Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
Den utskällda EQC börjar få lite upprättelse. Här kommer en bild från TeslaBjörns räckviddstest. (90 km/h GPS-fart).
Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
Den utskällda EQC börjar få lite upprättelse. Här kommer en bild från TeslaBjörns räckviddstest. (90 km/h GPS-fart).
Jag tycker den verkar som en riktigt trevlig bil!
Som sagt, att kunna starta laddning från bilen är ju helt klart ett steg i rätt riktning för icke-teslor!
Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
Kom igår
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
Kom igår
Kan man alltså äntligen få upp ionity i navigatorn? Så bra!
Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
Kom igår
Kan man likt mercan se live hur många som är lediga samt starta laddning? Riktigt bra isf.
Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
Kom igår
Kan man likt mercan se live hur många som är lediga samt starta laddning? Riktigt bra isf.
Starta laddning vet jag inte. Har inte provat. Gissningvis är den funktionen fortfarande inte färdig, men den ska ju komma säger de. (Ungefär som min dragkrok då)
Ledig-status kunde man faktiskt se redan innan uppdateringen, åtminstone för vissa laddare, trots att de inte togs med i navigatorns beräkning. Men man kunde ju navigera dit manuellt och då såg man antalet lediga platser. Funkade dock inte i Sverige. Jag har faktiskt inte kollat om det fungerar nu för alla ionity-stationer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
Kom igår
Kan man likt mercan se live hur många som är lediga samt starta laddning? Riktigt bra isf.
Starta laddning vet jag inte. Har inte provat. Gissningvis är den funktionen fortfarande inte färdig, men den ska ju komma säger de. (Ungefär som min dragkrok då)
Ledig-status kunde man faktiskt se redan innan uppdateringen, åtminstone för vissa laddare, trots att de inte togs med i navigatorns beräkning. Men man kunde ju navigera dit manuellt och då såg man antalet lediga platser. Funkade dock inte i Sverige. Jag har faktiskt inte kollat om det fungerar nu för alla ionity-stationer.
Ok, så nu kan man åtminstone se stationerna? Det är ju en bra början.
Ok, så nu kan man åtminstone se stationerna? Det är ju en bra början.
Ja, det kan man. Och bilen föreslår dem vid navigering. Jag har bara kollat lite snabbt, jag bryr mig egentligen inte så mycket eftersom jag ändå alltid laddar hemma. Det jag har sett är att den föreslår Ionity-laddare, men även andra, långsammare laddare. Nu gissar jag bara, men det känns lite som att den egentligen inte tar hänsyn till laddarens effekt för ruttplaneringen. Det har den inte gjort förut i alla fall, då föreslog den utan att blinka att man skulle slöladda med AC, trots att det fanns DC-laddare i närheten. Den som har kodat detta vet helt klart inte hur en elbil fungerar. Jag får testa igen och mata in några destinationer i navigatorn och se om resultatet blir rimligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ok, så nu kan man åtminstone se stationerna? Det är ju en bra början.
Ja, det kan man. Och bilen föreslår dem vid navigering. Jag har bara kollat lite snabbt, jag bryr mig egentligen inte så mycket eftersom jag ändå alltid laddar hemma. Det jag har sett är att den föreslår Ionity-laddare, men även andra, långsammare laddare. Nu gissar jag bara, men det känns lite som att den egentligen inte tar hänsyn till laddarens effekt för ruttplaneringen. Det har den inte gjort förut i alla fall, då föreslog den utan att blinka att man skulle slöladda med AC, trots att det fanns DC-laddare i närheten. Den som har kodat detta vet helt klart inte hur en elbil fungerar. Jag får testa igen och mata in några destinationer i navigatorn och se om resultatet blir rimligt.
Hmm ja det är ju faktiskt en bra poäng, navigatorn bör inte bara ta hänsyn till att det finns laddare utan även dess effekt. Annars blir det ju lite pannkaka på långfärd.
Undra om någon gör det idag?
(Well, finns ju abetterrouteplanner som tur är, blinkcoln kanske snart kan sälja in den till biltillverkarna...)
(Well, finns ju abetterrouteplanner som tur är, blinkcoln kanske snart kan sälja in den till biltillverkarna...)
Det är ju den man använder. Och när vi åkte mer till Tyskland i somras knappade jag in alla Ionity-laddare utmed sträckan som etappmål i navigatorn. Då räknar bilen ut hur mycket laddning som finns kvar vid varje etappmål. Det viset ser man lätt om man har marginal för att hoppa över en eller flera laddare. Det funkar faktiskt riktigt bra. Man behöver inte mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Riskerar Tesla att hamna på efterkälken i och med att de inte verkar satsa på 800V?
Knappast i och med att de redan idag kan ladda med 3,3C (250 kW i ett 75 kWh batteri) med 400-voltsteknik. Porsche tillåter 2,8C (270 kW i ett 95 kWh batteri) med 800-voltsteknik. Enda fördelen som just nu är realiserad är väl att du kan ha tunnare (läs lättare) kablar i bilen eftersom huvudfördelen, värmeutveckling vid laddning, verkar vara tveksam i alla fall än så länge. Möjligtvis är värmeutvecklingen i motorerna vid hård och upprepad acceleration och regenerering en fördel dock, men det verkar ju Tesla ha ett svar på i och med Plaid Mode, vad nu det innebär.
Tillägg: Och trots 800-voltstekniken med lättare kabelpiska så väger Taycan mer än en Model S, så det verkar inte som att de realiserat den biten heller...
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Har precis haft en dålig användarupplevelse på Ionity i Södertälje.
Är det någon som lyckats gå tag i en laddbricka/rfid-tag till Ionity!?
Verkar märkligt svårt.
Har precis haft en dålig användarupplevelse på Ionity i Södertälje.
Är det någon som lyckats gå tag i en laddbricka/rfid-tag till Ionity!?
Verkar märkligt svårt.
Har ingen bricka men jag var där vid 16-tiden idag och då funkade det utmärkt med appen och qr-kod. Det underlättar om man registrerat ett betalkort sen tidigare.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Har precis haft en dålig användarupplevelse på Ionity i Södertälje.
Är det någon som lyckats gå tag i en laddbricka/rfid-tag till Ionity!?
Verkar märkligt svårt.
Har ingen bricka men jag var där vid 16-tiden idag och då funkade det utmärkt med appen och qr-kod. Det underlättar om man registrerat ett betalkort sen tidigare.
Plugsurfing funkar fint för mig. Tror även newmotion ska funka.
Har precis haft en dålig användarupplevelse på Ionity i Södertälje.
Är det någon som lyckats gå tag i en laddbricka/rfid-tag till Ionity!?
Verkar märkligt svårt.
Har ingen bricka men jag var där vid 16-tiden idag och då funkade det utmärkt med appen och qr-kod. Det underlättar om man registrerat ett betalkort sen tidigare.
Plugsurfing funkar fint för mig. Tror även newmotion ska funka.
Tack, har beställt Plugsurfing tag nu.
Tillkommer det nått när man använder Plugsurfings tag, eller är det 80 kr/session även då?
Har precis haft en dålig användarupplevelse på Ionity i Södertälje.
Är det någon som lyckats gå tag i en laddbricka/rfid-tag till Ionity!?
Verkar märkligt svårt.
Har ingen bricka men jag var där vid 16-tiden idag och då funkade det utmärkt med appen och qr-kod. Det underlättar om man registrerat ett betalkort sen tidigare.
Plugsurfing funkar fint för mig. Tror även newmotion ska funka.
Tack, har beställt Plugsurfing tag nu.
Tillkommer det nått när man använder Plugsurfings tag, eller är det 80 kr/session även då?
Har precis haft en dålig användarupplevelse på Ionity i Södertälje.
Är det någon som lyckats gå tag i en laddbricka/rfid-tag till Ionity!?
Verkar märkligt svårt.
Har ingen bricka men jag var där vid 16-tiden idag och då funkade det utmärkt med appen och qr-kod. Det underlättar om man registrerat ett betalkort sen tidigare.
Plugsurfing funkar fint för mig. Tror även newmotion ska funka.
Tack, har beställt Plugsurfing tag nu.
Tillkommer det nått när man använder Plugsurfings tag, eller är det 80 kr/session även då?
Jag har hittills betalat 70kr i Sverige, 100kr i Danmark och 80kr:ish i Tyskland. Inte helt uppenbart hur de räknar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Har precis haft en dålig användarupplevelse på Ionity i Södertälje.
Är det någon som lyckats gå tag i en laddbricka/rfid-tag till Ionity!?
Verkar märkligt svårt.
Har ingen bricka men jag var där vid 16-tiden idag och då funkade det utmärkt med appen och qr-kod. Det underlättar om man registrerat ett betalkort sen tidigare.
Plugsurfing funkar fint för mig. Tror även newmotion ska funka.
Tack, har beställt Plugsurfing tag nu.
Tillkommer det nått när man använder Plugsurfings tag, eller är det 80 kr/session även då?