Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

MrRun
elbilist
Inlägg: 803
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

thnis skrev:
Jerker skrev:
Startade en egen tråd för denna off-topicdiskussion:

viewtopic.php?f=29&t=25567
Tråd för off topic. Se ovan. Ser fram emot inlägg som handlar om Ionity :D
Jag tror man måste göra som mot små barn, leda vår uppmärksamhet in på rätt spår istället för att banna :lol: . Jag hittade en nyhet, hyfsat ny iaf, som kanske tagits upp redan men den 2:a Juni verkar det som Ionity släppte en ny app. Någon som testat?

https://ionity.eu/en/ionity-app.html?fb ... mWkXZi8Vtg
Ioniq 5 FE AWD
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Jag har provat. Har inte hittat några direkta problem.
Man ser laddhastighet direkt i appen när man laddar och så får man en sammanfattning efteråt.
Dras 10kr när man startar laddningen som räknas av på det totala beloppet så varje laddning är två betalningar.

Hur smidigt det funkar att få tillbaka pengarna om laddningen inte startar har jag ingen koll på.
89FCE518-9790-433E-A2CA-70B7373DB821.jpeg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Average power output var lite najs, det skulle jag vilja se på andra också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev:
Average power output var lite najs, det skulle jag vilja se på andra också :)
27.80 för 3.196 kWh var inte fullt så najs...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av heldiggrisen »

mikebike skrev:
Bjelke skrev:
Average power output var lite najs, det skulle jag vilja se på andra också :)
27.80 för 3.196 kWh var inte fullt så najs...
men då räknas väl 10an in?
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Datzun »

Hoppsan_84 skrev:
Jag har provat. Har inte hittat några direkta problem.
Man ser laddhastighet direkt i appen när man laddar och så får man en sammanfattning efteråt.
Dras 10kr när man startar laddningen som räknas av på det totala beloppet så varje laddning är två betalningar.

Hur smidigt det funkar att få tillbaka pengarna om laddningen inte startar har jag ingen koll på.
Kan man använda den appen i kombination med We Charge? Kul med average speed ju :)
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

heldiggrisen skrev:
mikebike skrev:
Bjelke skrev:
Average power output var lite najs, det skulle jag vilja se på andra också :)
27.80 för 3.196 kWh var inte fullt så najs...
men då räknas väl 10an in?
Tyvärr inte. 8:70kr/kWh är vad det kostar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3272
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

mati skrev:
heldiggrisen skrev:
mikebike skrev:
Bjelke skrev:
Average power output var lite najs, det skulle jag vilja se på andra också :)
27.80 för 3.196 kWh var inte fullt så najs...
men då räknas väl 10an in?
Tyvärr inte. 8:70kr/kWh är vad det kostar.
Det är som med Teslas SuC, man måste ha valt rätt bil så blir det billigt/går att ladda.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

En sån här översikt får man i appen "Bilkraft" där ett norskt energibolag ligger bakom med ganska många laddstationer runt om i Norge. Föredömligt!
Screenshot_20210618-164403.jpg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Maw skrev:
Det är som med Teslas SuC, man måste ha valt rätt bil så blir det billigt/går att ladda.
Billigt och billigt. Det är väl en sanning med modifikation. Om man laddar så pass sällan hos Ionity att ett abonnemang inte lönar sig blir det inte alls billigt, oavsett vilken bil man har köpt. Och även om man har ett abonnemang så måste man ladda ganska mycket för att komma ner till samma kWh-pris som t.ex. e-on/Clever tar, fast då utan abonnemang.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3272
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

mati skrev:
Maw skrev:
Det är som med Teslas SuC, man måste ha valt rätt bil så blir det billigt/går att ladda.
Billigt och billigt. Det är väl en sanning med modifikation. Om man laddar så pass sällan hos Ionity att ett abonnemang inte lönar sig blir det inte alls billigt, oavsett vilken bil man har köpt. Och även om man har ett abonnemang så måste man ladda ganska mycket för att komma ner till samma kWh-pris som t.ex. e-on/Clever tar, fast då utan abonnemang.
Jag tänkte på bilar som laddar billigt på Ionity utan abbonemang. Polestarägare laddar för 3.53 kr/kwh från och med 1/7 utan abonnemang, har inte Hyundai och Kia liknande villkor?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Maw skrev:
mati skrev:
Maw skrev:
Det är som med Teslas SuC, man måste ha valt rätt bil så blir det billigt/går att ladda.
Billigt och billigt. Det är väl en sanning med modifikation. Om man laddar så pass sällan hos Ionity att ett abonnemang inte lönar sig blir det inte alls billigt, oavsett vilken bil man har köpt. Och även om man har ett abonnemang så måste man ladda ganska mycket för att komma ner till samma kWh-pris som t.ex. e-on/Clever tar, fast då utan abonnemang.
Jag tänkte på bilar som laddar billigt på Ionity utan abbonemang. Polestarägare laddar för 3.53 kr/kwh från och med 1/7 utan abonnemang, har inte Hyundai och Kia liknande villkor?
Jaha, du tänkte så. Polestar är ju lite spännande. Först är det snordyrt och sen plötsligt billigast av alla. Nej, Hyundai har inget abonnemang alls såvitt jag vet. Kia har nåt i samma stil som de flesta andra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Klintan »

Polestars låga pris är väl bara en reklamkupp via Plugsurfing? Polestar subventionerar priset under ett år, sedan blir det vanliga priser igen. Kan inte bli så enormt dyrt per bil om man tar det på marknadsföringskontot.
Elbilist sedan 2014
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3272
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

Klintan skrev:
Polestars låga pris är väl bara en reklamkupp via Plugsurfing? Polestar subventionerar priset under ett år, sedan blir det vanliga priser igen. Kan inte bli så enormt dyrt per bil om man tar det på marknadsföringskontot.
Det återstår att se vad som händer om ett år. Polestars uttalade ambition är att det ska fortsätta även efter det inledande året.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joel80 »

Maw skrev:
Klintan skrev:
Polestars låga pris är väl bara en reklamkupp via Plugsurfing? Polestar subventionerar priset under ett år, sedan blir det vanliga priser igen. Kan inte bli så enormt dyrt per bil om man tar det på marknadsföringskontot.
Det återstår att se vad som händer om ett år. Polestars uttalade ambition är att det ska fortsätta även efter det inledande året.
Min gissning är att det kommer gå över till månadskostnad för oss som vill ha kvar billiga priset sen. Typ som för de andra med bättre Ionity-priser.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

joel80 skrev:
Maw skrev:
Klintan skrev:
Polestars låga pris är väl bara en reklamkupp via Plugsurfing? Polestar subventionerar priset under ett år, sedan blir det vanliga priser igen. Kan inte bli så enormt dyrt per bil om man tar det på marknadsföringskontot.
Det återstår att se vad som händer om ett år. Polestars uttalade ambition är att det ska fortsätta även efter det inledande året.
Min gissning är att det kommer gå över till månadskostnad för oss som vill ha kvar billiga priset sen. Typ som för de andra med bättre Ionity-priser.
antagligen. Och nu har dom 1 år på sig att förhandla och komma fram till ett pris som PS tror kunderna kommer acceptera. Så kan dom också följa utvecklingen hos övriga och se hur väl det mottas.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av dfa »

Maw skrev:
mati skrev:
Maw skrev:
Det är som med Teslas SuC, man måste ha valt rätt bil så blir det billigt/går att ladda.
Billigt och billigt. Det är väl en sanning med modifikation. Om man laddar så pass sällan hos Ionity att ett abonnemang inte lönar sig blir det inte alls billigt, oavsett vilken bil man har köpt. Och även om man har ett abonnemang så måste man ladda ganska mycket för att komma ner till samma kWh-pris som t.ex. e-on/Clever tar, fast då utan abonnemang.
Jag tänkte på bilar som laddar billigt på Ionity utan abbonemang. Polestarägare laddar för 3.53 kr/kwh från och med 1/7 utan abonnemang, har inte Hyundai och Kia liknande villkor?
Det verkar ju som om de flesta nya bilar (bland de märken som äger Ionity) kan ladda till reducerat pris utan abonnemang i 12 månader.
Därefter kostar det cirka 200kr/månad att bibehålla rabatten via ett abonnemang, som ger dig runt 2 kr lägre pris per kWh hos Ionity jämfört med e.on.
Då behöver du ladda runt 100kWh per månad för att det skall gå runt, och om du räknar in de 12 månader som du fick "gratis" så blir det förmodligen ännu billigare.
Lägg till bekvämligheten att kunna använda Ionitynätverket så är det en no-brainer för mig att köra vidare och betala för ett abonnemang. I relation till vad bilen kostar totalt är värt bekvämligheten enligt mig oavsett hur mycket eller lite jag laddar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Det beror ju helt och hållet på hur ofta du tror att du kommer använda Ionity under året som kommer. Själv har jag inte snabbladdat sedan januari 2020, det skulle således vara korkat av mig om jag skulle teckna ett Ionity-abonnemang. Å andra sidan har jag snabbladdat rätt mycket fram till Jan 2020, då hade ett sådant abonnemang möjligen varit mer intressant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Om jag skulle ge mig ut på en Europa-trip så skulle jag definitivt aktivera VWs we charge abb.
Men vet inte om jag skulle ha tålamod att sitta så länge i en bil.
Tycker det är plågsamt nog att köra Lomma-Sthlm.
Om man kunde snitta 200kmh hade det nog funkat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Om jag skulle ge mig ut på en Europa-trip så skulle jag definitivt aktivera VWs we charge abb.
Men vet inte om jag skulle ha tålamod att sitta så länge i en bil.
Tycker det är plågsamt nog att köra Lomma-Sthlm.
Om man kunde snitta 200kmh hade det nog funkat.
Ja, det får man ju räkna ut innan man åker iväg. Ska man åka så pass långt och enbart ladda hos Ionity så att det skulle löna sig att betala 11 av 12 månader i onödan så kan man såklart göra det. Å andra sidan har man ju längre söderut betydligt fler valmöjligheter utan att vara beroende av Ionity. Jag skulle inte aktivera abonnemanget för det. Jag tycker det är bättre att undvika Ionity helt och hållet och köra med billigare operatörer som inte kräver ett årsabonnemang.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Så ser det ut i appen medans man laddar.
23D8D1D9-E500-4926-9F47-E00159D0766A.jpeg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Visa bara inte den här bilden för någon. Vilken fossilbilist skulle frivilligt betala 119kr för 1,4 liter diesel egentligen? Det motsvarar 85kr/liter för samma energimängd. Är det egentligen ingen som förstår hur groteskt billigt det är att tanka fossil energi jämfört med att snabbladda en elbil? :shock:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

joel80 skrev:
Maw skrev:
Klintan skrev:
Polestars låga pris är väl bara en reklamkupp via Plugsurfing? Polestar subventionerar priset under ett år, sedan blir det vanliga priser igen. Kan inte bli så enormt dyrt per bil om man tar det på marknadsföringskontot.
Det återstår att se vad som händer om ett år. Polestars uttalade ambition är att det ska fortsätta även efter det inledande året.
Min gissning är att det kommer gå över till månadskostnad för oss som vill ha kvar billiga priset sen. Typ som för de andra med bättre Ionity-priser.
Skulle gissa på samma sak. Det är nog "gratis" nu, som reklam för tjänsten som de börjar ta betalt för senare.

Själv är jag inte helt superförtjust i alla dessa krångliga abonnemangsmodeller för att "enbart" hamna i en annan pristariff. Hade det varit fri laddning utan ytterligare kostnad så hade det däremot känts mer motiverat med ett abonnemang.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

MrRun skrev:
Jag hittade en nyhet, hyfsat ny iaf, som kanske tagits upp redan men den 2:a Juni verkar det som Ionity släppte en ny app. Någon som testat?

https://ionity.eu/en/ionity-app.html?fb ... mWkXZi8Vtg
Hur går det förresten med Ionitys flera år långa projekt att börja ta betalt med Plug & Charge (dvs. utan appar, kort och brickor)?

Någon som vet status på den?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Esterox »

mati skrev:
Visa bara inte den här bilden för någon. Vilken fossilbilist skulle frivilligt betala 119kr för 1,4 liter diesel egentligen? Det motsvarar 85kr/liter för samma energimängd. Är det egentligen ingen som förstår hur groteskt billigt det är att tanka fossil energi jämfört med att snabbladda en elbil? :shock:
Nej för det som hyllar priserna på snabbladdning ljuger rätt så mycket och eftersom fossilbilisterna inte har någon erfarenhet kan det inte kontra med ren fakta tyvärr.

Det är ett skämt att åka långt med elbil, fast å andra sidan anser ju många att elbilen är så billig annars så det är värt att betala extra. Konstigt nog.
Skriv svar