Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

Y är väl inte så fasligt dyr om man skippar AWD ? Något man ändå inte får med e-Niro osv
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Hertsh skrev:
mati skrev:
Vi har funderat igår hur vi ska göra framöver. Vi kommer ju visserligen behålla vår e-tron ungefär två år till, kanske något mindre, men sen då? En laddhybrid? Eller rentav en diesel? Känns ju sådär roligt. Men en bil som är beroende av laddning hos Ionity känns plötsligt inte särskilt lockande längre.
Det finns självklart ett bra alternativ. Tesla.

Principfasthet är en god kvalitet men när det får en att ta dumma beslut bör man nog utvärdera sina principer. Men du har två år på dig att tänka om. ;)
Tesla är en bra långfärdsbil, men jag vill inte tillbaka där jag har varit. En ständig rädsla att nånting går sönder, massor med mil till SC, servicestrul osv. Nej tack.
Jag vet, det är många här som säger att de inte har några problem, och jag köper det. Men bara tanken att jag återigen kan få en problembil, som kräver ständiga verkstadsbesök, ger mig magont.
Jag föredrar en bil som har nära till verkstan. Den behöver inte vara felfri, men det ska vara lätt och bekymmersfritt när nånting måste åtgärdas.
Dessutom vill och kan jag inte lägga så mycket pengar som en Tesla kostar på en bil igen. E-tron är sista bilen jag har köpt som ligger utanför min ekonomiska komfortzon. Nu kommer det billigare elbilar och därmed kan jag återgå till en bil jag har råd med. Tyvärr får man då problem med laddningen. Men jag hoppas att det löser sig fram tills dess.
3 och Y är rimligen mer felfria än S och X.
Man svävar inte ut för mkt på volymbilar, det skulle riskera höga kostnader för garantiåtaganden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
mati skrev:
Hertsh skrev:
mati skrev:
Vi har funderat igår hur vi ska göra framöver. Vi kommer ju visserligen behålla vår e-tron ungefär två år till, kanske något mindre, men sen då? En laddhybrid? Eller rentav en diesel? Känns ju sådär roligt. Men en bil som är beroende av laddning hos Ionity känns plötsligt inte särskilt lockande längre.
Det finns självklart ett bra alternativ. Tesla.

Principfasthet är en god kvalitet men när det får en att ta dumma beslut bör man nog utvärdera sina principer. Men du har två år på dig att tänka om. ;)
Tesla är en bra långfärdsbil, men jag vill inte tillbaka där jag har varit. En ständig rädsla att nånting går sönder, massor med mil till SC, servicestrul osv. Nej tack.
Jag vet, det är många här som säger att de inte har några problem, och jag köper det. Men bara tanken att jag återigen kan få en problembil, som kräver ständiga verkstadsbesök, ger mig magont.
Jag föredrar en bil som har nära till verkstan. Den behöver inte vara felfri, men det ska vara lätt och bekymmersfritt när nånting måste åtgärdas.
Dessutom vill och kan jag inte lägga så mycket pengar som en Tesla kostar på en bil igen. E-tron är sista bilen jag har köpt som ligger utanför min ekonomiska komfortzon. Nu kommer det billigare elbilar och därmed kan jag återgå till en bil jag har råd med. Tyvärr får man då problem med laddningen. Men jag hoppas att det löser sig fram tills dess.
3 och Y är rimligen mer felfria än S och X.
Man svävar inte ut för mkt på volymbilar, det skulle riskera höga kostnader för garantiåtaganden.
Verkar ju inte riktigt så när man läser om vad 3-ägare råkat ut för.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Hertsh skrev:
mati skrev:
Vi har funderat igår hur vi ska göra framöver. Vi kommer ju visserligen behålla vår e-tron ungefär två år till, kanske något mindre, men sen då? En laddhybrid? Eller rentav en diesel? Känns ju sådär roligt. Men en bil som är beroende av laddning hos Ionity känns plötsligt inte särskilt lockande längre.
Det finns självklart ett bra alternativ. Tesla.

Principfasthet är en god kvalitet men när det får en att ta dumma beslut bör man nog utvärdera sina principer. Men du har två år på dig att tänka om. ;)
Tesla är en bra långfärdsbil, men jag vill inte tillbaka där jag har varit. En ständig rädsla att nånting går sönder, massor med mil till SC, servicestrul osv. Nej tack.
Jag vet, det är många här som säger att de inte har några problem, och jag köper det. Men bara tanken att jag återigen kan få en problembil, som kräver ständiga verkstadsbesök, ger mig magont.
Jag föredrar en bil som har nära till verkstan. Den behöver inte vara felfri, men det ska vara lätt och bekymmersfritt när nånting måste åtgärdas.
Dessutom vill och kan jag inte lägga så mycket pengar som en Tesla kostar på en bil igen. E-tron är sista bilen jag har köpt som ligger utanför min ekonomiska komfortzon. Nu kommer det billigare elbilar och därmed kan jag återgå till en bil jag har råd med. Tyvärr får man då problem med laddningen. Men jag hoppas att det löser sig fram tills dess.
3 och Y är rimligen mer felfria än S och X.
Man svävar inte ut för mkt på volymbilar, det skulle riskera höga kostnader för garantiåtaganden.
Verkar ju inte riktigt så när man läser om vad 3-ägare råkat ut för.
Jag får iaf uppfattningen att Model 3 är betydligt mer pålitlig än S och X. Övertygad om att Y också blir bra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

3000 fel och servicefria mil än så länge. Gissar också på att Y blir bättre.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Surfaren »

Jag vill bara påminna om trådrubriken, innan denna tråd nu drar iväg med diskussioner om vilka som har haft eller inte har haft problem med sin Tesla.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Y är väl inte så fasligt dyr om man skippar AWD ? Något man ändå inte får med e-Niro osv
Jag behöver inte AWD, men 640k eller så är ändå en bra bit över vad jag vill och kan betala. Jag företagsleasar den förvisso, men även det är pengar som måste komma från nånstans. Jag har som målsättning att min nästa bil stannar vid en halv miljon, helst mindre. Det är fortfarande mycket mer än vad jag någonsin har betalat för en bil innan jag skaffade elbil.
Men det blir lite OT nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Nej det är bara ca 460mil tur och retur men sedan har man vänner släktingar och havet som man ska besöka så det blir ca 600-700mil. Lite svårt med flyg och sedan vill jag inte flyga ( du vet det där med miljöfrågor och sånt). Du har ju glömt att det finns andra nätverk än Ionity men de finns och då slipper man 50kW laddare på en sån resa.
Det är ju bara dumt att ladda all detta på snabbladdare. Du kör väl inte ner på en dag, kör runt och besöker släkt och vänner för att sedan köra hem samma dag? Någon gång (troligen flera gånger) under denna resa måste du sova. Då är det bra att ha destinationsladdare och få fulladdad bil till billig peng istället för att sitta och vänta på en snabbladdarstation och betala dyrt för detta.

Håller dock med om att det inte känns så bra att man har tvingats betala till ett laddnätverk som sedan försöker stänga ute offentlig laddning genom att prisa ut sig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Nej det är bara ca 460mil tur och retur men sedan har man vänner släktingar och havet som man ska besöka så det blir ca 600-700mil. Lite svårt med flyg och sedan vill jag inte flyga ( du vet det där med miljöfrågor och sånt). Du har ju glömt att det finns andra nätverk än Ionity men de finns och då slipper man 50kW laddare på en sån resa.
Det är ju bara dumt att ladda all detta på snabbladdare. Du kör väl inte ner på en dag, kör runt och besöker släkt och vänner för att sedan köra hem samma dag? Någon gång (troligen flera gånger) under denna resa måste du sova. Då är det bra att ha destinationsladdare och få fulladdad bil till billig peng istället för att sitta och vänta på en snabbladdarstation och betala dyrt för detta.

Håller dock med om att det inte känns så bra att man har tvingats betala till ett laddnätverk som sedan försöker stänga ute offentlig laddning genom att prisa ut sig.
Nej kör inte på en dag, stannar utanför Augsburg några dagar och sedan kör resten till destinationen. På väg hem blir det samma stopp . Cirka 400mil måste jag snabbladda. Hoppas det löser sig tills det är dags för mig att byta bil.Som jag redan skrivit det kan hända att jag ändå måste köpa Tesla.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Nej det är bara ca 460mil tur och retur men sedan har man vänner släktingar och havet som man ska besöka så det blir ca 600-700mil. Lite svårt med flyg och sedan vill jag inte flyga ( du vet det där med miljöfrågor och sånt). Du har ju glömt att det finns andra nätverk än Ionity men de finns och då slipper man 50kW laddare på en sån resa.
Det är ju bara dumt att ladda all detta på snabbladdare. Du kör väl inte ner på en dag, kör runt och besöker släkt och vänner för att sedan köra hem samma dag? Någon gång (troligen flera gånger) under denna resa måste du sova. Då är det bra att ha destinationsladdare och få fulladdad bil till billig peng istället för att sitta och vänta på en snabbladdarstation och betala dyrt för detta.

Håller dock med om att det inte känns så bra att man har tvingats betala till ett laddnätverk som sedan försöker stänga ute offentlig laddning genom att prisa ut sig.
Vågar man lita på destinationsladdning? Jag skulle nog inte göra det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
Vågar man lita på destinationsladdning? Jag skulle nog inte göra det.
Jag planerar alltid långresor som är på flera dagar med destinationsladdare. Aldrig haft några problem med detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Svenssons skrev:
taliz skrev:
Vågar man lita på destinationsladdning? Jag skulle nog inte göra det.
Jag planerar alltid långresor som är på flera dagar med destinationsladdare. Aldrig haft några problem med detta.
Specifikt Teslas då, eller vågar du lita på andra med?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
Svenssons skrev:
taliz skrev:
Vågar man lita på destinationsladdning? Jag skulle nog inte göra det.
Jag planerar alltid långresor som är på flera dagar med destinationsladdare. Aldrig haft några problem med detta.
Specifikt Teslas då, eller vågar du lita på andra med?
Jag har litat på polska shucko-uttag till och med... Går visserligen inte tro att man kan få ut någon större effekt från dessa men mellan 6A till 8A under lite längre tid har inte varit några problem för mig. Tesla Destinationsladdare är dock att föredra om man vill vara säker på högre effekt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Nej det är bara ca 460mil tur och retur men sedan har man vänner släktingar och havet som man ska besöka så det blir ca 600-700mil. Lite svårt med flyg och sedan vill jag inte flyga ( du vet det där med miljöfrågor och sånt). Du har ju glömt att det finns andra nätverk än Ionity men de finns och då slipper man 50kW laddare på en sån resa.
Det är ju bara dumt att ladda all detta på snabbladdare. Du kör väl inte ner på en dag, kör runt och besöker släkt och vänner för att sedan köra hem samma dag? Någon gång (troligen flera gånger) under denna resa måste du sova. Då är det bra att ha destinationsladdare och få fulladdad bil till billig peng istället för att sitta och vänta på en snabbladdarstation och betala dyrt för detta.

Håller dock med om att det inte känns så bra att man har tvingats betala till ett laddnätverk som sedan försöker stänga ute offentlig laddning genom att prisa ut sig.
Vågar man lita på destinationsladdning? Jag skulle nog inte göra det.
Jag har aldrig destinationsladdat i Tyskland. Det beror såklart på vart man åker, men i mitt fall är det alltid snabbladdning som gäller. Det är väldigt glest mellan typ2-stolparna och de få som finns kräver ofta ett abonnemang hos någon lokal bysmed, typ. Eller så är det tidsbegränsad parkering vilket ju inte funkar när man vill stå där hela natten. Jag skulle precis som nek0 räkna med snabbladdning hela vägen. Skulle det råka finnas möjlighet till destinationsladdning nånstans är det bara bonus.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Nej det är bara ca 460mil tur och retur men sedan har man vänner släktingar och havet som man ska besöka så det blir ca 600-700mil. Lite svårt med flyg och sedan vill jag inte flyga ( du vet det där med miljöfrågor och sånt). Du har ju glömt att det finns andra nätverk än Ionity men de finns och då slipper man 50kW laddare på en sån resa.
Det är ju bara dumt att ladda all detta på snabbladdare. Du kör väl inte ner på en dag, kör runt och besöker släkt och vänner för att sedan köra hem samma dag? Någon gång (troligen flera gånger) under denna resa måste du sova. Då är det bra att ha destinationsladdare och få fulladdad bil till billig peng istället för att sitta och vänta på en snabbladdarstation och betala dyrt för detta.

Håller dock med om att det inte känns så bra att man har tvingats betala till ett laddnätverk som sedan försöker stänga ute offentlig laddning genom att prisa ut sig.
... Hoppas det löser sig tills det är dags för mig att byta bil.Som jag redan skrivit det kan hända att jag ändå måste köpa Tesla.
Stackare :lol: ;P
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Bjelke skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Nej det är bara ca 460mil tur och retur men sedan har man vänner släktingar och havet som man ska besöka så det blir ca 600-700mil. Lite svårt med flyg och sedan vill jag inte flyga ( du vet det där med miljöfrågor och sånt). Du har ju glömt att det finns andra nätverk än Ionity men de finns och då slipper man 50kW laddare på en sån resa.
Det är ju bara dumt att ladda all detta på snabbladdare. Du kör väl inte ner på en dag, kör runt och besöker släkt och vänner för att sedan köra hem samma dag? Någon gång (troligen flera gånger) under denna resa måste du sova. Då är det bra att ha destinationsladdare och få fulladdad bil till billig peng istället för att sitta och vänta på en snabbladdarstation och betala dyrt för detta.

Håller dock med om att det inte känns så bra att man har tvingats betala till ett laddnätverk som sedan försöker stänga ute offentlig laddning genom att prisa ut sig.
... Hoppas det löser sig tills det är dags för mig att byta bil.Som jag redan skrivit det kan hända att jag ändå måste köpa Tesla.
Stackare :lol: ;P
Det tycker jag med. Hatar panorama och karmlösa rutor. Kört kombi senaste 25 åren.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av kenny »

nek0 skrev:
Grattis om du är nöjd. Nej jag har ingen elbil och om jag skulle bli tvungen ladda på Ionity skulle jag avstå elbilen helt.En semester resa till mitt hemland skulle kosta mig bara 18000kr i elkostnad med en Audi. Räkna själv är det billigt eller ok.
Hur ser den uträkningen ut? Jag tyckte jag såg i ett annat inlägg att du räknar på en 6-700 mil, låt oss säga 650. Min model 3 snittar 1.6kw/mil på en sån resa (gjorde en sån resa i europa i somras). Om jag bestämt (av någon sjuk anledning) att jag bara skulle använda Ionity så hade deras nya prismodell då som jag förstått det kostat mig, med det svenska priset räknat, 650 * 1.6 * 3.50 = 3640:-. Vi kan ju då lägga på kostnaden för abbet på det som jag förstod på Björn Nyland att det är ~200:- per månad, så totalt hamnar jag då på 6040:-. Nu minns jag inte på rak arm vad en Audi drar, men närmar den sig verkligen 3kw/mil, annars vet jag inte hur du kommer upp mot 18kkr i kostnad. Dessutom kan man väl som jag förstått det anta att abonnemanget ingår om du har en bil från Ionity-gruppen.

Rent generellt uppfattar jag det som att allt gnällande här på Ionity är på premissen att man INTE vill betala medlemsavgiften, och visst då är det ju dyrt. Men varför ska man använda deras laddare i så stor utsträckning utan att ha abonnemanget också? Det är ju bara sjukt, det är ju ingen rimlig person som resonerar så att "detta ska jag använda ofta, men jag tänker fanimig betala det onödigt höga priset då". Jag vill inte betala för abonnemanget, men jag planerar inte heller att använda det i någon större utsträckning så det är irrelevant för mig om det kostar mig till och med 500:- nån gång för att jag hamnade i en sits där jag fick välja mellan Ionity eller ett tomt batteri.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

kenny skrev:
nek0 skrev:
Grattis om du är nöjd. Nej jag har ingen elbil och om jag skulle bli tvungen ladda på Ionity skulle jag avstå elbilen helt.En semester resa till mitt hemland skulle kosta mig bara 18000kr i elkostnad med en Audi. Räkna själv är det billigt eller ok.
Hur ser den uträkningen ut? Jag tyckte jag såg i ett annat inlägg att du räknar på en 6-700 mil, låt oss säga 650. Min model 3 snittar 1.6kw/mil på en sån resa (gjorde en sån resa i europa i somras). Om jag bestämt (av någon sjuk anledning) att jag bara skulle använda Ionity så hade deras nya prismodell då som jag förstått det kostat mig, med det svenska priset räknat, 650 * 1.6 * 3.50 = 3640:-. Vi kan ju då lägga på kostnaden för abbet på det som jag förstod på Björn Nyland att det är ~200:- per månad, så totalt hamnar jag då på 6040:-. Nu minns jag inte på rak arm vad en Audi drar, men närmar den sig verkligen 3kw/mil, annars vet jag inte hur du kommer upp mot 18kkr i kostnad. Dessutom kan man väl som jag förstått det anta att abonnemanget ingår om du har en bil från Ionity-gruppen.

Rent generellt uppfattar jag det som att allt gnällande här på Ionity är på premissen att man INTE vill betala medlemsavgiften, och visst då är det ju dyrt. Men varför ska man använda deras laddare i så stor utsträckning utan att ha abonnemanget också? Det är ju bara sjukt, det är ju ingen rimlig person som resonerar så att "detta ska jag använda ofta, men jag tänker fanimig betala det onödigt höga priset då". Jag vill inte betala för abonnemanget, men jag planerar inte heller att använda det i någon större utsträckning så det är irrelevant för mig om det kostar mig till och med 500:- nån gång för att jag hamnade i en sits där jag fick välja mellan Ionity eller ett tomt batteri.
Du får nog räkna med 3 kWh/mil med en E-Tron. Och antagligen mer än 1,6 kWh/mil med din Model 3 också. Elbilar drar mer än snittet på motorväg...

ps. Kan även Tesla-ägare teckna abonnemanget?
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av kenny »

Verdi skrev:
Du får nog räkna med 3 kWh/mil med en E-Tron. Och antagligen mer än 1,6 kWh/mil med din Model 3 också. Elbilar drar mer än snittet på motorväg...

ps. Kan även Tesla-ägare teckna abonnemanget?
Ja som jag sa så vet jag inte med en E-tron så det kanske är sant, dock så hamnar man på 650 * 3 * 3.5 = 6825 då, plus abonnemanget (om man nu ens behöver betala för det), 9225:-, så det är fortfarande hälften av tidigare siffra som nek0 refererar.

Gällande min M3 så går den dock på 1,6, som jag skrev så körde jag en Europa-trip i somras på 650mil och snittet var exakt 1,6. Jag kör dock inte tyska autobahn-hastigheter så det blir ju såklart mer om man är den typen.

Edit: min referens till 3kw på en e-tron i mitt tidigare inlägg var ju dock fel ser vi nu, tänkte lite för snabbt där, man får snarare räkna på att den drar 8kw/mil för att nå upp i ~18000:-, ej abb. inkluderat då.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nilp »

kenny skrev:
Verdi skrev:
Du får nog räkna med 3 kWh/mil med en E-Tron. Och antagligen mer än 1,6 kWh/mil med din Model 3 också. Elbilar drar mer än snittet på motorväg...

ps. Kan även Tesla-ägare teckna abonnemanget?
Ja som jag sa så vet jag inte med en E-tron så det kanske är sant, dock så hamnar man på 650 * 3 * 3.5 = 6825 då, plus abonnemanget (om man nu ens behöver betala för det), 9225:-, så det är fortfarande hälften av tidigare siffra som nek0 refererar.

Gällande min M3 så går den dock på 1,6, som jag skrev så körde jag en Europa-trip i somras på 650mil och snittet var exakt 1,6. Jag kör dock inte tyska autobahn-hastigheter så det blir ju såklart mer om man är den typen.

Edit: min referens till 3kw på en e-tron i mitt tidigare inlägg var ju dock fel ser vi nu, tänkte lite för snabbt där, man får snarare räkna på att den drar 8kw/mil för att nå upp i ~18000:-, ej abb. inkluderat då.
Inte för att vara petig men med E-tron abb hos Inonity betalar man 3.30 sek/kwh (från 2020-02-03). Jag vet inte hur det ser ut för Mercedes eller deras övriga partners.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Nilp skrev:
Inte för att vara petig men med E-tron abb hos Inonity betalar man 3.30 sek/kwh (från 2020-02-03). Jag vet inte hur det ser ut för Mercedes eller deras övriga partners.
Jaha, där ser man. Det stod 3:50kr när jag kollade senast, alltså typ för några dagar sedan. Innebär det att marknadskrafterna redan har börjat verka? Antingen så beror det på att Mercedes var billigare eller så har proteststormen redan nått fram till Audi. Inte att 3:30 är direkt billigt, men det är ju en början. Plockar de dessutom bort sin 12-månaders bindningstid så börjar det likna nåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nilp »

mati skrev:
Nilp skrev:
Inte för att vara petig men med E-tron abb hos Inonity betalar man 3.30 sek/kwh (från 2020-02-03). Jag vet inte hur det ser ut för Mercedes eller deras övriga partners.
Jaha, där ser man. Det stod 3:50kr när jag kollade senast, alltså typ för några dagar sedan. Innebär det att marknadskrafterna redan har börjat verka? Antingen så beror det på att Mercedes var billigare eller så har proteststormen redan nått fram till Audi. Inte att 3:30 är direkt billigt, men det är ju en början. Plockar de dessutom bort sin 12-månaders bindningstid så börjar det likna nåt.
Jag fick mail från E-tron charging service i fredags med denna info:
NYTT: HPC IONITY [≥150 kW]
Förmånspris för kunder med Transit-taxa från 2020-02-03
Avgifter baseras på användning: 3,30 SEK/kWh
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

kenny skrev:
nek0 skrev:
Grattis om du är nöjd. Nej jag har ingen elbil och om jag skulle bli tvungen ladda på Ionity skulle jag avstå elbilen helt.En semester resa till mitt hemland skulle kosta mig bara 18000kr i elkostnad med en Audi. Räkna själv är det billigt eller ok.
Hur ser den uträkningen ut? Jag tyckte jag såg i ett annat inlägg att du räknar på en 6-700 mil, låt oss säga 650. Min model 3 snittar 1.6kw/mil på en sån resa (gjorde en sån resa i europa i somras). Om jag bestämt (av någon sjuk anledning) att jag bara skulle använda Ionity så hade deras nya prismodell då som jag förstått det kostat mig, med det svenska priset räknat, 650 * 1.6 * 3.50 = 3640:-. Vi kan ju då lägga på kostnaden för abbet på det som jag förstod på Björn Nyland att det är ~200:- per månad, så totalt hamnar jag då på 6040:-. Nu minns jag inte på rak arm vad en Audi drar, men närmar den sig verkligen 3kw/mil, annars vet jag inte hur du kommer upp mot 18kkr i kostnad. Dessutom kan man väl som jag förstått det anta att abonnemanget ingår om du har en bil från Ionity-gruppen.

Rent generellt uppfattar jag det som att allt gnällande här på Ionity är på premissen att man INTE vill betala medlemsavgiften, och visst då är det ju dyrt. Men varför ska man använda deras laddare i så stor utsträckning utan att ha abonnemanget också? Det är ju bara sjukt, det är ju ingen rimlig person som resonerar så att "detta ska jag använda ofta, men jag tänker fanimig betala det onödigt höga priset då". Jag vill inte betala för abonnemanget, men jag planerar inte heller att använda det i någon större utsträckning så det är irrelevant för mig om det kostar mig till och med 500:- nån gång för att jag hamnade i en sits där jag fick välja mellan Ionity eller ett tomt batteri.
"Hur ser den uträkningen ut?"
Jo den ser inte så rolig ut. 700 X 3 x 8,7.
Jag vill inte ha abonnemang för något jag kanske ska använda. Åker inte varje år utomlands på semester . Visst har jag tagit i rejält men jag gillar inte glädjekalkyler så jag räknar med värsta scenariot
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

nek0 skrev:
"Hur ser den uträkningen ut?"
Jo den ser inte så rolig ut. 700 X 3 x 8,7.
Jag vill inte ha abonnemang för något jag kanske ska använda. Åker inte varje år utomlands på semester . Visst har jag tagit i rejält men jag gillar inte glädjekalkyler så jag räknar med värsta scenariot
Om du tecknar Ionity Transit dagen innan du rullar iväg så blir kostnaden för din resa 9388:- även om du aldrig använder Ionity-abbonemanget en enda gång till under bindningstiden på 12 månader.

Jag är ingen fan av Ionitys prissättning, tvärtom, men rätt skall väl ändå vara rätt?

Betalar man 18000:- för den resan får man nog skylla sig själv.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

fth skrev:
nek0 skrev:
"Hur ser den uträkningen ut?"
Jo den ser inte så rolig ut. 700 X 3 x 8,7.
Jag vill inte ha abonnemang för något jag kanske ska använda. Åker inte varje år utomlands på semester . Visst har jag tagit i rejält men jag gillar inte glädjekalkyler så jag räknar med värsta scenariot
Om du tecknar Ionity Transit dagen innan du rullar iväg så blir kostnaden för din resa 9388:- även om du aldrig använder Ionity-abbonemanget en enda gång till under bindningstiden på 12 månader.

Jag är ingen fan av Ionitys prissättning, tvärtom, men rätt skall väl ändå vara rätt?

Betalar man 18000:- för den resan får man nog skylla sig själv.

/fth
P.S. enligt Ionitys hemsida:
Kunder som har registrerat sig för Transit-avgiften och skaffat sig en ny Audi e-tron slipper betala grundavgift det första året.
Resan skulle då (iaf första året) kosta 6930:-

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar