Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Attans då, McDonalds recharge i Ulricehamn är paj, så kg är illa tvungen att betala typ 9kr/kWh på ionity ;(
Re: Ionitys laddnätverk
Men den på McDonalds är ju slöladdare…. Premium ström kostar.
27,8 kWp solceller
Re: Ionitys laddnätverk
50kW sllöladdare ja,Dafro skrev:Men den på McDonalds är ju slöladdare…. Premium ström kostar.
Men typ 1/3 av priset istället
Re: Ionitys laddnätverk
Du tänker så, håller med men om man slipper kö så betalar jag gärna ionity fullpris, men jag gör vad jag kan för att slippa snabbladda över huvud taget, kommer nog bli en sport tills familjen talar mig till rätta.
27,8 kWp solceller
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Ionitys laddnätverk
Spot on!!!mati skrev:De bygger nog laddstationerna för hand, helt utan maskiner. Individuellt tillverkade prototyper, handsvarvade av specialutbildade snabbladdar-byggexperter. Gediget hantverk tar sin lilla tid. Det får gärna ta tre år.Peter Andersson skrev:980 byggdagar!!
Det är det som kallas för premium. Och det betalar man ju för sen.
Inte som dumma Tesla som smäller upp 40 stycken budget-laddare på några dagar.
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Peter Andersson skrev:Spot on!!!mati skrev:De bygger nog laddstationerna för hand, helt utan maskiner. Individuellt tillverkade prototyper, handsvarvade av specialutbildade snabbladdar-byggexperter. Gediget hantverk tar sin lilla tid. Det får gärna ta tre år.Peter Andersson skrev:980 byggdagar!!
Det är det som kallas för premium. Och det betalar man ju för sen.
Inte som dumma Tesla som smäller upp 40 stycken budget-laddare på några dagar.
Sen vet man ju knappast varför dessa stationer legat ”under construction” så pass länge.
Räcker ju att den planerats för att hamna på listan och sen lokala hinner satt käppar i hjulen.
Och tesla må vara överlägsna på punkten att bygga laddare men SuC i Jönköping har haft en egen tråd i ett halvår…så några dagar tar det aldrig oavsett.
EDIT:
Båda laddarna på Irland med 900 dagars byggtid är dessutom igång med 4 laddare / site.
Va Tråkigt.
EDIT 2:
Alla på listan förutom en laddare i Ural hittar jag i appen.
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Underbart! Frågan är om alla ställen som är förberedda för 6 laddar också kommer få det inom snar framtid.Hoppsan_84 skrev:6 laddare i Norrköping
Re: Ionitys laddnätverk
I Norrköping finns faktiskt 10 på 300 kW eller mer och 8 på 50 kW så du är inte så långt borta..MWall skrev:Borde vara 16 eller 26.Hoppsan_84 skrev:6 laddare i Norrköping
Re: Ionitys laddnätverk
Var tvungen att kolla efter, fast man vill ju alla på samma ställe och ionitys placering så långt från E4 förstår jag inte, men eon i Skärblacka borde dubbla sitt antal.Maw skrev:I Norrköping finns faktiskt 10 på 300 kW eller mer och 8 på 50 kW så du är inte så långt borta..MWall skrev:Borde vara 16 eller 26.Hoppsan_84 skrev:6 laddare i Norrköping
27,8 kWp solceller
Re: Ionitys laddnätverk
De samarbetar väl med Cirkelkaffe? Då finns det ingen i Norrköping som ligger efter E4. Men att placera den i Ingelsta hade ju varit ungefär jämförbar med SuC som ligger vid Mediamarkt. Så jag håller med; fattar inte varför den ligger just där.Dafro skrev:Var tvungen att kolla efter, fast man vill ju alla på samma ställe och ionitys placering så långt från E4 förstår jag inte, men eon i Skärblacka borde dubbla sitt antal.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja läget känns lite skumt minst sagt. Hoppas även Mantorp och Gränna får 2 extra innan sommaren. Hade varit mycket bra.
Re: Ionitys laddnätverk
Är väl så att de vill täcka in trafiken som går via e22 också. Så då blev det denna kompromiss på ”ringleden”. Men kan bara hålla med om att den ligger illa till sett ur e4 synvinkel. Jag kör e22 då och då och brukar ändå gena genom stan så Ingelsta hade varit bättre.Jerker skrev:De samarbetar väl med Cirkelkaffe? Då finns det ingen i Norrköping som ligger efter E4. Men att placera den i Ingelsta hade ju varit ungefär jämförbar med SuC som ligger vid Mediamarkt. Så jag håller med; fattar inte varför den ligger just där.Dafro skrev:Var tvungen att kolla efter, fast man vill ju alla på samma ställe och ionitys placering så långt från E4 förstår jag inte, men eon i Skärblacka borde dubbla sitt antal.
Re: Ionitys laddnätverk
Vid svar på direkta frågor om dessa två stationer på Ionitys FB sida svarar de att det kommer innan semestern. De skriver även att de ska expandera norrut. Strålande nyheter måste jag säga!Dodde skrev:Ja läget känns lite skumt minst sagt. Hoppas även Mantorp och Gränna får 2 extra innan sommaren. Hade varit mycket bra.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Har ägarna dragit dom i örat tro?iAkita skrev:Vid svar på direkta frågor om dessa två stationer på Ionitys FB sida svarar de att det kommer innan semestern. De skriver även att de ska expandera norrut. Strålande nyheter måste jag säga!Dodde skrev:Ja läget känns lite skumt minst sagt. Hoppas även Mantorp och Gränna får 2 extra innan sommaren. Hade varit mycket bra.
Hoppas nu bara också att expandera inte betyder typ ett par laddare bara, utan verkligen expansion på riktigt
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity fick väl ett rejält kaptialtillskott från Blackrock.
Det kanske är det som börjar märkas?
Det kanske är det som börjar märkas?
Re: Ionitys laddnätverk
Det är nog att hoppas på för mycket men hoppas kan man.Bjelke skrev:Har ägarna dragit dom i örat tro?iAkita skrev:Vid svar på direkta frågor om dessa två stationer på Ionitys FB sida svarar de att det kommer innan semestern. De skriver även att de ska expandera norrut. Strålande nyheter måste jag säga!Dodde skrev:Ja läget känns lite skumt minst sagt. Hoppas även Mantorp och Gränna får 2 extra innan sommaren. Hade varit mycket bra.
Hoppas nu bara också att expandera inte betyder typ ett par laddare bara, utan verkligen expansion på riktigt
Re: Ionitys laddnätverk
I beg to differ, jag vet - utan att kunna källhänvisa - att det finns konkreta och ganska långt gångna planer när det gäller expansion norrut. Ett öppnande av SUC måste sannolikt betraktas som ett hot av konkurrenterna, den dag det blir lönsamt att tillhandahålla superladdning vill nog ingen se en sådan dominerande aktör. Tillsammans med ägarnas krav på att kunderna dessutom ska kunna ladda med en viss premiumupplevelse finns det sannolikt ett ganska stort och omedelbart behov att öka etablerings- och investeringstakten…Dodde skrev:Det är nog att hoppas på för mycket men hoppas kan man.Bjelke skrev:Har ägarna dragit dom i örat tro?iAkita skrev:Vid svar på direkta frågor om dessa två stationer på Ionitys FB sida svarar de att det kommer innan semestern. De skriver även att de ska expandera norrut. Strålande nyheter måste jag säga!Dodde skrev:Ja läget känns lite skumt minst sagt. Hoppas även Mantorp och Gränna får 2 extra innan sommaren. Hade varit mycket bra.
Hoppas nu bara också att expandera inte betyder typ ett par laddare bara, utan verkligen expansion på riktigt
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Ionitys laddnätverk
Planerna för att bygga norrut har ju uppenbarligen funnits från början. Den första kartan som visades när Ionity drog igång innefattade en hel drös med laddare norr om Karlstad, åtminstone upp till Östersund. Men Ytterån är i själva verket enda laddaren som faktiskt kom upp. Alla andra lyser med sin totala frånvaro. De där långtgående planerna tror jag först på när jag ser det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Ionitys laddnätverk
För att kunna konkurrera måste de bygga med andra laddare. Dedikerad hårdvara per laddpunkt blir för dyrt om man ska bygga fler än 2 laddpunkter. Central modulär likriktning och effektdistribution och "kablar" till resp laddpunkt är i mina ögon nödvändigt, annars blir resursutnjyttjandet därefter. Så gör Tesla men även några andra operatörer.
Ska man bygga 1-2st laddpunkter per site kan de fortsätta som de gör men storskaligt effektivt blir det inte.
Ska man bygga 1-2st laddpunkter per site kan de fortsätta som de gör men storskaligt effektivt blir det inte.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Ionitys laddnätverk
Är de som du spekulerar eller har du någon fakta om hur kostnadsbilden ser ut?RagWal skrev:För att kunna konkurrera måste de bygga med andra laddare. Dedikerad hårdvara per laddpunkt blir för dyrt om man ska bygga fler än 2 laddpunkter. Central modulär likriktning och effektdistribution och "kablar" till resp laddpunkt är i mina ögon nödvändigt, annars blir resursutnjyttjandet därefter. Så gör Tesla men även några andra operatörer.
Ska man bygga 1-2st laddpunkter per site kan de fortsätta som de gör men storskaligt effektivt blir det inte.
Jag räknar inte med att du känner till tesla konstandsbild även om jag också kan spekulera i att de troligen är bra men du har kanske kontakt med andra operatörer?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Att installera 1x350kW laddare idag är helt bortkastat om man vill kunna växa.RagWal skrev:För att kunna konkurrera måste de bygga med andra laddare. Dedikerad hårdvara per laddpunkt blir för dyrt om man ska bygga fler än 2 laddpunkter. Central modulär likriktning och effektdistribution och "kablar" till resp laddpunkt är i mina ögon nödvändigt, annars blir resursutnjyttjandet därefter. Så gör Tesla men även några andra operatörer.
Ska man bygga 1-2st laddpunkter per site kan de fortsätta som de gör men storskaligt effektivt blir det inte.
Du skulle nya 360kW laddarna med 4 uttag vara ett betydligt bättre alternativ, som för typ samma pengar skulle 4dubbla anslutningarna utan att merparten av kunderna blev särskiljt mycket hundrade i laddhastighet.
Och så kunde man plocka bort 2 kablar när bilarna börjar ladda snabbare och vart efter man utökar stationerna.
Jag laddar hellre på 90kw än står och väntar på en 350kW oavsett vilken bil jag valt på marknaden.
Men systemet KemPower har är iofs överlägset i sig, men frågan är vad det kostar i jämförelse med tex 360kW modellen från Bosch.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag laddar hellre på 11 kW över natten än att behöva vänta på snabbladdare. Att vänta i kö på snabbladdare är nog det absolut värsta som finns. Det går alltid bort. Ställer inte upp på sådan skit.R_Edvinsson skrev:Jag laddar hellre på 90kw än står och väntar på en 350kW oavsett vilken bil jag valt på marknaden.
Vad kostar de relativt Teslas V3, som helt dynamiskt kan fördela laddarnas effekt över alla laddpunkter på hela stationen (ofta typiskt en 16-24 stycken)?R_Edvinsson skrev:Men systemet KemPower har är iofs överlägset i sig, men frågan är vad det kostar i jämförelse med tex 360kW modellen från Bosch.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Ionitys laddnätverk
Jag vet att 20st 350kW likruktare är dyrar än 10 st. Ett system som fördelar 3500kW till 20 stolpar är alldeles säkert billigare än 10st 350kW likriktare. Idag skulle nog inte användarna märka skillnaden i effekt vid varje stolpechaffis75 skrev:Är de som du spekulerar eller har du någon fakta om hur kostnadsbilden ser ut?RagWal skrev:För att kunna konkurrera måste de bygga med andra laddare. Dedikerad hårdvara per laddpunkt blir för dyrt om man ska bygga fler än 2 laddpunkter. Central modulär likriktning och effektdistribution och "kablar" till resp laddpunkt är i mina ögon nödvändigt, annars blir resursutnjyttjandet därefter. Så gör Tesla men även några andra operatörer.
Ska man bygga 1-2st laddpunkter per site kan de fortsätta som de gör men storskaligt effektivt blir det inte.
Jag räknar inte med att du känner till tesla konstandsbild även om jag också kan spekulera i att de troligen är bra men du har kanske kontakt med andra operatörer?
Du behöver oavsett strypa anslutningens peakeffekt på en sån site till något under 20x350kW=7MW av kostnadsskäl.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729