Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
Billigast är det alla gånger. Framförallt när man ska söderut där soppan är mycket billigare. Att hyra en dieselkombi för semesterresan blir troligen ekonomiskt intressant för många nu.
Är soppan så mycket billigare nere på kontinenten då?
I vilket fall är gratis SuC billigast. Och på BMW:n har vi Rex och möjlighet att köra billigt på bensin.
Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
Billigast är det alla gånger. Framförallt när man ska söderut där soppan är mycket billigare. Att hyra en dieselkombi för semesterresan blir troligen ekonomiskt intressant för många nu.
Är soppan så mycket billigare nere på kontinenten då?
I vilket fall är gratis SuC billigast. Och på BMW:n har vi Rex och möjlighet att köra billigt på bensin.
Jag har inte kollat priserna supernoga när jag var i Tyskland förra helgen, men jag tror diesel låg runt 1:20€. En enorm skillnad mot Sverige alltså. Elen kostar ju i vanliga fall ungefär 3 ggr så mycket där nere. Men i fallet med Ionity är det samma pris. De tjänar alltså grymt mycket mer pengar på oss svenska kunder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag tycker Tesla ska öppna sitt laddnätverk för alla för att snabba på övergången till elbilar, vilket var Teslas mål. ( en gång, nu verkar det viktigare med vinst och aktiekursen, har vi sett det förut i IT branschen, några garagepulande studenter, Apple, Google...) Tesla kan bli liknande monster.
Men kanske inte när du räknar in bilens pris och jämför med en bättre begagnad dieselkärra.
En XC70 för 250 papp hamnar på samma månadskostnad ungefär. Runt 10 tusen i månaden. Då kör jag nästan 400 mil i månaden. Halva kostnaden är då diesel.
Men visst. Det finns ännu snålare och billigare varianter. Men det är ju inte riktigt relevant.
Jag tycker Tesla ska öppna sitt laddnätverk för alla för att snabba på övergången till elbilar, vilket var Teslas mål. ( en gång, nu verkar det viktigare med vinst och aktiekursen, har vi sett det förut i IT branschen, några garagepulande studenter, Apple, Google...) Tesla kan bli liknande monster.
Varför skulle de va så dumma? Det är ju en av anledningarna till att de behåller sitt försprång ju!
Skulle vw, Audi, BMW skapa en elbil som har samma grymma interface så skulle ju tesla få problem,
så att öppna upp sitt laddnätverk för konkurrent är ju lite att skjuta sig själv i foten...även om de andra skulle ”komma” ikapp gällande interface och räckvidd så är ju en av teslas fördelar just laddnätet...
Jag tycker Tesla ska öppna sitt laddnätverk för alla för att snabba på övergången till elbilar, vilket var Teslas mål. ( en gång, nu verkar det viktigare med vinst och aktiekursen, har vi sett det förut i IT branschen, några garagepulande studenter, Apple, Google...) Tesla kan bli liknande monster.
Tror ett av de största problemet med det är att det inte finns kapacitet nog att släppa in några andra i dagsläget.
Men kanske inte när du räknar in bilens pris och jämför med en bättre begagnad dieselkärra.
En XC70 för 250 papp hamnar på samma månadskostnad ungefär. Runt 10 tusen i månaden. Då kör jag nästan 400 mil i månaden. Halva kostnaden är då diesel.
Men visst. Det finns ännu snålare och billigare varianter. Men det är ju inte riktigt relevant.
Jag tänkte mer såhär att man kör elbil till vardags när man kan ladda hemma och dieselkärran används huvudsakligen för längre turer. Jag använder ju min e-tron relativt sällan egentligen. Några mil per vecka kanske, men inget regebundet pendlande. Jag jobbar i princip alltid hemifrån. E-tron är huvudsakligen laståsan och långfärdsbilen, det som e-Golfen inte klarar av. Visserligen åker jag till mina kunder med den, men med lite planering skulle jag kunna lägga det så att jag bara åker de dagarna som e-Golfen är hemma. Hade jag haft en dieselbil hade jag helt enkelt åkt ännu mindre. Det är en ganska dyr lyx att ha två elbilar. Det bygger enbart på ideologi, inte på ekonomi. Jag vill inte ha en fossilbil helt enkelt. Och om laddning på långresor blir dyrare än att tanka diesel så blir det bara än mindre lönsamt tyvärr.
Men som du säger så är det inte relevant i dagsläget. Fast om det visar sig att priset på elbilar inte går ner och laddning samtidigt även fortsättningsvis kommer vara dyrare än diesel så vete fan om inte ideologin får ge vika för ekonomin vid nästa bilköp. Det finns ju gränser för allting. En laddhybrid med tillräckligt stort batteri så det räcker för vardagskörning kanske ändå är bästa lösningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Men kanske inte när du räknar in bilens pris och jämför med en bättre begagnad dieselkärra.
En XC70 för 250 papp hamnar på samma månadskostnad ungefär. Runt 10 tusen i månaden. Då kör jag nästan 400 mil i månaden. Halva kostnaden är då diesel.
Men visst. Det finns ännu snålare och billigare varianter. Men det är ju inte riktigt relevant.
Jag tänkte mer såhär att man kör elbil till vardags när man kan ladda hemma och dieselkärran används huvudsakligen för längre turer. Jag använder ju min e-tron relativt sällan egentligen. Några mil per vecka kanske, men inget regebundet pendlande. Jag jobbar i princip alltid hemifrån. E-tron är huvudsakligen laståsan och långfärdsbilen, det som e-Golfen inte klarar av. Visserligen åker jag till mina kunder med den, men med lite planering skulle jag kunna lägga det så att jag bara åker de dagarna som e-Golfen är hemma. Hade jag haft en dieselbil hade jag helt enkelt åkt ännu mindre. Det är en ganska dyr lyx att ha två elbilar. Det bygger enbart på ideologi, inte på ekonomi. Jag vill inte ha en fossilbil helt enkelt. Och om laddning på långresor blir dyrare än att tanka diesel så blir det bara än mindre lönsamt tyvärr.
Men som du säger så är det inte relevant i dagsläget. Fast om det visar sig att priset på elbilar inte går ner och laddning samtidigt även fortsättningsvis kommer vara dyrare än diesel så vete fan om inte ideologin får ge vika för ekonomin vid nästa bilköp. Det finns ju gränser för allting. En laddhybrid med tillräckligt stort batteri så det räcker för vardagskörning kanske ändå är bästa lösningen.
Fast nu tittar ni på det absolut dyraste alternativet. Den utan abonnemang.
Det finns ju alternativ i Eon, Fortum, Bee, inCharge etc. Vilken fantastisk möjlighet dom har att ta marknadsandelar.
Marknadsekonomi när den är som bäst säger jag.
Där bli många McDonalds besök på skidresan.
Eller tanka på Ionity och aldrig bekymra sig om att det är kö.
Men kanske inte när du räknar in bilens pris och jämför med en bättre begagnad dieselkärra.
En XC70 för 250 papp hamnar på samma månadskostnad ungefär. Runt 10 tusen i månaden. Då kör jag nästan 400 mil i månaden. Halva kostnaden är då diesel.
Men visst. Det finns ännu snålare och billigare varianter. Men det är ju inte riktigt relevant.
Jag tänkte mer såhär att man kör elbil till vardags när man kan ladda hemma och dieselkärran används huvudsakligen för längre turer. Jag använder ju min e-tron relativt sällan egentligen. Några mil per vecka kanske, men inget regebundet pendlande. Jag jobbar i princip alltid hemifrån. E-tron är huvudsakligen laståsan och långfärdsbilen, det som e-Golfen inte klarar av. Visserligen åker jag till mina kunder med den, men med lite planering skulle jag kunna lägga det så att jag bara åker de dagarna som e-Golfen är hemma. Hade jag haft en dieselbil hade jag helt enkelt åkt ännu mindre. Det är en ganska dyr lyx att ha två elbilar. Det bygger enbart på ideologi, inte på ekonomi. Jag vill inte ha en fossilbil helt enkelt. Och om laddning på långresor blir dyrare än att tanka diesel så blir det bara än mindre lönsamt tyvärr.
Men som du säger så är det inte relevant i dagsläget. Fast om det visar sig att priset på elbilar inte går ner och laddning samtidigt även fortsättningsvis kommer vara dyrare än diesel så vete fan om inte ideologin får ge vika för ekonomin vid nästa bilköp. Det finns ju gränser för allting. En laddhybrid med tillräckligt stort batteri så det räcker för vardagskörning kanske ändå är bästa lösningen.
Och låtsas som att Tesla inte existerar?
Du är ganska dryg men får ju ge dig att du är förutsägbar och håller en konsekvent linje.
Fast nu tittar ni på det absolut dyraste alternativet. Den utan abonnemang.
Det finns ju alternativ i Eon, Fortum, Bee, inCharge etc. Vilken fantastisk möjlighet dom har att ta marknadsandelar.
Marknadsekonomi när den är som bäst säger jag.
Där bli många McDonalds besök på skidresan.
Eller tanka på Ionity och aldrig bekymra sig om att det är kö.
Håller med.
Och jag har svårt se att man skulle spara så väldans mycket på att hålla på och hyra ånglok till semestern.
Det är ju inte gratis att hyra bil. Och sedan dieselkostnaden på det. Det lär ju dessutom inte bli billigare med diesel i framtiden.
Kan väl inte bli många kronor man sparar...
Du är ganska dryg men får ju ge dig att du är förutsägbar och håller en konsekvent linje.
Vi vet ju att Mati har dåliga erfarenheter av Tesla och att han därför låtsas att de inte finns. Men jag tror faktiskt att även han inser att vi som hävdar deras överlägsenhet faktiskt har rätt till viss del. Samtidigt som jag har förståelse för Mati, specifikt, så är min allmänna rekommendation just nu att välja Tesla.
Jag ser inte problemet, till största delen laddar man hemma billigt. På långresa är det laddtid och tillgänglighet som är viktigare än priset.
Vi har alla olika behov, detta är definitivt negativt för elektrifieringen av fordonsflottan. Du får försöka se helheten och inte bara din individuella situation.
Jag ser inte problemet, till största delen laddar man hemma billigt. På långresa är det laddtid och tillgänglighet som är viktigare än priset.
Nånstans går väl ändå en gräns eller?
Ja självklart, jag hade ju inte betalat 100 kr per kWh men detta är ju inte direkt något som skulle få mig att inte använda det. Det är som sagt tillgänglighet som är viktigast, är det dyrt lär det aldrig bli fullt iaf.
pubbe skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag ser inte problemet, till största delen laddar man hemma billigt. På långresa är det laddtid och tillgänglighet som är viktigare än priset.
Vi har alla olika behov, detta är definitivt negativt för elektrifieringen av fordonsflottan. Du får försöka se helheten och inte bara din individuella situation.
Ska jag vara ärlig så skiter jag fullständigt i elektrifieringen av fordonsflottan mer än att jag ju vill att det byggs ut med laddstationer.