Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Fick senaste fakturan från Ionity nu, vad innebär dessa avgifter Tilläggsbeloppet för belopp och när debiteras de? ( För mig var det 0:- men jag tog ur laddkabeln direkt.)

*Tilläggsbeloppet består av avgiften som kallas ”fair use fee” (avgift om man blockerar en laddstation utan att ladda) och/eller ”session fee” (engångsavgift
för varje laddning). Mer information om taxan hittar du i prislistorna.

(Priserna här nedan anges exkl. moms)
Ionity_fakt.JPG
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Är iaf. imponerad att de räknar på 1/100-dels ören, eller rättare sagt 1/10000-dels kronor. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joel80 »

Off Grid Byggaren skrev:
joel80 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Bojkottat Ionity?

Nej, jag hade en gratisladdning på BEE kvar som snart går ut.

Och så tog vi en god lunch på Glada Huddik Värdshus.

Men trots att vi tog det väldigt lugnt, och en påtår kaffe, var vi färdiga efter 50 minuter.

Då var det fortfarande 40 minuter laddtid kvar på 50kW laddaren.

Vad snabbt man vänjer sig med 150 kW laddare.

Det var ingen trängsel vid Ionity laddarna under den tiden.
20210410_174022.jpg
Screenshot_20210410-174522_Bee Charging.jpg
Gick det inte väldigt sakta på slutet? Eller håller den farten uppe så pass länge?
Hur kunde du orka sitta kvar o vänta? Varför inte bara dra och sen stanna en betydligt kortare stund på en snabbare laddare?
:)
E-tron laddar med 50 kW hela vägen upp till 100%.

Då klarar jag mig hela sträckan hem till Stockholm, om jag kör max 100 kmh. Hade 8% kvar, det var motvind men bra väglag. Vinterdäck och full packning.

Testade 110 kmh några mil, men då skulle jag komma hem med 1% vilket är lite väl knappt.

Nu var det ju en gratisladdning och strålande väder, så vi tog en liten promenad.

Men nästa resa blir det Ionity-laddarna igen.

Just Hudiksvall passar mig perfekt, då kan jag fixa vår 60 mils resa med bara ett laddstopp.

Annars är ju nästa Ionity laddstation i Uppsala, och då är jag nästan hemma.

Det är inte som att köra Tesla. Istället gäller det verkligen att toppa upp när du hittat en fungerande ledig CCS laddare.
Jag tar nog hellre ett extra stopp så man kommer snabbare fram/hem.

Snart har du en Ionity i Gävle också. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Är iaf. imponerad att de räknar på 1/100-dels ören, eller rättare sagt 1/10000-dels kronor. :)
Ja men tänk det otänkbara om det hade blivit ett avrundningsfel där. Jag antar att det sitter minst 4 heltidsanställda hos Ionity som för hand (!) räknar ut detta. Hade de använt sig av en modern räknemaskin så hade de kunnat öka noggrannheten till 5 decimaler. Men så långt i utvecklingen har de inte kommit än. :twisted:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja, Ionity måste även ha en dyr välkalibrerad mätutrustning som kan mäta en tusendels kilowattimme!

Lite lustigt med Tysk moms på månadsavgiften och sedan svensk moms på förbrukningen. (Jag har min gratisperiod just nu, så tydligen betalar Audi den avgiften)

Hur gör ni som inte betalar drivmedel privat, Tysk moms får ju inte dras av i Sverige.

Går det att registrera sitt VAT-nummer och få EU-momsfritt inköp, sedan lägga på 25% importmoms som dras av igen? (Om du har avdragsrätt)
Ionity-2.JPG
Har någon kollat vad RFID-kortavgiften är?
Ionity-3.JPG
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jag har registrerat mitt konto som företag och jag får priset med 0% moms. Visserligen är det alltid noll kronor eftersom jag naturligtvis inte laddar hos Ionity. Men de envisas ändå med att skicka en faktura varje månad, på noll kronor då. Bra, för då glömmer jag inte att säga upp abonnemanget innan det börjar kosta pengar.
20210412_204849262.jpeg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ok, omvänd EU moms om företaget är registrerat.

Egentligen borde väl månadsavgiften vara avdragsgill i bolaget?

Om jag betalar in förbrukningkostnaden med privata pengar till bolaget blir det ju ingen förmån.

SKV tillåter förstå inte momsfri el för privatkörning, men man kan ju betala inklusive moms.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Ok, omvänd EU moms om företaget är registrerat.

Egentligen borde väl månadsavgiften vara avdragsgill i bolaget?

Om jag betalar in förbrukningkostnaden med privata pengar till bolaget blir det ju ingen förmån.

SKV tillåter förstå inte momsfri el för privatkörning, men man kan ju betala inklusive moms.
Eller så skiter du i momsen och betalar allt med privata pengar. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Henriksson »

Är det någon som vet om det är på gång med fler laddare i Sveg, 1 x 50kW laddare är klart i underkant. Märkligt nog har den samtidigt alltid varit ledig när vi laddat där.
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Melon Must »

Finns det någon info om hur utbyggnaden av Ionitys laddnätverk planeras att byggas ut? Jag står just nu i valet och kvalet med att byta till el men kan inte förstå hur det ska gå att undvika trängsel närmsta åren vid snabbladdarna om man inte väljer en Tesla. Ionity har laddare på hälften så många platser som det finns Superchargers. På platser där det finns Ionity finns det kanske 4 stall men på en supercharger finns det ofta 20st stall. De flesta bilar som laddar på ionity laddar långsammare än Tesla och behöver väl dessutom ladda längre tid? Just nu finns det kanske fler Tesla än andra märken men hur ska det gå nästa vinter och sommar när VW, Audi, Volvo, Skoda, Polestar, Mercedes mm börjar sälja elektriska familjebilar på riktigt? Jag står och väljer mellan en ID4 eller Model Y, priset lockar på ID4 men det känns som det kanske blir för jobbigt med långresor med barn. På sportlovet så såg det ut som det var väldigt med kö på superchargern i Mora med bara 8st superchargers men ser att det ska byggas ny i Malung vilket känns betryggande på vinterresorna.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Melon Must skrev:
Finns det någon info om hur utbyggnaden av Ionitys laddnätverk planeras att byggas ut? Jag står just nu i valet och kvalet med att byta till el men kan inte förstå hur det ska gå att undvika trängsel närmsta åren vid snabbladdarna om man inte väljer en Tesla. Ionity har laddare på hälften så många platser som det finns Superchargers. På platser där det finns Ionity finns det kanske 4 stall men på en supercharger finns det ofta 20st stall. De flesta bilar som laddar på ionity laddar långsammare än Tesla och behöver väl dessutom ladda längre tid? Just nu finns det kanske fler Tesla än andra märken men hur ska det gå nästa vinter och sommar när VW, Audi, Volvo, Skoda, Polestar, Mercedes mm börjar sälja elektriska familjebilar på riktigt? Jag står och väljer mellan en ID4 eller Model Y, priset lockar på ID4 men det känns som det kanske blir för jobbigt med långresor med barn. På sportlovet så såg det ut som det var väldigt med kö på superchargern i Mora med bara 8st superchargers men ser att det ska byggas ny i Malung vilket känns betryggande på vinterresorna.
Just nu verkar det bara vara Gävle som är på gång. De flesta existerande Ionity laddplatserna verkar vara förberedda för att snabbt kunna utökas från 4 till 6 laddare. Men det finns så många fler som erbjuder snabb laddning numera, och nya laddare tillkommer hela tiden. I kartan nedan har jag filtrerat på laddare som ger minst 100 kW. Mörkt lila är Ionity och ljust lila andra aktörer.
Screenshot_20210422-153427_Chrome.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

När jag kollade på Chargefinder efter laddare med +100kW i Norrland, så har lilla Ånge en 120 kW CCS laddare.
Umeås snabbaste CCS laddare är på 50 kW.
Suck.

Lite irriterande är att 2019 så kom Ionity med laddkartor med betydligt bättre täckning i norra Sverige och Norge.
Men ambitionsnivån verkar ha sänkts.
Ionity 2019.jpg
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Melon Must skrev:
Finns det någon info om hur utbyggnaden av Ionitys laddnätverk planeras att byggas ut? Jag står just nu i valet och kvalet med att byta till el men kan inte förstå hur det ska gå att undvika trängsel närmsta åren vid snabbladdarna om man inte väljer en Tesla. Ionity har laddare på hälften så många platser som det finns Superchargers. På platser där det finns Ionity finns det kanske 4 stall men på en supercharger finns det ofta 20st stall. De flesta bilar som laddar på ionity laddar långsammare än Tesla och behöver väl dessutom ladda längre tid? Just nu finns det kanske fler Tesla än andra märken men hur ska det gå nästa vinter och sommar när VW, Audi, Volvo, Skoda, Polestar, Mercedes mm börjar sälja elektriska familjebilar på riktigt? Jag står och väljer mellan en ID4 eller Model Y, priset lockar på ID4 men det känns som det kanske blir för jobbigt med långresor med barn. På sportlovet så såg det ut som det var väldigt med kö på superchargern i Mora med bara 8st superchargers men ser att det ska byggas ny i Malung vilket känns betryggande på vinterresorna.
Just nu verkar det bara vara Gävle som är på gång. De flesta existerande Ionity laddplatserna verkar vara förberedda för att snabbt kunna utökas från 4 till 6 laddare. Men det finns så många fler som erbjuder snabb laddning numera, och nya laddare tillkommer hela tiden. I kartan nedan har jag filtrerat på laddare som ger minst 100 kW. Mörkt lila är Ionity och ljust lila andra aktörer.
Screenshot_20210422-153427_Chrome.jpg
Sjukt dåligt att det inte finns 100+kw i Kalmar, förutom Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Zalman3 skrev:
När jag kollade på Chargefinder efter laddare med +100kW i Norrland, så har lilla Ånge en 120 kW CCS laddare.
Umeås snabbaste CCS laddare är på 50 kW.
Suck.
Ja, Norrland behöver komma ikapp. Det är ytterst märkligt att det fortsattende bara finns 50 kW laddare mellan Sundsvall och Skellefteå. Trafikverkets bidrag under 2020-2022 kommer väl hjälpa till en del i inre Norrland iallafall.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
iAkita skrev:
Melon Must skrev:
Finns det någon info om hur utbyggnaden av Ionitys laddnätverk planeras att byggas ut? Jag står just nu i valet och kvalet med att byta till el men kan inte förstå hur det ska gå att undvika trängsel närmsta åren vid snabbladdarna om man inte väljer en Tesla. Ionity har laddare på hälften så många platser som det finns Superchargers. På platser där det finns Ionity finns det kanske 4 stall men på en supercharger finns det ofta 20st stall. De flesta bilar som laddar på ionity laddar långsammare än Tesla och behöver väl dessutom ladda längre tid? Just nu finns det kanske fler Tesla än andra märken men hur ska det gå nästa vinter och sommar när VW, Audi, Volvo, Skoda, Polestar, Mercedes mm börjar sälja elektriska familjebilar på riktigt? Jag står och väljer mellan en ID4 eller Model Y, priset lockar på ID4 men det känns som det kanske blir för jobbigt med långresor med barn. På sportlovet så såg det ut som det var väldigt med kö på superchargern i Mora med bara 8st superchargers men ser att det ska byggas ny i Malung vilket känns betryggande på vinterresorna.
Just nu verkar det bara vara Gävle som är på gång. De flesta existerande Ionity laddplatserna verkar vara förberedda för att snabbt kunna utökas från 4 till 6 laddare. Men det finns så många fler som erbjuder snabb laddning numera, och nya laddare tillkommer hela tiden. I kartan nedan har jag filtrerat på laddare som ger minst 100 kW. Mörkt lila är Ionity och ljust lila andra aktörer.
Screenshot_20210422-153427_Chrome.jpg
Sjukt dåligt att det inte finns 100+kw i Kalmar, förutom Tesla.
Nja, det är bara 15 mil mellan Karlskrona och Oskarshamn och de laddarna är det inget tryck alls på. Jag har alltid varit ensam där. Men det är klart, ju fler desto bättre! Kunde vara bra för de som ska vidare till Öland också.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Johnalm »

Riktigt surt att de inte håller fast vid sina planer för utbyggnad i Norden, funderar likt tidigare inlägg hur det ska funka i praktiken om ett eller två år när alla ska dela på dessa snabbladdare... Jaja, den som lever får se.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Melon Must »

iAkita skrev:
Melon Must skrev:
Finns det någon info om hur utbyggnaden av Ionitys laddnätverk planeras att byggas ut? Jag står just nu i valet och kvalet med att byta till el men kan inte förstå hur det ska gå att undvika trängsel närmsta åren vid snabbladdarna om man inte väljer en Tesla. Ionity har laddare på hälften så många platser som det finns Superchargers. På platser där det finns Ionity finns det kanske 4 stall men på en supercharger finns det ofta 20st stall. De flesta bilar som laddar på ionity laddar långsammare än Tesla och behöver väl dessutom ladda längre tid? Just nu finns det kanske fler Tesla än andra märken men hur ska det gå nästa vinter och sommar när VW, Audi, Volvo, Skoda, Polestar, Mercedes mm börjar sälja elektriska familjebilar på riktigt? Jag står och väljer mellan en ID4 eller Model Y, priset lockar på ID4 men det känns som det kanske blir för jobbigt med långresor med barn. På sportlovet så såg det ut som det var väldigt med kö på superchargern i Mora med bara 8st superchargers men ser att det ska byggas ny i Malung vilket känns betryggande på vinterresorna.
Just nu verkar det bara vara Gävle som är på gång. De flesta existerande Ionity laddplatserna verkar vara förberedda för att snabbt kunna utökas från 4 till 6 laddare. Men det finns så många fler som erbjuder snabb laddning numera, och nya laddare tillkommer hela tiden. I kartan nedan har jag filtrerat på laddare som ger minst 100 kW. Mörkt lila är Ionity och ljust lila andra aktörer.
Screenshot_20210422-153427_Chrome.jpg
Tack, det är toppen att det finns fler aktörer. Det är kanske de man får förlita sig på.
Kollade på statistiken, av 8805 nyregistrerade bilar jan-apr var 6985 bilar av annat märke än Tesla, nästan 80%! Jag kanske oroar mig i onödan men fattar inte hur den ekvationen ska gå ihop med så få snabbladdare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Johnalm skrev:
Riktigt surt att de inte håller fast vid sina planer för utbyggnad i Norden, funderar likt tidigare inlägg hur det ska funka i praktiken om ett eller två år när alla ska dela på dessa snabbladdare... Jaja, den som lever får se.
Dessutom har Ionity tagit emot rätt feta bidrag från EU (till skillnad från SuC som är helt privat finansierat). Var har de gjort av alla våra skattepengar?

Känns inte som de kommit Sverige tillgodo, och absolut inte den norra halvan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

Melon Must skrev:
iAkita skrev:
Melon Must skrev:
Finns det någon info om hur utbyggnaden av Ionitys laddnätverk planeras att byggas ut? Jag står just nu i valet och kvalet med att byta till el men kan inte förstå hur det ska gå att undvika trängsel närmsta åren vid snabbladdarna om man inte väljer en Tesla. Ionity har laddare på hälften så många platser som det finns Superchargers. På platser där det finns Ionity finns det kanske 4 stall men på en supercharger finns det ofta 20st stall. De flesta bilar som laddar på ionity laddar långsammare än Tesla och behöver väl dessutom ladda längre tid? Just nu finns det kanske fler Tesla än andra märken men hur ska det gå nästa vinter och sommar när VW, Audi, Volvo, Skoda, Polestar, Mercedes mm börjar sälja elektriska familjebilar på riktigt? Jag står och väljer mellan en ID4 eller Model Y, priset lockar på ID4 men det känns som det kanske blir för jobbigt med långresor med barn. På sportlovet så såg det ut som det var väldigt med kö på superchargern i Mora med bara 8st superchargers men ser att det ska byggas ny i Malung vilket känns betryggande på vinterresorna.
Just nu verkar det bara vara Gävle som är på gång. De flesta existerande Ionity laddplatserna verkar vara förberedda för att snabbt kunna utökas från 4 till 6 laddare. Men det finns så många fler som erbjuder snabb laddning numera, och nya laddare tillkommer hela tiden. I kartan nedan har jag filtrerat på laddare som ger minst 100 kW. Mörkt lila är Ionity och ljust lila andra aktörer.
Screenshot_20210422-153427_Chrome.jpg
Tack, det är toppen att det finns fler aktörer. Det är kanske de man får förlita sig på.
Kollade på statistiken, av 8805 nyregistrerade bilar jan-apr var 6985 bilar av annat märke än Tesla, nästan 80%! Jag kanske oroar mig i onödan men fattar inte hur den ekvationen ska gå ihop med så få snabbladdare.
Ja, känns som att det kan bli kaos för icke-Teslor. Förra sommaren var det ytterst få bilar som hade nån nytta av Ionity. Nu är det desto fler. För att inte tala om sommaren 2022. Gäller att ligga åtminstone åtminstone ett halvt steg före med laddnätet. Tycker Tesla gör ett grymt bra jobb med SuC-nätet.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
Melon Must skrev:
iAkita skrev:
Melon Must skrev:
Finns det någon info om hur utbyggnaden av Ionitys laddnätverk planeras att byggas ut? Jag står just nu i valet och kvalet med att byta till el men kan inte förstå hur det ska gå att undvika trängsel närmsta åren vid snabbladdarna om man inte väljer en Tesla. Ionity har laddare på hälften så många platser som det finns Superchargers. På platser där det finns Ionity finns det kanske 4 stall men på en supercharger finns det ofta 20st stall. De flesta bilar som laddar på ionity laddar långsammare än Tesla och behöver väl dessutom ladda längre tid? Just nu finns det kanske fler Tesla än andra märken men hur ska det gå nästa vinter och sommar när VW, Audi, Volvo, Skoda, Polestar, Mercedes mm börjar sälja elektriska familjebilar på riktigt? Jag står och väljer mellan en ID4 eller Model Y, priset lockar på ID4 men det känns som det kanske blir för jobbigt med långresor med barn. På sportlovet så såg det ut som det var väldigt med kö på superchargern i Mora med bara 8st superchargers men ser att det ska byggas ny i Malung vilket känns betryggande på vinterresorna.
Just nu verkar det bara vara Gävle som är på gång. De flesta existerande Ionity laddplatserna verkar vara förberedda för att snabbt kunna utökas från 4 till 6 laddare. Men det finns så många fler som erbjuder snabb laddning numera, och nya laddare tillkommer hela tiden. I kartan nedan har jag filtrerat på laddare som ger minst 100 kW. Mörkt lila är Ionity och ljust lila andra aktörer.
Screenshot_20210422-153427_Chrome.jpg
Tack, det är toppen att det finns fler aktörer. Det är kanske de man får förlita sig på.
Kollade på statistiken, av 8805 nyregistrerade bilar jan-apr var 6985 bilar av annat märke än Tesla, nästan 80%! Jag kanske oroar mig i onödan men fattar inte hur den ekvationen ska gå ihop med så få snabbladdare.
Ja, känns som att det kan bli kaos för icke-Teslor. Förra sommaren var det ytterst få bilar som hade nån nytta av Ionity. Nu är det desto fler. För att inte tala om sommaren 2022. Gäller att ligga åtminstone åtminstone ett halvt steg före med laddnätet. Tycker Tesla gör ett grymt bra jobb med SuC-nätet.



Tyvärr är det redan kaos i Norrland. Inte nog med att de flesta CCS laddarna är bara på 50 kW.
Många är trasiga just nu.
Skandal!
Publicerat torsdag 15 april kl 13.00
Fortfarande är snabbladdarna för elbilar i Åsele, Hemavan och Lycksele ur funktion.
"Vi får köra tio mils omväg för att ladda – tror ingen fossilbilsägare skulle stå ut med det", säger Teslaägaren Cilla Wikström som behöver ladda på vägen till stugan i Borgafjäll.
"En ny laddare är beställd till Åsele och den ska komma den 3 juni. I Hemavan och Lycksele har servicetekniker jobbat med snabbladdarna men hittar inte felen, men dom jobbar på det. ", säger Pelle Holmström på Umeå Energi.
https://sverigesradio.se/artikel/elbils ... -att-ladda
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Men det gäller väl även Tesla? Cilla kör väl Model X?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Men det gäller väl även Tesla? Cilla kör väl Model X?
Det stämmer!

Är inte perfekt med SuC heller, och finns inte på alla platser i landet (även om det blir bättre hela tiden).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Publicerat torsdag 15 april kl 13.00
Fortfarande är snabbladdarna för elbilar i Åsele, Hemavan och Lycksele ur funktion.
"Vi får köra tio mils omväg för att ladda – tror ingen fossilbilsägare skulle stå ut med det", säger Teslaägaren Cilla Wikström som behöver ladda på vägen till stugan i Borgafjäll.
"En ny laddare är beställd till Åsele och den ska komma den 3 juni. I Hemavan och Lycksele har servicetekniker jobbat med snabbladdarna men hittar inte felen, men dom jobbar på det. ", säger Pelle Holmström på Umeå Energi.
https://sverigesradio.se/artikel/elbils ... -att-ladda
HelectriC skrev:
Men det gäller väl även Tesla? Cilla kör väl Model X?

Checkade precis Teslas SuC-karta och inte så bra just nu, men blir något bättre redan under detta året: https://www.tesla.com/sv_SE/findus?v=2& ... percharger

Lycksele SuC kommer i Q4 i år.

Inget planerat för tillfället i Åsele, men däremot kommer en ny SuC alldeles närheten i Dorotea detta kvartalet (Q2).


Skärmavbild 2021-04-22 kl. 19.39.50.png
Så blir strax lite bättre även för er i norr (på SuC-fronten iaf.).

Hur Ionitys planer ser ut har jag ingen aning om, då jag inte har några uppdaterade kartor som fungerar?

Förhoppningsvis kommer de loss snart de också. Speciellt nu med ökat antal elbilar på marknaden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Det som är så synd är att även om det händer en hel del på snabbladdarfronten så är det så spretigt med 4-5 olika och fragmenterade nätverk utöver Ionity och SuC. Svårt att hålla koll på helt enkelt. Har kollat lite i apparna senaste tiden och hittar ex nya 4x300kw i Stälje, 2x150kW och 2x300kW i Linköping samt 6 nya i Värnamo utöver Ionity. I Värnamo finns numera 10 laddare med +120kW. Men som sagt, tänk om Ionity kunde satsa lite mer helhjärtat.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

macky skrev:
Det som är så synd är att även om det händer en hel del på snabbladdarfronten så är det så spretigt med 4-5 olika och fragmenterade nätverk utöver Ionity och SuC. Svårt att hålla koll på helt enkelt. Har kollat lite i apparna senaste tiden och hittar ex nya 4x300kw i Stälje, 2x150kW och 2x300kW i Linköping samt 6 nya i Värnamo utöver Ionity. I Värnamo finns numera 10 laddare med +120kW. Men som sagt, tänk om Ionity kunde satsa lite mer helhjärtat.
Man kan ju hoppas att nu när VW-koncernen börjar få fram lite mera ”värstingar” som Porschen/Etron GT osv så
kanske det blir lite mer drag på Ionity... men det kanske är att önska för mycket, iaf här i norr...
GTn är jag ganska sugen på iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar