Blev det inte varmt av själva laddningen?B99 skrev:Det var ju ingen större succé eftersom kabeln frös fast, eller rättare sagt mekanismen som låser fast kabeln i bilen
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Inte när man laddar fullt kanske. Då händer ju inte så mycket till sist.Bjelke skrev:Blev det inte varmt av själva laddningen?B99 skrev:Det var ju ingen större succé eftersom kabeln frös fast, eller rättare sagt mekanismen som låser fast kabeln i bilen
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Laddat via ChargePoint-appen som ska ta 6,96kr/kwh på Ionity... men nån bugg i deras kommunikation med Ionity gör att de debiterar summan i Euro.. blev lite dyrt...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Ionitys laddnätverk
joel80 skrev:Laddat via ChargePoint-appen som ska ta 6,96kr/kwh på Ionity... men nån bugg i deras kommunikation med Ionity gör att de debiterar summan i Euro.. blev lite dyrt...
Re: Ionitys laddnätverk
viewtopic.php?f=29&t=23763
Verkar vara så priserna är, i € fast de står i SEK. Chargepoint samlar in lite extra kosing innan de blir helt bojkottade?
Verkar vara så priserna är, i € fast de står i SEK. Chargepoint samlar in lite extra kosing innan de blir helt bojkottade?
M3 LR -20, okrokad
Re: Ionitys laddnätverk
Problemet var nog att han använde en påse med varmt vatten först, för att värma handtagets sensorer och på så vis öka laddhastigheten.mati skrev:Inte när man laddar fullt kanske. Då händer ju inte så mycket till sist.Bjelke skrev:Blev det inte varmt av själva laddningen?B99 skrev:Det var ju ingen större succé eftersom kabeln frös fast, eller rättare sagt mekanismen som låser fast kabeln i bilen
Det smälte säkert is inuti handtag/laddport som sen rann ner och till sist frös igen när han plockade bort påsen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Har hänt en gång tidigare.. får tillbaka pengarna efter ett par vardagar. Nått i kommunikationen mellan ChargePoint och Ionity verkar ha nån bugg.cpt_rb skrev:viewtopic.php?f=29&t=23763
Verkar vara så priserna är, i € fast de står i SEK. Chargepoint samlar in lite extra kosing innan de blir helt bojkottade?
Lite märkligt att det ska vara problem med betalning över landsgränser och mellan valuta... det är ju inte precis nått nytt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Ionitys laddnätverk
Vill man vara lite konspiratorisk så är det ju väldigt enkelt att skylla på att det är en bugg. Samtidigt som man drar in rejält med cash från de som aldrig kollar kvitton(och det är mååååånga)...joel80 skrev:Har hänt en gång tidigare.. får tillbaka pengarna efter ett par vardagar. Nått i kommunikationen mellan ChargePoint och Ionity verkar ha nån bugg.cpt_rb skrev:viewtopic.php?f=29&t=23763
Verkar vara så priserna är, i € fast de står i SEK. Chargepoint samlar in lite extra kosing innan de blir helt bojkottade?
Lite märkligt att det ska vara problem med betalning över landsgränser och mellan valuta... det är ju inte precis nått nytt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Det rättas som jag förstod på supporten till automatiskt efter ett par dagar. Det är det reserverade beloppet som blir fel.... om jag fattat rätt.taliz skrev:Vill man vara lite konspiratorisk så är det ju väldigt enkelt att skylla på att det är en bugg. Samtidigt som man drar in rejält med cash från de som aldrig kollar kvitton(och det är mååååånga)...joel80 skrev:Har hänt en gång tidigare.. får tillbaka pengarna efter ett par vardagar. Nått i kommunikationen mellan ChargePoint och Ionity verkar ha nån bugg.cpt_rb skrev:viewtopic.php?f=29&t=23763
Verkar vara så priserna är, i € fast de står i SEK. Chargepoint samlar in lite extra kosing innan de blir helt bojkottade?
Lite märkligt att det ska vara problem med betalning över landsgränser och mellan valuta... det är ju inte precis nått nytt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Ionitys laddnätverk
Märkligt att de skall vara så inkompatibla då VAG både äger Audi och är delägare och initiativtagare till Ionity. Kan det verkligen vara så dåligt?mati skrev:Jag tycker att man inte ens behöver gå så långt som till rullstolsburna elbilister för att inse att många laddare är hopplösa, och då framförallt Ionity. Den feta CCS handsken med den tillhörande långa sladden är ju väldigt bökig, stel och tung och till och med jag själv har haft problem att få den fram till bilen. Placeringen av sladden på sidan av laddaren, istället för på framsidan, är ju milt sagt olyckligt vald.
Jag har ärligt talat ingen aning hur man bär sig åt när man sitter i rullstol. Hur gör man liksom?
Sen är det kanske ett e-tron relaterat bekymmer, men i regel måste man (enbart hos Ionity dock) dessutom hålla hårt i handsken och trycka in den ända tills bilen äntligen börjar ladda. Det kan ta en minut eller så. Samtidigt ska man hålla på och blippa. Misslyckas man så får man göra om allting. Lycka till om du är lite kortväxt, svag/gammal eller funktionsnedsatt.
Vem tänkte isf. fel, eller lät bli att testa innan produktion?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Ja man kan undra om de använder några standarder och ritningarwheels skrev:Tror att tankeverksamheten inte är så stor när det gäller tillgänglighet på laddare. Ibland blir det bra och ibland blir det "hoppsan"
Kan dock undra om det finns höjdritningar med när dom bygger, eller det blir lite olika beronde på hur mycket bärlager som finns tillgängligt
Re: Ionitys laddnätverk
Vet inte varför du tar upp en bild på en SuperCharger på 4 platser med två på varje sida. Den har väl inte inget med Ionity att göra?nek0 skrev:Ja man kan undra om de använder några standarder och ritningarwheels skrev:Tror att tankeverksamheten inte är så stor när det gäller tillgänglighet på laddare. Ibland blir det bra och ibland blir det "hoppsan"
Kan dock undra om det finns höjdritningar med när dom bygger, eller det blir lite olika beronde på hur mycket bärlager som finns tillgängligt
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Du kan gissa det eller ignorera om du vill. Tänker inte bråka med dig.Svenssons skrev:Vet inte varför du tar upp en bild på en SuperCharger på 4 platser med två på varje sida. Den har väl inte inget med Ionity att göra?nek0 skrev:Ja man kan undra om de använder några standarder och ritningarwheels skrev:Tror att tankeverksamheten inte är så stor när det gäller tillgänglighet på laddare. Ibland blir det bra och ibland blir det "hoppsan"
Kan dock undra om det finns höjdritningar med när dom bygger, eller det blir lite olika beronde på hur mycket bärlager som finns tillgängligt
Re: Ionitys laddnätverk
Trodde du seriöst att dom satt två SUC på måfå. Varför är jag inte förvånad.nek0 skrev:Du kan gissa det eller ignorera om du vill. Tänker inte bråka med dig.Svenssons skrev:Vet inte varför du tar upp en bild på en SuperCharger på 4 platser med två på varje sida. Den har väl inte inget med Ionity att göra?nek0 skrev:Ja man kan undra om de använder några standarder och ritningarwheels skrev:Tror att tankeverksamheten inte är så stor när det gäller tillgänglighet på laddare. Ibland blir det bra och ibland blir det "hoppsan"
Kan dock undra om det finns höjdritningar med när dom bygger, eller det blir lite olika beronde på hur mycket bärlager som finns tillgängligt
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Svaret är samma som för Svenssonstaliz skrev:Trodde du seriöst att dom satt två SUC på måfå. Varför är jag inte förvånad.nek0 skrev:Du kan gissa det eller ignorera om du vill. Tänker inte bråka med dig.Svenssons skrev:Vet inte varför du tar upp en bild på en SuperCharger på 4 platser med två på varje sida. Den har väl inte inget med Ionity att göra?nek0 skrev:Ja man kan undra om de använder några standarder och ritningarwheels skrev:Tror att tankeverksamheten inte är så stor när det gäller tillgänglighet på laddare. Ibland blir det bra och ibland blir det "hoppsan"
Kan dock undra om det finns höjdritningar med när dom bygger, eller det blir lite olika beronde på hur mycket bärlager som finns tillgängligt
Re: Ionitys laddnätverk
nek0 skrev:Svaret är samma som för Svenssonstaliz skrev:Trodde du seriöst att dom satt två SUC på måfå. Varför är jag inte förvånad.nek0 skrev:Du kan gissa det eller ignorera om du vill. Tänker inte bråka med dig.Svenssons skrev:Tror att tankeverksamheten inte är så stor när det gäller tillgänglighet på laddare. Ibland blir det bra och ibland blir det "hoppsan"
Kan dock undra om det finns höjdritningar med när dom bygger, eller det blir lite olika beronde på hur mycket bärlager som finns tillgängligt
Ja man kan undra om de använder några standarder och ritningar
Vet inte varför du tar upp en bild på en SuperCharger på 4 platser med två på varje sida. Den har väl inte inget med Ionity att göra?
Vill inte bråka, men undrar genuint vad du ville med den bliden? Förstår inget.
Vill du dissa Tesla, så förstår jag inte hur du tycker att det var något dåligt med den installationen?
(Kan ju absolut vara något jag, och alla andra, missat, men då får du gärna påpekad vad.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Jag antar att bilden var tänkt som ett exempel på dålig tillgänglighet, vilket väl var det som diskuterades just nu i tråden?
Jag tycker verkligen inte det var särskilt svårt att förstå...
/fth
Jag tycker verkligen inte det var särskilt svårt att förstå...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Vill man inte se så vill man inte och det spelar ingen roll vad jag skrivermartinot skrev:nek0 skrev:Svaret är samma som för Svenssonstaliz skrev:Trodde du seriöst att dom satt två SUC på måfå. Varför är jag inte förvånad.nek0 skrev:Du kan gissa det eller ignorera om du vill. Tänker inte bråka med dig.Svenssons skrev:Tror att tankeverksamheten inte är så stor när det gäller tillgänglighet på laddare. Ibland blir det bra och ibland blir det "hoppsan"
Kan dock undra om det finns höjdritningar med när dom bygger, eller det blir lite olika beronde på hur mycket bärlager som finns tillgängligt
Ja man kan undra om de använder några standarder och ritningar
Vet inte varför du tar upp en bild på en SuperCharger på 4 platser med två på varje sida. Den har väl inte inget med Ionity att göra?
Vill inte bråka, men undrar genuint vad du ville med den bliden? Förstår inget.
Vill du dissa Tesla, så förstår jag inte hur du tycker att det var något dåligt med den installationen?
(Kan ju absolut vara något jag, och alla andra, missat, men då får du gärna påpekad vad.)
Re: Ionitys laddnätverk
Ok. Vad är det som är dåligt med tillgängligheten där?fth skrev:Jag antar att bilden var tänkt som ett exempel på dålig tillgänglighet, vilket väl var det som diskuterades just nu i tråden?
Jag tycker verkligen inte det var särskilt svårt att förstå...
/fth
Ledsen att jag inte ser det.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
+1 Tack.fth skrev:Jag antar att bilden var tänkt som ett exempel på dålig tillgänglighet, vilket väl var det som diskuterades just nu i tråden?
Jag tycker verkligen inte det var särskilt svårt att förstå...
/fth
Lite mer standard installation hade inte skadat och det gäller inte bara Tesla och Ionity
Re: Ionitys laddnätverk
Inget, glöm detmartinot skrev:Ok. Vad är det som är dåligt med tillgängligheten där?fth skrev:Jag antar att bilden var tänkt som ett exempel på dålig tillgänglighet, vilket väl var det som diskuterades just nu i tråden?
Jag tycker verkligen inte det var särskilt svårt att förstå...
/fth
Ledsen att jag inte ser det.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Hög betongkant och tätt placerade stolpar t.ex ?martinot skrev:Ok. Vad är det som är dåligt med tillgängligheten där?fth skrev:Jag antar att bilden var tänkt som ett exempel på dålig tillgänglighet, vilket väl var det som diskuterades just nu i tråden?
Jag tycker verkligen inte det var särskilt svårt att förstå...
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Är problemet alltså inte tillgängligheten (som fth verkar vara inne på), utan att det inte är standard, dvs. ser olika ut på olika ställen (om jag tolkar nek0)?nek0 skrev:+1 Tack.fth skrev:Jag antar att bilden var tänkt som ett exempel på dålig tillgänglighet, vilket väl var det som diskuterades just nu i tråden?
Jag tycker verkligen inte det var särskilt svårt att förstå...
/fth
Lite mer standard installation hade inte skadat och det gäller inte bara Tesla och Ionity
Om det senare; vad är problemet med att olika ställen har lite olika lösningar anpassade efter lokala förhållanden och förutsättningar?
Nu är detta inte om just Tesla SuC vs Inoity, utan jag tänker rent allmänt?
Ser inte riktigt problemet. Känns som lite påhittade och konstruerade problem som inte har bäring på något i verkligheten. Men jag kan absolut missat något, men då får ni gärna förklara!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Ingen aning! Det var inte jag som påstod att det var något problem (ser inte något direkt problem alls).fth skrev:Hög betongkant och tätt placerade stolpar t.ex ?martinot skrev:Ok. Vad är det som är dåligt med tillgängligheten där?fth skrev:Jag antar att bilden var tänkt som ett exempel på dålig tillgänglighet, vilket väl var det som diskuterades just nu i tråden?
Jag tycker verkligen inte det var särskilt svårt att förstå...
/fth
/fth
Men nek0 verkar vara mer inne på att det ser ut olika på olika ställen är grundproblemet.
Dvs. att det inte är standard hur det skall se ut. Så ett annat "problem" som åsyftas där.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik