Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

bylund skrev:
Problemet är att det inte blir någon bra konkurrens, för man lär ju inte ha en massa abonnemang på olika laddnätverk bara för att det kan kännas bra att sponsra dem. Så då blir det en inlåsningseffekt där man bara använder andra nätverk i nödfall.
Sen sponsrar ”vi” ju redan dem via skattemedel, dvs subventioner. Då föredrar jag att sponsra mer direkt till de som faktiskt också bryr sig om Norrland, något som Tesla inte lär tjäna några större pengar på i dagsläget laddmässigt utan gör för att kunna sälja fler bilar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Sofie skrev:
LarsL skrev:
Ja, den långa inlåsningstiden och de hög kWh priset är det stora problemet.
Ja man behöver väl ladda ca 1600kWh/ år för att komma ned till 5:-/kWh.
Jag är ingen jättevän av abonnemang, i synnerhet inte Ionitys.
Precis, och 5kr är fortfarande dyra kilowattimmar. Samma pris tar Bee utan abonnemang och redan det anser jag är för dyrt.
Man kan ju aldrig komma ens i närheten av 3,30kr/kWh så som t.ex. Audi marknadsför sin "förmånliga" laddtjänst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Man kan ju aldrig komma ens i närheten av 3,30kr/kWh så som t.ex. Audi marknadsför sin "förmånliga" laddtjänst.
Jodå, du närmar dig det ju mer du laddat. Efter att ha betalat ca 500 000 kr under ett år för laddning vid Ionity så börjar du närma dig 3,30 kr/kWh...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

Det har väl nämnts här tidigare men borde de kanske ha valt 150 kW laddare istället ? Eller åtminstone delad effekt mellan 2-4 laddare, om det nu inte redan är så.

Blir dyrt att betala nätanslutning för 4+*350 kW när det samtidigt är få som använder laddarna. Dyrt + få som laddar ger dyra kWh om det ska gå jämnt upp redan nu.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Man kan ju aldrig komma ens i närheten av 3,30kr/kWh så som t.ex. Audi marknadsför sin "förmånliga" laddtjänst.
Jodå, du närmar dig det ju mer du laddat. Efter att ha betalat ca 500 000 kr under ett år för laddning vid Ionity så börjar du närma dig 3,30 kr/kWh...
Ja, ett gränsvärde. Hinner man ens köra så mycket att man kommer upp i det?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Man kan ju aldrig komma ens i närheten av 3,30kr/kWh så som t.ex. Audi marknadsför sin "förmånliga" laddtjänst.
Jodå, du närmar dig det ju mer du laddat. Efter att ha betalat ca 500 000 kr under ett år för laddning vid Ionity så börjar du närma dig 3,30 kr/kWh...
Ja, ett gränsvärde. Hinner man ens köra så mycket att man kommer upp i det?
Har du betalat 500 000:- för kilowattimmarna vid Ionity och 1600:- för abonnemanget så blir priset per kWh ca 3,31. Du har då laddat för drygt 75 000 mil...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Man kan ju aldrig komma ens i närheten av 3,30kr/kWh så som t.ex. Audi marknadsför sin "förmånliga" laddtjänst.
Jodå, du närmar dig det ju mer du laddat. Efter att ha betalat ca 500 000 kr under ett år för laddning vid Ionity så börjar du närma dig 3,30 kr/kWh...
Ja, ett gränsvärde. Hinner man ens köra så mycket att man kommer upp i det?
Har du betalat 500 000:- för kilowattimmarna vid Ionity och 1600:- för abonnemanget så blir priset per kWh ca 3,31. Du har då laddat för drygt 75 000 mil...
Ja, det är det jag menar, kommer ens en taxibil upp det på ett år?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Det har väl nämnts här tidigare men borde de kanske ha valt 150 kW laddare istället ? Eller åtminstone delad effekt mellan 2-4 laddare, om det nu inte redan är så.

Blir dyrt att betala nätanslutning för 4+*350 kW när det samtidigt är få som använder laddarna. Dyrt + få som laddar ger dyra kWh om det ska gå jämnt upp redan nu.
Läste på ett forum.
Nån hävdade att 4 stolpar delar på 800kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

Zalman3 skrev:
Laban skrev:
Det har väl nämnts här tidigare men borde de kanske ha valt 150 kW laddare istället ? Eller åtminstone delad effekt mellan 2-4 laddare, om det nu inte redan är så.

Blir dyrt att betala nätanslutning för 4+*350 kW när det samtidigt är få som använder laddarna. Dyrt + få som laddar ger dyra kWh om det ska gå jämnt upp redan nu.
Läste på ett forum.
Nån hävdade att 4 stolpar delar på 800kW.
Nu vet jag inte exakt hur det ligger till, men Ionity har i nån intervju sagt att dom höga priserna beror delvis på höga nätavgifter p.g.a. den höga effekten.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

Laban skrev:
Det har väl nämnts här tidigare men borde de kanske ha valt 150 kW laddare istället ? Eller åtminstone delad effekt mellan 2-4 laddare, om det nu inte redan är så.

Blir dyrt att betala nätanslutning för 4+*350 kW när det samtidigt är få som använder laddarna. Dyrt + få som laddar ger dyra kWh om det ska gå jämnt upp redan nu.
Ionity var aldrig ute efter att göra en SuC kopia eller pressa priset, utan erbjuda den bästa och snabbaste laddningen på marknaden. En av orsakerna är nog Porsche som ville ha nått klart bättre än vad Tesla kan erbjuda.

Förstår verkigen inte denna tråd - Ionity står för kvalitet och prestanda inte prispress, så varför fortsätter folk sida efter sida diskuttera deras priser?!
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Tyvärr är det många teslaanhängare som gottar sig åt ionity.
Man kan se det på två sätt antingen är ionity för dyra eller suc för billiga. Ionity har ju varit billigare och snabbare än teslas, och det har väl settts som ett hot. men det hade inte hållit i längden at ha en 80 kr flatratedebitering.
Om man går bortom priset så är det bra att det byggs laddnätverk. Kraftfulla sådana. Frågan är ,era om det skall reguleras.
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Daven »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Man kan ju aldrig komma ens i närheten av 3,30kr/kWh så som t.ex. Audi marknadsför sin "förmånliga" laddtjänst.
Jodå, du närmar dig det ju mer du laddat. Efter att ha betalat ca 500 000 kr under ett år för laddning vid Ionity så börjar du närma dig 3,30 kr/kWh...
Ja, ett gränsvärde. Hinner man ens köra så mycket att man kommer upp i det?
Har du betalat 500 000:- för kilowattimmarna vid Ionity och 1600:- för abonnemanget så blir priset per kWh ca 3,31. Du har då laddat för drygt 75 000 mil...
750 000 km på ett år är ca 85km/h i snitt alla timmar om dygnet. Så tveksamt om man klarar det även med taycanens laddhastighet ;)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

Mickep skrev:
Tyvärr är det många teslaanhängare som gottar sig åt ionity.
Man kan se det på två sätt antingen är ionity för dyra eller suc för billiga. Ionity har ju varit billigare och snabbare än teslas, och det har väl settts som ett hot. men det hade inte hållit i längden at ha en 80 kr flatratedebitering.
Om man går bortom priset så är det bra att det byggs laddnätverk. Kraftfulla sådana. Frågan är ,era om det skall reguleras.
Jag skulle ha gissat på att det främst är Tesla ägare som har laddat på Ionity när det har varit billigt så jag vet inte om det handlar om att "vi" gottar oss. För mig handlar det om konkurrens. Konkurrens är bra för kunden, oavsett om man köper Tesla eller ej.

Sen kan det vara så att laddare som subventioneras bör regleras. Vad man gör för sina egna pengar är jag mindre brydd om.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Mickep skrev:
Tyvärr är det många teslaanhängare som gottar sig åt ionity.
Man kan se det på två sätt antingen är ionity för dyra eller suc för billiga. Ionity har ju varit billigare och snabbare än teslas, och det har väl settts som ett hot. men det hade inte hållit i längden at ha en 80 kr flatratedebitering.
Om man går bortom priset så är det bra att det byggs laddnätverk. Kraftfulla sådana. Frågan är ,era om det skall reguleras.
Elon pratade ju om ca 70öre per kWh att det skulle kosta att ladda en Tesla Semi.
Det på en station med solceller och batteri backup.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

Känns ju meningslöst att diskutera priset på laddningen på Ionity. Marknaden ändras ju mycket snabbt. Kommer sannolikt aldrig att vara en nödvändig leverantör ändå, då vi inom inte allt för lång framtid kommer att ha flera viabla alternativ. Just nu kanske det svider för någon "early non-tesla adopter", men nästa år är det som sagt en helt annan femma. Måste man ladda på Ionity så måste man, OK bra att de finns tillgängliga då.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

Gustafsson skrev:
Kommer sannolikt aldrig att vara en nödvändig leverantör ändå, då vi inom inte allt för lång framtid kommer att ha flera viabla alternativ.
När det gäller Norrland så gissar jag på att det är några år bort tyvärr. Och att som Tesla ägare behöva säga att det tyvärr bara är Tesla som fungerar för långfärd häruppe är inte så kul som man kan tro.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

Det skulle vara intressant att veta hur kostnaderna ser ut för en bensinstation. Att skatter utgör merparten av priset som konsumenten betalar är ju välkänt, men hur stor del av de övriga är inköp av bensin/diesel? Det jag tänker är att det skulle vara intressant att få veta hur stor del av priset utgör t ex underhåll och service, kapitalkostnader, investeringar, avskrivningar av anläggning, kommande saneringskostnader, m m. Den typen av kostnader borde, i grova drag, en snabbladdarstation också drabbas av. Är det få som laddar blir deras andel givetvis stor.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Gustafsson skrev:
Kommer sannolikt aldrig att vara en nödvändig leverantör ändå, då vi inom inte allt för lång framtid kommer att ha flera viabla alternativ.
När det gäller Norrland så gissar jag på att det är några år bort tyvärr. Och att som Tesla ägare behöva säga att det tyvärr bara är Tesla som fungerar för långfärd häruppe är inte så kul som man kan tro.
I Norrland är snabbladdare lätträknade.
Icke Tesla laddare med CCS och mer än 175kW.
Östersund 350kW
Sundsvall 350 kW byggs
Arvidsjaur 175 kW byggs
Luleå 175 kW
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

Zalman3 skrev:
Laban skrev:
Gustafsson skrev:
Kommer sannolikt aldrig att vara en nödvändig leverantör ändå, då vi inom inte allt för lång framtid kommer att ha flera viabla alternativ.
När det gäller Norrland så gissar jag på att det är några år bort tyvärr. Och att som Tesla ägare behöva säga att det tyvärr bara är Tesla som fungerar för långfärd häruppe är inte så kul som man kan tro.
I Norrland är snabbladdare lätträknade.
Icke Tesla laddare med CCS och mer än 175kW.
Östersund 350kW
Sundsvall 350 kW byggs
Arvidsjaur 175 kW byggs
Luleå 175 kW
Det var just min poäng, hur många fanns det för ett år sedan ? Behövs bara några få för att möjliggöra långa resor... destinationsladdning borde vara betydligt lättare att få ? Typ 2 tillgänglighet ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

EnTraktor skrev:
Ionity var aldrig ute efter att göra en SuC kopia eller pressa priset, utan erbjuda den bästa och snabbaste laddningen på marknaden.
Jaha, är det så?
WE MAKE LONG DISTANCE
TRAVEL WITH ELECTRIC VEHICLES
HASSLE FREE

SPONTANEOUS

A RELAXING EXPERIENCE|

THE NEW NORMAL|
Det låter för mig extremt mycket som att de försöker kopiera SuC-idén. Det står inget om att det är framtaget främst för Porsche eller någon annan exklusiv kundgrupp. Om Porsche-kunder vill ladda med 350kW, varsågod, det får de gärna göra, men varför ska alla andra stå för notan då? Det är helt enkelt inte värt pengarna, inte på långa vägar. Det finns betydligt billigare (och smidigare!) alternativ att resa på, och tyvärr är fossilbilen ett sådant alternativ. Och de kan säga vad de vill, jag är övertygad om att det är det som är meningen. De försöker avsiktligt göra resandet med elbil så dyrt som möjligt för att köpa sig tid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
Jag är en smula allergisk mot alla former av inlåsningsförsök. Det är bl.a. därför som jag inte är med i några butikskedjeklubbar. Jag vill dels att de inte ska kunna ha en databas över mina köp, dels att slippa få direktreklam, dels slippa få den där känslan i magen att jag egentligen borde handla på det andra stället och samla poäng. Det lilla man tjänar på deras klubberbjudanden är ändå skrattretande lite. Men då får man finna sig i den här ordväxlingen vid 50% av kassaköpen:
-Är du medlem hos oss?
-Nej.
-Är det nåt du vill bli? Det kostar inget.
-Nej. (När jag är på dåligt humör: Jo, det kostar mig min integritet.)

-Vill inte ha en massa mail, säger jag...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R2D2 »

Finns nu 4st Ionity laddare i Ulricehamn vid Cirkle K :)
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Man kan se det på två sätt antingen är ionity för dyra eller suc för billiga.
Tesla går med vinst. Tesla har inte tagit bidrag från EU för att bygga sina laddare.

Om vi skattebetalare ska bidra till laddning så ska den vara tillgänglig både prismässigt och tekniskt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
Om vi skattebetalare ska bidra till laddning så ska den vara tillgänglig både prismässigt och tekniskt.
Agree. Det borde vara olagligt att ta emot skattepengar för att sen endast gynna sina egna kunder.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

taliz skrev:
LarsL skrev:
Om vi skattebetalare ska bidra till laddning så ska den vara tillgänglig både prismässigt och tekniskt.
Agree. Det borde vara olagligt att ta emot skattepengar för att sen endast gynna sina egna kunder.
Förhoppningsvis finns det krav på priset kopplat till bidraget. Nu när stationerna står och dammar så kan de säkert sätta vilket pris de vill.
Skriv svar