Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Men det gäller väl även Tesla? Cilla kör väl Model X?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Det stämmer!HelectriC skrev:Men det gäller väl även Tesla? Cilla kör väl Model X?
Är inte perfekt med SuC heller, och finns inte på alla platser i landet (även om det blir bättre hela tiden).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Zalman3 skrev:https://sverigesradio.se/artikel/elbils ... -att-laddaPublicerat torsdag 15 april kl 13.00
Fortfarande är snabbladdarna för elbilar i Åsele, Hemavan och Lycksele ur funktion.
"Vi får köra tio mils omväg för att ladda – tror ingen fossilbilsägare skulle stå ut med det", säger Teslaägaren Cilla Wikström som behöver ladda på vägen till stugan i Borgafjäll.
"En ny laddare är beställd till Åsele och den ska komma den 3 juni. I Hemavan och Lycksele har servicetekniker jobbat med snabbladdarna men hittar inte felen, men dom jobbar på det. ", säger Pelle Holmström på Umeå Energi.
HelectriC skrev:Men det gäller väl även Tesla? Cilla kör väl Model X?
Checkade precis Teslas SuC-karta och inte så bra just nu, men blir något bättre redan under detta året: https://www.tesla.com/sv_SE/findus?v=2& ... percharger
Lycksele SuC kommer i Q4 i år.
Inget planerat för tillfället i Åsele, men däremot kommer en ny SuC alldeles närheten i Dorotea detta kvartalet (Q2).
Så blir strax lite bättre även för er i norr (på SuC-fronten iaf.).
Hur Ionitys planer ser ut har jag ingen aning om, då jag inte har några uppdaterade kartor som fungerar?
Förhoppningsvis kommer de loss snart de också. Speciellt nu med ökat antal elbilar på marknaden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Det som är så synd är att även om det händer en hel del på snabbladdarfronten så är det så spretigt med 4-5 olika och fragmenterade nätverk utöver Ionity och SuC. Svårt att hålla koll på helt enkelt. Har kollat lite i apparna senaste tiden och hittar ex nya 4x300kw i Stälje, 2x150kW och 2x300kW i Linköping samt 6 nya i Värnamo utöver Ionity. I Värnamo finns numera 10 laddare med +120kW. Men som sagt, tänk om Ionity kunde satsa lite mer helhjärtat.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Man kan ju hoppas att nu när VW-koncernen börjar få fram lite mera ”värstingar” som Porschen/Etron GT osv såmacky skrev:Det som är så synd är att även om det händer en hel del på snabbladdarfronten så är det så spretigt med 4-5 olika och fragmenterade nätverk utöver Ionity och SuC. Svårt att hålla koll på helt enkelt. Har kollat lite i apparna senaste tiden och hittar ex nya 4x300kw i Stälje, 2x150kW och 2x300kW i Linköping samt 6 nya i Värnamo utöver Ionity. I Värnamo finns numera 10 laddare med +120kW. Men som sagt, tänk om Ionity kunde satsa lite mer helhjärtat.
kanske det blir lite mer drag på Ionity... men det kanske är att önska för mycket, iaf här i norr...
GTn är jag ganska sugen på iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Har länge lurat på Taycan, eller e-tron GT (gillar faktiskt fronten bättre på den), med det som stoppat mig #1 är just att man blir av med tillgången på SuC.Bjelke skrev:Man kan ju hoppas att nu när VW-koncernen börjar få fram lite mera ”värstingar” som Porschen/Etron GT osv såmacky skrev:Det som är så synd är att även om det händer en hel del på snabbladdarfronten så är det så spretigt med 4-5 olika och fragmenterade nätverk utöver Ionity och SuC. Svårt att hålla koll på helt enkelt. Har kollat lite i apparna senaste tiden och hittar ex nya 4x300kw i Stälje, 2x150kW och 2x300kW i Linköping samt 6 nya i Värnamo utöver Ionity. I Värnamo finns numera 10 laddare med +120kW. Men som sagt, tänk om Ionity kunde satsa lite mer helhjärtat.
kanske det blir lite mer drag på Ionity... men det kanske är att önska för mycket, iaf här i norr...
GTn är jag ganska sugen på iaf...
Hade ett tag gissning på att den nära relation mellan Musk och Diess skulle leda till att VAG köpte in sig på SuC, eller iaf. vissa av deras lite mer premiummärken som Porsche och Audi. Hoppas fortfarande på detta (är ju inte helt otänkbart).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Inte jättestor skillnad. Men roliga bilder.Bjelke skrev:Man kan ju hoppas att nu när VW-koncernen börjar få fram lite mera ”värstingar” som Porschen/Etron GT osv såmacky skrev:Det som är så synd är att även om det händer en hel del på snabbladdarfronten så är det så spretigt med 4-5 olika och fragmenterade nätverk utöver Ionity och SuC. Svårt att hålla koll på helt enkelt. Har kollat lite i apparna senaste tiden och hittar ex nya 4x300kw i Stälje, 2x150kW och 2x300kW i Linköping samt 6 nya i Värnamo utöver Ionity. I Värnamo finns numera 10 laddare med +120kW. Men som sagt, tänk om Ionity kunde satsa lite mer helhjärtat.
kanske det blir lite mer drag på Ionity... men det kanske är att önska för mycket, iaf här i norr...
GTn är jag ganska sugen på iaf...
Jag skulle välja Taycan. Tror den får bäst andrahandsvärde.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag skulle välja den jag ville ha (GT) för de pengarna. Men delar din tro om andrahandsvärde. Surt att se en GT åka förbi och tänka fan vad snygg, men jag har iaf bättre andrahandsvärde.MWall skrev:Inte jättestor skillnad. Men roliga bilder.Bjelke skrev:Man kan ju hoppas att nu när VW-koncernen börjar få fram lite mera ”värstingar” som Porschen/Etron GT osv såmacky skrev:Det som är så synd är att även om det händer en hel del på snabbladdarfronten så är det så spretigt med 4-5 olika och fragmenterade nätverk utöver Ionity och SuC. Svårt att hålla koll på helt enkelt. Har kollat lite i apparna senaste tiden och hittar ex nya 4x300kw i Stälje, 2x150kW och 2x300kW i Linköping samt 6 nya i Värnamo utöver Ionity. I Värnamo finns numera 10 laddare med +120kW. Men som sagt, tänk om Ionity kunde satsa lite mer helhjärtat.
kanske det blir lite mer drag på Ionity... men det kanske är att önska för mycket, iaf här i norr...
GTn är jag ganska sugen på iaf...
Jag skulle välja Taycan. Tror den får bäst andrahandsvärde.
Re: Ionitys laddnätverk
Tror också Porsche troligen håller lite bättre andrahandsvärde än Audi (allt annat lika).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
En ny ionity-laddare på g på Cirkle K i kungens kurva, på södergående sidan (Vid den nya cpl för förbifart stockholm)
https://goo.gl/maps/vDR6saB76eBd4JYS7
Var övertäckt sist jag var förbi där.
https://goo.gl/maps/vDR6saB76eBd4JYS7
Var övertäckt sist jag var förbi där.
Re: Ionitys laddnätverk
Angående snacket om abb på ionity på sidorna typ 350-360.
Jag laddar för cirka 2000kr/månaden på ionity, betalar 3,04kr/kWh med mitt mercedes-kort.
Det blev mycket dyrare att ladda med Bee's fastpris-abb på 400kr/månaden, då det alltid var upptaget, av 90% teslor, så jag kanske kunde ladda en 40kWh per månad på bee.
Jag snabbladdar bilen bara, om jag inte bort på ett hotell som kan slänga ut en förlängningssladd och ge 2.1kWh
Kan inte ladda hemma alls, hyresbolaget sätter inte upp stolpar.
Jag laddar för cirka 2000kr/månaden på ionity, betalar 3,04kr/kWh med mitt mercedes-kort.
Det blev mycket dyrare att ladda med Bee's fastpris-abb på 400kr/månaden, då det alltid var upptaget, av 90% teslor, så jag kanske kunde ladda en 40kWh per månad på bee.
Jag snabbladdar bilen bara, om jag inte bort på ett hotell som kan slänga ut en förlängningssladd och ge 2.1kWh
Kan inte ladda hemma alls, hyresbolaget sätter inte upp stolpar.
Re: Ionitys laddnätverk
Gargamel skrev:En ny ionity-laddare på g på Cirkle K i kungens kurva, på södergående sidan (Vid den nya cpl för förbifart stockholm)
https://goo.gl/maps/vDR6saB76eBd4JYS7
Var övertäckt sist jag var förbi där.
Är du säker på att det var en Ionity laddare? Circle K verkar bygga ut en del just nu med sina egna laddare. Därav frågan.
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Jo de undrar jag också.. Om jag var cirkel k så skulle jag helt sluta med ionity och bara satsa på sina egna laddare.dfa skrev:Gargamel skrev:En ny ionity-laddare på g på Cirkle K i kungens kurva, på södergående sidan (Vid den nya cpl för förbifart stockholm)
https://goo.gl/maps/vDR6saB76eBd4JYS7
Var övertäckt sist jag var förbi där.
Är du säker på att det var en Ionity laddare? Circle K verkar bygga ut en del just nu med sina egna laddare. Därav frågan.
Nu vet vi inte vad för pris vi får på cirkel k men jag skulle gissa på typ 5kr/kwh då de är väl där de flesta ligger och ja dyrare än ionity lär de inte blir.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Inte säker, men såg ut som en ionityladdare, tittade dock inte så noggrant efter någon logga eller så.dfa skrev:Gargamel skrev:En ny ionity-laddare på g på Cirkle K i kungens kurva, på södergående sidan (Vid den nya cpl för förbifart stockholm)
https://goo.gl/maps/vDR6saB76eBd4JYS7
Var övertäckt sist jag var förbi där.
Är du säker på att det var en Ionity laddare? Circle K verkar bygga ut en del just nu med sina egna laddare. Därav frågan.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag betalar 3.04kr/kWh, så cirkles k's 5kr skulle bli dyrare för mig.chaffis75 skrev:Jo de undrar jag också.. Om jag var cirkel k så skulle jag helt sluta med ionity och bara satsa på sina egna laddare.dfa skrev:Gargamel skrev:En ny ionity-laddare på g på Cirkle K i kungens kurva, på södergående sidan (Vid den nya cpl för förbifart stockholm)
https://goo.gl/maps/vDR6saB76eBd4JYS7
Var övertäckt sist jag var förbi där.
Är du säker på att det var en Ionity laddare? Circle K verkar bygga ut en del just nu med sina egna laddare. Därav frågan.
Nu vet vi inte vad för pris vi får på cirkel k men jag skulle gissa på typ 5kr/kwh då de är väl där de flesta ligger och ja dyrare än ionity lär de inte blir.
Re: Ionitys laddnätverk
Laddar man så mycket på snabbladdare att priset blir viktigt så är Ionity med abonnemang billigare än 5:-/kWh.chaffis75 skrev:Jo de undrar jag också.. Om jag var cirkel k så skulle jag helt sluta med ionity och bara satsa på sina egna laddare.dfa skrev:Gargamel skrev:En ny ionity-laddare på g på Cirkle K i kungens kurva, på södergående sidan (Vid den nya cpl för förbifart stockholm)
https://goo.gl/maps/vDR6saB76eBd4JYS7
Var övertäckt sist jag var förbi där.
Är du säker på att det var en Ionity laddare? Circle K verkar bygga ut en del just nu med sina egna laddare. Därav frågan.
Nu vet vi inte vad för pris vi får på cirkel k men jag skulle gissa på typ 5kr/kwh då de är väl där de flesta ligger och ja dyrare än ionity lär de inte blir.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja men visst krävs de man kör väldigt mycket. Men visst nu såg jag detta ut min vinkel.. Vi har kört 1200 min på ca 5 månader utan att ha behövt snabbladda.. Räknar såklart med lite snabbladdning framåt när corona lugnar sig med n tror aldrig något abonnemang kommer löna sig för oss och då hoppas jag cirkel k kan bli bra för oss.MWall skrev:Laddar man så mycket på snabbladdare att priset blir viktigt så är Ionity med abonnemang billigare än 5:-/kWh.chaffis75 skrev:Jo de undrar jag också.. Om jag var cirkel k så skulle jag helt sluta med ionity och bara satsa på sina egna laddare.dfa skrev:Gargamel skrev:En ny ionity-laddare på g på Cirkle K i kungens kurva, på södergående sidan (Vid den nya cpl för förbifart stockholm)
https://goo.gl/maps/vDR6saB76eBd4JYS7
Var övertäckt sist jag var förbi där.
Är du säker på att det var en Ionity laddare? Circle K verkar bygga ut en del just nu med sina egna laddare. Därav frågan.
Nu vet vi inte vad för pris vi får på cirkel k men jag skulle gissa på typ 5kr/kwh då de är väl där de flesta ligger och ja dyrare än ionity lär de inte blir.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Håller med er andra! Är en som också tror att både CK och OKQ8 kan (iaf. i Sverige) bygga de laddnät som jag för två år sedan hoppades att Ionity kunde bli.
Tror detta har möjlighet att bli riktigt bra på lite sikt (kommer ju ta ett antal år, men så länge takten blir högre än den Ionity haft så är jag nöjd).
Tror detta har möjlighet att bli riktigt bra på lite sikt (kommer ju ta ett antal år, men så länge takten blir högre än den Ionity haft så är jag nöjd).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Ja eller åtminstone Danmark Sverige och Norge för cirkel k.martinot skrev:Håller med er andra! Är en som också tror att både CK och OKQ8 kan (iaf. i Sverige) bygga de laddnät som jag för två år sedan hoppades att Ionity kunde bli.
Tror detta har möjlighet att bli riktigt bra på lite sikt (kommer ju ta ett antal år, men så länge takten blir högre än den Ionity haft så är jag nöjd).
Finns redan ett gäng även i Danmark i deras app. Norge har ju tyvärr en annan app så de syns inte, men bör ju dyka upp lite senare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Ja precis. För oss "normalelbilister" som laddar hemma och som snabbladdar relativt sällan (eller i dagsläget inte alls) lönar sig ett Ionity-abonnemang naturligtvis inte. Jag har inte snabbladdat på 15 månader. Eller det är inte helt sant. Jag har snabbladdat e-Golfen ett par gånger under den tiden, men inte e-tron.chaffis75 skrev:Ja men visst krävs de man kör väldigt mycket. Men visst nu såg jag detta ut min vinkel.. Vi har kört 1200 min på ca 5 månader utan att ha behövt snabbladda.. Räknar såklart med lite snabbladdning framåt när corona lugnar sig med n tror aldrig något abonnemang kommer löna sig för oss och då hoppas jag cirkel k kan bli bra för oss.
Då är ett pris runt 5kr/kWh ett mycket bra alternativ till Ionitys 8:70. Man kan se Ionity som en backup, ifall allt annat skiter sig. Men skulle jag ta mig på långtur nu så skulle jag inte komma på tanken att planera in ett laddstopp hos Ionity så länge det finns ett annat alternativ. Och Eon/Clever, Fortum, CK eller OKQ8 verkar ju komma igång nu så småningom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
En uppriktig fråga mati; vad är det du tycker så illa om med Ionity? Är det prismodellen med abbonemangsavgifter för att få de lägre laddpriserna?mati skrev:Ja precis. För oss "normalelbilister" som laddar hemma och som snabbladdar relativt sällan (eller i dagsläget inte alls) lönar sig ett Ionity-abonnemang naturligtvis inte. Jag har inte snabbladdat på 15 månader. Eller det är inte helt sant. Jag har snabbladdat e-Golfen ett par gånger under den tiden, men inte e-tron.chaffis75 skrev:Ja men visst krävs de man kör väldigt mycket. Men visst nu såg jag detta ut min vinkel.. Vi har kört 1200 min på ca 5 månader utan att ha behövt snabbladda.. Räknar såklart med lite snabbladdning framåt när corona lugnar sig med n tror aldrig något abonnemang kommer löna sig för oss och då hoppas jag cirkel k kan bli bra för oss.
Då är ett pris runt 5kr/kWh ett mycket bra alternativ till Ionitys 8:70. Man kan se Ionity som en backup, ifall allt annat skiter sig. Men skulle jag ta mig på långtur nu så skulle jag inte komma på tanken att planera in ett laddstopp hos Ionity så länge det finns ett annat alternativ. Och Eon/Clever, Fortum, CK eller OKQ8 verkar ju komma igång nu så småningom.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja exakt. Vem skulle vilja betala flera hundra kronor i månaden för att få tanka till något lägre bensinpris, alternativt betala dubbelt så mycket som hos alla andra bensinmackar?Maw skrev:En uppriktig fråga mati; vad är det du tycker så illa om med Ionity? Är det prismodellen med abbonemangsavgifter för att få de lägre laddpriserna?
Det här med abonnemang är ett jäkla röveri för att knyta oinsatta kunder till sig. Och det fungerar bara eftersom den gemene konverterade fossilbilisten inte har koll på laddning och priserna. Det ser ju billigt ut med abonnemang, fast det är det inte.
Det andra som stör jag med Ionity är att de har fått massvis med skattepengar. Ändå så är de dyrare än alla andra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Datzun
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
- Referralkod: ts.la/fredrik611845
Re: Ionitys laddnätverk
När min ID.4 levereras kommer jag överväga abonnemang på Ionity/We charge. Klart lönsamt med 115kr i månaden för att få ladda för 3,40kr när resandet förhoppningsvis börjar rulla igång igen efter sommaren.mati skrev:Ja exakt. Vem skulle vilja betala flera hundra kronor i månaden för att få tanka till något lägre bensinpris, alternativt betala dubbelt så mycket som hos alla andra bensinmackar?Maw skrev:En uppriktig fråga mati; vad är det du tycker så illa om med Ionity? Är det prismodellen med abbonemangsavgifter för att få de lägre laddpriserna?
Det här med abonnemang är ett jäkla röveri för att knyta oinsatta kunder till sig. Och det fungerar bara eftersom den gemene konverterade fossilbilisten inte har koll på laddning och priserna. Det ser ju billigt ut med abonnemang, fast det är det inte.
Det andra som stör jag med Ionity är att de har fått massvis med skattepengar. Ändå så är de dyrare än alla andra.
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld