Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Men man tycker ju olika. :)
Skillnaden är att 60k subventionen är märkesoberoende. Så blir inte riktigt fallet när vi pratar om snabbladdare där det finns ett befintligt nätverk som mig veterligt inte är subventionerat.

Staten kan göra det dom är bra på, hantera byråkratin. Dvs, se till att alla processer, bygglov mm löser sig snabbt. Fast det kanske betyder att de snarare ska hålla sig undan :-)
Ett befintligt nätverk som är märkesberoende. Sen finns det ju även nätverk som är helt märkesoberoende, t.ex. det som tråden handlar om. :) Snabbladdarna som byggs idag (bortsett från SuC), är ju märkesoberoende så länge biltillverkaren använder laddstandarden vi har i Europa. Teslas syfte med SuC enligt de själva är ju inte att tjäna pengar. Så om SuC nu i teorin skulle bli "utkonkurrerade" av mycket bättre nätverk som är subventionerat, vad är egentligen problemet? Då kan ju Tesla sluta bygga ut SuC.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Ett befintligt nätverk som är märkesberoende. Sen finns det ju även nätverk som är helt märkesoberoende, t.ex. det som tråden handlar om. :) Snabbladdarna som byggs idag (bortsett från SuC), är ju märkesoberoende så länge biltillverkaren använder laddstandarden vi har i Europa. Teslas syfte med SuC enligt de själva är ju inte att tjäna pengar. Så om SuC nu i teorin skulle bli "utkonkurrerade" av mycket bättre nätverk som är subventionerat, vad är egentligen problemet? Då kan ju Tesla sluta bygga ut SuC.
Jag ser egentligen inget problem med att Teslas nätverk skulle bli utkonkurrerat långsiktigt, om vi tänker antalet laddare/stationer. Det borde rimligen också bli så med tanke på de finansiella musklerna hos alla andra spelare tillsammans vs Tesla. Men om du menar att de 60k vi får i subvention har liten påverkan på om vi köper elbilar eller ej så måste väl en eventuell subvention av laddstationer till ex Ionity ha ännu mindre påverkan. För dessa laddstationer kommer garanterat att byggas oavsett subventioner. Annars kan inte VW, BMW, Mercedes, Ford kunna sälja elbilar här de närmsta åren. Frågan är väl då när, men ska vi gissa på att insatserna kommer att höjas då spelarna ifråga har elbilar på marknaden som säljer i större volymer. ID.3 exempelvis.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Problemet med kommersiella laddnätverk är som sagt att de byggs där de genererar pengar. I glesbygden får man vara glad om man hittar en 50kW-laddare, och det lär inte förändras avsevärt de närmaste åren. Det blir samma sak som med mobilnätet. I storstadsregionerna och utmed de stora vägarna är det superbra täckning, men på landsbygden får man kliva upp på taket och hålla mobilen upp i luften om man vill prata i telefon. Där jag bor kan jag få 3G/4G med en enda operatör, 3 för att vara exakt, alla andra fungerar inte. Kopparledningarna underhålls inte, fiber får man bekosta själv.
Ett annat exempel är bensinstationerna (ironsikt nog) som saknar lönsamhet i glesbygden. Och då pratar vi inte om att det inte byggs nya utan att befintliga läggs ner. Det kommer aldrig finnas ett heltäckande snabbladdarnätverk om det inte subventioneras på ett eller annat sätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Problemet med kommersiella laddnätverk är som sagt att de byggs där de genererar pengar. I glesbygden får man vara glad om man hittar en 50kW-laddare, och det lär inte förändras avsevärt de närmaste åren.
Tesla bygger just nu laddare i Arvidsjaur, Skaulo. De är hyfsat nära helt yttäckande nätverk i Sverige efter det. 99% av all laddning sker ju i hemmet ändå, speciellt i glesbygd så motsvarigheten till den lokala bensinstationen behövs inte nödvändigtvis. Eller kan lösas med några typ 2 laddare för lokal turism och dylikt.

Tror att avbetalningstiden för Arvidsjaur, Skaulo kommer att vara ganska lång för Tesla, ändå bygger de dessa laddare. Ionity kan väl göra detsamma ?

Men jag är inte emot subventioner helt, bara det inte är direkta subventioner till företagen. Som jag nämnt här tidigare, hantera byråkrati, bygglov, var en samverkande funktion för elnät. Och gör det helt operatörsoberoende.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Det finns ju helt klart folk som vill köra i glesbygden, det krävs ju bara att de som vill det betalar kostnaden för laddstationerna? Varierande pris på snabbladdningen kan ju lösa det problemet.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

2

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Ett befintligt nätverk som är märkesberoende. Sen finns det ju även nätverk som är helt märkesoberoende, t.ex. det som tråden handlar om. :) Snabbladdarna som byggs idag (bortsett från SuC), är ju märkesoberoende så länge biltillverkaren använder laddstandarden vi har i Europa. Teslas syfte med SuC enligt de själva är ju inte att tjäna pengar. Så om SuC nu i teorin skulle bli "utkonkurrerade" av mycket bättre nätverk som är subventionerat, vad är egentligen problemet? Då kan ju Tesla sluta bygga ut SuC.
Jag ser egentligen inget problem med att Teslas nätverk skulle bli utkonkurrerat långsiktigt, om vi tänker antalet laddare/stationer. Det borde rimligen också bli så med tanke på de finansiella musklerna hos alla andra spelare tillsammans vs Tesla. Men om du menar att de 60k vi får i subvention har liten påverkan på om vi köper elbilar eller ej så måste väl en eventuell subvention av laddstationer till ex Ionity ha ännu mindre påverkan. För dessa laddstationer kommer garanterat att byggas oavsett subventioner. Annars kan inte VW, BMW, Mercedes, Ford kunna sälja elbilar här de närmsta åren. Frågan är väl då när, men ska vi gissa på att insatserna kommer att höjas då spelarna ifråga har elbilar på marknaden som säljer i större volymer. ID.3 exempelvis.
Just idag har nog inget av alternativen jättestor påverkan på försäljningen, men nu när elbilarna börjar komma ner i pris kommer infrastrukturen för laddning bli avgörande för om "vanligt" folk vågar ta steget eller inte. Speciellt om man vill få med de som bor i lägenhet. Det är iaf vad jag tror. :) Och handen på hjärtat, för hur många idag är det de där 60kkr man får tillbaks efter ett halvår som får kalkylen att bära eller brista för en elbil? De flesta som köper en idag hade nog gjort det oavsett, men bonusen vi har idag kanske gör att man plockar på lite mer extrautrustning än tänkt, och det är ju inte riktigt tanken.

Som jag skrev tidigare vet jag inte riktigt om staten ska bygga och finansiera själva laddstationerna, det kanske är för långt från deras "uppdrag". Men de skulle kunna identifiera hur täckningen över landet kommer behöva se ut över tid (tillsammans med kommersiella aktörer och typ trafikverket och svenska kraftnät), och sen se till att det dras fram el och att elnätet stärks upp där det behövs. Det är dyra saker med i många fall långa ledtider, så jag tror att det skulle kunna underlätta mycket.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

@Geni87:

Tror att vi egentligen är ganska överrens om detta. Men jag är inte helt säker på att staten ska stå för kostnaden för elnätet. Eller om det överhuvudtaget behövs:

https://electrek.co/2019/06/26/tesla-po ... ric-buses/

Man installerade några powerpack till 20% kostnad jämfört med att förstärka elnätet. På det vinner man mobilitet, packen går att flytta vid behov. Dessutom får man en backup vid strömavbrott. Låt säga att man i en mindre skidort installerar elbilsladdning + 1-n powerpacks. Strömmen går men liften kan köra vidare ett tag.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
@Geni87:

Tror att vi egentligen är ganska överrens om detta. Men jag är inte helt säker på att staten ska stå för kostnaden för elnätet. Eller om det överhuvudtaget behövs:

https://electrek.co/2019/06/26/tesla-po ... ric-buses/

Man installerade några powerpack till 20% kostnad jämfört med att förstärka elnätet. På det vinner man mobilitet, packen går att flytta vid behov. Dessutom får man en backup vid strömavbrott. Låt säga att man i en mindre skidort installerar elbilsladdning + 1-n powerpacks. Strömmen går men liften kan köra vidare ett tag.
Absolut. :) Nej precis, man behöver säkert inte förstärka elnätet på många platser, och på vissa platser kanske powerpacks lämpar sig bättre. Men då skulle de kunna hjälpa till med det istället.

Min känsla är bara att bonus-delen i bonus malus hade kunnat användas bättre än vad den gör idag.

PS. det där med powerpacks vid en skidlift är en väldigt bra idé, kanske inte samhällsavgörande men väl mycket lugnande på skidsemestern. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Absolut. :) Nej precis, man behöver säkert inte förstärka elnätet på många platser, och på vissa platser kanske powerpacks lämpar sig bättre. Men då skulle de kunna hjälpa till med det istället.
Dessutom kan en sån installation avhjälpa elnätsproblem i området, ta hand om topparna morgon, kväll. Så det kan ge samhällsnytta utöver att ta hand om effekttopparna för elbilsladdning som jag antar är främst vid lunchtid (?). Den typen av subventioner har jag inget problem med.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Jag vet inte om jag köpt en Model 3 nu om det inte varit för bonusen. Det börjar göra ordentlig skillnad när priserna på bilarna börjar komma ner. Det som är synd är att det inte syns direkt på prislappen, det borde läggas som sänkt moms istället. Då skulle köparen se det direkt och bilhandlare kan inte exportera till Norge, med ”dubbel bonus”.
peterohman
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 aug 2017 22:25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av peterohman »

Jag testade och bedömde IONITY laddarna i Stenungsund tillsammans med Plugsurfing-brickan.
https://youtu.be/67HxCrYKohQ
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Ser i appen att Södertälje öppnat, bara 2 laddare ännu. Syns dock inte på hemsidans karta.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

1/7 - 2/7 så gjorde jag en roadtrip till samtliga ionity laddare som är öppna i Sverige. Det var inga som helst problem att starta laddningen, jag använder plugsufing Rfid bricka. På vissa ställen har det kommit upp nya restroom på Circle k macken och på vissa finns endast ett. Körde denna ordning.
Mantorp, Malmö, Varberg, Spekeröd, Strömstad, Karlstad och sist Ytterån.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Kul. Då har du vunnit the Ionity-challenge. :lol:
Det känns som en evighet sedan det var Supercharger-challenge. Idag skulle det inte längre gå att besöka samtliga SuC. Hoppas att det snart blir lika omöjligt att besöka alla Ionity-laddare. Då blir det kanske istället en tävling att ta sig igenom hela Sverige enbart med Ionity. Fast det känns som en utopi än så länge.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Pontus »

Kan man någonstans på internet se vilken effekt laddarna har?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

Pontus skrev:
Kan man någonstans på internet se vilken effekt laddarna har?
Alla laddare kan leverera 350kW.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av kangru »

Lophornis skrev:
Pontus skrev:
Kan man någonstans på internet se vilken effekt laddarna har?
Alla laddare kan leverera 350kW.
Delar siten på en viss total effekt som är mindre än n*350kW?
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

kangru skrev:
Lophornis skrev:
Pontus skrev:
Kan man någonstans på internet se vilken effekt laddarna har?
Alla laddare kan leverera 350kW.
Delar siten på en viss total effekt som är mindre än n*350kW?
Ingen aning. Men varje laddare kan ge 350kW var. Finns inga bilar ännu som kan ta imot 350kW. Vore kul att prova 4st Tesla modell 3 som varje tar 200kW och se om stationen går ner.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

Lophornis skrev:
1/7 - 2/7 så gjorde jag en roadtrip till samtliga ionity laddare som är öppna i Sverige. Det var inga som helst problem att starta laddningen, jag använder plugsufing Rfid bricka. På vissa ställen har det kommit upp nya restroom på Circle k macken och på vissa finns endast ett. Körde denna ordning.
Mantorp, Malmö, Varberg, Spekeröd, Strömstad, Karlstad och sist Ytterån.
Kul! Vilken bil har du?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

Geni87 skrev:
Lophornis skrev:
1/7 - 2/7 så gjorde jag en roadtrip till samtliga ionity laddare som är öppna i Sverige. Det var inga som helst problem att starta laddningen, jag använder plugsufing Rfid bricka. På vissa ställen har det kommit upp nya restroom på Circle k macken och på vissa finns endast ett. Körde denna ordning.
Mantorp, Malmö, Varberg, Spekeröd, Strömstad, Karlstad och sist Ytterån.
Kul! Vilken bil har du?
Ioniq
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HenrikM76 »

mati skrev:
Kul. Då har du vunnit the Ionity-challenge. :lol:
Det känns som en evighet sedan det var Supercharger-challenge. Idag skulle det inte längre gå att besöka samtliga SuC. Hoppas att det snart blir lika omöjligt att besöka alla Ionity-laddare. Då blir det kanske istället en tävling att ta sig igenom hela Sverige enbart med Ionity. Fast det känns som en utopi än så länge.
Och varför skulle det inte gå att besöka samtliga SuC?
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bonath »

macky skrev:
Ser i appen att Södertälje öppnat, bara 2 laddare ännu. Syns dock inte på hemsidans karta.

Åkte förbi med taxi i natt. Lyste så grönt och fint från två stolpar...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Toppen. Ser nu i appen att Enköping också öppnat.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Väntar med spänning på laddstation i Värnamo. Då kommer jag äntligen kunna köra till Göteborg utan omväg på flera mil. Ska bara först se till att min bil kan ladda med CCS.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Pierre Simonsson
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 okt 2018 20:48

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Pierre Simonsson »

mati skrev:
AVIONIX skrev:
Va? Jag har använt min PlugSurfing bricka och fått betala 80:- per laddning. Hur ändrar jag till kWh debitering?
Ingen aning, jag har inte provat själv, bara läst och hört att det ska vara så. Björn Nyland har för inte så länge prisat Plugsurfing-alternativet ifall man bara vill ladda lite och inte varje gång för 80 spänn.

detta stämmer tyvärr inte såg senast igår att han får betal 79 kr nånting när han är i sverige. Dessutom fins tydligen ett litet smärre problem nu med den nya Farten på IONITY Laddarna upp till 200KW på Tesla mod3 så Avbryter Tritium laddarna vid ca 50-60 % laddning och skall man då starta igen så Debiteras en ny session och man får då betala 80 kr till Det kan säkert lösas med ionity men det skapar ju problem.
Skriv svar