Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
martinot skrev:
Har frågat om det tidigare i tråden; är det någon som har en länk till en aktuell roadmap eller plan för Ionitys utbyggnad av deras laddnät i Sverige eller Norden?

Dvs. om det ens finns någon plan.
En liten hint kanske man kan få från kartan över planen fram till 2019:
Bild

Sedan har vi karta över var de bygger nu:

https://ionity.eu/en/where-and-how.html
Tack för detta! :)

Gällande plan hur 2019 skulle sett ut, så verkar den inte gälla idag. Finns ingen station norr om Trondheim i Norge tex. (trots att vi nått 2021).

Den dynamiska sidan får jag inte att fungera (iaf. inte i Chrome på macOS); fungerar den för er andra?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

BMW Charging lanseras i Sverige, och lockar med lågpris hos Ionity.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... addpriser/

Med tillägget Ionity Plus kan man ladda på Ionity-stolpar för låga 2,88 kronor per kWh.

Tillägget kostar 137 kronor per månad. Det betyder att du tjänar på att ansluta dig till Ionity Plus om du laddar mer än 24 kWh per månad hos denna laddkedja.

I praktiken räcker det med att du är ute på långresa en gång varannan månad för att merkostnaden ska betala sig – om du kör där det finns Ionity-laddare.

Tillägget Ionity Plus kan kopplas till både Active- och Flex-abonnemangen.

Modellen med olika abonnemang ansluter till andra tillverkares upplägg, men är billigare och mer fördelaktig än till exempel Volkswagens kort ”We Charge”.

Volkswagen tar 199 kronor per månad för sitt ”Ionity Plus”-abonnemang och debiterar då 3,40 kr/kWh för Ionity-laddning.

Andra exempel: Audi tar 189,45 kronor per månad för sitt ”e-tron Charging Service Transit” och tar 3,30 kr/kWh när du laddar på Ionity-laddare.

Volvo skickar med kunderna ett Plugsurfing-kort som dock är oförmånligt när man snabbladdare på Ionity, 13,50 kr/kWh.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 695
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

Off Grid Byggaren skrev:
BMW Charging lanseras i Sverige, och lockar med lågpris hos Ionity.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... addpriser/

Med tillägget Ionity Plus kan man ladda på Ionity-stolpar för låga 2,88 kronor per kWh.

Tillägget kostar 137 kronor per månad. Det betyder att du tjänar på att ansluta dig till Ionity Plus om du laddar mer än 24 kWh per månad hos denna laddkedja.

I praktiken räcker det med att du är ute på långresa en gång varannan månad för att merkostnaden ska betala sig – om du kör där det finns Ionity-laddare.

Tillägget Ionity Plus kan kopplas till både Active- och Flex-abonnemangen.

Modellen med olika abonnemang ansluter till andra tillverkares upplägg, men är billigare och mer fördelaktig än till exempel Volkswagens kort ”We Charge”.

Volkswagen tar 199 kronor per månad för sitt ”Ionity Plus”-abonnemang och debiterar då 3,40 kr/kWh för Ionity-laddning.

Andra exempel: Audi tar 189,45 kronor per månad för sitt ”e-tron Charging Service Transit” och tar 3,30 kr/kWh när du laddar på Ionity-laddare.

Volvo skickar med kunderna ett Plugsurfing-kort som dock är oförmånligt när man snabbladdare på Ionity, 13,50 kr/kWh.
Hyundai lyser med sin frånvaro de kan ej svara om ens har avtal.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av NiklasTesla »

Off Grid Byggaren skrev:
BMW Charging lanseras i Sverige, och lockar med lågpris hos Ionity.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... addpriser/

Med tillägget Ionity Plus kan man ladda på Ionity-stolpar för låga 2,88 kronor per kWh.

Tillägget kostar 137 kronor per månad. Det betyder att du tjänar på att ansluta dig till Ionity Plus om du laddar mer än 24 kWh per månad hos denna laddkedja.

I praktiken räcker det med att du är ute på långresa en gång varannan månad för att merkostnaden ska betala sig – om du kör där det finns Ionity-laddare.

Tillägget Ionity Plus kan kopplas till både Active- och Flex-abonnemangen.

Modellen med olika abonnemang ansluter till andra tillverkares upplägg, men är billigare och mer fördelaktig än till exempel Volkswagens kort ”We Charge”.

Volkswagen tar 199 kronor per månad för sitt ”Ionity Plus”-abonnemang och debiterar då 3,40 kr/kWh för Ionity-laddning.

Andra exempel: Audi tar 189,45 kronor per månad för sitt ”e-tron Charging Service Transit” och tar 3,30 kr/kWh när du laddar på Ionity-laddare.

Volvo skickar med kunderna ett Plugsurfing-kort som dock är oförmånligt när man snabbladdare på Ionity, 13,50 kr/kWh.
Nu får Teslas SuC-nätverk lite konkurrens igen på kostnadssidan (bra). Undra om det var därför det helt plötsligt gick att Ladda i Ödeshög för ca 3,15sek/kwh idag?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

På vilket sätt får Tesla konkurrens tack vare just detta avtal med fast månadskostnad? För att komma ner i Teslas pris så måste man ladda över 221 kWh/månad. Inte många som gör. Det som står i texten att det lönar sig om man laddar mer än 24 kWh är ju i jämförelse med Ionitys pris för icke avtalskunder.
mr_tt
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 feb 2020 18:27

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mr_tt »

Off Grid Byggaren skrev:
BMW Charging lanseras i Sverige, och lockar med lågpris hos Ionity.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... addpriser/

Med tillägget Ionity Plus kan man ladda på Ionity-stolpar för låga 2,88 kronor per kWh.

Tillägget kostar 137 kronor per månad. Det betyder att du tjänar på att ansluta dig till Ionity Plus om du laddar mer än 24 kWh per månad hos denna laddkedja.

I praktiken räcker det med att du är ute på långresa en gång varannan månad för att merkostnaden ska betala sig – om du kör där det finns Ionity-laddare.

Tillägget Ionity Plus kan kopplas till både Active- och Flex-abonnemangen.

Modellen med olika abonnemang ansluter till andra tillverkares upplägg, men är billigare och mer fördelaktig än till exempel Volkswagens kort ”We Charge”.

Volkswagen tar 199 kronor per månad för sitt ”Ionity Plus”-abonnemang och debiterar då 3,40 kr/kWh för Ionity-laddning.

Andra exempel: Audi tar 189,45 kronor per månad för sitt ”e-tron Charging Service Transit” och tar 3,30 kr/kWh när du laddar på Ionity-laddare.

Volvo skickar med kunderna ett Plugsurfing-kort som dock är oförmånligt när man snabbladdare på Ionity, 13,50 kr/kWh.
10 000kr-frågan, kan jag be min kompis som kör BMW hybrid köpa ett abonnemang? Så köper jag det av honom till min bil :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Ja, det är intressant. Kollar laddstolpen om det är rätt bil på något sätt?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Ruthen
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 feb 2020 19:45

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Ruthen »

Hänger väl lite ihop med frågan ovan men säg att man skulle ha en id.3 och en id.4, behöver man 2 abonnemang, we-charge, eller kan man använda sig av samma abonnemang till bägge bilar?
M3P - Såld
ID.4 Max
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

Jerker skrev:
På vilket sätt får Tesla konkurrens tack vare just detta avtal med fast månadskostnad? För att komma ner i Teslas pris så måste man ladda över 221 kWh/månad. Inte många som gör. Det som står i texten att det lönar sig om man laddar mer än 24 kWh är ju i jämförelse med Ionitys pris för icke avtalskunder.
Konkurrensen består i att det går att välja annan bil än Tesla och ändå ladda till ungefär samma pris.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

MWall skrev:
Jerker skrev:
På vilket sätt får Tesla konkurrens tack vare just detta avtal med fast månadskostnad? För att komma ner i Teslas pris så måste man ladda över 221 kWh/månad. Inte många som gör. Det som står i texten att det lönar sig om man laddar mer än 24 kWh är ju i jämförelse med Ionitys pris för icke avtalskunder.
Konkurrensen består i att det går att välja annan bil än Tesla och ändå ladda till ungefär samma pris.
Men det är ju precis min poäng att det inte är att ladda till samma pris. I praktiken är det inte många som detta är aktuellt för. Man måste ladda minst 221 kWh/mån på Ionity för att komma ned i samma pris som jag kan ladda på SuC utan krav på en viss laddkvot.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

Jerker skrev:
MWall skrev:
Jerker skrev:
På vilket sätt får Tesla konkurrens tack vare just detta avtal med fast månadskostnad? För att komma ner i Teslas pris så måste man ladda över 221 kWh/månad. Inte många som gör. Det som står i texten att det lönar sig om man laddar mer än 24 kWh är ju i jämförelse med Ionitys pris för icke avtalskunder.
Konkurrensen består i att det går att välja annan bil än Tesla och ändå ladda till ungefär samma pris.
Men det är ju precis min poäng att det inte är att ladda till samma pris. I praktiken är det inte många som detta är aktuellt för. Man måste ladda minst 221 kWh/mån på Ionity för att komma ned i samma pris som jag kan ladda på SuC utan krav på en viss laddkvot.

Måste det vara _exakt_ samma pris? Räcker det inte att kostnaden är "ungefär densamma"? De kanske tar igen den marginellt dyrare laddningen på billigare pris eller lägre försäkringspremie? Laddkostnaden är bara en pytteliten del av elbilens TCO.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Bmw var ett ganska ok erbjudande. Men har de öht några bilar som kan / behöver ladda särskilt mycket?
Kan flera dela på samma kort eller finns det några begräsningar.... om någon köper en BMW som andra bil och använder kortet till för att ladda billigare på huvudbilen, är det tillåtet.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

Mickep skrev:
Bmw var ett ganska ok erbjudande. Men har de öht några bilar som kan / behöver ladda särskilt mycket?
Kan flera dela på samma kort eller finns det några begräsningar.... om någon köper en BMW som andra bil och använder kortet till för att ladda billigare på huvudbilen, är det tillåtet.
iX3 är på väg nu. Deras motsvarighet till EQC och E-Tron. En lite annan approach dock med enbart bakhjulsdrift och "bara" 286 hästar. På plussidan finns lägre pris och lägre förbrukning (jämfört med de andra två).

Snart kommer även iX och i4.
Tobbum
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 feb 2021 09:56

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Tobbum »

Är det någon som har koll på status för Ionitys laddstation i Gävle?

Jag var förbi där efter nyår och då kunde jag inte ens se att de hade börjat bygga något trots status "now building" på Ionity.eu.
Det vore ju trevligt om den var igång till sportlovet...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Jerker skrev:
MWall skrev:
Jerker skrev:
På vilket sätt får Tesla konkurrens tack vare just detta avtal med fast månadskostnad? För att komma ner i Teslas pris så måste man ladda över 221 kWh/månad. Inte många som gör. Det som står i texten att det lönar sig om man laddar mer än 24 kWh är ju i jämförelse med Ionitys pris för icke avtalskunder.
Konkurrensen består i att det går att välja annan bil än Tesla och ändå ladda till ungefär samma pris.
Men det är ju precis min poäng att det inte är att ladda till samma pris. I praktiken är det inte många som detta är aktuellt för. Man måste ladda minst 221 kWh/mån på Ionity för att komma ned i samma pris som jag kan ladda på SuC utan krav på en viss laddkvot.

Måste det vara _exakt_ samma pris? Räcker det inte att kostnaden är "ungefär densamma"? De kanske tar igen den marginellt dyrare laddningen på billigare pris eller lägre försäkringspremie? Laddkostnaden är bara en pytteliten del av elbilens TCO.
Eftersom Teslas och Ionitys betalmodell är fundamentalt olika, den ena tar betalt per kWh och den andra tar en hög fast månadsavgift + kWh, kan man rimligen bara jämföra priserna när man räknar så som Jerker gör. Var går brytpunkten så att det är samma kostnad per kWh och när är Tesla billigare? Om man börjar räkna "ungefärlig kostnad" blir det ju lite fel, då får man plötsligt ta med allt möjligt i kalkylen. Det blir onödigt komplext och ingen fattar nånting.
Däremot så kan man jämföra olika Ionity-priser med varandra. En e-tron laddar 10 öre billigare än en ID3. Där kan man fortfarande säga att det är ungefär samma pris för laddning utan att behöva bli upphetsad över att VW är lite dyrare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av BrooklynS »

Såg nu att Tesla differentierar priserna beroende på tid, gör Ionity något liknande?

Halva priset, dvs 1,85 SEK/kWh på icke rusningstider. Klart smart för att öka spridningen och därmed minska ev köer. Billigare än att bygga fler stationer dessutom.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

BrooklynS skrev:
Såg nu att Tesla differentierar priserna beroende på tid, gör Ionity något liknande?
Nej herregud bevare. Är inte Ionitys prissättning redan tillräckligt invecklad och obegriplig? Skulle de också börja med olika priser vid olika tider och vid olika platser skulle de lika gärna kunna kasta tärning för att bestämma priset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev:
Bmw var ett ganska ok erbjudande. Men har de öht några bilar som kan / behöver ladda särskilt mycket?
Kan flera dela på samma kort eller finns det några begräsningar.... om någon köper en BMW som andra bil och använder kortet till för att ladda billigare på huvudbilen, är det tillåtet.
Man sålde ju drygt 700 i3 under 2020...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

BrooklynS skrev:
Såg nu att Tesla differentierar priserna beroende på tid, gör Ionity något liknande?

Halva priset, dvs 1,85 SEK/kWh på icke rusningstider. Klart smart för att öka spridningen och därmed minska ev köer. Billigare än att bygga fler stationer dessutom.
Ja, men bara halva priset på dagar nära populära reshelger:
13:e, 15:e, 20:e, 22:a, 27:e februari och 1:a, 6:e, 8:e mars.
David_H
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 apr 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av David_H »

Tobbum skrev:
Är det någon som har koll på status för Ionitys laddstation i Gävle?

Jag var förbi där efter nyår och då kunde jag inte ens se att de hade börjat bygga något trots status "now building" på Ionity.eu.
Det vore ju trevligt om den var igång till sportlovet...
Antagligen inte klart till påsk när jag frågade dem på FB förra veckan. Det berodde på bygglovet från kommunen enligt dem.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

David_H skrev:
Tobbum skrev:
Är det någon som har koll på status för Ionitys laddstation i Gävle?

Jag var förbi där efter nyår och då kunde jag inte ens se att de hade börjat bygga något trots status "now building" på Ionity.eu.
Det vore ju trevligt om den var igång till sportlovet...
Antagligen inte klart till påsk när jag frågade dem på FB förra veckan. Det berodde på bygglovet från kommunen enligt dem.
Vart i Gävle var det dom skulle bygga?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av thnis »

Bjelke skrev:
David_H skrev:
Tobbum skrev:
Är det någon som har koll på status för Ionitys laddstation i Gävle?

Jag var förbi där efter nyår och då kunde jag inte ens se att de hade börjat bygga något trots status "now building" på Ionity.eu.
Det vore ju trevligt om den var igång till sportlovet...
Antagligen inte klart till påsk när jag frågade dem på FB förra veckan. Det berodde på bygglovet från kommunen enligt dem.
Vart i Gävle var det dom skulle bygga?
5 minuter från E4 i riktning västerut mot Valbo, Sandviken. Circle K. Finns även en Bee laddare där. Så det här blir en stor förbättring. Som fd Gävlebo så kommer vi använda den 1-2 ggr i månaden då vi är uppe och hälsar på familj, släkt o vänner.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av helix »

Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

helix skrev:
Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Yes, 300kW! Det är så det skall byggas om Eon/Clever vill vara en framtida spelare bland de stora.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 695
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

martinot skrev:
helix skrev:
Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Yes, 300kW! Det är så det skall byggas om Eon/Clever vill vara en framtida spelare bland de stora.
Hoppas service anläggningen har öppen 24/7 nu då för sist jag stanna där var det stängt på macken.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Skriv svar