Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ionitys laddnätverk
Du har ju abonnemanget på 199:-/mån också som ska slås ut över laddade kWh.Limokungen skrev:Priset är väl fortfarande 3,50kwh, oavsett hur mycket eller lite man kör!!??TiborBlomhall skrev:Det finns två stora problem med Audis abonnemang:
Dels måste du gissa i förväg hur mycket du kommer köra närmsta året. Det är 12 månaders bindningstid så du måste uppskatta hur mycket du kommer snabbladda närmsta året för att avgöra om du ska hoppa på abonnemanget eller inte. Hur många vet i förväg hur mycket och vart de kommer köra närmsta året?
Dels kan man aldrig komma ner till 3:50 i kWh kostnad. Ju mer du kör desto närmare kommer du, men det kommer alltid vara dyrare. Även om du kör 600 mil långresor på ett år ligger du fortfarande på 5:50 kr per kWh i totalkostnad.
Plus det som mati skrev.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag håller helt med dig över att allt klagande är överdrivet.Limokungen skrev:Så jävla trött på allt gnäll om detta nu, i andra trådar sitter tesla ägare och säger att SuC är det ända som man kan och ska ladda på, ÄNDÅ gnäller ni här, ladda på SuC och låt oss andra som vill och har råd att ladda på vad vi vill!
Tröttmössor
Däremot är det väl inte främst ägare av Tesla som klagar, utan snarare alla andra? mati kör så vitt jag har förstått det en E-tron och han har skrivit flera negativa inlägg i den här tråden och beklagat sig över den nya prismodellen.
Re: Ionitys laddnätverk
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Referensen med erbjudandet för etron charging service, från Koriander i Etron 50 tråden.
8,1 kr / kwh är det, etron köpare får ett års fritt transit abonnemang, som ger special priset 3,5 kr /kwh på 150 kw laddare år 2020. Hur länge vet man inte. Näe, det här är inte bra, stor fördel Tesla. 5,5 kr / kwh för att ladda AC? 3,1 kr AC också. Aha olika laddoperatörer, för att slippa ha olika laddkort så blir det dyrare.
Verkar dyrt och konstig prissättning, vilken röra. En Tesla bil blir mycket billigare att köra långt med.
Referensen med erbjudandet för etron charging service, från Koriander i Etron 50 tråden.
8,1 kr / kwh är det, etron köpare får ett års fritt transit abonnemang, som ger special priset 3,5 kr /kwh på 150 kw laddare år 2020. Hur länge vet man inte. Näe, det här är inte bra, stor fördel Tesla. 5,5 kr / kwh för att ladda AC? 3,1 kr AC också. Aha olika laddoperatörer, för att slippa ha olika laddkort så blir det dyrare.
Verkar dyrt och konstig prissättning, vilken röra. En Tesla bil blir mycket billigare att köra långt med.
Re: Ionitys laddnätverk
Det finns några abonnemangsformer som jag hade accepterat. T.ex. en flat rate så som Bee kör med. Betala x kronor varje månad och ladda så mycket du vill. KWh-priset blir lägre ju mer man kör och det kan till och med bli riktigt billigt i vissa fall. Lämpligt för alla som inte kan ladda hemma eller som laddar mycket ute. Ärligt och transparent. Lätt att räkna på.
Andra acceptabla alternativet hade varit ungefär som Audi/Ionity gör, fast helt utan bindningstid. Jag betalar gärna 200 kr/månad under kanske 2-3 månader för att kunna ladda billigare på sommarn när jag ska åka på semester. Audi har ju nåt liknande för internet datatrafik i bilen. Man kan köpa internet för sommarresan. Det är bra. Varför inte för laddning?
Jag kommer aldrig någonsin betala för ett helårsabonnemang som jag troligen bara kommer nyttja en eller två gånger. Precis som Tibor säger, hur ska jag veta i förväg hur många gånger per år jag kommer ladda hos Ionity? Framförallt i nuläget när deras yttäckning är så dålig. Om ett år har de kanske byggt en massa laddare även i Norrland och då ökar chanserna att jag laddar där oftare. Men hur ska jag veta det? Är det ett sannolikt scenario? Gissa själv då.
Andra acceptabla alternativet hade varit ungefär som Audi/Ionity gör, fast helt utan bindningstid. Jag betalar gärna 200 kr/månad under kanske 2-3 månader för att kunna ladda billigare på sommarn när jag ska åka på semester. Audi har ju nåt liknande för internet datatrafik i bilen. Man kan köpa internet för sommarresan. Det är bra. Varför inte för laddning?
Jag kommer aldrig någonsin betala för ett helårsabonnemang som jag troligen bara kommer nyttja en eller två gånger. Precis som Tibor säger, hur ska jag veta i förväg hur många gånger per år jag kommer ladda hos Ionity? Framförallt i nuläget när deras yttäckning är så dålig. Om ett år har de kanske byggt en massa laddare även i Norrland och då ökar chanserna att jag laddar där oftare. Men hur ska jag veta det? Är det ett sannolikt scenario? Gissa själv då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Varför diesel? Om du vill ned i låga milkostnader och bra miljöva är det ju bara en Tesla som gäller, bevisligen.Nickej19 skrev:Har skrivit ett skarpt mail till både Audi och IONITY. Får se vad som händer.... Har inget emot att man tar betalt men sälja in ett koncept till oss som kör mycket bil i tjänsten och sedan någon månad senare fullständigt ändra förutsättningarna är för mig helt oacceptabelt. Blir det ingen ändring kommer våran fordonsflotta gå tillbaka omedelbart till diesel. Men tyvärr är det väl bilpolitiken som styr. Hoppas fler som tycker detta är heltokigt också mailat era åsikter. Vår lokala Audi handlare hade redan fått en hel del samtal....
Re: Ionitys laddnätverk
31 kr/mil skulle det vara om man laddar 100 mil (2400/100+3,5*2) skrev fel i förra inlägget. Problemet här att man behöver ett abonnemang för att ladda med normalt pris. Det är ungefär som att du skulle behöva ett abonnemang hos varje bensinmack för att tanka. Fattar man inte den analogin så vet jag inte riktigt hur man ska förklara det. Men prova att åk utanför Sverige så ser du snabbt vilket helvete det är med alla olika laddkort för att ladda någonstans som inte är en Tesla Supercharger. Och det Ionity gör nu är exakt samma sak. Hade det funnits ionity över hela europa och du aldrig behövt ladda någon annanstans så kanske det varit ok, men det är långt ifrån fallet.hooked skrev:Att komma fram till 41kr per mil så behöver man räkna som djävulen läser bibeln. Laddar man bara 100 mil snabbladdning på ett år blir det billigare utan abonnemang. Jag tror inte det ens det är möjligt i ett worst case scenario att komma upp i 41kr. Hur gjorde du för att komma fram till den här rejält kryddade siffran jämfört med 5kr på Tesla? Du använde då en snittförbrukning på 2kWh per mil.point1 skrev:Om du är intresserad av exakta priser rekommenderar jag att du använder en sökmotor. T.ex. google.comhooked skrev:Vad var det där för otrevlig ton? Menar du att det jag skrev inte stämmer?point1 skrev:Snark, ja varför tror du folk blir upprörda om priset vida överstiger alla andra snabbladdningstjänster? Prova att läsa tråden så kanske du fattar.hooked skrev:Jag förstår inte all plötslig uppståndelse? Audis prislista för att ladda på Ionity har funnits tillgänglig i många månader. Det har varit klart och tydligt prissatt till 3,50kr och månadsavgift på 199kr.
Vad är grejen och varför blir folk upprörda? Var det någon som trodde att Audis prislista inte skulle någonsin slå in och att fastpris på 80kr skulle gälla för alltid? Låter väldigt naivt.
Audis prissättning är inte dyrare än någon annan. Länka gärna till något från exempelvis E.ON, Vattenfall och Fortum som har billigare pris på DC laddning.
Jo Ionity (eller Audis) är dyrare än alla andras. Detta på grund av deras abonnemang. Ionity kostar 8,7 kr/kwh utan abonnemang, Tesla kostar ungefär 2.3-2.5 kr/kw. Incharge kostar typ 2,5 kwh för 50 kW snabbladdning på den station som ligger närmast mig, har inte kollat runt om det skiljer sig på de olika.
För en normal bilist som reser till fjällen två gånger per år (med kanske 100 mil snabbladdning) kostar ionity med abonnemang cirka 41 kr per mil. Jämfört med Tesla 5 kr per mil med samma förbrukning. Det är rätt stor skillnad.
Man kan inte jämföra priser hur som helst, utan abonnemang är Ionity utan tvekan dyrast. Med abonnemang så är det också väldigt dyrt, eftersom du måste åka väldigt många mil innan du har kört in årsavgiften på 2400 kr.
InCharge tar 2,40kr per minut på sina 50kW-laddare. Du kanske inte vet att i princip ingen elbil kan snitta 50kW på en laddsession? Snarare 40kW en bra dag. Laddar du med 40kW i snitt blir priset per kWh 3,60kr. Är det så mycket billigare än Ionity menar du?
Vidhåller att jag tycker det är överreaktioner samt att man får avvakta och se vilka priser som erbjuds på Ionity genom olika abonnemang.
Re: Ionitys laddnätverk
Gillar man inte ”gnäll” så bör man nog själv undvika att gnälla...Limokungen skrev:Så jävla trött på allt gnäll om detta nu, i andra trådar sitter tesla ägare och säger att SuC är det ända som man kan och ska ladda på, ÄNDÅ gnäller ni här, ladda på SuC och låt oss andra som vill och har råd att ladda på vad vi vill!
Tröttmössor
Att det är många här på Teslaforumet som blir upprörda över Ionitys prissättning visar väl bara att de i första hand bryr sig och vill att fler ska kunna köpa och ha råd köra en elbil oavsett fabrikat. Jag tycker detta engagemang är fantastiskt.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Ionitys laddnätverk
Audi har inte kommunicerat detta ut till kunder på ett bra sätt.TeslaM3 skrev:Nickej19 skrev:Har skrivit ett skarpt mail till både Audi och IONITY. Får se vad som händer.... Har inget emot att man tar betalt men sälja in ett koncept till oss som kör mycket bil i tjänsten och sedan någon månad senare fullständigt ändra förutsättningarna är för mig helt oacceptabelt. Blir det ingen ändring kommer våran fordonsflotta gå tillbaka omedelbart till diesel. Men tyvärr är det väl bilpolitiken som styr. Hoppas fler som tycker detta är heltokigt också mailat era åsikter. Vår lokala Audi handlare hade redan fått en hel del samtal....
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Aha jobbigt (point1) åka i Europa med annat än Tesla, det är därför Audi har Etron charging service, med massa ladd operatörer kopplade till sig. Men dyrare. Men att det ska kosta mer per mil att åka långt med elbil än en oljebrännare är inte bra, svårt att få högre pris för elbilen då. Dessutom måste du stanna längre och ladda, än tanka olja. Det borde vara ett tak på ca 5-6 kr/kwh annars blir det billigare att tanka olja.
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Re: Ionitys laddnätverk
Fantastiskt att ni vill betala så mycket o gillar IONITY prissättning. Ärligt taket jag skiter i det, laddar aldrig bilen där, o kommer definitivt inte göra det nu.
Jag tror visserligen att det blir mest tröttmössor som kommer ladda på IONITY.
Jag tror visserligen att det blir mest tröttmössor som kommer ladda på IONITY.
Re: Ionitys laddnätverk
Limokungen skrev:Så jävla trött på allt gnäll om detta nu, i andra trådar sitter tesla ägare och säger att SuC är det ända som man kan och ska ladda på, ÄNDÅ gnäller ni här, ladda på SuC och låt oss andra som vill och har råd att ladda på vad vi vill!
Tröttmössor
Det är ju av omtanke. Men ska du vara dryg så visst. Då bryr jag mig väl inte. Tänkte aldrig sätta min fot på Ionity i vilket fall.
- Limokungen
- Teslaägare
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
- Ort: Nykvarn
Re: Ionitys laddnätverk
Oavsett vad man tycker om prissättningen, så är det HELT förödande när sådana här nyheter om priserna kommer ut, det är såååå många elbils-skeptiker som får vatten på sin kvarn nu och framförallt, de som funderar på elbil blir ju väldigt skeptiska.
Det ÄR ett stort steg att våga gå över till ebil för de flesta och den här typen av nyheter kan vara det som avgör om man gör det eller inte.
Det är riktigt klantigt gjort. Men jag förstår att de vill "stänga ute" Tesla-bilar med flera...
Det ÄR ett stort steg att våga gå över till ebil för de flesta och den här typen av nyheter kan vara det som avgör om man gör det eller inte.
Det är riktigt klantigt gjort. Men jag förstår att de vill "stänga ute" Tesla-bilar med flera...
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Re: Ionitys laddnätverk
Köa ? Har aldrig behövt göra det. Du lär slippa det med på IONITY.Limokungen skrev:Skönt, köa på SuC ni så laddar jag snabbt för några kronor extra.
Lär inte finnas så många supportrar till IONITY prissättning. Har du tänkt på att en vända till Örebro från Stockholms kommer kosta 1200kr för dig o för mig kostar det 200 kr med sc. Visserligen har jag fortfarande 800 gratis mil kvar så jag har aldrig betalt 1 kr ännu.
Re: Ionitys laddnätverk
Det är ju ändå lite kul. Som medlem på TCS och teslaägare under 1 år så måste IONITYs prissättning vara det som drivit överlägset flest inlägg på så kort tid. Å då handlar det inte ens om Tesla. Så jag kan inte låta bli att kommentera det också.
För de flesta teslaägare kommer IONITY troligtvis vara en sällankaddare och inte spela någon egentlig roll, såvida inte Tesla får några hemska idéer.
Priset på IONITY känns i dyraste laget. Men om antalet elbilar fortsätter att öka starkt så blir det förmodligen laddstationernas marknad och inte elbilisternas. Det löser sig nog när marknaden har stabiliserat sig om några år.
Jag har klarat mig fantastiskt bra på Tesla SC och kommer nog inte i framtiden ladda på IONITY heller. Jag tycker nog att de 110 kW jag har fått på Tesla SC räcker gott och då har jag ändå kört 145 mil i sträck som längst. Kissepaus och kaffe då har man fått el för många fler mil. Om något så hade jag önskat laddare på fler ställen hellre än 350 kW.
För de flesta teslaägare kommer IONITY troligtvis vara en sällankaddare och inte spela någon egentlig roll, såvida inte Tesla får några hemska idéer.
Priset på IONITY känns i dyraste laget. Men om antalet elbilar fortsätter att öka starkt så blir det förmodligen laddstationernas marknad och inte elbilisternas. Det löser sig nog när marknaden har stabiliserat sig om några år.
Jag har klarat mig fantastiskt bra på Tesla SC och kommer nog inte i framtiden ladda på IONITY heller. Jag tycker nog att de 110 kW jag har fått på Tesla SC räcker gott och då har jag ändå kört 145 mil i sträck som längst. Kissepaus och kaffe då har man fått el för många fler mil. Om något så hade jag önskat laddare på fler ställen hellre än 350 kW.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Ionitys laddnätverk
Edis skrev:Oavsett vad man tycker om prissättningen, så är det HELT förödande när sådana här nyheter om priserna kommer ut, det är såååå många elbils-skeptiker som får vatten på sin kvarn nu och framförallt, de som funderar på elbil blir ju väldigt skeptiska.
Det ÄR ett stort steg att våga gå över till ebil för de flesta och den här typen av nyheter kan vara det som avgör om man gör det eller inte.
Det är riktigt klantigt gjort. Men jag förstår att de vill "stänga ute" Tesla-bilar med flera...
Ärligt talat, för oss som kör elbil så är det bra att övergången går sakta.
Dom bra skattemässiga villkoren kommer ändras så fort tillräckligt många svischat.
Re: Ionitys laddnätverk
Limokungen skrev:Skönt, köa på SuC ni så laddar jag snabbt för några kronor extra.
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Ionitys laddnätverk
Min bror har en Audi e-tron 55 som han körde t.o.r. till Österrike med nyligen. Det blev 440 mil och med Ionity flatrate blev det 1760 kr. Snittförbrukning med takbox 290 kWh/km. Utan abonnemang skulle det kosta 11000 kr. Med abonnemang 4466 kr + abonnemangskostnad. Vi åker ner med vår Model S på påsklov och sportlov och då kostar det 0 kr.Limokungen skrev:Skönt, köa på SuC ni så laddar jag snabbt för några kronor extra.
Som du ser handlar det om mer än ”några kronor extra” om man reser lite längre.
För allas bästa vore det bättre om Ionity inte hade den här nya prissättningen.
För oss blir det bra och istället för diesel som jag körde förut kan vi nu köpa två liftkort per resa istället.
Re: Ionitys laddnätverk
Har aldrig köat på SuC, men någon gång skall ju vara den första.Verdi skrev:Limokungen skrev:Skönt, köa på SuC ni så laddar jag snabbt för några kronor extra.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Ionitys laddnätverk
Laddade troligtvis för sista ggn på Ionity idag. Jag firade gravölet över den fasta avgiften med att ladda 1-100%, 55 kWh à 1:60.
Re: Ionitys laddnätverk
Han är kanske ekonomisk oberoende.KnightRider skrev:Min bror har en Audi e-tron 55 som han körde t.o.r. till Österrike med nyligen. Det blev 440 mil och med Ionity flatrate blev det 1760 kr. Snittförbrukning med takbox 290 kWh/km. Utan abonnemang skulle det kosta 11000 kr. Med abonnemang 4466 kr + abonnemangskostnad. Vi åker ner med vår Model S på påsklov och sportlov och då kostar det 0 kr.Limokungen skrev:Skönt, köa på SuC ni så laddar jag snabbt för några kronor extra.
Som du ser handlar det om mer än ”några kronor extra” om man reser lite längre.
För allas bästa vore det bättre om Ionity inte hade den här nya prissättningen.
För oss blir det bra och istället för diesel som jag körde förut kan vi nu köpa två liftkort per resa istället.
Re: Ionitys laddnätverk
Hur ska Ionity tjäna igen investeringen om man prisar ut sig från marknaden, och folk bojkottar Ionity?
Kan ju förstå om Ionity tar 3kr per kWh.
Men att vara flera gånger dyrare än Teslas självkostnadspris förstår jag inte???
Kan ju förstå om Ionity tar 3kr per kWh.
Men att vara flera gånger dyrare än Teslas självkostnadspris förstår jag inte???
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Ionitys laddnätverk
Ja de borde ta tillvara på att det finns så många Tesla Model 3 ute som gärna laddar på Ionity om priset är skäligt. Nu försvinner en stor mängd i ett slag.Zalman3 skrev:Hur ska Ionity tjäna igen investeringen om man prisar ut sig från marknaden, och folk bojkottar Ionity?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ionitys laddnätverk
Det kanske är så att 350 kW kostar för mycket att tillhandahålla. För oss elbilsåkare räcker ju hälften mer än bra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16