Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

thnis skrev:
mati skrev:
Den här bilden tog jag i december 2019 i Södertälje. Som man ser så finns det fyra lediga fundament (framför min vovve). De två befintliga laddarna som redan fann på plats är till höger, alltså utanför bilden.
Det finns alltså plats för 6 laddare.
IMG_20191203_172822.jpg
Stort tack för ett rakt och tydligt svar :D och en fin hund också!
Tack, jag ska vidarebefordra detta till honom.
(När bilden togs har han precis varit hos Scania och hjälpt husse att laga en våg. Båda mina vovvar var faktiskt med. Det finns nog inte många hundar som haft chansen att vara med i en lastbilsfabrik tror jag. Det var ingen som sa nåt. :lol: )
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
David_H
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 apr 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av David_H »

mati skrev:
Det innebär alltså att man måste äga sin e-tron i exakt 12-månaders perioder, dvs man måste sälja den samma månad som man har köpt den för att e-tron charging service inte ska kosta pengar i onödan. Alternativt så måste man säga upp den innan, förutsatt man vet att man vill sälja bilen under de kommande 12 månaderna.
Korkat var ordet. Tyskt tankesätt tyvärr.
När min morfar dog ville vi säga upp hans villaförsäkring. Han bodde ju av begripliga skäl inte kvar där. Det gick inte. Försäkringen tvärvägrade att avsluta avtalet i förtid. Det var ett års uppsägningstid, punkt slut. Att försäkringstagaren inte längre fanns i livet spelade ingen roll.
Samma filosofi.
Japp, väldigt korkat och ogenomtänkt. Jag hänvisade faktiskt till hemförsäkringar i min argumentation vilka man ju avslutar när man flyttar oavsett uppsägningstid. Men då förstår jag varför de inte köpte just det argumentet... Lite trist att de (Ionity Charging iaf, och kanske i viss mån även tyskar "in general" ;)) är så regelstyrda och inte köper att regler går att ändra efter behov (kundnöjdhet tex!).
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

David_H skrev:
mati skrev:
Det innebär alltså att man måste äga sin e-tron i exakt 12-månaders perioder, dvs man måste sälja den samma månad som man har köpt den för att e-tron charging service inte ska kosta pengar i onödan. Alternativt så måste man säga upp den innan, förutsatt man vet att man vill sälja bilen under de kommande 12 månaderna.
Korkat var ordet. Tyskt tankesätt tyvärr.
När min morfar dog ville vi säga upp hans villaförsäkring. Han bodde ju av begripliga skäl inte kvar där. Det gick inte. Försäkringen tvärvägrade att avsluta avtalet i förtid. Det var ett års uppsägningstid, punkt slut. Att försäkringstagaren inte längre fanns i livet spelade ingen roll.
Samma filosofi.
Japp, väldigt korkat och ogenomtänkt. Jag hänvisade faktiskt till hemförsäkringar i min argumentation vilka man ju avslutar när man flyttar oavsett uppsägningstid. Men då förstår jag varför de inte köpte just det argumentet... Lite trist att de (Ionity Charging iaf, och kanske i viss mån även tyskar "in general" ;)) är så regelstyrda och inte köper att regler går att ändra efter behov (kundnöjdhet tex!).
no.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
David_H
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 apr 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av David_H »

fth skrev:
David_H skrev:
mati skrev:
Det innebär alltså att man måste äga sin e-tron i exakt 12-månaders perioder, dvs man måste sälja den samma månad som man har köpt den för att e-tron charging service inte ska kosta pengar i onödan. Alternativt så måste man säga upp den innan, förutsatt man vet att man vill sälja bilen under de kommande 12 månaderna.
Korkat var ordet. Tyskt tankesätt tyvärr.
När min morfar dog ville vi säga upp hans villaförsäkring. Han bodde ju av begripliga skäl inte kvar där. Det gick inte. Försäkringen tvärvägrade att avsluta avtalet i förtid. Det var ett års uppsägningstid, punkt slut. Att försäkringstagaren inte längre fanns i livet spelade ingen roll.
Samma filosofi.
Japp, väldigt korkat och ogenomtänkt. Jag hänvisade faktiskt till hemförsäkringar i min argumentation vilka man ju avslutar när man flyttar oavsett uppsägningstid. Men då förstår jag varför de inte köpte just det argumentet... Lite trist att de (Ionity Charging iaf, och kanske i viss mån även tyskar "in general" ;)) är så regelstyrda och inte köper att regler går att ändra efter behov (kundnöjdhet tex!).
no.jpg
/fth
Haha, du slår verkligen huvudet på spiken där! Det första de sa när jag gnällde var just "the technical team says that it's not possible". Som om det är "technical team" som ska få styra över kontraktsvillkoren...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

David_H skrev:
Japp, väldigt korkat och ogenomtänkt. Jag hänvisade faktiskt till hemförsäkringar i min argumentation vilka man ju avslutar när man flyttar oavsett uppsägningstid. Men då förstår jag varför de inte köpte just det argumentet... Lite trist att de (Ionity Charging iaf, och kanske i viss mån även tyskar "in general" ;)) är så regelstyrda och inte köper att regler går att ändra efter behov (kundnöjdhet tex!).
När jag kom till Sverige blev jag faktiskt mycket positivt överraskad (och kan även idag fortfarande känna samma sak) hur enkelt allting är här i landet. Har du t.ex. en försäkringsskada, ring försäkringen, det löser sig. I Tyskland har man alltid som utgångsläge att det nästan inte är lönt att försöka, för de komma inte betala ändå. Inte frivilligt i alla fall. Inte utan att man behandlas som en potentiell försäkringsbedragare. Samma sak hos myndigheter. Räkna med att du inte får hjälp.
Jag har till exempel inget tyskt pass längre. Det har gått ut för länge sedan och jag har slarvat bort det sen. Jag har funderat på hur jag ska gå tillväga för att få ett nytt pass. Men det är stört omöjligt. Jag skulle behöva åka till min födelsestad, personligen (!), och få någon tjänsteman att gräva i stadsarkivet om de kan hitta mitt födelsebevis. Sedan måste jag dessutom ta med mig någon släkting som kan bevittna att jag är jag. Men jag har ingen släkt kvar. Jag tror att jag måste även kunna styrka mitt medborgarskap, men det blir ju svårt utan pass. Och eftersom Tyskland inte har personnummer eller ett centralt medborgarregister finns jag egentligen inte längre. Det blir alltså moment 22 i kvadrat. Jag skiter alltså i det.
Det finns många exempel på hur vansinnigt stelbent och osmidigt saker och ting hanteras i Tyskland. Kundnöjdhet bryr man sig i regel inte om. Man skyller på föreskrifter och regler som man själv har skapat. Som jag brukar säga, tyskarna har uppfunnit byråkratin.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Det finns många exempel på hur vansinnigt stelbent och osmidigt saker och ting hanteras i Tyskland. Kundnöjdhet bryr man sig i regel inte om. Man skyller på föreskrifter och regler som man själv har skapat. Som jag brukar säga, tyskarna har uppfunnit byråkratin.
Haha! Jag har under mina år som administratör inom Svenska kyrkan kommit i kontakt med tyska myndigheter och deras fokusering på stämplar är fascinerande! :D

Det var en kvinna som kom till församlingsexpeditionen en gång om året och ville att vi skulle intyga att hon fortfarande levde så att hon skulle få ut sin tyska pension. Första året så försökte jag få henne att vända sig till Skattekontoret och be att få ett personbevis. Jag sa att vi inte kunde intyga hennes existens eftersom vi inte var nån myndighet (längre). Men det dög inte åt de tyska myndigheterna! De ville ha ett kyrkligt intyg eller ett från Röda korset! Och det viktigaste var att jag skulle sätta en stämpel på dokumentet! Vi använder ju nästan inte stämplar i det här landet längre, men jag kunde rota fram en gammal stämpel med församlingens namn på så att hon blev nöjd.

Nyligen blev jag också uppringd av en offentlig tysk person med svenskt påbrå som gifte sig i vår församling för typ 15 år sedan. Hon behövde ett dokument som talade om att vigseln ägde rum i en av våra kyrkor. Det dokument hon kunde få från svenska myndigheter om vigseln berättade inte detta. Så vi fick skriva ihop ett intyg där det stod i vilken kyrka som vigseln hade ägt rum och skicka till henne. Och STÄMPELN! Det var tvunget att vara en stämpel på intyget! :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Och STÄMPELN! Det var tvunget att vara en stämpel på intyget! :lol:
Ja, för bara då är det ett riktigt dokument. Det förstår väl alla, eller? En stämpel är ett bevis på att det är på riktigt och inte förfalskat. Ett vanligt papper kan ju vem som helst skriva. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Och STÄMPELN! Det var tvunget att vara en stämpel på intyget! :lol:
Ja, för bara då är det ett riktigt dokument. Det förstår väl alla, eller? En stämpel är ett bevis på att det är på riktigt och inte förfalskat. Ett vanligt papper kan ju vem som helst skriva. ;)
Ja, för en stämpel kan ju inte vem som helst låta tillverka... :?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Faktum är nog att det inte är Tyskland som är gammalmodigt, utan Sverige som är modernt.

Alla andra länder som jag har haft det tveksamma nöjet att försöka ta mig fram genom myndigheters byråkrati har varit rena mardrömmen jämfört med Sverige, t.ex. Spanien, Tyskland, Italien, etc, etc.

Vi är nog rätt bortskämda med att ha hyfsat effektiva myndigheter och institutioner med hög grad av digitalisering och låg grad av korruption.

Det gäller ju egentligen även många andra saker som vi tar mer eller mindre för givet, som att alltid kunna använda betalkort, kreditkort, eller swish, digitala banktjänster, fylla i blanketter hos försäkringskassan o dyl digitalt etc.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

fth skrev:
Faktum är nog att det inte är Tyskland som är gammalmodigt, utan Sverige som är modernt.

Alla andra länder som jag har haft det tveksamma nöjet att försöka ta mig fram genom myndigheters byråkrati har varit rena mardrömmen jämfört med Sverige, t.ex. Spanien, Tyskland, Italien, etc, etc.

Vi är nog rätt bortskämda med att ha hyfsat effektiva myndigheter och institutioner med hög grad av digitalisering och låg grad av korruption.

Det gäller ju egentligen även många andra saker som vi tar mer eller mindre för givet, som att alltid kunna använda betalkort, kreditkort, eller swish, digitala banktjänster, fylla i blanketter hos försäkringskassan o dyl digitalt etc.

/fth
Usch, nu bidrar jag starkt till off-topictrenden här, men om man jämför med USA så är vi väldigt moderna och digitala. Det var ju bl.a. därför som PayPal skapades, för att slippa skicka checkar och kontanter i kuvert som betalning för postorderköp, vilket annars är väldigt vanligt i USA.

Minns ni när man kunde bli uppmanad att skicka frimärken som betalningsmedel här i Sverige?
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av KnightRider »

Jag fick förklarat för mig någon gång att enda anledningen till att en sedel på €500 behövdes i Eurosamarbetet var för att man i Tyskland fortfarande betalade hyra i kontanter. Och det känns fortfarande som om kontanter ibland är det enda som gäller i Tyskland.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

KnightRider skrev:
Jag fick förklarat för mig någon gång att enda anledningen till att en sedel på €500 behövdes i Eurosamarbetet var för att man i Tyskland fortfarande betalade hyra i kontanter. Och det känns fortfarande som om kontanter ibland är det enda som gäller i Tyskland.
Ja, kontanter är tveklöst den primära betalmetoden. Kortbetalning anses som en onödigt krånglig betalmetod. Har man kontanter i fickan, vilket alla har, så betalar man kontant. Jag har flera gånger råkat ut för att jag skulle betala nånstans, med kort såklart, och bakom mig i kön gick det ett irriterat mumlande och suckande genom raderna. Tänk vilken konstig typ som står där utan pengar och bromsar upp allting. Även de som sitter i kassan kan visa rätt tydligt att man är onödigt besvärlig. En del tror då att jag inte förstår vad de säger eftersom jag är till synes nån skum utlänning. Lite kul då när man kan förklara för dem att jag har precis anlänt till stenåldern och inte hunnit anpassa mig.
Riktigt kul blir det när man frågar nånstans om de accepterar kortbetalning och de säger nej. För då får man ju vända i dörren eftersom jag nästan aldrig har kontanter på mig. Problemet är bara när man är hungrig och ska äta nånstans och inte hittar nånting eftersom inte ens alla matställen tar kort. Been there.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Johnalm »

Något nytt om Ionitys utbyggnad/planer för densamma? X antal sidor med just sidospår, kan man inte skapa nya trådar för sådant som inte ens tangerar Ionity?
Känner mig som en gammal gnällgubbe, men något tyskarna iallafall har är ordning och reda :)
Senast redigerad av Johnalm, redigerad totalt 1 gånger.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av metchristian »

mati skrev:
KnightRider skrev:
Jag fick förklarat för mig någon gång att enda anledningen till att en sedel på €500 behövdes i Eurosamarbetet var för att man i Tyskland fortfarande betalade hyra i kontanter. Och det känns fortfarande som om kontanter ibland är det enda som gäller i Tyskland.
Ja, kontanter är tveklöst den primära betalmetoden. Kortbetalning anses som en onödigt krånglig betalmetod. Har man kontanter i fickan, vilket alla har, så betalar man kontant. Jag har flera gånger råkat ut för att jag skulle betala nånstans, med kort såklart, och bakom mig i kön gick det ett irriterat mumlande och suckande genom raderna. Tänk vilken konstig typ som står där utan pengar och bromsar upp allting. Även de som sitter i kassan kan visa rätt tydligt att man är onödigt besvärlig. En del tror då att jag inte förstår vad de säger eftersom jag är till synes nån skum utlänning. Lite kul då när man kan förklara för dem att jag har precis anlänt till stenåldern och inte hunnit anpassa mig.
Riktigt kul blir det när man frågar nånstans om de accepterar kortbetalning och de säger nej. För då får man ju vända i dörren eftersom jag nästan aldrig har kontanter på mig. Problemet är bara när man är hungrig och ska äta nånstans och inte hittar nånting eftersom inte ens alla matställen tar kort. Been there.
En av anledningarna till att kontanter är vanligare i Tyskland är bankreglerna.. om jag inte minns fel från min tid som biluthyrare så behöver varje tysk ringa till banken för å öppna upp kortet (va 4 år sen så nu kanske de kan via app) om man behövde göra en transaktion på mer än 500euro, vi tog ju reservation på 1000euro tex för skador etc hade vi ständigt jämt problem med vissa tyskar som inte ville ha full försäkring (de flesta valde just detta för å slippa detta problem)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

mati skrev:
KnightRider skrev:
Jag fick förklarat för mig någon gång att enda anledningen till att en sedel på €500 behövdes i Eurosamarbetet var för att man i Tyskland fortfarande betalade hyra i kontanter. Och det känns fortfarande som om kontanter ibland är det enda som gäller i Tyskland.
Ja, kontanter är tveklöst den primära betalmetoden. Kortbetalning anses som en onödigt krånglig betalmetod. Har man kontanter i fickan, vilket alla har, så betalar man kontant. Jag har flera gånger råkat ut för att jag skulle betala nånstans, med kort såklart, och bakom mig i kön gick det ett irriterat mumlande och suckande genom raderna. Tänk vilken konstig typ som står där utan pengar och bromsar upp allting. Även de som sitter i kassan kan visa rätt tydligt att man är onödigt besvärlig. En del tror då att jag inte förstår vad de säger eftersom jag är till synes nån skum utlänning. Lite kul då när man kan förklara för dem att jag har precis anlänt till stenåldern och inte hunnit anpassa mig.
Riktigt kul blir det när man frågar nånstans om de accepterar kortbetalning och de säger nej. För då får man ju vända i dörren eftersom jag nästan aldrig har kontanter på mig. Problemet är bara när man är hungrig och ska äta nånstans och inte hittar nånting eftersom inte ens alla matställen tar kort. Been there.
Jag suckar när nån ska betala kontant. Tar en evig tid jämfört med att betala med kort. Tror faktiskt jag har 750 spänn i plånboken av nån anledning jag glömt bort men orkar aldrig använda dem som betalmedel eftersom det känns så besvärligt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Startade en egen tråd för denna off-topicdiskussion:

viewtopic.php?f=29&t=25567
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
mati skrev:
KnightRider skrev:
Jag fick förklarat för mig någon gång att enda anledningen till att en sedel på €500 behövdes i Eurosamarbetet var för att man i Tyskland fortfarande betalade hyra i kontanter. Och det känns fortfarande som om kontanter ibland är det enda som gäller i Tyskland.
Ja, kontanter är tveklöst den primära betalmetoden. Kortbetalning anses som en onödigt krånglig betalmetod. Har man kontanter i fickan, vilket alla har, så betalar man kontant. Jag har flera gånger råkat ut för att jag skulle betala nånstans, med kort såklart, och bakom mig i kön gick det ett irriterat mumlande och suckande genom raderna. Tänk vilken konstig typ som står där utan pengar och bromsar upp allting. Även de som sitter i kassan kan visa rätt tydligt att man är onödigt besvärlig. En del tror då att jag inte förstår vad de säger eftersom jag är till synes nån skum utlänning. Lite kul då när man kan förklara för dem att jag har precis anlänt till stenåldern och inte hunnit anpassa mig.
Riktigt kul blir det när man frågar nånstans om de accepterar kortbetalning och de säger nej. För då får man ju vända i dörren eftersom jag nästan aldrig har kontanter på mig. Problemet är bara när man är hungrig och ska äta nånstans och inte hittar nånting eftersom inte ens alla matställen tar kort. Been there.
Jag suckar när nån ska betala kontant. Tar en evig tid jämfört med att betala med kort. Tror faktiskt jag har 750 spänn i plånboken av nån anledning jag glömt bort men orkar aldrig använda dem som betalmedel eftersom det känns så besvärligt.
Jag sålde en grej för 2400:- för ett år sedan och fick betalt kontant. Jag har fortfarande inte lyckats göra av med alla pengar! :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av ReNewAble »

mikebike skrev:
MWall skrev:
mati skrev:
KnightRider skrev:
Jag fick förklarat för mig någon gång att enda anledningen till att en sedel på €500 behövdes i Eurosamarbetet var för att man i Tyskland fortfarande betalade hyra i kontanter. Och det känns fortfarande som om kontanter ibland är det enda som gäller i Tyskland.
Ja, kontanter är tveklöst den primära betalmetoden. Kortbetalning anses som en onödigt krånglig betalmetod. Har man kontanter i fickan, vilket alla har, så betalar man kontant. Jag har flera gånger råkat ut för att jag skulle betala nånstans, med kort såklart, och bakom mig i kön gick det ett irriterat mumlande och suckande genom raderna. Tänk vilken konstig typ som står där utan pengar och bromsar upp allting. Även de som sitter i kassan kan visa rätt tydligt att man är onödigt besvärlig. En del tror då att jag inte förstår vad de säger eftersom jag är till synes nån skum utlänning. Lite kul då när man kan förklara för dem att jag har precis anlänt till stenåldern och inte hunnit anpassa mig.
Riktigt kul blir det när man frågar nånstans om de accepterar kortbetalning och de säger nej. För då får man ju vända i dörren eftersom jag nästan aldrig har kontanter på mig. Problemet är bara när man är hungrig och ska äta nånstans och inte hittar nånting eftersom inte ens alla matställen tar kort. Been there.
Jag suckar när nån ska betala kontant. Tar en evig tid jämfört med att betala med kort. Tror faktiskt jag har 750 spänn i plånboken av nån anledning jag glömt bort men orkar aldrig använda dem som betalmedel eftersom det känns så besvärligt.
Jag sålde en grej för 2400:- för ett år sedan och fick betalt kontant. Jag har fortfarande inte lyckats göra av med alla pengar! :lol:
Och hur är detta kopplat till ämnet Ionitys laddnätverk? Du kan inte använda cash att ladda på Ionity vad jag vet.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av thnis »

Jerker skrev:
Startade en egen tråd för denna off-topicdiskussion:

viewtopic.php?f=29&t=25567
Tråd för off topic. Se ovan. Ser fram emot inlägg som handlar om Ionity :D
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mikebike »

ReNewAble skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:
mati skrev:
KnightRider skrev:
Jag fick förklarat för mig någon gång att enda anledningen till att en sedel på €500 behövdes i Eurosamarbetet var för att man i Tyskland fortfarande betalade hyra i kontanter. Och det känns fortfarande som om kontanter ibland är det enda som gäller i Tyskland.
Ja, kontanter är tveklöst den primära betalmetoden. Kortbetalning anses som en onödigt krånglig betalmetod. Har man kontanter i fickan, vilket alla har, så betalar man kontant. Jag har flera gånger råkat ut för att jag skulle betala nånstans, med kort såklart, och bakom mig i kön gick det ett irriterat mumlande och suckande genom raderna. Tänk vilken konstig typ som står där utan pengar och bromsar upp allting. Även de som sitter i kassan kan visa rätt tydligt att man är onödigt besvärlig. En del tror då att jag inte förstår vad de säger eftersom jag är till synes nån skum utlänning. Lite kul då när man kan förklara för dem att jag har precis anlänt till stenåldern och inte hunnit anpassa mig.
Riktigt kul blir det när man frågar nånstans om de accepterar kortbetalning och de säger nej. För då får man ju vända i dörren eftersom jag nästan aldrig har kontanter på mig. Problemet är bara när man är hungrig och ska äta nånstans och inte hittar nånting eftersom inte ens alla matställen tar kort. Been there.
Jag suckar när nån ska betala kontant. Tar en evig tid jämfört med att betala med kort. Tror faktiskt jag har 750 spänn i plånboken av nån anledning jag glömt bort men orkar aldrig använda dem som betalmedel eftersom det känns så besvärligt.
Jag sålde en grej för 2400:- för ett år sedan och fick betalt kontant. Jag har fortfarande inte lyckats göra av med alla pengar! :lol:
Och hur är detta kopplat till ämnet Ionitys laddnätverk? Du kan inte använda cash att ladda på Ionity vad jag vet.
Synd, då hade det gått fort att bli av med dem. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

thnis skrev:
Jerker skrev:
Startade en egen tråd för denna off-topicdiskussion:

viewtopic.php?f=29&t=25567
Tråd för off topic. Se ovan. Ser fram emot inlägg som handlar om Ionity :D
Jag tror man måste göra som mot små barn, leda vår uppmärksamhet in på rätt spår istället för att banna :lol: . Jag hittade en nyhet, hyfsat ny iaf, som kanske tagits upp redan men den 2:a Juni verkar det som Ionity släppte en ny app. Någon som testat?

https://ionity.eu/en/ionity-app.html?fb ... mWkXZi8Vtg
Ioniq 5 FE AWD
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Jag har provat. Har inte hittat några direkta problem.
Man ser laddhastighet direkt i appen när man laddar och så får man en sammanfattning efteråt.
Dras 10kr när man startar laddningen som räknas av på det totala beloppet så varje laddning är två betalningar.

Hur smidigt det funkar att få tillbaka pengarna om laddningen inte startar har jag ingen koll på.
89FCE518-9790-433E-A2CA-70B7373DB821.jpeg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Average power output var lite najs, det skulle jag vilja se på andra också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev:
Average power output var lite najs, det skulle jag vilja se på andra också :)
27.80 för 3.196 kWh var inte fullt så najs...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av heldiggrisen »

mikebike skrev:
Bjelke skrev:
Average power output var lite najs, det skulle jag vilja se på andra också :)
27.80 för 3.196 kWh var inte fullt så najs...
men då räknas väl 10an in?
Skriv svar