Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Du är för dåligt påläst om SuC-historiken för att det ska gå att diskutera och dessutom helt ovidkommande i diskussionen om abonnemangskostnaden som du tycker är hög. :roll:

Istället för att blanda in ännu mer irrelevanta saker så kan du väl förklara varför du ser 120:-/månad (de månader man vill utnyttja SuC) som ”betydligt mer” pengar än det Teslaköparna idag betalar genom att köpa Teslas överprisade bilar?


Hade jag idag ägt en annan elbil och aldrig tidigare ägt en Tesla och därmed aldrig bidragit ekonomiskt till SuC-utbyggnaden hade jag tyckt att 120:-/månad (för att få samma kWh-pris som Teslaägarna) varit extremt billigt för de få månader per år jag har behov av SuC.

Men det är vad jag tycker. Uppenbarligen finns de de som rycker det är väldigt dyrt. :lol:
Du kan väl pejsta ditt köpeavtal, om du fortsatt insisterar att du betalt extra för det?

Aha, så Teslas bilar är ”överprisade” nu?
Tycker detta luktar mest allmänt gnäll. Ingen fakta.
Tex kostar en BMW i4 M50 med prestanda motsvarande M3P betydligt mer än just M3P. Samma sak med i40 vs M3LR. Trots att de definitivt inte ”finansierat” SUC.

Återigen, det är inte mkt billigare än IONITY.
Precis vad jag förväntade mig. :lol: :lol: :lol:
Inte ens ett försök till svar på frågan, utan bara en massa nytt ovidkommande dravel. :roll:
Tala för dig själv.
Svaret på frågan var att Teslas bilar inte är "överprisade". Var det inte tydligt nog?
Var är ditt köpeavtal som visar att du "betalade extra"?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5179
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nicke Nyfiken »

taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Precis vad jag förväntade mig. :lol: :lol: :lol:
Inte ens ett försök till svar på frågan, utan bara en massa nytt ovidkommande dravel. :roll:
Tala för dig själv.
Svaret på frågan var att Teslas bilar inte är "överprisade". Var det inte tydligt nog?
Var är ditt köpeavtal som visar att du "betalade extra"?
Varför får det här mig att tänka på en dålig politiker som inte kan motivera sina tidigare uttalanden när de ifrågasätts, i detta fallet ett påstående att det är betydligt dyrare för icke-tesla att ladda vid SuC. Istället blir det bara en massa nonsens om andra ovidkommande saker för att föra bort diskussionen från ursprungsfrågan.

Vill man inre svara på ursprungsfrågan så kan man låt bli. Att börja med dravel tillför inget.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
Håller faktiskt med om att tesla är överprisade men så länge folk köper så är det ju inget problem….

Sedan är det väl självklart att bmw är dyrare, är ju en bättre bil, samt premium. :D
På vilket sätt tycker du att Tesla är överprisade?

Pratar du öm företaget Tesla (aktien) och även deras bilar?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Avser bilarna och företaget men detta var främst menat bilarna.

Tycker inte får den kvalitet som man förväntar sig för den pengen som dom kostar, 3 och y borde kosta under 500 kkr, dessutom anser jag att alla mjukvaruuppdateringar mer visar på att man levererar en produkt som inte är färdig än att man ligger i framkant. Kollegan som hämtade en 3a för någon månad sen har redan fått 3 uppdateringar, troligen buggfixar. Vindrutetorkareautomatik som inte funkar och bristande kvalitet och snål inredning som flera som gillar tesla tycker är clean. Tror dom kommer gå ner till det inom ett par år. Säger sig ju självt på den stora marginal som dom har på sina bilar jämfört med andra biltillverkare, än så länge. Men detta är ju bara min personliga uppfattning och enda anledningen att köpa Tesla är dess laddnötverk, som ev inte kommer vara deras USP längre.
27,8 kWp solceller
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

Varför hamnar alla trådar i samma diskussion?


Är mer intresserad av Ionity i just denna tråden. :?
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Ingen nyhet men i går när strömmen kostade en bit över 2kr/kwh hel dagen tänkte jag på att det till och med går att ladda billigare på IONITY än hemma. Det kräver dock abonnemang men ändå.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

R_Edvinsson skrev:
Varför hamnar alla trådar i samma diskussion?


Är mer intresserad av Ionity i just denna tråden. :?
Fast då skulle det inte hända så mycket i tråden med tanke på den fart som ionity jobbar med, men håller med dig i sak och ska försöka hålla mig till sakfrågan. :roll:
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Hoppsan_84 skrev:
Ingen nyhet men i går när strömmen kostade en bit över 2kr/kwh hel dagen tänkte jag på att det till och med går att ladda billigare på IONITY än hemma. Det kräver dock abonnemang men ändå.
Jag funderade på om jag inte skulle köra till Ionity, ladda fullt och sen hem för att koppla på min V2L och dra in förlängningssladd i huset. Inkl nätavgift betalade jag upp til 4,50kr/kWh igår hemma :o
Vem säger att det är billigt med elbil :?
052AEB23-E14A-46A3-AEB3-2C529D6F0581.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Peter Andersson »

MER här ju abonnemang där elen kostar under 1kr per kWh.

Mer Around

Mer Around passar dig som är privatperson och vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket. Du laddar för 399 kr per månad. När du når maxtaket på 450 kWh,
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

HelectriC skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Ingen nyhet men i går när strömmen kostade en bit över 2kr/kwh hel dagen tänkte jag på att det till och med går att ladda billigare på IONITY än hemma. Det kräver dock abonnemang men ändå.
Jag funderade på om jag inte skulle köra till Ionity, ladda fullt och sen hem för att koppla på min V2L och dra in förlängningssladd i huset. Inkl nätavgift betalade jag upp til 4,50kr/kWh igår hemma :o
Vem säger att det är billigt med elbil :?
Ser ju ut som du har billig el...
Screenshot_20211128-101528.png
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Dafro skrev:
Avser bilarna och företaget men detta var främst menat bilarna.

Tycker inte får den kvalitet som man förväntar sig för den pengen som dom kostar, 3 och y borde kosta under 500 kkr, dessutom anser jag att alla mjukvaruuppdateringar mer visar på att man levererar en produkt som inte är färdig än att man ligger i framkant. Kollegan som hämtade en 3a för någon månad sen har redan fått 3 uppdateringar, troligen buggfixar. Vindrutetorkareautomatik som inte funkar och bristande kvalitet och snål inredning som flera som gillar tesla tycker är clean. Tror dom kommer gå ner till det inom ett par år. Säger sig ju självt på den stora marginal som dom har på sina bilar jämfört med andra biltillverkare, än så länge. Men detta är ju bara min personliga uppfattning och enda anledningen att köpa Tesla är dess laddnötverk, som ev inte kommer vara deras USP längre.
Fast att gratis löpande uppdateringar OTA skulle vara ett tecken på att bilen inte är färdig är ju en grav missuppfattning. Men den logiken skulle man ju också kunna hävda att andra biltillverkare kommer med uppdateringar i nya årsmodeller eftersom den förra de sålde inte var färdig.

Jag har under de dryga två år som jag haft min Tesla fått flera bra helt nya funktioner i bilen och det ser jag bara som en ren bonus. Att det sen generar en del buggfixar också, det kan jag ta, eftersom fördelarna överväger. Ska du få helt nya funktioner hos andra bilmärken så måste du köpa en ny bil.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

Jerker skrev:
Dafro skrev:
Fast att gratis löpande uppdateringar OTA skulle vara ett tecken på att bilen inte är färdig är ju en grav missuppfattning. Men den logiken skulle man ju också kunna hävda att andra biltillverkare kommer med uppdateringar i nya årsmodeller eftersom den förra de sålde inte var färdig.

Jag har under de dryga två år som jag haft min Tesla fått flera bra helt nya funktioner i bilen och det ser jag bara som en ren bonus. Att det sen generar en del buggfixar också, det kan jag ta, eftersom fördelarna överväger. Ska du få helt nya funktioner hos andra bilmärken så måste du köpa en ny bil.
Jag håller helt med om att OTA-uppdateringarna som kommer till min bil ung var 6:e vecka är en positiv upplevelse. Lite som julafton när symbolen för ny mjukvara visar sig på skärmen :)

Men eftersom jag inte har en Tesla så behöver man uppenbarligen inte köpa en ny bil för att få nya funktioner hos alla andra bilmärken;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Maw skrev:
Jerker skrev:
Dafro skrev:
Fast att gratis löpande uppdateringar OTA skulle vara ett tecken på att bilen inte är färdig är ju en grav missuppfattning. Men den logiken skulle man ju också kunna hävda att andra biltillverkare kommer med uppdateringar i nya årsmodeller eftersom den förra de sålde inte var färdig.

Jag har under de dryga två år som jag haft min Tesla fått flera bra helt nya funktioner i bilen och det ser jag bara som en ren bonus. Att det sen generar en del buggfixar också, det kan jag ta, eftersom fördelarna överväger. Ska du få helt nya funktioner hos andra bilmärken så måste du köpa en ny bil.
Jag håller helt med om att OTA-uppdateringarna som kommer till min bil ung var 6:e vecka är en positiv upplevelse. Lite som julafton när symbolen för ny mjukvara visar sig på skärmen :)

Men eftersom jag inte har en Tesla så behöver man uppenbarligen inte köpa en ny bil för att få nya funktioner hos alla andra bilmärken;)
Nej, jag övervägde snabbt att nämna att även andra märken så smått har börjat med detta också, även om det inte kan omfatta bilens alla funktioner som hos Tesla, men valde att hålla mitt inlägg lite kort. Det är bra att andra börjar ta efter denna filosofi!
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Peter Andersson skrev:
MER här ju abonnemang där elen kostar under 1kr per kWh.

Mer Around

Mer Around passar dig som är privatperson och vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket. Du laddar för 399 kr per månad. När du når maxtaket på 450 kWh,
Om du har tur att den inte blockas av taxi-bilar eller andra som slööööö-laddar i flera timmar och inte ens är kvar i samma kommun medans de laddar där. En stor anledning till varför jag sa upp Bee-abbet, för det blev inga <1kr/kWh när jag kanske kunde ladda 2 gånger i månaden på dem i min närhet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
Avser bilarna och företaget men detta var främst menat bilarna.

Tycker inte får den kvalitet som man förväntar sig för den pengen som dom kostar, 3 och y borde kosta under 500 kkr,
Om du tycker att MY skall säljas av Tesla för under 500, vad borde då Audi sälja den gamla ineffektiva e-tron 55 för? Under 400? :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Daven »

martinot skrev:
Dafro skrev:
Avser bilarna och företaget men detta var främst menat bilarna.

Tycker inte får den kvalitet som man förväntar sig för den pengen som dom kostar, 3 och y borde kosta under 500 kkr,
Om du tycker att MY skall säljas av Tesla för under 500, vad borde då Audi sälja den gamla ineffektiva e-tron 55 för? Under 400? :D
Det beror på om man anser att fat etron är premium eller om man anser att tesla är premium. Det är väldigt stor skillnad på gamla skolans premium och moderna teknik premium.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Daven skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:
Avser bilarna och företaget men detta var främst menat bilarna.

Tycker inte får den kvalitet som man förväntar sig för den pengen som dom kostar, 3 och y borde kosta under 500 kkr,
Om du tycker att MY skall säljas av Tesla för under 500, vad borde då Audi sälja den gamla ineffektiva e-tron 55 för? Under 400? :D
Det beror på om man anser att fat etron är premium eller om man anser att tesla är premium. Det är väldigt stor skillnad på gamla skolans premium och moderna teknik premium.
Håller med 100%.

Verkar också när man tittar på försäljningslistor som att marknaden håller med att det finns en ny definition på premium. Att hamna i långa laddköer och strula med trasiga laddpunkter hos Ionnity är tex. verkligen inte "premium" i min bok, men även att ha en bil som fungerar väl med förvärmning på vintern, bra användargränssnitt och bra fjärrstyrning via app är något som jag tar för givet på premiumbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Dafro skrev:
Avser bilarna och företaget men detta var främst menat bilarna.

Tycker inte får den kvalitet som man förväntar sig för den pengen som dom kostar, 3 och y borde kosta under 500 kkr,
Om du tycker att MY skall säljas av Tesla för under 500, vad borde då Audi sälja den gamla ineffektiva e-tron 55 för? Under 400? :D
Du ska veta att ljudisolering kostar :lol:
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Daven skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:
Avser bilarna och företaget men detta var främst menat bilarna.

Tycker inte får den kvalitet som man förväntar sig för den pengen som dom kostar, 3 och y borde kosta under 500 kkr,
Om du tycker att MY skall säljas av Tesla för under 500, vad borde då Audi sälja den gamla ineffektiva e-tron 55 för? Under 400? :D
Det beror på om man anser att fat etron är premium eller om man anser att tesla är premium. Det är väldigt stor skillnad på gamla skolans premium och moderna teknik premium.
Håller med 100%.

Verkar också när man tittar på försäljningslistor som att marknaden håller med att det finns en ny definition på premium. Att hamna i långa laddköer och strula med trasiga laddpunkter hos Ionnity är tex. verkligen inte "premium" i min bok, men även att ha en bil som fungerar väl med förvärmning på vintern, bra användargränssnitt och bra fjärrstyrning via app är något som jag tar för givet på premiumbilar.
Bäst att bli lite on topic nu framgent…
SuC kan jag hålla med om är premium men det får vi ju alla snart utnyttja helt fritt men 3 eller y är mer en dussinbil än premium. Att behöva ha peltorkåpor med intercom som i rallybilar är enligt mig inte premium:D
27,8 kWp solceller
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Ser nu att plug and charge på Ionity kommer på alla e-tron (samtliga modeller) byggda från och med 1 december 2021. Kommer väl en uppdatering om ett år för oss andra ;).
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

macky skrev:
Ser nu att plug and charge på Ionity kommer på alla e-tron (samtliga modeller) byggda från och med 1 december 2021. Kommer väl en uppdatering om ett år för oss andra ;).
Samma gäller nog MEB.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:

Bäst att bli lite on topic nu framgent…

SuC kan jag hålla med om är premium men det får vi ju alla snart utnyttja helt fritt men 3 eller y är mer en dussinbil än premium. Att behöva ha peltorkåpor med intercom som i rallybilar är enligt mig inte premium:D
Tja, du är ju inte den bästa på att undvika OT om man säger så. :lol:

Snacka hörselkåpor för att använda en Tesla, i en tråd on Ionity är ju verkligen on-topic? :?

Sure, Darfor. Kliv ner från dina höga hästar nu!

Det är inte bara helt OT, men dessutom helt barnsligt och korkat trollande.

Gällande öpnnadet av SuC;

Tror du tar ut lite för mycket i förskott. Samma sak gällande min oro för att Tesla öppnar upp SuC. Än så länge är det ett begränsat experiment i Holland, som inte är säker att de går vidare med, och om de går vidare med det så är det väldigt oklart hur det kommer implementeras.

Det kan vara så att att många SuC-stationer aldrig öppnas upp för er utan Tesla. Det kan också bli så att icke-Teslor bara tillåts ladda när det finns lediga platser. Mycket som är oklart i dagsläget, så man skall nog inte ta ut för mycket åt något håll idag.

Kan också bli så att enbart vissa bilar som är kompatibla som tillåts ladda. Tex. kan man tänka sig att Polestar 2 kan ladda, men kanske inte bilar som e-tron 55, som du riktigt inne på, har ett extremt dumt placerat laddintag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Dafro skrev:

Bäst att bli lite on topic nu framgent…

SuC kan jag hålla med om är premium men det får vi ju alla snart utnyttja helt fritt men 3 eller y är mer en dussinbil än premium. Att behöva ha peltorkåpor med intercom som i rallybilar är enligt mig inte premium:D
Tja, du är ju inte den bästa på att undvika OT om man säger så. :lol:

Snacka hörselkåpor för att använda en Tesla, i en tråd on Ionity är ju verkligen on-topic? :?

Sure, Darfor. Kliv ner från dina höga hästar nu!

Det är inte bara helt OT, men dessutom helt barnsligt och korkat trollande.

Gällande öpnnadet av SuC;

Tror du tar ut lite för mycket i förskott. Samma sak gällande min oro för att Tesla öppnar upp SuC. Än så länge är det ett begränsat experiment i Holland, som inte är säker att de går vidare med, och om de går vidare med det så är det väldigt oklart hur det kommer implementeras.

Det kan vara så att att många SuC-stationer aldrig öppnas upp för er utan Tesla. Det kan också bli så att icke-Teslor bara tillåts ladda när det finns lediga platser. Mycket som är oklart i dagsläget, så man skall nog inte ta ut för mycket åt något håll idag.

Kan också bli så att enbart vissa bilar som är kompatibla som tillåts ladda. Tex. kan man tänka sig att Polestar 2 kan ladda, men kanske inte bilar som e-tron 55, som du riktigt inne på, har ett extremt dumt placerat laddintag.
Skrev ju faktiskt lite… tränar. Och det är ju lite kul att trolla med er Tesla ägare, men jag gör det med glimten i ögat och är avis på SuC och hoppas att ionity blir lika bra (tillröckligt on topic får jag hoppas)
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
kulmattbtrolla
???
Dafro skrev:
hoppas arr ionity blir lika bra
Även jag hoppas på det.

Hela marknaden gynnas kraftigt om inte bara Teslas bilar, men även Teslas SuC, äntligen någon gång äntligen skulle få riktigt bra konkurrens.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Dafro skrev:
kulmattbtrolla
???
Kul att trolla, (retas lite hjärtligt)
Dafro skrev:
hoppas arr ionity blir lika bra
Även jag hoppas på det.

Hela marknaden gynnas kraftigt om inte bara Teslas bilar, men även Teslas SuC, äntligen någon gång äntligen skulle få riktigt bra konkurrens.
27,8 kWp solceller
Skriv svar