Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
dessutom är det ganska många SuC som har nån slags barriär och /eller skylt mellan stolparna, då går det inte att köra upp så där.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Och helt plötsligt känns inte ionety så dyrt.
Obs ironi
Obs ironi
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Vore ju fantastiskt om ionity haft spotpris, då kunde man undvikit att ladda då.chaffis75 skrev:Och helt plötsligt känns inte ionety så dyrt.
Obs ironi
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Undrar vad det hade kostat då. 100kr/kWh?taliz skrev:Vore ju fantastiskt om ionity haft spotpris, då kunde man undvikit att ladda då.chaffis75 skrev:Och helt plötsligt känns inte ionety så dyrt.
Obs ironi
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Sitter o laddar bilen på Ionity Örebro. Ser att de håller på att installera ytterligare två laddstolpar just nu.
Trevligt! Då kommer det finnas sex Ionity-stationer och sex OK-Q8-stationer inom några 100 meter.
Trevligt! Då kommer det finnas sex Ionity-stationer och sex OK-Q8-stationer inom några 100 meter.
Re: Ionitys laddnätverk
Kul att de kommit igång med detta. Är väl bara Strömstad i Sverige som haft 6 platser tidigare.nanook592 skrev:Sitter o laddar bilen på Ionity Örebro. Ser att de håller på att installera ytterligare två laddstolpar just nu.
Trevligt! Då kommer det finnas sex Ionity-stationer och sex OK-Q8-stationer inom några 100 meter.
Re: Ionitys laddnätverk
Trevligt.. Där är många ionity stationer som behöver fler laddare. Hoppas de utökar på fler platser.. Men även nya stationer, undrar var bara, tror inte CK vill ha fler, de bygger ju själva nu.nanook592 skrev:Sitter o laddar bilen på Ionity Örebro. Ser att de håller på att installera ytterligare två laddstolpar just nu.
Trevligt! Då kommer det finnas sex Ionity-stationer och sex OK-Q8-stationer inom några 100 meter.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Gatubilden i Google maps på Ionity Varberg visar en förberedd "pir" med ytterligare 4 st platser. Bilden är från september i år. Frågan är när den byggs ut.
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Örebro är igång med 6st. Värnamo håller också på att utökas. Om inte alla så gissar jag att dom flesta har 6st i sommar.
Re: Ionitys laddnätverk
Behövs för det är bra tryck på dem idag. Vågar inte tänka på hur det ser ut imorgon.
Re: Ionitys laddnätverk
På Ionity Varberg är dessutom en av fyra laddare otillgänglig.Dodde skrev:Behövs för det är bra tryck på dem idag. Vågar inte tänka på hur det ser ut imorgon.
Känns lite sådär under en av årets största reshelger.
Re: Ionitys laddnätverk
Värnamo och Mantorp funkade bra men Värnamo är stökigt för det finns ingen naturlig plats för kö. Blev rejält stökigt idag.Skabb1 skrev:På Ionity Varberg är dessutom en av fyra laddare otillgänglig.Dodde skrev:Behövs för det är bra tryck på dem idag. Vågar inte tänka på hur det ser ut imorgon.
Känns lite sådär under en av årets största reshelger.
Re: Ionitys laddnätverk
Blir det 6 stycken nya laddpunkter som det byggs ut med, eller 6 stycken totalt med de tidigare?Hoppsan_84 skrev:Örebro är igång med 6st. Värnamo håller också på att utökas. Om inte alla så gissar jag att dom flesta har 6st i sommar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
6 totalt på Ionity i Värnamo som jag förstått det. Därutöver finns det även 4 st 175 kW, 3 st 50 kW och 2 st 60 kW inom ett par hundra meter från Ionity-stationen i Värnamo. Ljungby ligger sen några mil bort längs E4 med 6 st 225 kW och 2 st 50 kW i ett kluster.martinot skrev:Blir det 6 stycken nya laddpunkter som det byggs ut med, eller 6 stycken totalt med de tidigare?Hoppsan_84 skrev:Örebro är igång med 6st. Värnamo håller också på att utökas. Om inte alla så gissar jag att dom flesta har 6st i sommar.
Edit: i Örebro får jag det till totalt 15 HPC-laddare varav 6 Ionity, plus 5 st 50 kW snabbladdare, dock lite mer utspritt.
Re: Ionitys laddnätverk
Ok. Trodde först att Ionity gick från 4 st gamla + 6 st nya = 10 st totalt per Ionitystation.
Men det är det alltså 4 st gamla + 2 st nya = 6 st totalt per Ionitystation om jag förstår dig korrekt (andra operatörers laddpunkter räknar jag inte in som Ionity).
Lite klenare utbyggnad än vad jag hoppats på.
Men det är det alltså 4 st gamla + 2 st nya = 6 st totalt per Ionitystation om jag förstår dig korrekt (andra operatörers laddpunkter räknar jag inte in som Ionity).
Lite klenare utbyggnad än vad jag hoppats på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Så har jag också uppfattat det.martinot skrev:Ok. Trodde först att Ionity gick från 4 st gamla + 6 st nya = 10 st totalt per Ionitystation.
Men det är det alltså 4 st gamla + 2 st nya = 6 st totalt per Ionitystation om jag förstår dig korrekt (andra operatörers laddpunkter räknar jag inte in som Ionity).
Lite klenare utbyggnad än vad jag hoppats på.
Re: Ionitys laddnätverk
Förvånad över hur uselt alla andra biltillverkare löst behovet av snabbladdning vid längre resor. Tesla ligger långt fram i förståelsen om vad som krävs för att göra elbilsägande problemfritt. Synd att Tesla överväger att släppa in andra bilmärken, det är ju deras största USP. Som Teslaägare blir jag då också orolig över att jag kommer att få börja stå i kö för laddning, något i princip aldrig händer annars.
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Re: Ionitys laddnätverk
Var förbi Mantorp igår och knep sista platsen vid 22-tiden. Blev aldrig kö men fullt i 30 min. Hade koll ngn timme innan och det var rätt fullt den tiden också. När jag åkte 40 min senare så var det bara en bil där. Fyllde även på vid ankomst klockan 02 i Karlskrona på ionity men då var det lugnt . Blir väl mer nattkörningar i framtiden.Dodde skrev:Värnamo och Mantorp funkade bra men Värnamo är stökigt för det finns ingen naturlig plats för kö. Blev rejält stökigt idag.Skabb1 skrev:På Ionity Varberg är dessutom en av fyra laddare otillgänglig.Dodde skrev:Behövs för det är bra tryck på dem idag. Vågar inte tänka på hur det ser ut imorgon.
Känns lite sådär under en av årets största reshelger.
Re: Ionitys laddnätverk
Förvånad att tesla-ägare oroar sig för köer om tesla eventuellt släpper på SUC. Det kommer ju inte från en dag till den andra stå 100 bilar per SUC och vilja snabbladda.rosjon skrev:Förvånad över hur uselt alla andra biltillverkare löst behovet av snabbladdning vid längre resor. Tesla ligger långt fram i förståelsen om vad som krävs för att göra elbilsägande problemfritt. Synd att Tesla överväger att släppa in andra bilmärken, det är ju deras största USP. Som Teslaägare blir jag då också orolig över att jag kommer att få börja stå i kö för laddning, något i princip aldrig händer annars.
Är ni lika oroade för att tesla säljer för många bilar som kommer skapa kö ? Eller är det så att tesla bilar aldrig kommer skapa kö oavsett vad för att det är tesla ? Eller vad är det för oro ?
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ionitys laddnätverk
Tror inte Tesla kommer bedriva välgörenhet när de öppnar upp sitt nätverk. Ägare till bilar från andra tillverkare kommer få betala. Och de pengarna kommer Tesla (till skillnad från andra biltillverkare (?)) använda till att så snabbt det bara går bygga ut sitt laddnätverk ytterligare. För Tesla handlar det här om mer än att 'bara' sälja bilar.rosjon skrev:Förvånad över hur uselt alla andra biltillverkare löst behovet av snabbladdning vid längre resor. Tesla ligger långt fram i förståelsen om vad som krävs för att göra elbilsägande problemfritt. Synd att Tesla överväger att släppa in andra bilmärken, det är ju deras största USP. Som Teslaägare blir jag då också orolig över att jag kommer att få börja stå i kö för laddning, något i princip aldrig händer annars.
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.
/.../ Tesla believes the faster the world stops relying on fossil fuels and moves towards a zero-emission future, the better. /...
Källa:
https://www.tesla.com/about
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ionitys laddnätverk
Det tror jag också, fast jag tror inte att andra bilmärken kommer att betala Tesla, det får nog bilägarna göra själva. Jag tror att Tesla ser en möjlighet att tjäna pengar på att sälja snabbladdning tack vare sina stordriftsfördelar.SwedishAdvocate skrev:Tror inte Tesla kommer bedriva välgörenhet när de öppnar upp sitt nätverk. Andra bilmärken kommer få betala. Och de pengarna kommer Tesla (till skillnad från andra biltillverkare (?)) använda till att så snabbt det bara går bygga ut sitt laddnätverk ytterligare. För Tesla handlar det här om mer än att 'bara' sälja bilar.rosjon skrev:Förvånad över hur uselt alla andra biltillverkare löst behovet av snabbladdning vid längre resor. Tesla ligger långt fram i förståelsen om vad som krävs för att göra elbilsägande problemfritt. Synd att Tesla överväger att släppa in andra bilmärken, det är ju deras största USP. Som Teslaägare blir jag då också orolig över att jag kommer att få börja stå i kö för laddning, något i princip aldrig händer annars.
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.
/.../ Tesla believes the faster the world stops relying on fossil fuels and moves towards a zero-emission future, the better. /...
Källa:
https://www.tesla.com/about
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ionitys laddnätverk
Var väl kanske lite otydligt formulerat av mig. Det var bilägarna jag menade.Maw skrev:Det tror jag också, fast jag tror inte att andra bilmärken kommer att betala Tesla, det får nog bilägarna göra själva. /...
Har ändrat i det andra inlägget.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ionitys laddnätverk
Haha, fast du begriper väl att det du länkar till är PR? Tror man att ett företags mission på något sätt återspeglar hur verkligheten ser ut så behöver man en stor reality check.SwedishAdvocate skrev:Tror inte Tesla kommer bedriva välgörenhet när de öppnar upp sitt nätverk. Ägare till bilar från andra tillverkare kommer få betala. Och de pengarna kommer Tesla (till skillnad från andra biltillverkare (?)) använda till att så snabbt det bara går bygga ut sitt laddnätverk ytterligare. För Tesla handlar det här om mer än att 'bara' sälja bilar.rosjon skrev:Förvånad över hur uselt alla andra biltillverkare löst behovet av snabbladdning vid längre resor. Tesla ligger långt fram i förståelsen om vad som krävs för att göra elbilsägande problemfritt. Synd att Tesla överväger att släppa in andra bilmärken, det är ju deras största USP. Som Teslaägare blir jag då också orolig över att jag kommer att få börja stå i kö för laddning, något i princip aldrig händer annars.
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.
/.../ Tesla believes the faster the world stops relying on fossil fuels and moves towards a zero-emission future, the better. /...
Källa:
https://www.tesla.com/about
Här får du Volkswagens mission statement:
*host* dieselgate"For all our products and mobility solutions we aspire to minimize environmental impacts along the entire lifecycle –from raw material extraction until end-of-life -in order to keep ecosystems intact and to create positive impacts on society."
Re: Ionitys laddnätverk
Låter ju som de är många som överhuvudtaget inte uppmärksammat de test som pågår i Nederländerna (även om jag tror ni är medvetna om de), jag är övertygad om att de visar ganska väl både prisnivåer och hur de kommer fungera. Visst mindre justeringar kan de blir men jag tror ju detta är väldigt nära hur de kommer fungera.Curik skrev:Haha, fast du begriper väl att det du länkar till är PR? Tror man att ett företags mission på något sätt återspeglar hur verkligheten ser ut så behöver man en stor reality check.SwedishAdvocate skrev:Tror inte Tesla kommer bedriva välgörenhet när de öppnar upp sitt nätverk. Ägare till bilar från andra tillverkare kommer få betala. Och de pengarna kommer Tesla (till skillnad från andra biltillverkare (?)) använda till att så snabbt det bara går bygga ut sitt laddnätverk ytterligare. För Tesla handlar det här om mer än att 'bara' sälja bilar.rosjon skrev:Förvånad över hur uselt alla andra biltillverkare löst behovet av snabbladdning vid längre resor. Tesla ligger långt fram i förståelsen om vad som krävs för att göra elbilsägande problemfritt. Synd att Tesla överväger att släppa in andra bilmärken, det är ju deras största USP. Som Teslaägare blir jag då också orolig över att jag kommer att få börja stå i kö för laddning, något i princip aldrig händer annars.
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.
/.../ Tesla believes the faster the world stops relying on fossil fuels and moves towards a zero-emission future, the better. /...
Källa:
https://www.tesla.com/about
Här får du Volkswagens mission statement:*host* dieselgate"For all our products and mobility solutions we aspire to minimize environmental impacts along the entire lifecycle –from raw material extraction until end-of-life -in order to keep ecosystems intact and to create positive impacts on society."
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19