Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av hooked »

Nickej19 skrev:
Har skrivit ett skarpt mail till både Audi och IONITY. Får se vad som händer.... Har inget emot att man tar betalt men sälja in ett koncept till oss som kör mycket bil i tjänsten och sedan någon månad senare fullständigt ändra förutsättningarna är för mig helt oacceptabelt. Blir det ingen ändring kommer våran fordonsflotta gå tillbaka omedelbart till diesel. Men tyvärr är det väl bilpolitiken som styr. Hoppas fler som tycker detta är heltokigt också mailat era åsikter. Vår lokala Audi handlare hade redan fått en hel del samtal....
Audis priser på Ionity har varit tydliga sedan E-tron började säljas i Sverige. Förstår inte hur detta har kunnat gå dig förbi?
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Nickej19 skrev:
Har skrivit ett skarpt mail till både Audi och IONITY. Får se vad som händer.... Har inget emot att man tar betalt men sälja in ett koncept till oss som kör mycket bil i tjänsten och sedan någon månad senare fullständigt ändra förutsättningarna är för mig helt oacceptabelt. Blir det ingen ändring kommer våran fordonsflotta gå tillbaka omedelbart till diesel. Men tyvärr är det väl bilpolitiken som styr. Hoppas fler som tycker detta är heltokigt också mailat era åsikter. Vår lokala Audi handlare hade redan fått en hel del samtal....
Braaa, gut, ska Audi, VW, mfl konkurrera måste de matcha Tesla, och Tesla tar 2:5 kr/kwh utan abonnemangsavgift. Hota med att byta ut fordonsflottan till Tesla! Ni måste matcha Tesla annars är ni out of the market Kära Audi. Marknadsekonomi in its finast! Ubercool 8-)

(Om bara Tesla kan klämma fram bilar i olika prisklasser och storlekar) (Hu vad sega gammal biltillverkarna är, de vill verkligen dra ut på elbilsövergågnen.) :x
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Det där med abonnemang som Audi/Ionity kör med har ju inte bara nackdelen att man betalar för nånting som man kanske sällan använder. Det finns ju en sida till. Tänk om fler laddoperatörer kör med samma betalmodell. Det händer ju redan. Nederländska FastNed har ett liknande abonnemang till samma pris, men deras laddare står främst i Nederländerna och några stycken även i andra länder. Den som har ett sådant abonnemang klarar sig inte enbart med detta såvida man inte håller sig till nederländska vägar. Likadant är det med Ionity. De är absolut inte heltäckande, framförallt inte här i Norden. Vi måste kanske komplettera med ett Bee-abonnemang om vi vill åka norrut till exempel, såvida vi inte vill betala 5kr/kWh. Audis abonnemang möjliggör visserligen också till laddning hos Bee, men då kostar det 8:10kr/kWh! Vad f*n!?
Hur många abonnemang ska man behöva teckna? Och hur mycket ska de få kosta per år enbart i grundavgift? Ni som tycker att det ändå är rätt billigt med 200kr/månad, ser ni inte problemet med denna form av betalmodell?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Swede1 skrev:
Braaa, gut, ska Audi, VW, mfl konkurrera måste de matcha Tesla, och Tesla tar 2:5 kr/kwh utan abonnemangsavgift. Hota med att byta ut fordonsflottan till Tesla! Ni måste matcha Tesla annars är ni out of the market Kära Audi. Marknadsekonomi in its finast! Ubercool 8-)

(Om bara Tesla kan klämma fram bilar i olika prisklasser och storlekar) (Hu vad sega gammal biltillverkarna är, de vill verkligen dra ut på elbilsövergågnen.) :x
Det är väl bara att göra som Tesla gjort? Finansiera laddarna med pengar från bilförsäljning, dvs högre priser. En medelbilist som köper Tesla lär betala typ lika mycket för snabbladdning som vad medelbilisten som köper Audi med abonnemang gör när man räknar in allt.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Walker »

OfarligTesla skrev:
Swede1 skrev:
Braaa, gut, ska Audi, VW, mfl konkurrera måste de matcha Tesla, och Tesla tar 2:5 kr/kwh utan abonnemangsavgift. Hota med att byta ut fordonsflottan till Tesla! Ni måste matcha Tesla annars är ni out of the market Kära Audi. Marknadsekonomi in its finast! Ubercool 8-)

(Om bara Tesla kan klämma fram bilar i olika prisklasser och storlekar) (Hu vad sega gammal biltillverkarna är, de vill verkligen dra ut på elbilsövergågnen.) :x
Det är väl bara att göra som Tesla gjort? Finansiera laddarna med pengar från bilförsäljning, dvs högre priser. En medelbilist som köper Tesla lär betala typ lika mycket för snabbladdning som vad medelbilisten som köper Audi med abonnemang gör när man räknar in allt.
Jo, Audi är ju nästan gratis :roll: ...?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Walker skrev:
Jo, Audi är ju nästan gratis :roll: ...?
Var skrev jag det? Det har absolut ingenting med vad jag skrev att göra...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TiborBlomhall »

Det finns två stora problem med Audis abonnemang:

Dels måste du gissa i förväg hur mycket du kommer köra närmsta året. Det är 12 månaders bindningstid så du måste uppskatta hur mycket du kommer snabbladda närmsta året för att avgöra om du ska hoppa på abonnemanget eller inte. Hur många vet i förväg hur mycket och vart de kommer köra närmsta året?

Dels kan man aldrig komma ner till 3:50 i kWh kostnad. Ju mer du kör desto närmare kommer du, men det kommer alltid vara dyrare. Även om du kör 600 mil långresor på ett år ligger du fortfarande på 5:50 kr per kWh i totalkostnad.

Plus det som mati skrev.
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Tobberoth »

OfarligTesla skrev:
Swede1 skrev:
Braaa, gut, ska Audi, VW, mfl konkurrera måste de matcha Tesla, och Tesla tar 2:5 kr/kwh utan abonnemangsavgift. Hota med att byta ut fordonsflottan till Tesla! Ni måste matcha Tesla annars är ni out of the market Kära Audi. Marknadsekonomi in its finast! Ubercool 8-)

(Om bara Tesla kan klämma fram bilar i olika prisklasser och storlekar) (Hu vad sega gammal biltillverkarna är, de vill verkligen dra ut på elbilsövergågnen.) :x
Det är väl bara att göra som Tesla gjort? Finansiera laddarna med pengar från bilförsäljning, dvs högre priser. En medelbilist som köper Tesla lär betala typ lika mycket för snabbladdning som vad medelbilisten som köper Audi med abonnemang gör när man räknar in allt.
Hur så, E-Tron är ju en dyrare bil?
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
Limokungen
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
Ort: Nykvarn

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Limokungen »

Så jävla trött på allt gnäll om detta nu, i andra trådar sitter tesla ägare och säger att SuC är det ända som man kan och ska ladda på, ÄNDÅ gnäller ni här, ladda på SuC och låt oss andra som vill och har råd att ladda på vad vi vill!

Tröttmössor
Användarvisningsbild
Limokungen
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
Ort: Nykvarn

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Limokungen »

TiborBlomhall skrev:
Det finns två stora problem med Audis abonnemang:

Dels måste du gissa i förväg hur mycket du kommer köra närmsta året. Det är 12 månaders bindningstid så du måste uppskatta hur mycket du kommer snabbladda närmsta året för att avgöra om du ska hoppa på abonnemanget eller inte. Hur många vet i förväg hur mycket och vart de kommer köra närmsta året?

Dels kan man aldrig komma ner till 3:50 i kWh kostnad. Ju mer du kör desto närmare kommer du, men det kommer alltid vara dyrare. Även om du kör 600 mil långresor på ett år ligger du fortfarande på 5:50 kr per kWh i totalkostnad.

Plus det som mati skrev.
Priset är väl fortfarande 3,50kwh, oavsett hur mycket eller lite man kör!!??
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TiborBlomhall »

Det är just därför jag inte skrev pris utan totalkostnad.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Limokungen skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det finns två stora problem med Audis abonnemang:

Dels måste du gissa i förväg hur mycket du kommer köra närmsta året. Det är 12 månaders bindningstid så du måste uppskatta hur mycket du kommer snabbladda närmsta året för att avgöra om du ska hoppa på abonnemanget eller inte. Hur många vet i förväg hur mycket och vart de kommer köra närmsta året?

Dels kan man aldrig komma ner till 3:50 i kWh kostnad. Ju mer du kör desto närmare kommer du, men det kommer alltid vara dyrare. Även om du kör 600 mil långresor på ett år ligger du fortfarande på 5:50 kr per kWh i totalkostnad.

Plus det som mati skrev.
Priset är väl fortfarande 3,50kwh, oavsett hur mycket eller lite man kör!!??
Du har ju abonnemanget på 199:-/mån också som ska slås ut över laddade kWh.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av hooked »

Limokungen skrev:
Så jävla trött på allt gnäll om detta nu, i andra trådar sitter tesla ägare och säger att SuC är det ända som man kan och ska ladda på, ÄNDÅ gnäller ni här, ladda på SuC och låt oss andra som vill och har råd att ladda på vad vi vill!

Tröttmössor
Jag håller helt med dig över att allt klagande är överdrivet.

Däremot är det väl inte främst ägare av Tesla som klagar, utan snarare alla andra? mati kör så vitt jag har förstått det en E-tron och han har skrivit flera negativa inlägg i den här tråden och beklagat sig över den nya prismodellen.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs

Referensen med erbjudandet för etron charging service, från Koriander i Etron 50 tråden.

8,1 kr / kwh är det, etron köpare får ett års fritt transit abonnemang, som ger special priset 3,5 kr /kwh på 150 kw laddare år 2020. Hur länge vet man inte. Näe, det här är inte bra, stor fördel Tesla. 5,5 kr / kwh för att ladda AC? 3,1 kr AC också. Aha olika laddoperatörer, för att slippa ha olika laddkort så blir det dyrare.

Verkar dyrt och konstig prissättning, vilken röra. En Tesla bil blir mycket billigare att köra långt med.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Det finns några abonnemangsformer som jag hade accepterat. T.ex. en flat rate så som Bee kör med. Betala x kronor varje månad och ladda så mycket du vill. KWh-priset blir lägre ju mer man kör och det kan till och med bli riktigt billigt i vissa fall. Lämpligt för alla som inte kan ladda hemma eller som laddar mycket ute. Ärligt och transparent. Lätt att räkna på.
Andra acceptabla alternativet hade varit ungefär som Audi/Ionity gör, fast helt utan bindningstid. Jag betalar gärna 200 kr/månad under kanske 2-3 månader för att kunna ladda billigare på sommarn när jag ska åka på semester. Audi har ju nåt liknande för internet datatrafik i bilen. Man kan köpa internet för sommarresan. Det är bra. Varför inte för laddning?
Jag kommer aldrig någonsin betala för ett helårsabonnemang som jag troligen bara kommer nyttja en eller två gånger. Precis som Tibor säger, hur ska jag veta i förväg hur många gånger per år jag kommer ladda hos Ionity? Framförallt i nuläget när deras yttäckning är så dålig. Om ett år har de kanske byggt en massa laddare även i Norrland och då ökar chanserna att jag laddar där oftare. Men hur ska jag veta det? Är det ett sannolikt scenario? Gissa själv då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TeslaM3 »

Nickej19 skrev:
Har skrivit ett skarpt mail till både Audi och IONITY. Får se vad som händer.... Har inget emot att man tar betalt men sälja in ett koncept till oss som kör mycket bil i tjänsten och sedan någon månad senare fullständigt ändra förutsättningarna är för mig helt oacceptabelt. Blir det ingen ändring kommer våran fordonsflotta gå tillbaka omedelbart till diesel. Men tyvärr är det väl bilpolitiken som styr. Hoppas fler som tycker detta är heltokigt också mailat era åsikter. Vår lokala Audi handlare hade redan fått en hel del samtal....
Varför diesel? Om du vill ned i låga milkostnader och bra miljöva är det ju bara en Tesla som gäller, bevisligen.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av point1 »

hooked skrev:
point1 skrev:
hooked skrev:
point1 skrev:
hooked skrev:
Jag förstår inte all plötslig uppståndelse? Audis prislista för att ladda på Ionity har funnits tillgänglig i många månader. Det har varit klart och tydligt prissatt till 3,50kr och månadsavgift på 199kr.

Vad är grejen och varför blir folk upprörda? Var det någon som trodde att Audis prislista inte skulle någonsin slå in och att fastpris på 80kr skulle gälla för alltid? Låter väldigt naivt.
Snark, ja varför tror du folk blir upprörda om priset vida överstiger alla andra snabbladdningstjänster? Prova att läsa tråden så kanske du fattar.
Vad var det där för otrevlig ton? Menar du att det jag skrev inte stämmer?

Audis prissättning är inte dyrare än någon annan. Länka gärna till något från exempelvis E.ON, Vattenfall och Fortum som har billigare pris på DC laddning.
Om du är intresserad av exakta priser rekommenderar jag att du använder en sökmotor. T.ex. google.com

Jo Ionity (eller Audis) är dyrare än alla andras. Detta på grund av deras abonnemang. Ionity kostar 8,7 kr/kwh utan abonnemang, Tesla kostar ungefär 2.3-2.5 kr/kw. Incharge kostar typ 2,5 kwh för 50 kW snabbladdning på den station som ligger närmast mig, har inte kollat runt om det skiljer sig på de olika.

För en normal bilist som reser till fjällen två gånger per år (med kanske 100 mil snabbladdning) kostar ionity med abonnemang cirka 41 kr per mil. Jämfört med Tesla 5 kr per mil med samma förbrukning. Det är rätt stor skillnad.

Man kan inte jämföra priser hur som helst, utan abonnemang är Ionity utan tvekan dyrast. Med abonnemang så är det också väldigt dyrt, eftersom du måste åka väldigt många mil innan du har kört in årsavgiften på 2400 kr.
Att komma fram till 41kr per mil så behöver man räkna som djävulen läser bibeln. Laddar man bara 100 mil snabbladdning på ett år blir det billigare utan abonnemang. Jag tror inte det ens det är möjligt i ett worst case scenario att komma upp i 41kr. Hur gjorde du för att komma fram till den här rejält kryddade siffran jämfört med 5kr på Tesla? Du använde då en snittförbrukning på 2kWh per mil.

InCharge tar 2,40kr per minut på sina 50kW-laddare. Du kanske inte vet att i princip ingen elbil kan snitta 50kW på en laddsession? Snarare 40kW en bra dag. Laddar du med 40kW i snitt blir priset per kWh 3,60kr. Är det så mycket billigare än Ionity menar du?

Vidhåller att jag tycker det är överreaktioner samt att man får avvakta och se vilka priser som erbjuds på Ionity genom olika abonnemang.
31 kr/mil skulle det vara om man laddar 100 mil (2400/100+3,5*2) skrev fel i förra inlägget. Problemet här att man behöver ett abonnemang för att ladda med normalt pris. Det är ungefär som att du skulle behöva ett abonnemang hos varje bensinmack för att tanka. Fattar man inte den analogin så vet jag inte riktigt hur man ska förklara det. Men prova att åk utanför Sverige så ser du snabbt vilket helvete det är med alla olika laddkort för att ladda någonstans som inte är en Tesla Supercharger. Och det Ionity gör nu är exakt samma sak. Hade det funnits ionity över hela europa och du aldrig behövt ladda någon annanstans så kanske det varit ok, men det är långt ifrån fallet.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av +46 »

Limokungen skrev:
Så jävla trött på allt gnäll om detta nu, i andra trådar sitter tesla ägare och säger att SuC är det ända som man kan och ska ladda på, ÄNDÅ gnäller ni här, ladda på SuC och låt oss andra som vill och har råd att ladda på vad vi vill!

Tröttmössor
Gillar man inte ”gnäll” så bör man nog själv undvika att gnälla...
Att det är många här på Teslaforumet som blir upprörda över Ionitys prissättning visar väl bara att de i första hand bryr sig och vill att fler ska kunna köpa och ha råd köra en elbil oavsett fabrikat. Jag tycker detta engagemang är fantastiskt.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

TeslaM3 skrev:
Nickej19 skrev:
Har skrivit ett skarpt mail till både Audi och IONITY. Får se vad som händer.... Har inget emot att man tar betalt men sälja in ett koncept till oss som kör mycket bil i tjänsten och sedan någon månad senare fullständigt ändra förutsättningarna är för mig helt oacceptabelt. Blir det ingen ändring kommer våran fordonsflotta gå tillbaka omedelbart till diesel. Men tyvärr är det väl bilpolitiken som styr. Hoppas fler som tycker detta är heltokigt också mailat era åsikter. Vår lokala Audi handlare hade redan fått en hel del samtal....
Audi har inte kommunicerat detta ut till kunder på ett bra sätt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Aha jobbigt (point1) åka i Europa med annat än Tesla, det är därför Audi har Etron charging service, med massa ladd operatörer kopplade till sig. Men dyrare. Men att det ska kosta mer per mil att åka långt med elbil än en oljebrännare är inte bra, svårt att få högre pris för elbilen då. Dessutom måste du stanna längre och ladda, än tanka olja. Det borde vara ett tak på ca 5-6 kr/kwh annars blir det billigare att tanka olja.

https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Snap02 »

Fantastiskt att ni vill betala så mycket o gillar IONITY prissättning. Ärligt taket jag skiter i det, laddar aldrig bilen där, o kommer definitivt inte göra det nu.

Jag tror visserligen att det blir mest tröttmössor som kommer ladda på IONITY. :lol:
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Limokungen skrev:
Så jävla trött på allt gnäll om detta nu, i andra trådar sitter tesla ägare och säger att SuC är det ända som man kan och ska ladda på, ÄNDÅ gnäller ni här, ladda på SuC och låt oss andra som vill och har råd att ladda på vad vi vill!

Tröttmössor

Det är ju av omtanke. Men ska du vara dryg så visst. Då bryr jag mig väl inte. Tänkte aldrig sätta min fot på Ionity i vilket fall.
Användarvisningsbild
Limokungen
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
Ort: Nykvarn

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Limokungen »

Skönt, köa på SuC ni så laddar jag snabbt för några kronor extra.
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Edis »

Oavsett vad man tycker om prissättningen, så är det HELT förödande när sådana här nyheter om priserna kommer ut, det är såååå många elbils-skeptiker som får vatten på sin kvarn nu och framförallt, de som funderar på elbil blir ju väldigt skeptiska.

Det ÄR ett stort steg att våga gå över till ebil för de flesta och den här typen av nyheter kan vara det som avgör om man gör det eller inte.

Det är riktigt klantigt gjort. Men jag förstår att de vill "stänga ute" Tesla-bilar med flera...
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Snap02 »

Limokungen skrev:
Skönt, köa på SuC ni så laddar jag snabbt för några kronor extra.
Köa ? Har aldrig behövt göra det. Du lär slippa det med på IONITY. :lol:

Lär inte finnas så många supportrar till IONITY prissättning. Har du tänkt på att en vända till Örebro från Stockholms kommer kosta 1200kr för dig o för mig kostar det 200 kr med sc. Visserligen har jag fortfarande 800 gratis mil kvar så jag har aldrig betalt 1 kr ännu.
Skriv svar