Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

macky skrev:
Ser nu att plug and charge på Ionity kommer på alla e-tron (samtliga modeller) byggda från och med 1 december 2021. Kommer väl en uppdatering om ett år för oss andra ;).
Samma gäller nog MEB.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:

Bäst att bli lite on topic nu framgent…

SuC kan jag hålla med om är premium men det får vi ju alla snart utnyttja helt fritt men 3 eller y är mer en dussinbil än premium. Att behöva ha peltorkåpor med intercom som i rallybilar är enligt mig inte premium:D
Tja, du är ju inte den bästa på att undvika OT om man säger så. :lol:

Snacka hörselkåpor för att använda en Tesla, i en tråd on Ionity är ju verkligen on-topic? :?

Sure, Darfor. Kliv ner från dina höga hästar nu!

Det är inte bara helt OT, men dessutom helt barnsligt och korkat trollande.

Gällande öpnnadet av SuC;

Tror du tar ut lite för mycket i förskott. Samma sak gällande min oro för att Tesla öppnar upp SuC. Än så länge är det ett begränsat experiment i Holland, som inte är säker att de går vidare med, och om de går vidare med det så är det väldigt oklart hur det kommer implementeras.

Det kan vara så att att många SuC-stationer aldrig öppnas upp för er utan Tesla. Det kan också bli så att icke-Teslor bara tillåts ladda när det finns lediga platser. Mycket som är oklart i dagsläget, så man skall nog inte ta ut för mycket åt något håll idag.

Kan också bli så att enbart vissa bilar som är kompatibla som tillåts ladda. Tex. kan man tänka sig att Polestar 2 kan ladda, men kanske inte bilar som e-tron 55, som du riktigt inne på, har ett extremt dumt placerat laddintag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Dafro skrev:

Bäst att bli lite on topic nu framgent…

SuC kan jag hålla med om är premium men det får vi ju alla snart utnyttja helt fritt men 3 eller y är mer en dussinbil än premium. Att behöva ha peltorkåpor med intercom som i rallybilar är enligt mig inte premium:D
Tja, du är ju inte den bästa på att undvika OT om man säger så. :lol:

Snacka hörselkåpor för att använda en Tesla, i en tråd on Ionity är ju verkligen on-topic? :?

Sure, Darfor. Kliv ner från dina höga hästar nu!

Det är inte bara helt OT, men dessutom helt barnsligt och korkat trollande.

Gällande öpnnadet av SuC;

Tror du tar ut lite för mycket i förskott. Samma sak gällande min oro för att Tesla öppnar upp SuC. Än så länge är det ett begränsat experiment i Holland, som inte är säker att de går vidare med, och om de går vidare med det så är det väldigt oklart hur det kommer implementeras.

Det kan vara så att att många SuC-stationer aldrig öppnas upp för er utan Tesla. Det kan också bli så att icke-Teslor bara tillåts ladda när det finns lediga platser. Mycket som är oklart i dagsläget, så man skall nog inte ta ut för mycket åt något håll idag.

Kan också bli så att enbart vissa bilar som är kompatibla som tillåts ladda. Tex. kan man tänka sig att Polestar 2 kan ladda, men kanske inte bilar som e-tron 55, som du riktigt inne på, har ett extremt dumt placerat laddintag.
Skrev ju faktiskt lite… tränar. Och det är ju lite kul att trolla med er Tesla ägare, men jag gör det med glimten i ögat och är avis på SuC och hoppas att ionity blir lika bra (tillröckligt on topic får jag hoppas)
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
kulmattbtrolla
???
Dafro skrev:
hoppas arr ionity blir lika bra
Även jag hoppas på det.

Hela marknaden gynnas kraftigt om inte bara Teslas bilar, men även Teslas SuC, äntligen någon gång äntligen skulle få riktigt bra konkurrens.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Dafro skrev:
kulmattbtrolla
???
Kul att trolla, (retas lite hjärtligt)
Dafro skrev:
hoppas arr ionity blir lika bra
Även jag hoppas på det.

Hela marknaden gynnas kraftigt om inte bara Teslas bilar, men även Teslas SuC, äntligen någon gång äntligen skulle få riktigt bra konkurrens.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Kan också bli så att enbart vissa bilar som är kompatibla som tillåts ladda. Tex. kan man tänka sig att Polestar 2 kan ladda, men kanske inte bilar som e-tron 55, som du riktigt inne på, har ett extremt dumt placerat laddintag.
Det funkar visst att ladda e-tron på SuC. Det enda som krävs är att man vänder den upp och ner och tadaa så hamnar ladduttaget på rätt sida. Jag tror att Tesla kommer att sätta upp automatiska bilvältare som lätt och elegant ställer bilen på taket. Ungefär såhär.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

När NI ändå är OT så. Om det är v2 så gör det väl inte så mycket om man parkerar fel med en E55, blir väl inte så kul att dela då ändå, eller får båda minst 50% kanske.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Dafro skrev:
När NI ändå är OT så. Om det är v2 så gör det väl inte så mycket om man parkerar fel med en E55, blir väl inte så kul att dela då ändå, eller får båda minst 50% kanske.
Om det kommer flera e-tron samtidigt så är det ju inget problem om de står på rad. Annars blockeras två platser.
20211102_155150.jpg
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Off Grid Byggaren skrev:
Dafro skrev:
När NI ändå är OT så. Om det är v2 så gör det väl inte så mycket om man parkerar fel med en E55, blir väl inte så kul att dela då ändå, eller får båda minst 50% kanske.
Om det kommer flera e-tron samtidigt så är det ju inget problem om de står på rad. Annars blockeras två platser.
20211102_155150.jpg
Vänta nu, har du hackat SuC i Väsby? Eller testar du bara. Korta kablar ser man ;).
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

macky skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Dafro skrev:
När NI ändå är OT så. Om det är v2 så gör det väl inte så mycket om man parkerar fel med en E55, blir väl inte så kul att dela då ändå, eller får båda minst 50% kanske.
Om det kommer flera e-tron samtidigt så är det ju inget problem om de står på rad. Annars blockeras två platser.
20211102_155150.jpg
Vänta nu, har du hackat SuC i Väsby? Eller testar du bara. Korta kablar ser man ;).
Fick höra ett rykte att nu skulle det vara helt gratis laddning för e-tron på Tesla SuC de kommande fem åren.

Tyvärr funkade det inte..... :shock:

Hopplöst korta laddkablar var det också.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

dessutom är det ganska många SuC som har nån slags barriär och /eller skylt mellan stolparna, då går det inte att köra upp så där.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Och helt plötsligt känns inte ionety så dyrt.

Obs ironi
Screenshot_20211205-163320.png
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

chaffis75 skrev:
Och helt plötsligt känns inte ionety så dyrt.

Obs ironi
Vore ju fantastiskt om ionity haft spotpris, då kunde man undvikit att ladda då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Och helt plötsligt känns inte ionety så dyrt.

Obs ironi
Vore ju fantastiskt om ionity haft spotpris, då kunde man undvikit att ladda då.
Undrar vad det hade kostat då. 100kr/kWh?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
nanook592
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 dec 2021 10:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nanook592 »

Sitter o laddar bilen på Ionity Örebro. Ser att de håller på att installera ytterligare två laddstolpar just nu.

Trevligt! Då kommer det finnas sex Ionity-stationer och sex OK-Q8-stationer inom några 100 meter.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

nanook592 skrev:
Sitter o laddar bilen på Ionity Örebro. Ser att de håller på att installera ytterligare två laddstolpar just nu.

Trevligt! Då kommer det finnas sex Ionity-stationer och sex OK-Q8-stationer inom några 100 meter.
Kul att de kommit igång med detta. Är väl bara Strömstad i Sverige som haft 6 platser tidigare.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

nanook592 skrev:
Sitter o laddar bilen på Ionity Örebro. Ser att de håller på att installera ytterligare två laddstolpar just nu.

Trevligt! Då kommer det finnas sex Ionity-stationer och sex OK-Q8-stationer inom några 100 meter.
Trevligt.. Där är många ionity stationer som behöver fler laddare. Hoppas de utökar på fler platser.. Men även nya stationer, undrar var bara, tror inte CK vill ha fler, de bygger ju själva nu.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Skabb1 »

Gatubilden i Google maps på Ionity Varberg visar en förberedd "pir" med ytterligare 4 st platser. Bilden är från september i år. Frågan är när den byggs ut.
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Örebro är igång med 6st. Värnamo håller också på att utökas. Om inte alla så gissar jag att dom flesta har 6st i sommar.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Behövs för det är bra tryck på dem idag. Vågar inte tänka på hur det ser ut imorgon.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Skabb1 »

Dodde skrev:
Behövs för det är bra tryck på dem idag. Vågar inte tänka på hur det ser ut imorgon.
På Ionity Varberg är dessutom en av fyra laddare otillgänglig.

Känns lite sådär under en av årets största reshelger.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Skabb1 skrev:
Dodde skrev:
Behövs för det är bra tryck på dem idag. Vågar inte tänka på hur det ser ut imorgon.
På Ionity Varberg är dessutom en av fyra laddare otillgänglig.

Känns lite sådär under en av årets största reshelger.
Värnamo och Mantorp funkade bra men Värnamo är stökigt för det finns ingen naturlig plats för kö. Blev rejält stökigt idag.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Hoppsan_84 skrev:
Örebro är igång med 6st. Värnamo håller också på att utökas. Om inte alla så gissar jag att dom flesta har 6st i sommar.
Blir det 6 stycken nya laddpunkter som det byggs ut med, eller 6 stycken totalt med de tidigare?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Örebro är igång med 6st. Värnamo håller också på att utökas. Om inte alla så gissar jag att dom flesta har 6st i sommar.
Blir det 6 stycken nya laddpunkter som det byggs ut med, eller 6 stycken totalt med de tidigare?
6 totalt på Ionity i Värnamo som jag förstått det. Därutöver finns det även 4 st 175 kW, 3 st 50 kW och 2 st 60 kW inom ett par hundra meter från Ionity-stationen i Värnamo. Ljungby ligger sen några mil bort längs E4 med 6 st 225 kW och 2 st 50 kW i ett kluster.

Edit: i Örebro får jag det till totalt 15 HPC-laddare varav 6 Ionity, plus 5 st 50 kW snabbladdare, dock lite mer utspritt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Ok. Trodde först att Ionity gick från 4 st gamla + 6 st nya = 10 st totalt per Ionitystation.

Men det är det alltså 4 st gamla + 2 st nya = 6 st totalt per Ionitystation om jag förstår dig korrekt (andra operatörers laddpunkter räknar jag inte in som Ionity).

Lite klenare utbyggnad än vad jag hoppats på. :?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar