.Nick skrev:Mellerud har också dykt upp nu. Många påbörjade byggen i IONITY mått nu i Europa. Får hoppas de fortsätter att öka farten.
ionity borde haft 2 kablar per stolpe med halv effekt, det är inte många bilar som behöver effekten, än på många år.
På den SuC i ulricehamn tror jag att jag bara sett 6 st teslor samtidigt där, och de har typ 30 laddare eller nåt.
Re: Ionitys laddnätverk
Det finns 20 och eftersom det är v2 så räcker det att det är 10 för att man ska få halv effekt om man som jag har e-tron.Gargamel skrev:Dafro skrev:Det där man inte vill läsa men säkert helt rätt, tur det finns en SuC bredvid ionity i Ulricehamn, tänkte annars sikta på CK i Borås men dom verkar ju vara belastade också, fast det kanske bara är norr om Stockholm.Bengt-re skrev:Med hur många som har lågt pris på ionity så måste de bygga ut rejält. Som det är nu är det ofta meningslöst att planera stopp på ionity - likssom alltid kö...chaffis75 skrev:Jo de vore kul om de kan öka takten, utbyggnaden har ju varit väsligt trög ganska länge nu men de är kanake något på gång.Nick skrev:Mellerud har också dykt upp nu. Många påbörjade byggen i IONITY mått nu i Europa. Får hoppas de fortsätter att öka farten.
ionity borde haft 2 kablar per stolpe med halv effekt, det är inte många bilar som behöver effekten, än på många år.
På den SuC i ulricehamn tror jag att jag bara sett 6 st teslor samtidigt där, och de har typ 30 laddare eller nåt.
Eller det räcker ju om det kommer en tesla och tar platsen bredvid som har hänt, för att man ska få halv effekt. Så på samma sätt som ionity borde kunna dela så borde tesla uppgradera v2 till v3, dela på 150 är snålt.
Jag med min hatbil för tesla fan boys väljer att inte ladda där om jag inte kan ta en plats så jag inte blockerar och tvingar någon att dela effekt med mig, också för stt jag ska få mina 147-150 kW hela vägen. Inte sett några baseballträ än dock.
27,8 kWp solceller
Re: Ionitys laddnätverk
Vad tror ni om IONITY Värnamo på torsdag? Kanske lönlöst att ens försöka sig på att ladda på IONITY överhuvudtaget den 22a dec?
Re: Ionitys laddnätverk
Med tanke på alla som har billiga avtal och att ionity inte har någon kostnad för tid så skulle jag kolla in Skillingaryd och recharges 8 laddare istället om det fungerar, ör ju 3 mil i mellan. Och 8 laddare är fler än 6. Glad att jag bara ska inom min bils räckvidd över jul.Dodde skrev:Vad tror ni om IONITY Värnamo på torsdag? Kanske lönlöst att ens försöka sig på att ladda på IONITY överhuvudtaget den 22a dec?
27,8 kWp solceller
Re: Ionitys laddnätverk
Ja det blir nog tufft på torsdag. Ljungby är väl också en möjlighet med Recharge och Allego.Dafro skrev:Med tanke på alla som har billiga avtal och att ionity inte har någon kostnad för tid så skulle jag kolla in Skillingaryd och recharges 8 laddare istället om det fungerar, ör ju 3 mil i mellan. Och 8 laddare är fler än 6. Glad att jag bara ska inom min bils räckvidd över jul.Dodde skrev:Vad tror ni om IONITY Värnamo på torsdag? Kanske lönlöst att ens försöka sig på att ladda på IONITY överhuvudtaget den 22a dec?
Re: Ionitys laddnätverk
Med tanke på att det ofta verkar vara kö på IONITY, så lär det nog bli kaos under julen.Dodde skrev:Vad tror ni om IONITY Värnamo på torsdag? Kanske lönlöst att ens försöka sig på att ladda på IONITY överhuvudtaget den 22a dec?
Kör försiktigt, den 22 december är årets farligaste dag i trafiken.
Re: Ionitys laddnätverk
Det finns några fler laddare borta vid biltema och den där restaurangen i hörnet ifall ionity är upptagen
Re: Ionitys laddnätverk
Det är säkert kö och koas där. Jag hade planerat något annat.Dodde skrev:Vad tror ni om IONITY Värnamo på torsdag? Kanske lönlöst att ens försöka sig på att ladda på IONITY överhuvudtaget den 22a dec?
Re: Ionitys laddnätverk
Erfarenheter hittills från Ionity denna jul, någon?
Resandet är ju mer koncentrerat i år eftersom julen ligger där den ligger.
Vore för övrigt intressant att se Ionitys statistik. Känns som att Örebro, Varberg, Värnamo, Mantorp, Uppsala och Spekeröd är de med högst trafik. Spekulation nu.
Resandet är ju mer koncentrerat i år eftersom julen ligger där den ligger.
Vore för övrigt intressant att se Ionitys statistik. Känns som att Örebro, Varberg, Värnamo, Mantorp, Uppsala och Spekeröd är de med högst trafik. Spekulation nu.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Intressant.
Har också kollat ett par ggr under kvällen och överlag få lediga. Ofta fullt.
Konstigt med Uppsalas som har en offline. Tyvärr verkar Ionitys tillgänglighet ligga en bit under vad som önskas.
De gånger jag har använt Ionity kan jag bli lite provocerad av att se en tex Hyundai Kona stå och ladda, och det mit fullt batteri. De borde kanske satsa på Ionity lite 150 KW. Få som kan dra nytta av deras hastighet i dagsläget.
Har också kollat ett par ggr under kvällen och överlag få lediga. Ofta fullt.
Konstigt med Uppsalas som har en offline. Tyvärr verkar Ionitys tillgänglighet ligga en bit under vad som önskas.
De gånger jag har använt Ionity kan jag bli lite provocerad av att se en tex Hyundai Kona stå och ladda, och det mit fullt batteri. De borde kanske satsa på Ionity lite 150 KW. Få som kan dra nytta av deras hastighet i dagsläget.
Ionitys laddnätverk
Beror mycket på var man är
Ser nu att SOC anges igen.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green