Ett befintligt nätverk som är märkesberoende. Sen finns det ju även nätverk som är helt märkesoberoende, t.ex. det som tråden handlar om. Snabbladdarna som byggs idag (bortsett från SuC), är ju märkesoberoende så länge biltillverkaren använder laddstandarden vi har i Europa. Teslas syfte med SuC enligt de själva är ju inte att tjäna pengar. Så om SuC nu i teorin skulle bli "utkonkurrerade" av mycket bättre nätverk som är subventionerat, vad är egentligen problemet? Då kan ju Tesla sluta bygga ut SuC.Laban skrev:Skillnaden är att 60k subventionen är märkesoberoende. Så blir inte riktigt fallet när vi pratar om snabbladdare där det finns ett befintligt nätverk som mig veterligt inte är subventionerat.Geni87 skrev:Men man tycker ju olika.
Staten kan göra det dom är bra på, hantera byråkratin. Dvs, se till att alla processer, bygglov mm löser sig snabbt. Fast det kanske betyder att de snarare ska hålla sig undan
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
Jag ser egentligen inget problem med att Teslas nätverk skulle bli utkonkurrerat långsiktigt, om vi tänker antalet laddare/stationer. Det borde rimligen också bli så med tanke på de finansiella musklerna hos alla andra spelare tillsammans vs Tesla. Men om du menar att de 60k vi får i subvention har liten påverkan på om vi köper elbilar eller ej så måste väl en eventuell subvention av laddstationer till ex Ionity ha ännu mindre påverkan. För dessa laddstationer kommer garanterat att byggas oavsett subventioner. Annars kan inte VW, BMW, Mercedes, Ford kunna sälja elbilar här de närmsta åren. Frågan är väl då när, men ska vi gissa på att insatserna kommer att höjas då spelarna ifråga har elbilar på marknaden som säljer i större volymer. ID.3 exempelvis.Geni87 skrev:Ett befintligt nätverk som är märkesberoende. Sen finns det ju även nätverk som är helt märkesoberoende, t.ex. det som tråden handlar om. Snabbladdarna som byggs idag (bortsett från SuC), är ju märkesoberoende så länge biltillverkaren använder laddstandarden vi har i Europa. Teslas syfte med SuC enligt de själva är ju inte att tjäna pengar. Så om SuC nu i teorin skulle bli "utkonkurrerade" av mycket bättre nätverk som är subventionerat, vad är egentligen problemet? Då kan ju Tesla sluta bygga ut SuC.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ionitys laddnätverk
Problemet med kommersiella laddnätverk är som sagt att de byggs där de genererar pengar. I glesbygden får man vara glad om man hittar en 50kW-laddare, och det lär inte förändras avsevärt de närmaste åren. Det blir samma sak som med mobilnätet. I storstadsregionerna och utmed de stora vägarna är det superbra täckning, men på landsbygden får man kliva upp på taket och hålla mobilen upp i luften om man vill prata i telefon. Där jag bor kan jag få 3G/4G med en enda operatör, 3 för att vara exakt, alla andra fungerar inte. Kopparledningarna underhålls inte, fiber får man bekosta själv.
Ett annat exempel är bensinstationerna (ironsikt nog) som saknar lönsamhet i glesbygden. Och då pratar vi inte om att det inte byggs nya utan att befintliga läggs ner. Det kommer aldrig finnas ett heltäckande snabbladdarnätverk om det inte subventioneras på ett eller annat sätt.
Ett annat exempel är bensinstationerna (ironsikt nog) som saknar lönsamhet i glesbygden. Och då pratar vi inte om att det inte byggs nya utan att befintliga läggs ner. Det kommer aldrig finnas ett heltäckande snabbladdarnätverk om det inte subventioneras på ett eller annat sätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Tesla bygger just nu laddare i Arvidsjaur, Skaulo. De är hyfsat nära helt yttäckande nätverk i Sverige efter det. 99% av all laddning sker ju i hemmet ändå, speciellt i glesbygd så motsvarigheten till den lokala bensinstationen behövs inte nödvändigtvis. Eller kan lösas med några typ 2 laddare för lokal turism och dylikt.mati skrev:Problemet med kommersiella laddnätverk är som sagt att de byggs där de genererar pengar. I glesbygden får man vara glad om man hittar en 50kW-laddare, och det lär inte förändras avsevärt de närmaste åren.
Tror att avbetalningstiden för Arvidsjaur, Skaulo kommer att vara ganska lång för Tesla, ändå bygger de dessa laddare. Ionity kan väl göra detsamma ?
Men jag är inte emot subventioner helt, bara det inte är direkta subventioner till företagen. Som jag nämnt här tidigare, hantera byråkrati, bygglov, var en samverkande funktion för elnät. Och gör det helt operatörsoberoende.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Det finns ju helt klart folk som vill köra i glesbygden, det krävs ju bara att de som vill det betalar kostnaden för laddstationerna? Varierande pris på snabbladdningen kan ju lösa det problemet.
2
Just idag har nog inget av alternativen jättestor påverkan på försäljningen, men nu när elbilarna börjar komma ner i pris kommer infrastrukturen för laddning bli avgörande för om "vanligt" folk vågar ta steget eller inte. Speciellt om man vill få med de som bor i lägenhet. Det är iaf vad jag tror. Och handen på hjärtat, för hur många idag är det de där 60kkr man får tillbaks efter ett halvår som får kalkylen att bära eller brista för en elbil? De flesta som köper en idag hade nog gjort det oavsett, men bonusen vi har idag kanske gör att man plockar på lite mer extrautrustning än tänkt, och det är ju inte riktigt tanken.Laban skrev:Jag ser egentligen inget problem med att Teslas nätverk skulle bli utkonkurrerat långsiktigt, om vi tänker antalet laddare/stationer. Det borde rimligen också bli så med tanke på de finansiella musklerna hos alla andra spelare tillsammans vs Tesla. Men om du menar att de 60k vi får i subvention har liten påverkan på om vi köper elbilar eller ej så måste väl en eventuell subvention av laddstationer till ex Ionity ha ännu mindre påverkan. För dessa laddstationer kommer garanterat att byggas oavsett subventioner. Annars kan inte VW, BMW, Mercedes, Ford kunna sälja elbilar här de närmsta åren. Frågan är väl då när, men ska vi gissa på att insatserna kommer att höjas då spelarna ifråga har elbilar på marknaden som säljer i större volymer. ID.3 exempelvis.Geni87 skrev:Ett befintligt nätverk som är märkesberoende. Sen finns det ju även nätverk som är helt märkesoberoende, t.ex. det som tråden handlar om. Snabbladdarna som byggs idag (bortsett från SuC), är ju märkesoberoende så länge biltillverkaren använder laddstandarden vi har i Europa. Teslas syfte med SuC enligt de själva är ju inte att tjäna pengar. Så om SuC nu i teorin skulle bli "utkonkurrerade" av mycket bättre nätverk som är subventionerat, vad är egentligen problemet? Då kan ju Tesla sluta bygga ut SuC.
Som jag skrev tidigare vet jag inte riktigt om staten ska bygga och finansiera själva laddstationerna, det kanske är för långt från deras "uppdrag". Men de skulle kunna identifiera hur täckningen över landet kommer behöva se ut över tid (tillsammans med kommersiella aktörer och typ trafikverket och svenska kraftnät), och sen se till att det dras fram el och att elnätet stärks upp där det behövs. Det är dyra saker med i många fall långa ledtider, så jag tror att det skulle kunna underlätta mycket.
Re: Ionitys laddnätverk
@Geni87:
Tror att vi egentligen är ganska överrens om detta. Men jag är inte helt säker på att staten ska stå för kostnaden för elnätet. Eller om det överhuvudtaget behövs:
https://electrek.co/2019/06/26/tesla-po ... ric-buses/
Man installerade några powerpack till 20% kostnad jämfört med att förstärka elnätet. På det vinner man mobilitet, packen går att flytta vid behov. Dessutom får man en backup vid strömavbrott. Låt säga att man i en mindre skidort installerar elbilsladdning + 1-n powerpacks. Strömmen går men liften kan köra vidare ett tag.
Tror att vi egentligen är ganska överrens om detta. Men jag är inte helt säker på att staten ska stå för kostnaden för elnätet. Eller om det överhuvudtaget behövs:
https://electrek.co/2019/06/26/tesla-po ... ric-buses/
Man installerade några powerpack till 20% kostnad jämfört med att förstärka elnätet. På det vinner man mobilitet, packen går att flytta vid behov. Dessutom får man en backup vid strömavbrott. Låt säga att man i en mindre skidort installerar elbilsladdning + 1-n powerpacks. Strömmen går men liften kan köra vidare ett tag.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ionitys laddnätverk
Absolut. Nej precis, man behöver säkert inte förstärka elnätet på många platser, och på vissa platser kanske powerpacks lämpar sig bättre. Men då skulle de kunna hjälpa till med det istället.Laban skrev:@Geni87:
Tror att vi egentligen är ganska överrens om detta. Men jag är inte helt säker på att staten ska stå för kostnaden för elnätet. Eller om det överhuvudtaget behövs:
https://electrek.co/2019/06/26/tesla-po ... ric-buses/
Man installerade några powerpack till 20% kostnad jämfört med att förstärka elnätet. På det vinner man mobilitet, packen går att flytta vid behov. Dessutom får man en backup vid strömavbrott. Låt säga att man i en mindre skidort installerar elbilsladdning + 1-n powerpacks. Strömmen går men liften kan köra vidare ett tag.
Min känsla är bara att bonus-delen i bonus malus hade kunnat användas bättre än vad den gör idag.
PS. det där med powerpacks vid en skidlift är en väldigt bra idé, kanske inte samhällsavgörande men väl mycket lugnande på skidsemestern.
Re: Ionitys laddnätverk
Dessutom kan en sån installation avhjälpa elnätsproblem i området, ta hand om topparna morgon, kväll. Så det kan ge samhällsnytta utöver att ta hand om effekttopparna för elbilsladdning som jag antar är främst vid lunchtid (?). Den typen av subventioner har jag inget problem med.Geni87 skrev:Absolut. Nej precis, man behöver säkert inte förstärka elnätet på många platser, och på vissa platser kanske powerpacks lämpar sig bättre. Men då skulle de kunna hjälpa till med det istället.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ionitys laddnätverk
Jag vet inte om jag köpt en Model 3 nu om det inte varit för bonusen. Det börjar göra ordentlig skillnad när priserna på bilarna börjar komma ner. Det som är synd är att det inte syns direkt på prislappen, det borde läggas som sänkt moms istället. Då skulle köparen se det direkt och bilhandlare kan inte exportera till Norge, med ”dubbel bonus”.
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 01 aug 2017 22:25
Re: Ionitys laddnätverk
Jag testade och bedömde IONITY laddarna i Stenungsund tillsammans med Plugsurfing-brickan.
https://youtu.be/67HxCrYKohQ
https://youtu.be/67HxCrYKohQ
Re: Ionitys laddnätverk
Ser i appen att Södertälje öppnat, bara 2 laddare ännu. Syns dock inte på hemsidans karta.
Re: Ionitys laddnätverk
1/7 - 2/7 så gjorde jag en roadtrip till samtliga ionity laddare som är öppna i Sverige. Det var inga som helst problem att starta laddningen, jag använder plugsufing Rfid bricka. På vissa ställen har det kommit upp nya restroom på Circle k macken och på vissa finns endast ett. Körde denna ordning.
Mantorp, Malmö, Varberg, Spekeröd, Strömstad, Karlstad och sist Ytterån.
Mantorp, Malmö, Varberg, Spekeröd, Strömstad, Karlstad och sist Ytterån.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Kul. Då har du vunnit the Ionity-challenge.
Det känns som en evighet sedan det var Supercharger-challenge. Idag skulle det inte längre gå att besöka samtliga SuC. Hoppas att det snart blir lika omöjligt att besöka alla Ionity-laddare. Då blir det kanske istället en tävling att ta sig igenom hela Sverige enbart med Ionity. Fast det känns som en utopi än så länge.
Det känns som en evighet sedan det var Supercharger-challenge. Idag skulle det inte längre gå att besöka samtliga SuC. Hoppas att det snart blir lika omöjligt att besöka alla Ionity-laddare. Då blir det kanske istället en tävling att ta sig igenom hela Sverige enbart med Ionity. Fast det känns som en utopi än så länge.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Kan man någonstans på internet se vilken effekt laddarna har?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Ionitys laddnätverk
Alla laddare kan leverera 350kW.Pontus skrev:Kan man någonstans på internet se vilken effekt laddarna har?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Delar siten på en viss total effekt som är mindre än n*350kW?Lophornis skrev:Alla laddare kan leverera 350kW.Pontus skrev:Kan man någonstans på internet se vilken effekt laddarna har?
Re: Ionitys laddnätverk
Ingen aning. Men varje laddare kan ge 350kW var. Finns inga bilar ännu som kan ta imot 350kW. Vore kul att prova 4st Tesla modell 3 som varje tar 200kW och se om stationen går ner.kangru skrev:Delar siten på en viss total effekt som är mindre än n*350kW?Lophornis skrev:Alla laddare kan leverera 350kW.Pontus skrev:Kan man någonstans på internet se vilken effekt laddarna har?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Kul! Vilken bil har du?Lophornis skrev:1/7 - 2/7 så gjorde jag en roadtrip till samtliga ionity laddare som är öppna i Sverige. Det var inga som helst problem att starta laddningen, jag använder plugsufing Rfid bricka. På vissa ställen har det kommit upp nya restroom på Circle k macken och på vissa finns endast ett. Körde denna ordning.
Mantorp, Malmö, Varberg, Spekeröd, Strömstad, Karlstad och sist Ytterån.
Re: Ionitys laddnätverk
IoniqGeni87 skrev:Kul! Vilken bil har du?Lophornis skrev:1/7 - 2/7 så gjorde jag en roadtrip till samtliga ionity laddare som är öppna i Sverige. Det var inga som helst problem att starta laddningen, jag använder plugsufing Rfid bricka. På vissa ställen har det kommit upp nya restroom på Circle k macken och på vissa finns endast ett. Körde denna ordning.
Mantorp, Malmö, Varberg, Spekeröd, Strömstad, Karlstad och sist Ytterån.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Och varför skulle det inte gå att besöka samtliga SuC?mati skrev:Kul. Då har du vunnit the Ionity-challenge.
Det känns som en evighet sedan det var Supercharger-challenge. Idag skulle det inte längre gå att besöka samtliga SuC. Hoppas att det snart blir lika omöjligt att besöka alla Ionity-laddare. Då blir det kanske istället en tävling att ta sig igenom hela Sverige enbart med Ionity. Fast det känns som en utopi än så länge.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Re: Ionitys laddnätverk
macky skrev:Ser i appen att Södertälje öppnat, bara 2 laddare ännu. Syns dock inte på hemsidans karta.
Åkte förbi med taxi i natt. Lyste så grönt och fint från två stolpar...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Ionitys laddnätverk
Väntar med spänning på laddstation i Värnamo. Då kommer jag äntligen kunna köra till Göteborg utan omväg på flera mil. Ska bara först se till att min bil kan ladda med CCS.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 25 okt 2018 20:48
Re: Ionitys laddnätverk
mati skrev:Ingen aning, jag har inte provat själv, bara läst och hört att det ska vara så. Björn Nyland har för inte så länge prisat Plugsurfing-alternativet ifall man bara vill ladda lite och inte varje gång för 80 spänn.AVIONIX skrev:Va? Jag har använt min PlugSurfing bricka och fått betala 80:- per laddning. Hur ändrar jag till kWh debitering?
detta stämmer tyvärr inte såg senast igår att han får betal 79 kr nånting när han är i sverige. Dessutom fins tydligen ett litet smärre problem nu med den nya Farten på IONITY Laddarna upp till 200KW på Tesla mod3 så Avbryter Tritium laddarna vid ca 50-60 % laddning och skall man då starta igen så Debiteras en ny session och man får då betala 80 kr till Det kan säkert lösas med ionity men det skapar ju problem.