Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Rubiks »

Om man tyckte att laddbrickor och appar var rörigt för elbilsladdning så verkar det vara småpotatis mot förvirringen Ionity själva verkar sikta mot att leverera till sina kunder.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Surfaren »

Rubiks skrev:
Om man tyckte att laddbrickor och appar var rörigt för elbilsladdning så verkar det vara småpotatis mot förvirringen Ionity själva verkar sikta mot att leverera till sina kunder.
Det måste ju verka krångligt så att inte folk vill byta till elbil allt för snabbt. Den enda andra förklaringen jag kan komma på är att folket på Ionity är helt inkompetenta för det de nu valt att sysselsätta sig med.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

mati skrev:
Maingau-priset gäller bara i Tyskland. I Sverige har de ett rejält påslag av någon anledning. I Danmark ännu mer.
Ah, så laddar man på Ionity i "rätt" land så får man 0.35€ även om man är svensk alltså, det låter ju helt ok.

Detta är ett av alla de taggar och kort som jag har skaffat "just in case" men aldrig använt, men det kan ju då komma till användning om man får för sig att ladda på Ionity någon gång.

Man undrar iofs lite vad Sverige, Österrike och Danmark har gjort Maingau för ont? :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

fth skrev:
mati skrev:
Maingau-priset gäller bara i Tyskland. I Sverige har de ett rejält påslag av någon anledning. I Danmark ännu mer.
Ah, så laddar man på Ionity i "rätt" land så får man 0.35€ även om man är svensk alltså, det låter ju helt ok.

Detta är ett av alla de taggar och kort som jag har skaffat "just in case" men aldrig använt, men det kan ju då komma till användning om man får för sig att ladda på Ionity någon gång.

Man undrar iofs lite vad Sverige, Österrike och Danmark har gjort Maingau för ont? :)

/fth
Jag har inte riktigt lyckats knyta Maingau-kortet till ett konto. De har ju som vanligt inget stöd för betal- eller kreditkort, utan de vill köra via autogiro. Och det verkar inte funka mellan Tyskland och Sverige. Jag har i alla fall inte fått till det. Har du lyckats?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

mati skrev:
Jag har inte riktigt lyckats knyta Maingau-kortet till ett konto. De har ju som vanligt inget stöd för betal- eller kreditkort, utan de vill köra via autogiro. Och det verkar inte funka mellan Tyskland och Sverige. Jag har i alla fall inte fått till det. Har du lyckats?
Jag har inte försökt faktiskt, jag tänkte göra det när det började bli dags.

Dom vill ju som sagt ha autogiro via "SEPA direct debit procedure" och det skall ju fungera med svenska banker också, jag förutsatte bara att det skulle funka när det väl var dags.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
I Sverige har de ett rejält påslag av någon anledning.
Det är för att kompensera för det låga elpriset vi har här i Sverige. På så sätt blir det mer rättvist mot elbilsbilister i andra länder som har ett mycket högre elpris. :roll:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
I Sverige har de ett rejält påslag av någon anledning.
Det är för att kompensera för det låga elpriset vi har här i Sverige. På så sätt blir det mer rättvist mot elbilsbilister i andra länder som har ett mycket högre elpris. :roll:
Just det, äh... bra teori, men Norge då? Ah, jag vet, de har mutat Maingau med sina oljemiljarder.
Men Danmark? De har ju även i verkligheten ett jättehögt elpris. Där är det väl så att man helt enkelt betalar vad det kostar. Det blir svårt med olika teorier för olika länder. Men så blir det ju när priserna sätts helt random.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HenrikC »

Har någon jämfört svenska och tyska effekttariffer? Kanske är dyrare i Sverige?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
mati skrev:
I Sverige har de ett rejält påslag av någon anledning.
Det är för att kompensera för det låga elpriset vi har här i Sverige. På så sätt blir det mer rättvist mot elbilsbilister i andra länder som har ett mycket högre elpris. :roll:
:lol: :lol: :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bonath »

Var inne på en tysk sida...
Efter några dagar kom detta.
Är det användbart? Bild
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

bonath skrev:
Var inne på en tysk sida...
Efter några dagar kom detta.
Är det användbart?
Låg det bara där, en dag, på mittkonsollen? Fantastiskt! ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
I Sverige har de ett rejält påslag av någon anledning.
Det är för att kompensera för det låga elpriset vi har här i Sverige. På så sätt blir det mer rättvist mot elbilsbilister i andra länder som har ett mycket högre elpris. :roll:
Just det, äh... bra teori, men Norge då? Ah, jag vet, de har mutat Maingau med sina oljemiljarder.
Men Danmark? De har ju även i verkligheten ett jättehögt elpris. Där är det väl så att man helt enkelt betalar vad det kostar. Det blir svårt med olika teorier för olika länder. Men så blir det ju när priserna sätts helt random.
Helt klart så att Norge gjort upp under bordet. Sen har nog Ionityfolket inte tittat så noga på kartan utan tänkt att resten av Norden är samma land, och att alla däruppe har låga elpriser och ska straffas för det.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av themax »

Ionity inte bara sätter sina kunder i chock, de passar på att göra sina partners irriterade också: https://blog.chargemap.com/ionity-new-r ... xplained/?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av vibrationsfri »

Det här med Ionity verkar inte ha gått en kotte förbi. När jag börjar diskutera bilar med folk så är det många som säger att det är dyrt att resa med elbil osv. Senast idag tipsade jag en polare om ID3 . Han kände inte till ID3 men ”dyra Ionity” kände han till. Sa att han får laddning första året men det brydde han sig inte mycket om utan frågade vad det kostar att ladda min Tesla ist...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

ABRP har jag ställt in så att den inte längre föreslår Ionity. De existerar inte längre i min värld.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

"in the hope that the pricing policy of this network financed in part by the European Union will develop along positive lines"

Man kan ju hoppas dom, och andra providers, börjar trycka på detta faktum. Kanske det kan få EU att vakna.
Å andrasidan, EU = Tyskland. Tyskland = avgasbilshimlen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

vibrationsfri skrev:
Det här med Ionity verkar inte ha gått en kotte förbi. När jag börjar diskutera bilar med folk så är det många som säger att det är dyrt att resa med elbil osv. Senast idag tipsade jag en polare om ID3 . Han kände inte till ID3 men ”dyra Ionity” kände han till. Sa att han får laddning första året men det brydde han sig inte mycket om utan frågade vad det kostar att ladda min Tesla ist...
Trevligt att Ionity gör reklam för Tesla. Undrar om det var det som var planen?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

taliz skrev:
"in the hope that the pricing policy of this network financed in part by the European Union will develop along positive lines"

Man kan ju hoppas dom, och andra providers, börjar trycka på detta faktum. Kanske det kan få EU att vakna.
Å andrasidan, EU = Tyskland. Tyskland = avgasbilshimlen...
Ja, det stämmer tyvärr. EU (=Tyskland) kommer inte röra ett finger. Jag är nästan säker på att denna nya prissättning har redan från början förankrats hos någon eller några högt uppsatta EU-byråkrater som kanske var i behov av en fin ny tysk bil eller en trevlig semesterresa eller nåt sånt. Kanske samma folk som har beviljat EU-stödet som Ionity har fått.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

De har öppnat i Ulricehamn nu. Bara Sundsvall under byggnation just nu i Sverige. Undrar om det blir mer? Lär ju inte vara trängsel hos Ionity precis så det kanske nöjer sig på ett tag. Blir till att aktivera e-tron kortet inför nästa långresa iaf.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jag tror inte heller att det blir så mycket mer av ionity här i Sverige. Här och i Norge är ju elen billigast i Europa, vilket betyder att prispåslaget som Ionity tar är som högst här. Typ 7 gånger elpriset. I andra länder är det "bara" 4-5 gånger dyrare än hemmaladdning.

Jag ska aktivera e-tron charging cirkus till sommarn och sen kör jag gratis-året ut, men jag tänker bara använda det i nödfall. Det går bra att åka ner till Tyskland utan att använda Ionity. Möjligen blir det kö, eftersom jag troligen inte är den enda som tänker så, men den smällen tar jag gärna. Eller så åker vi inte alls i år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av renes »

mati skrev:
ABRP har jag ställt in så att den inte längre föreslår Ionity. De existerar inte längre i min värld.
Hur har du ställt in det? I webversionen i alla fall hittar jag ingen sån inställning.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av renes »

renes skrev:
mati skrev:
ABRP har jag ställt in så att den inte längre föreslår Ionity. De existerar inte längre i min värld.
Hur har du ställt in det? I webversionen i alla fall hittar jag ingen sån inställning.
Hittade själv svaret: låt ABRP planera inklusive ionity, sen klicka på en av ionity's, välj "prefer or avoid ionity chargers" och sen får man optioner.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

mr Diess verkar nu har justerat målet från att överta elbilstronen från Tesla till att hålla sig så nära som möjligt: https://electrek.co/2020/03/02/vw-chief ... -possible/

Känns lite som en självuppfylld profetia med tanke på hur Ionity sköts. Som jag ser det kan man inte komma i närheten av Tesla om prissättningen ser ut som den gör i dagsläget. Förhoppningsvis är detta bara något som görs temporärt för att man ännu inte har några volymbilar på marknaden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jag tror inte att de kommer gå ifrån sin galna prissättning. De kommer köra stenhårt med allehanda märkliga abonnemangsformer som kamouflerar det verkliga priset och jag är rädd att folk köper skiten, dels eftersom de inte har så många alternativ, och dels för att de inte begriper bättre.
Sen är det nog en del som bojkottar Ionity, och jag är en av dem. Men många betalar säkert sin månadsavgift och tror att de laddar billigt på det viset. Jag har sett en del märkliga beräkningar där folk "glömmer" månadsavgiften och bara räknar med den lägre kWh-taxan. Att det fortfarande är dyrare än alla andra laddoperatörer ser man ju inte lika tydligt då. Det som stör mig mest är att Ionity försöker skapa en monopolställning genom att tvinga folk att ladda hos dem. Betalar man ett dyrt årsabonnemang vill man ju ha lite valuta för pengarna och då laddar man såklart hos Ionity och inte hos någon annan.
Usch, nu hetsar jag upp mig igen.... :? :shock: :evil:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Det är väl egentligen inte så dumt att med ett abonnemang. Att betala ett abonnemang för ett laddnätverk innebär ju att man betalar och håller liv i nätverket även om man inte laddar där tillräckligt ofta för att hålla liv i det. Lite som Tesla där jag betalar genom att köpa bilen även om jag sedan inte laddar särskilt ofta. Att göra tvärtom och betala hela laddnätverket på de fåtal gånger jag laddar blir ju orimligt och dyrt. Men tar man en abonnemangsavgift så måste ju den rörliga kostnaden vara billig! Se gärna på Bee som erbjuder gratis laddning mot en månadsavgift.
Skriv svar