Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

B99 skrev:
Det var ju ingen större succé eftersom kabeln frös fast, eller rättare sagt mekanismen som låser fast kabeln i bilen :)
Blev det inte varmt av själva laddningen?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
B99 skrev:
Det var ju ingen större succé eftersom kabeln frös fast, eller rättare sagt mekanismen som låser fast kabeln i bilen :)
Blev det inte varmt av själva laddningen?
Inte när man laddar fullt kanske. Då händer ju inte så mycket till sist.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Hudiksvall öppnade för allmänheten i dag.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joel80 »

Laddat via ChargePoint-appen som ska ta 6,96kr/kwh på Ionity... men nån bugg i deras kommunikation med Ionity gör att de debiterar summan i Euro.. blev lite dyrt... Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av NiklasTesla »

joel80 skrev:
Laddat via ChargePoint-appen som ska ta 6,96kr/kwh på Ionity... men nån bugg i deras kommunikation med Ionity gör att de debiterar summan i Euro.. blev lite dyrt... Bild
:shock: :shock: :shock:
Användarvisningsbild
cpt_rb
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 jan 2020 13:48

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av cpt_rb »

viewtopic.php?f=29&t=23763

Verkar vara så priserna är, i € fast de står i SEK. Chargepoint samlar in lite extra kosing innan de blir helt bojkottade? :?:
M3 LR -20, okrokad
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Bjelke skrev:
B99 skrev:
Det var ju ingen större succé eftersom kabeln frös fast, eller rättare sagt mekanismen som låser fast kabeln i bilen :)
Blev det inte varmt av själva laddningen?
Inte när man laddar fullt kanske. Då händer ju inte så mycket till sist.
Problemet var nog att han använde en påse med varmt vatten först, för att värma handtagets sensorer och på så vis öka laddhastigheten.
Det smälte säkert is inuti handtag/laddport som sen rann ner och till sist frös igen när han plockade bort påsen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joel80 »

cpt_rb skrev:
viewtopic.php?f=29&t=23763

Verkar vara så priserna är, i € fast de står i SEK. Chargepoint samlar in lite extra kosing innan de blir helt bojkottade? :?:
Har hänt en gång tidigare.. får tillbaka pengarna efter ett par vardagar. Nått i kommunikationen mellan ChargePoint och Ionity verkar ha nån bugg.
Lite märkligt att det ska vara problem med betalning över landsgränser och mellan valuta... det är ju inte precis nått nytt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

joel80 skrev:
cpt_rb skrev:
viewtopic.php?f=29&t=23763

Verkar vara så priserna är, i € fast de står i SEK. Chargepoint samlar in lite extra kosing innan de blir helt bojkottade? :?:
Har hänt en gång tidigare.. får tillbaka pengarna efter ett par vardagar. Nått i kommunikationen mellan ChargePoint och Ionity verkar ha nån bugg.
Lite märkligt att det ska vara problem med betalning över landsgränser och mellan valuta... det är ju inte precis nått nytt.
Vill man vara lite konspiratorisk så är det ju väldigt enkelt att skylla på att det är en bugg. Samtidigt som man drar in rejält med cash från de som aldrig kollar kvitton(och det är mååååånga)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joel80 »

taliz skrev:
joel80 skrev:
cpt_rb skrev:
viewtopic.php?f=29&t=23763

Verkar vara så priserna är, i € fast de står i SEK. Chargepoint samlar in lite extra kosing innan de blir helt bojkottade? :?:
Har hänt en gång tidigare.. får tillbaka pengarna efter ett par vardagar. Nått i kommunikationen mellan ChargePoint och Ionity verkar ha nån bugg.
Lite märkligt att det ska vara problem med betalning över landsgränser och mellan valuta... det är ju inte precis nått nytt.
Vill man vara lite konspiratorisk så är det ju väldigt enkelt att skylla på att det är en bugg. Samtidigt som man drar in rejält med cash från de som aldrig kollar kvitton(och det är mååååånga)...
Det rättas som jag förstod på supporten till automatiskt efter ett par dagar. Det är det reserverade beloppet som blir fel.... om jag fattat rätt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Jag tycker att man inte ens behöver gå så långt som till rullstolsburna elbilister för att inse att många laddare är hopplösa, och då framförallt Ionity. Den feta CCS handsken med den tillhörande långa sladden är ju väldigt bökig, stel och tung och till och med jag själv har haft problem att få den fram till bilen. Placeringen av sladden på sidan av laddaren, istället för på framsidan, är ju milt sagt olyckligt vald.
Jag har ärligt talat ingen aning hur man bär sig åt när man sitter i rullstol. Hur gör man liksom?
Sen är det kanske ett e-tron relaterat bekymmer, men i regel måste man (enbart hos Ionity dock) dessutom hålla hårt i handsken och trycka in den ända tills bilen äntligen börjar ladda. Det kan ta en minut eller så. Samtidigt ska man hålla på och blippa. Misslyckas man så får man göra om allting. Lycka till om du är lite kortväxt, svag/gammal eller funktionsnedsatt.
Märkligt att de skall vara så inkompatibla då VAG både äger Audi och är delägare och initiativtagare till Ionity. Kan det verkligen vara så dåligt?

Vem tänkte isf. fel, eller lät bli att testa innan produktion?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

wheels skrev:
Tror att tankeverksamheten inte är så stor när det gäller tillgänglighet på laddare. Ibland blir det bra och ibland blir det "hoppsan"
Kan dock undra om det finns höjdritningar med när dom bygger, eller det blir lite olika beronde på hur mycket bärlager som finns tillgängligt
Ja man kan undra om de använder några standarder och ritningar
tesla-supercharger.jpg
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
wheels skrev:
Tror att tankeverksamheten inte är så stor när det gäller tillgänglighet på laddare. Ibland blir det bra och ibland blir det "hoppsan"
Kan dock undra om det finns höjdritningar med när dom bygger, eller det blir lite olika beronde på hur mycket bärlager som finns tillgängligt
Ja man kan undra om de använder några standarder och ritningar
Vet inte varför du tar upp en bild på en SuperCharger på 4 platser med två på varje sida. Den har väl inte inget med Ionity att göra?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
wheels skrev:
Tror att tankeverksamheten inte är så stor när det gäller tillgänglighet på laddare. Ibland blir det bra och ibland blir det "hoppsan"
Kan dock undra om det finns höjdritningar med när dom bygger, eller det blir lite olika beronde på hur mycket bärlager som finns tillgängligt
Ja man kan undra om de använder några standarder och ritningar
Vet inte varför du tar upp en bild på en SuperCharger på 4 platser med två på varje sida. Den har väl inte inget med Ionity att göra?
Du kan gissa det eller ignorera om du vill. Tänker inte bråka med dig.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
wheels skrev:
Tror att tankeverksamheten inte är så stor när det gäller tillgänglighet på laddare. Ibland blir det bra och ibland blir det "hoppsan"
Kan dock undra om det finns höjdritningar med när dom bygger, eller det blir lite olika beronde på hur mycket bärlager som finns tillgängligt
Ja man kan undra om de använder några standarder och ritningar
Vet inte varför du tar upp en bild på en SuperCharger på 4 platser med två på varje sida. Den har väl inte inget med Ionity att göra?
Du kan gissa det eller ignorera om du vill. Tänker inte bråka med dig.
Trodde du seriöst att dom satt två SUC på måfå. Varför är jag inte förvånad. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
wheels skrev:
Tror att tankeverksamheten inte är så stor när det gäller tillgänglighet på laddare. Ibland blir det bra och ibland blir det "hoppsan"
Kan dock undra om det finns höjdritningar med när dom bygger, eller det blir lite olika beronde på hur mycket bärlager som finns tillgängligt
Ja man kan undra om de använder några standarder och ritningar
Vet inte varför du tar upp en bild på en SuperCharger på 4 platser med två på varje sida. Den har väl inte inget med Ionity att göra?
Du kan gissa det eller ignorera om du vill. Tänker inte bråka med dig.
Trodde du seriöst att dom satt två SUC på måfå. Varför är jag inte förvånad. :lol:
Svaret är samma som för Svenssons :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
Tror att tankeverksamheten inte är så stor när det gäller tillgänglighet på laddare. Ibland blir det bra och ibland blir det "hoppsan"
Kan dock undra om det finns höjdritningar med när dom bygger, eller det blir lite olika beronde på hur mycket bärlager som finns tillgängligt
Ja man kan undra om de använder några standarder och ritningar

Bild

Vet inte varför du tar upp en bild på en SuperCharger på 4 platser med två på varje sida. Den har väl inte inget med Ionity att göra?
Du kan gissa det eller ignorera om du vill. Tänker inte bråka med dig.
Trodde du seriöst att dom satt två SUC på måfå. Varför är jag inte förvånad. :lol:
Svaret är samma som för Svenssons :)
:?:

Vill inte bråka, men undrar genuint vad du ville med den bliden? Förstår inget.

Vill du dissa Tesla, så förstår jag inte hur du tycker att det var något dåligt med den installationen?

(Kan ju absolut vara något jag, och alla andra, missat, men då får du gärna påpekad vad.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Jag antar att bilden var tänkt som ett exempel på dålig tillgänglighet, vilket väl var det som diskuterades just nu i tråden?

Jag tycker verkligen inte det var särskilt svårt att förstå... :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

martinot skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
Tror att tankeverksamheten inte är så stor när det gäller tillgänglighet på laddare. Ibland blir det bra och ibland blir det "hoppsan"
Kan dock undra om det finns höjdritningar med när dom bygger, eller det blir lite olika beronde på hur mycket bärlager som finns tillgängligt
Ja man kan undra om de använder några standarder och ritningar

Bild

Vet inte varför du tar upp en bild på en SuperCharger på 4 platser med två på varje sida. Den har väl inte inget med Ionity att göra?
Du kan gissa det eller ignorera om du vill. Tänker inte bråka med dig.
Trodde du seriöst att dom satt två SUC på måfå. Varför är jag inte förvånad. :lol:
Svaret är samma som för Svenssons :)
:?:

Vill inte bråka, men undrar genuint vad du ville med den bliden? Förstår inget.

Vill du dissa Tesla, så förstår jag inte hur du tycker att det var något dåligt med den installationen?

(Kan ju absolut vara något jag, och alla andra, missat, men då får du gärna påpekad vad.)
Vill man inte se så vill man inte och det spelar ingen roll vad jag skriver :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

fth skrev:
Jag antar att bilden var tänkt som ett exempel på dålig tillgänglighet, vilket väl var det som diskuterades just nu i tråden?

Jag tycker verkligen inte det var särskilt svårt att förstå... :?

/fth
Ok. Vad är det som är dåligt med tillgängligheten där?

Ledsen att jag inte ser det. :)
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

fth skrev:
Jag antar att bilden var tänkt som ett exempel på dålig tillgänglighet, vilket väl var det som diskuterades just nu i tråden?

Jag tycker verkligen inte det var särskilt svårt att förstå... :?

/fth
+1 Tack.
Lite mer standard installation hade inte skadat och det gäller inte bara Tesla och Ionity
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

martinot skrev:
fth skrev:
Jag antar att bilden var tänkt som ett exempel på dålig tillgänglighet, vilket väl var det som diskuterades just nu i tråden?

Jag tycker verkligen inte det var särskilt svårt att förstå... :?

/fth
Ok. Vad är det som är dåligt med tillgängligheten där?

Ledsen att jag inte ser det. :)
Inget, glöm det :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

martinot skrev:
fth skrev:
Jag antar att bilden var tänkt som ett exempel på dålig tillgänglighet, vilket väl var det som diskuterades just nu i tråden?

Jag tycker verkligen inte det var särskilt svårt att förstå... :?

/fth
Ok. Vad är det som är dåligt med tillgängligheten där?
Hög betongkant och tätt placerade stolpar t.ex ?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

nek0 skrev:
fth skrev:
Jag antar att bilden var tänkt som ett exempel på dålig tillgänglighet, vilket väl var det som diskuterades just nu i tråden?

Jag tycker verkligen inte det var särskilt svårt att förstå... :?

/fth
+1 Tack.
Lite mer standard installation hade inte skadat och det gäller inte bara Tesla och Ionity
Är problemet alltså inte tillgängligheten (som fth verkar vara inne på), utan att det inte är standard, dvs. ser olika ut på olika ställen (om jag tolkar nek0)?

Om det senare; vad är problemet med att olika ställen har lite olika lösningar anpassade efter lokala förhållanden och förutsättningar?

Nu är detta inte om just Tesla SuC vs Inoity, utan jag tänker rent allmänt?

Ser inte riktigt problemet. Känns som lite påhittade och konstruerade problem som inte har bäring på något i verkligheten. Men jag kan absolut missat något, men då får ni gärna förklara!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

fth skrev:
martinot skrev:
fth skrev:
Jag antar att bilden var tänkt som ett exempel på dålig tillgänglighet, vilket väl var det som diskuterades just nu i tråden?

Jag tycker verkligen inte det var särskilt svårt att förstå... :?

/fth
Ok. Vad är det som är dåligt med tillgängligheten där?
Hög betongkant och tätt placerade stolpar t.ex ?

/fth
Ingen aning! Det var inte jag som påstod att det var något problem (ser inte något direkt problem alls).

Men nek0 verkar vara mer inne på att det ser ut olika på olika ställen är grundproblemet.

Dvs. att det inte är standard hur det skall se ut. Så ett annat "problem" som åsyftas där.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar