Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Swede1 skrev:
Om Ionity behåller priset på 850 kr per laddning, så är det billigare att köpa en laddhybrid, typ VW GTE. För miljöns skull borde det finnas ett maxtak för laddning av elbil på ca 5 kr/kwh, annars blir det billigare med bensin. EU borde kunna kräva tillbaka bidrag om nån Ionity tar mer. Dessutom så tar det tid att ladda så det bör vara klart billigare än att tanka bensin. 8-) Godmorgon
Det är det jag menar. Hade man inte varit så jäkla insnöat på elbilar så hade min nästa bil utan tvekan blivit en laddhybrid. De turerna jag kör här omkring klarar jag mig med en elektrisk räckvidd runt 5 mil. På lite längre turer har vi e-Golfen och på riktigt långa turer kan man köra på bensin. Att dra husvagn lär också blir enklare med en laddhybrid. Och mycket billigare är det också om alternativet är att ladda fullt hos Ionity var 15:e mil eller så. :shock:
Men tyvärr skulle jag aldrig bli glad med en laddhybrid, även om hjärnan säger att det är det klokaste valet rent ekonomiskt. En jävla rävsax. Hur man än gör så tvingas man välja mellan pest och kolera känns det som.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

HenrikC skrev:
Jag har mött många tyskar och de allra flesta pratar bra engelska, fullt lika bra som svenskar men med en kraftigare brytning...
Jag antar att det var yrkesrelaterade möten? Då är det naturligtvis rätt vanligt att många kan engelska. Men gemene man på gatan kan (eller vill) inte det. Försök att gå in i en valfri affär och prata engelska. Du kommer få se många panikslagna människor som plötsligt har väldigt bråttom. Det är mycket jobbigt för tyskar att kommunicera på engelska. Man är helt enkelt inte van.
I Sverige är det nästan tvärtom. Du behöver absolut inte kunna svenska som utlänning i Sverige. Du kan klara dig livet ut med enbart engelska utan att någon skulle ifrågasätta det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bonath »

Var i en affär i Vauvert som ligger i södra Frankrike.
Butikspersonalen var mellan 25-45 år gamla. Inte ett enda ord på engelska kunde dom. (förutom nooo...)
Hyrde ett hus en vecka, google översättning gick varm!! :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Svenskar kan engelska (det går att göra sig förstådd och bli förstådd), men gemene man usel på tyska och franska. engelskan hoppar in automatiskt. Så man undrar hur det blir i eu med svenskar som jobbar utomlands.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Ionitet kan inte riktigt förstå ilska över ny prissättning.

EnBW möjliggör laddning vid laddningsstationer för Ionity för € 0,49 i stället för € 0,79 per kWh.
https://www.elektroauto-news.net/2020/e ... uenstiger/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Ionitet kan inte riktigt förstå ilska över ny prissättning.

EnBW möjliggör laddning vid laddningsstationer för Ionity för € 0,49 i stället för € 0,79 per kWh.
https://www.elektroauto-news.net/2020/e ... uenstiger/
Det de säger är alltså att Ionitys prismodell är obegriplig och kontraproduktiv och därför kan man även fortsättningsvis ladda för €0,49 när man använder sig av EnBW-kortet. Maingau-Energie har ju också ett standardpris på €0,35 som gäller överallt, även hos Iontiy. Frågan är hur länge de kan upprätthålla detta pris. Jag antar att de i sin tur ändå betalar närmare €0,79 till Ionity.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Surfaren »

mati skrev:
Frågan är hur länge de kan upprätthålla detta pris. Jag antar att de i sin tur ändå betalar närmare €0,79 till Ionity.
Eller så kör de med ett sånt där abonnemang. Det var väl inte knutet till en enda bil? :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Surfaren skrev:
mati skrev:
Frågan är hur länge de kan upprätthålla detta pris. Jag antar att de i sin tur ändå betalar närmare €0,79 till Ionity.
Eller så kör de med ett sånt där abonnemang. Det var väl inte knutet till en enda bil? :D
Ja just det. De har köpt en e-tron och tokutnyttjar den lägre taxan. Så är det säkert. :D

Ändå ganska intressant att andra leverantörer fortsätter ta samma taxa som innan, trots att de troligen går back på det, bara för att visa att Ionity har fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Ionitet kan inte riktigt förstå ilska över ny prissättning.

EnBW möjliggör laddning vid laddningsstationer för Ionity för € 0,49 i stället för € 0,79 per kWh.
https://www.elektroauto-news.net/2020/e ... uenstiger/
Det de säger är alltså att Ionitys prismodell är obegriplig och kontraproduktiv och därför kan man även fortsättningsvis ladda för €0,49 när man använder sig av EnBW-kortet. Maingau-Energie har ju också ett standardpris på €0,35 som gäller överallt, även hos Iontiy. Frågan är hur länge de kan upprätthålla detta pris. Jag antar att de i sin tur ändå betalar närmare €0,79 till Ionity.
Mer förvirring, klickar man in på Ionity Södertälje hos Maingau så visar den priset 0.65€/kWh :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

fth skrev:
Mer förvirring, klickar man in på Ionity Södertälje hos Maingau så visar den priset 0.65€/kWh :roll:

/fth
Maingau-priset gäller bara i Tyskland. I Sverige har de ett rejält påslag av någon anledning. I Danmark ännu mer.
Bild
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Rubiks »

Om man tyckte att laddbrickor och appar var rörigt för elbilsladdning så verkar det vara småpotatis mot förvirringen Ionity själva verkar sikta mot att leverera till sina kunder.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Surfaren »

Rubiks skrev:
Om man tyckte att laddbrickor och appar var rörigt för elbilsladdning så verkar det vara småpotatis mot förvirringen Ionity själva verkar sikta mot att leverera till sina kunder.
Det måste ju verka krångligt så att inte folk vill byta till elbil allt för snabbt. Den enda andra förklaringen jag kan komma på är att folket på Ionity är helt inkompetenta för det de nu valt att sysselsätta sig med.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

mati skrev:
Maingau-priset gäller bara i Tyskland. I Sverige har de ett rejält påslag av någon anledning. I Danmark ännu mer.
Ah, så laddar man på Ionity i "rätt" land så får man 0.35€ även om man är svensk alltså, det låter ju helt ok.

Detta är ett av alla de taggar och kort som jag har skaffat "just in case" men aldrig använt, men det kan ju då komma till användning om man får för sig att ladda på Ionity någon gång.

Man undrar iofs lite vad Sverige, Österrike och Danmark har gjort Maingau för ont? :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

fth skrev:
mati skrev:
Maingau-priset gäller bara i Tyskland. I Sverige har de ett rejält påslag av någon anledning. I Danmark ännu mer.
Ah, så laddar man på Ionity i "rätt" land så får man 0.35€ även om man är svensk alltså, det låter ju helt ok.

Detta är ett av alla de taggar och kort som jag har skaffat "just in case" men aldrig använt, men det kan ju då komma till användning om man får för sig att ladda på Ionity någon gång.

Man undrar iofs lite vad Sverige, Österrike och Danmark har gjort Maingau för ont? :)

/fth
Jag har inte riktigt lyckats knyta Maingau-kortet till ett konto. De har ju som vanligt inget stöd för betal- eller kreditkort, utan de vill köra via autogiro. Och det verkar inte funka mellan Tyskland och Sverige. Jag har i alla fall inte fått till det. Har du lyckats?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

mati skrev:
Jag har inte riktigt lyckats knyta Maingau-kortet till ett konto. De har ju som vanligt inget stöd för betal- eller kreditkort, utan de vill köra via autogiro. Och det verkar inte funka mellan Tyskland och Sverige. Jag har i alla fall inte fått till det. Har du lyckats?
Jag har inte försökt faktiskt, jag tänkte göra det när det började bli dags.

Dom vill ju som sagt ha autogiro via "SEPA direct debit procedure" och det skall ju fungera med svenska banker också, jag förutsatte bara att det skulle funka när det väl var dags.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
I Sverige har de ett rejält påslag av någon anledning.
Det är för att kompensera för det låga elpriset vi har här i Sverige. På så sätt blir det mer rättvist mot elbilsbilister i andra länder som har ett mycket högre elpris. :roll:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
I Sverige har de ett rejält påslag av någon anledning.
Det är för att kompensera för det låga elpriset vi har här i Sverige. På så sätt blir det mer rättvist mot elbilsbilister i andra länder som har ett mycket högre elpris. :roll:
Just det, äh... bra teori, men Norge då? Ah, jag vet, de har mutat Maingau med sina oljemiljarder.
Men Danmark? De har ju även i verkligheten ett jättehögt elpris. Där är det väl så att man helt enkelt betalar vad det kostar. Det blir svårt med olika teorier för olika länder. Men så blir det ju när priserna sätts helt random.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HenrikC »

Har någon jämfört svenska och tyska effekttariffer? Kanske är dyrare i Sverige?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
mati skrev:
I Sverige har de ett rejält påslag av någon anledning.
Det är för att kompensera för det låga elpriset vi har här i Sverige. På så sätt blir det mer rättvist mot elbilsbilister i andra länder som har ett mycket högre elpris. :roll:
:lol: :lol: :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bonath »

Var inne på en tysk sida...
Efter några dagar kom detta.
Är det användbart? Bild
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

bonath skrev:
Var inne på en tysk sida...
Efter några dagar kom detta.
Är det användbart?
Låg det bara där, en dag, på mittkonsollen? Fantastiskt! ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
I Sverige har de ett rejält påslag av någon anledning.
Det är för att kompensera för det låga elpriset vi har här i Sverige. På så sätt blir det mer rättvist mot elbilsbilister i andra länder som har ett mycket högre elpris. :roll:
Just det, äh... bra teori, men Norge då? Ah, jag vet, de har mutat Maingau med sina oljemiljarder.
Men Danmark? De har ju även i verkligheten ett jättehögt elpris. Där är det väl så att man helt enkelt betalar vad det kostar. Det blir svårt med olika teorier för olika länder. Men så blir det ju när priserna sätts helt random.
Helt klart så att Norge gjort upp under bordet. Sen har nog Ionityfolket inte tittat så noga på kartan utan tänkt att resten av Norden är samma land, och att alla däruppe har låga elpriser och ska straffas för det.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av themax »

Ionity inte bara sätter sina kunder i chock, de passar på att göra sina partners irriterade också: https://blog.chargemap.com/ionity-new-r ... xplained/?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av vibrationsfri »

Det här med Ionity verkar inte ha gått en kotte förbi. När jag börjar diskutera bilar med folk så är det många som säger att det är dyrt att resa med elbil osv. Senast idag tipsade jag en polare om ID3 . Han kände inte till ID3 men ”dyra Ionity” kände han till. Sa att han får laddning första året men det brydde han sig inte mycket om utan frågade vad det kostar att ladda min Tesla ist...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

ABRP har jag ställt in så att den inte längre föreslår Ionity. De existerar inte längre i min värld.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar