Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Man vet inte om man skall skratta eller gråta åt 13 kr/kWh.
Känns som det behövs regleras. (annars blir det laddupproret 2.0)
Känns som det behövs regleras. (annars blir det laddupproret 2.0)
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, det kanske är så illa. Men om man vill se det lite positivt så skulle man kunna säga att de verkar tro att kunderna uppskattar laddtjänstens fördelar (dvs bara ett laddkort överallt) så mycket att de är beredda att betala ockerpriser för det. Och till Hyundais försvar så får man ju ändå säga att de inte är först med denna lösning. Som sagt, Audi var först med sin e-tron charging service. Och de har samma prismodell. Billigare hos Ionity, men extremt mycket dyrare hos alla andra. Audi har alltså visat vägen, och tydligen funkar det ju. Kunderna är tydligen beredda att betala för detta. Nu vet jag iofs inte om det är många som använder laddkortet för något annat än Ionity. Folk kanske ändå förstår att det är snordyrt. Men å andra sidan så är det nog inte många som sitter och jämför priser. Det är bara vi elbilsnördar som har koll på detta. En konverterad fossilbilist skulle ju aldrig komma på idén att det kan vara en prisskillnad på upp till 300% när man använder laddkortet som man har fått med bilen och som förespeglar att man får någon slags "rabatt" på laddning.heldiggrisen skrev:Kundförakt kallas det hemma i Norge, och är sällan et positivt värdeord att få stämplat på sig.
Hyundai Sverige söker för tiden en "Aftersales Manager", och enligt annonsen "kommer det bli stort fokus på utrullningen av vårt kundnöjdhetsprogram".
Vilken start för Hyundai Sveriges kundnöjdhetsprogram!!!!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Ionitys laddnätverk
Tycker också väldigt illa om E-tron charging services, framförallt för att de verkar vara dyrast på ionity av alla de anslutna märkena. Tycker Audi som gått något i bräschen för ionity borde vara billigast. Men de har faktiskt bättrat sig lite grann. De tar nu 40 öre extra på Bee snabbladdare istället för 3kr och 24öre extra på AC.mati skrev:Ja, det kanske är så illa. Men om man vill se det lite positivt så skulle man kunna säga att de verkar tro att kunderna uppskattar laddtjänstens fördelar (dvs bara ett laddkort överallt) så mycket att de är beredda att betala ockerpriser för det. Och till Hyundais försvar så får man ju ändå säga att de inte är först med denna lösning. Som sagt, Audi var först med sin e-tron charging service. Och de har samma prismodell. Billigare hos Ionity, men extremt mycket dyrare hos alla andra. Audi har alltså visat vägen, och tydligen funkar det ju. Kunderna är tydligen beredda att betala för detta. Nu vet jag iofs inte om det är många som använder laddkortet för något annat än Ionity. Folk kanske ändå förstår att det är snordyrt. Men å andra sidan så är det nog inte många som sitter och jämför priser. Det är bara vi elbilsnördar som har koll på detta. En konverterad fossilbilist skulle ju aldrig komma på idén att det kan vara en prisskillnad på upp till 300% när man använder laddkortet som man har fått med bilen och som förespeglar att man får någon slags "rabatt" på laddning.heldiggrisen skrev:Kundförakt kallas det hemma i Norge, och är sällan et positivt värdeord att få stämplat på sig.
Hyundai Sverige söker för tiden en "Aftersales Manager", och enligt annonsen "kommer det bli stort fokus på utrullningen av vårt kundnöjdhetsprogram".
Vilken start för Hyundai Sveriges kundnöjdhetsprogram!!!!
Vilket faktiskt har resulterat i att jag tar fram kortet ibland istället för att krångla med appen.
Nu är det bara att hoppas på att dom möter upp Hyundai och gör en lika bra laddningstjänst med 15% rabatt istället.
Re: Ionitys laddnätverk
Bra. Då slipper iaf. tyskarna klisterlapparna (hatar själv klisterlappar i vindrutor, och sätter aldrig permanenta parkeringslappar där) när de skall in i Berlin och andra städer med sina BEV.mati skrev:Det har tyskarna också. Elbilars regnummer slutar alla på E istället för en siffra. Men det hjälper ju föga när vi med våra svenska elbilar med svenska nummerskyltar kör in i tyska städer.martinot skrev:Tycker norrmännen löst det bäst! De har speciella nummerserier på nummerplåtarna för elbilar (börjar på "EL" eller liknande). Snyggt och enkelt!dd88 skrev:Är enklare att kolla efter en klisterlapp än att gå och leta avgasrör, finns många fossilbilar med dolda.
Synd dock att vi inte har någon EU-standard där. Var är våra EU-byråkrater när de äntligen kunde gjort någon nytta?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Ionitys laddnätverk
Fick betala 13kr/kWh på Bee med plugsurfing också. Verkar som det är Bee/mer som har hutlösa roamingpriser.
Just nu funkar det smidigt för mig första året med BMW Charging: 2,88 kr på Ionity och 4 kr på andra snabbladdare (där bee/mer är med) — men sen är det nog samma soppa om man inte tar abonnemang (139kr ionity 49kr andra per mån)
Just nu funkar det smidigt för mig första året med BMW Charging: 2,88 kr på Ionity och 4 kr på andra snabbladdare (där bee/mer är med) — men sen är det nog samma soppa om man inte tar abonnemang (139kr ionity 49kr andra per mån)
Re: Ionitys laddnätverk
Nej, den gröna "Feinstaubblankette" som man klistrar i vindrutan slipper man inte bara för att man har en elbil, oavsett om det framgår klart och tydligt i regnumret att det är en elbil. Det är två olika system som inte har nånting att göra med varandra.martinot skrev:Bra. Då slipper iaf. tyskarna klisterlapparna (hatar själv klisterlappar i vindrutor, och sätter aldrig permanenta parkeringslappar där) när de skall in i Berlin och andra städer med sina BEV.
Det har diskuterats i många år om elbilar eventuellt kan undantas från "Feinstaubblankettenpflicht", dvs kravet att ha en sådan i vindrutan. Men kom ihåg att det här är tyskar, man kan inte räkna med att de fattar vettiga beslut så länge det finns möjligheter att krångla till det. Dessutom kostar det 80€ i böter om man inte har den. En bra inkomstkälla.
Jag antar att detta kommer i slutändan lösa sig själv när alla bilar går på el. Dvs de kommande 30 åren får man nog ha en sådan dekal i vindrutan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Ajdå. Då var det än värre idioti och byråkrati än vad jag trodde!mati skrev:Nej, den gröna "Feinstaubblankette" som man klistrar i vindrutan slipper man inte bara för att man har en elbil, oavsett om det framgår klart och tydligt i regnumret att det är en elbil. Det är två olika system som inte har nånting att göra med varandra.martinot skrev:Bra. Då slipper iaf. tyskarna klisterlapparna (hatar själv klisterlappar i vindrutor, och sätter aldrig permanenta parkeringslappar där) när de skall in i Berlin och andra städer med sina BEV.
Det har diskuterats i många år om elbilar eventuellt kan undantas från "Feinstaubblankettenpflicht", dvs kravet att ha en sådan i vindrutan. Men kom ihåg att det här är tyskar, man kan inte räkna med att de fattar vettiga beslut så länge det finns möjligheter att krångla till det. Dessutom kostar det 80€ i böter om man inte har den. En bra inkomstkälla.
Jag antar att detta kommer i slutändan lösa sig själv när alla bilar går på el. Dvs de kommande 30 åren får man nog ha en sådan dekal i vindrutan.
Men jag antar att sådana här icke värdeskapande och helt onödiga aktiviteter åtminstone skapar någon slags jobb och sysselsättning iaf...
Gällande Ionity och storstäder; det var ju på tapeten för ett tag sedan att de (likt Teslas city SuC) skulle bygga med snabbladdare inne i de större tyska städerna. Ligger de planerna kvar, och hur långt har de kommit med det?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Ionitys laddnätverk
Audi är så sämst. Tar 3.30kr på Ionity och 5.40kr på Bee. 189kr/mån för Ionity.Hmpftfhdns skrev:Fick betala 13kr/kWh på Bee med plugsurfing också. Verkar som det är Bee/mer som har hutlösa roamingpriser.
Just nu funkar det smidigt för mig första året med BMW Charging: 2,88 kr på Ionity och 4 kr på andra snabbladdare (där bee/mer är med) — men sen är det nog samma soppa om man inte tar abonnemang (139kr ionity 49kr andra per mån)
Re: Ionitys laddnätverk
Kikade lite på belastningen nu när det borde vara rätt mkt midsommartrafik.
Tre stationer längs E4 och E22 har 2 av 4 platser använda. En har en plats använd. Sex stationer helt oanvända.
Någon spekulerade tidigare om laddkaos, verkar definitivt inte så ännu iaf.
Tre stationer längs E4 och E22 har 2 av 4 platser använda. En har en plats använd. Sex stationer helt oanvända.
Någon spekulerade tidigare om laddkaos, verkar definitivt inte så ännu iaf.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Att 98% av alla bilar på vägarna fortfarande drivs av fossila bränslen kan ju spela in.taliz skrev:Kikade lite på belastningen nu när det borde vara rätt mkt midsommartrafik.
Tre stationer längs E4 och E22 har 2 av 4 platser använda. En har en plats använd. Sex stationer helt oanvända.
Någon spekulerade tidigare om laddkaos, verkar definitivt inte så ännu iaf.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7560
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ionitys laddnätverk
Dels är det alltid värre på söndan i Midsommarhelgen, dels så har många flexibel arbetstid nu i coronatider.taliz skrev:Kikade lite på belastningen nu när det borde vara rätt mkt midsommartrafik.
Tre stationer längs E4 och E22 har 2 av 4 platser använda. En har en plats använd. Sex stationer helt oanvända.
Någon spekulerade tidigare om laddkaos, verkar definitivt inte så ännu iaf.
Vi åker till Öland klockan 7 imorgon bitti, och hem på måndag, för att undvika trängsel. Ett år var vi tvungna att åka hem på söndan, då tog det 3 timmar längre hem än dit.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ionitys laddnätverk
fast det är inte bara BEV som har "E" på slutet av regskylten i Tyskland, även PHEV och de kan även ha dieselmotor.mati skrev:Nej, den gröna "Feinstaubblankette" som man klistrar i vindrutan slipper man inte bara för att man har en elbil, oavsett om det framgår klart och tydligt i regnumret att det är en elbil. Det är två olika system som inte har nånting att göra med varandra.martinot skrev:Bra. Då slipper iaf. tyskarna klisterlapparna (hatar själv klisterlappar i vindrutor, och sätter aldrig permanenta parkeringslappar där) när de skall in i Berlin och andra städer med sina BEV.
Det har diskuterats i många år om elbilar eventuellt kan undantas från "Feinstaubblankettenpflicht", dvs kravet att ha en sådan i vindrutan. Men kom ihåg att det här är tyskar, man kan inte räkna med att de fattar vettiga beslut så länge det finns möjligheter att krångla till det. Dessutom kostar det 80€ i böter om man inte har den. En bra inkomstkälla.
Jag antar att detta kommer i slutändan lösa sig själv när alla bilar går på el. Dvs de kommande 30 åren får man nog ha en sådan dekal i vindrutan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Snälla! Håll er till topic - IONITY!!!
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity!!!
https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... va-6985817
Håller inte med om att det är ok att snabbladdning blir dyrare per mil är bensin. Då kör man på bensin istället. Staten får stå för mellanskillnaden. Max 4-5 kw/kwh annars blir bensin billigare och snabbare. Att ta 9 kr/kwh bromsar övergången.
https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... va-6985817
Håller inte med om att det är ok att snabbladdning blir dyrare per mil är bensin. Då kör man på bensin istället. Staten får stå för mellanskillnaden. Max 4-5 kw/kwh annars blir bensin billigare och snabbare. Att ta 9 kr/kwh bromsar övergången.
Re: Ionitys laddnätverk
Fast detta är ett tesla forum och tesla-ägarna håller inte med. Har man köpt en dyr elbil så är laddningen en minimal kostnad. Därför är det bara att betala och se glad ut.Swede1 skrev:Ionity!!!
https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... va-6985817
Håller inte med om att det är ok att snabbladdning blir dyrare per mil är bensin. Då kör man på bensin istället. Staten får stå för mellanskillnaden. Max 4-5 kw/kwh annars blir bensin billigare och snabbare. Att ta 9 kr/kwh bromsar övergången.
Re: Ionitys laddnätverk
Har inte sett en endaste som skriver det. De flesta skriver dock att större delen av laddningen sker inte vid en snabbladdare. Många skriver även att man inte måste ladda på Ionity oavsett märke på bilen. Sedan skriver flera Tesla-ägare att man har en stor fördel i och med Supercharger-nätverket (där priset inte alls är samma som hos Ionity).Esterox skrev:Fast detta är ett tesla forum och tesla-ägarna håller inte med. Har man köpt en dyr elbil så är laddningen en minimal kostnad. Därför är det bara att betala och se glad ut.Swede1 skrev:Ionity!!!
https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... va-6985817
Håller inte med om att det är ok att snabbladdning blir dyrare per mil är bensin. Då kör man på bensin istället. Staten får stå för mellanskillnaden. Max 4-5 kw/kwh annars blir bensin billigare och snabbare. Att ta 9 kr/kwh bromsar övergången.
Tror tvärtom att i princip alla här tycker att Ionity har för höga priser. Ionity själva kanske tycker att de får in för lite pengar på laddningen och därför måste höja men det kommer troligen endast leda till att de får in än mindre pengar...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, det är en märklig uppfattning som Ionity verkar ha. De har ju redan förra året indikerat att priset troligen inte kommer stanna där för att bolaget ska kunna tjäna pengar. Jag är verkligen ingen ekonom och begriper inte så mycket om marknadsekonomi. Men att vilja höja priset eftersom intäkterna är för små, trots att man redan är dyrast på marknaden, känns som en rejäl tankevurpa. Men det är kanske jag som tänker fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Gammal artikel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Nej, det är ju svårt om man inte erbjuder ngt mervärde. Just nu är väl mervärdet att de har bäst enhetliga nätverk i Sverige och att många då kan uppleva det som bekvämt. Jaja, innan ngn brinner av, jag pratar om nätverk för icke-teslabilar.mati skrev:Ja, det är en märklig uppfattning som Ionity verkar ha. De har ju redan förra året indikerat att priset troligen inte kommer stanna där för att bolaget ska kunna tjäna pengar. Jag är verkligen ingen ekonom och begriper inte så mycket om marknadsekonomi. Men att vilja höja priset eftersom intäkterna är för små, trots att man redan är dyrast på marknaden, känns som en rejäl tankevurpa. Men det är kanske jag som tänker fel.
Men det lilla försprånget kan ju snabbt ätas upp plus att de inte har ngt extra utöver hyfsad täckning och snabba laddare. Sen kanske prisnivån för snabbladdning kommer att vara hög, särskilt för den som laddar sporadiskt då och då. För ngnstans måste ju investeringen återbetala sig. Finns det lönsamhet brukar det leda till ytterligare etableringar och konkurrens och finns det inte kostnadstäckning brukar priserna stiga eller verksamhet dö ut.
Tänker att mackarna borde börja tjäna en del på laddarna med fler och fler bilar. Många circle-k ligger ju ensamt och stannar man då 45 min och lunchar/laddar blir det ju korv-bonanza plus att ungarna börjar riva bland mobiltillbehören och annat krims-krams mackarna har. När jag tankade blev det ju max en kaffe men oftast bara toalettbesök. Mat köpte man på annat ställe. En långresa innehöll ju oftast inte ens en tankstopp. Circle-k kortet ger dig rabatt på laddning typ.
Re: Ionitys laddnätverk
Fast om man har en Ioniq 5/EV6 eller etron GT/Taycan så bidrar man ju inte särskilt mycket till mackarnas extrainkomsterna i form av korv och bulle. Tar laddningen bara en kvart så tar man förmodligen i bästa fall en kaffe. Jag skulle nog hellre sitta kvar i bilen och skriva nåt tramsigt på det här forumet.macky skrev:... Många circle-k ligger ju ensamt och stannar man då 45 min och lunchar/laddar blir det ju korv-bonanza ...
Det jag vill säga är att laddtiderna kommer ju bara minska i takt med att elbilarna klarar allt högre laddeffekt. Det kanske blir så att mackarna kommer erbjuda laddning i olika effektnivåer. Typ upp till 150kW för den som vill betala mindre och som samtidigt kanske vill käka nåt, och över 150kW för den som har brådis och som är beredd att betala mer per kWh.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Precis, det är mycket dyrare att ladda på SuC än ionity.Svenssons skrev:Sedan skriver flera Tesla-ägare att man har en stor fördel i och med Supercharger-nätverket (där priset inte alls är samma som hos Ionity).
Re: Ionitys laddnätverk
kan du utveckla?Gargamel skrev:Precis, det är mycket dyrare att ladda på SuC än ionity.Svenssons skrev:Sedan skriver flera Tesla-ägare att man har en stor fördel i och med Supercharger-nätverket (där priset inte alls är samma som hos Ionity).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
"Uppskattning av laddningskostnader antar Supercharger-kostnader på kr3.60 per kilowattimme"mati skrev:kan du utveckla?Gargamel skrev:Precis, det är mycket dyrare att ladda på SuC än ionity.Svenssons skrev:Sedan skriver flera Tesla-ägare att man har en stor fördel i och med Supercharger-nätverket (där priset inte alls är samma som hos Ionity).
https://www.tesla.com/sv_SE/supercharger
Mercedes på ionity: 3.04kr per kilowattimme.
Re: Ionitys laddnätverk
Ändå bättre! Ladda gratis om du samtidigt beställer måltid?mati skrev:Fast om man har en Ioniq 5/EV6 eller etron GT/Taycan så bidrar man ju inte särskilt mycket till mackarnas extrainkomsterna i form av korv och bulle. Tar laddningen bara en kvart så tar man förmodligen i bästa fall en kaffe. Jag skulle nog hellre sitta kvar i bilen och skriva nåt tramsigt på det här forumet.macky skrev:... Många circle-k ligger ju ensamt och stannar man då 45 min och lunchar/laddar blir det ju korv-bonanza ...
Det jag vill säga är att laddtiderna kommer ju bara minska i takt med att elbilarna klarar allt högre laddeffekt. Det kanske blir så att mackarna kommer erbjuda laddning i olika effektnivåer. Typ upp till 150kW för den som vill betala mindre och som samtidigt kanske vill käka nåt, och över 150kW för den som har brådis och som är beredd att betala mer per kWh.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Mercedes har väl en månadskostnad också?Gargamel skrev:"Uppskattning av laddningskostnader antar Supercharger-kostnader på kr3.60 per kilowattimme"mati skrev:kan du utveckla?Gargamel skrev:Precis, det är mycket dyrare att ladda på SuC än ionity.Svenssons skrev:Sedan skriver flera Tesla-ägare att man har en stor fördel i och med Supercharger-nätverket (där priset inte alls är samma som hos Ionity).
https://www.tesla.com/sv_SE/supercharger
Mercedes på ionity: 3.04kr per kilowattimme.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.