Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Nu ser det ut som att det finns 6 laddare i Mantorp, dock har 2 laddare okänd status just nu.
Re: Ionitys laddnätverk
Det här verkar vara prisvärt.Legato skrev:Apropå bästa pris... Svärfar påstod att han betalar €0,13 med BMWs "dyraste" abonnemang. Har inte hört om något annat som ens är nära. Vet ej om han missuppfattat dock.MrRun skrev:Ja en samlingsapp/kort. Lite blandade priser. Allego har dom bästa priset på. Ionity 6,96kr. Recharge i princip orört. Eon påslag.Lacho skrev:Vad är/hur fungerar northe? Samlingsapp? Hur är priserna?MrRun skrev:T.o.m 4,41 om man laddar via NortheTessi19 skrev:Jag blir så förvånad att Allego tar ’bara’ 5,5kr/kWh
https://www.elli.eco/en/mobility-servic ... ing-models
Re: Ionitys laddnätverk
Tydligen är det Ionityvästförsedda människor vid parkeringen i närheten av Tesla-laddaren i Töre och mäter upp avstånd. Uppgifter och foto finns i gruppen Elbil Luleå på ansiktsboken. Kanske börjar äntligen etableringen norrut komma igång?
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Ionitys laddnätverk
Nu är de två nya i drift.Dodde skrev:Nu ser det ut som att det finns 6 laddare i Mantorp, dock har 2 laddare okänd status just nu.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Ionitys laddnätverk
Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.MrRun skrev:Nu är de två nya i drift.Dodde skrev:Nu ser det ut som att det finns 6 laddare i Mantorp, dock har 2 laddare okänd status just nu.
27,8 kWp solceller
Re: Ionitys laddnätverk
Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.Dafro skrev:Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
Re: Ionitys laddnätverk
Bra pris med bonnet på Ionity. Första laddning gratis med kod dessutom. https://apps.apple.com/se/app/bonnet-ea ... 1530351480
Re: Ionitys laddnätverk
Håller med, fick till appen idag men konstigt att dom kan få så lågt pris när det kräver typ 139 kr per månad till ionity för att få likvärdigt som dessutom prishöjer typ i morgon. Så jag undrar hur länge eller vad hållhaken är. Finns ju ingen mening att betala till ionity.Goja skrev:Bra pris med bonnet på Ionity. Första laddning gratis med kod dessutom. https://apps.apple.com/se/app/bonnet-ea ... 1530351480
27,8 kWp solceller
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Det är bara att använda Elli direkt. Enda skillnaden om du har en nya VW är att man får lite rabatt på månadskostnaden första året.simin skrev:Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.Dafro skrev:Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
För övrigt är det väll bara med EQS som det ingår gratis ström.
Re: Ionitys laddnätverk
Okej! Att man kunde skaffa det Elli-avtalet utan att vara knuten till en viss bil/tillverkare var mer än jag visste. Bra i så fall ju, tack för info!Hoppsan_84 skrev:Det är bara att använda Elli direkt. Enda skillnaden om du har en nya VW är att man får lite rabatt på månadskostnaden första året.simin skrev:Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.Dafro skrev:Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
För övrigt är det väll bara med EQS som det ingår gratis ström.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag som läser fel?, under Elli FAQ så står det att bindningstiden är 24 månader för ett abonnemang som automatiskt förlängs med 12 månader åt gången?simin skrev:Okej! Att man kunde skaffa det Elli-avtalet utan att vara knuten till en viss bil/tillverkare var mer än jag visste. Bra i så fall ju, tack för info!Hoppsan_84 skrev:Det är bara att använda Elli direkt. Enda skillnaden om du har en nya VW är att man får lite rabatt på månadskostnaden första året.simin skrev:Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.Dafro skrev:Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
För övrigt är det väll bara med EQS som det ingår gratis ström.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Jag skulle inte tolka det som att man binder sig på 24 månader.Nect skrev:Jag som läser fel?, under Elli FAQ så står det att bindningstiden är 24 månader för ett abonnemang som automatiskt förlängs med 12 månader åt gången?simin skrev:Okej! Att man kunde skaffa det Elli-avtalet utan att vara knuten till en viss bil/tillverkare var mer än jag visste. Bra i så fall ju, tack för info!Hoppsan_84 skrev:Det är bara att använda Elli direkt. Enda skillnaden om du har en nya VW är att man får lite rabatt på månadskostnaden första året.simin skrev:Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.Dafro skrev:Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
För övrigt är det väll bara med EQS som det ingår gratis ström.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag skulle inte tolka det som att man binder sig på 24 månader.[/quote]Hoppsan_84 skrev:Jag som läser fel?, under Elli FAQ så står det att bindningstiden är 24 månader för ett abonnemang som automatiskt förlängs med 12 månader åt gången?Nect skrev:Okej! Att man kunde skaffa det Elli-avtalet utan att vara knuten till en viss bil/tillverkare var mer än jag visste. Bra i så fall ju, tack för info!simin skrev:Det är bara att använda Elli direkt. Enda skillnaden om du har en nya VW är att man får lite rabatt på månadskostnaden första året.Hoppsan_84 skrev:Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.simin skrev:Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
För övrigt är det väll bara med EQS som det ingår gratis ström.
Fast det där är We charge prislistan och inte den på Elli som det talades om?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Insåg det nu.
Samma information på Ellis hemsida.
Däremot står det att minsta avtalstiden för Volkswagen Naturstrom är 24 månader.
Som jag tolkar det är Volkswagen Naturstrom ett elavtal.
Samma information på Ellis hemsida.
Däremot står det att minsta avtalstiden för Volkswagen Naturstrom är 24 månader.
Som jag tolkar det är Volkswagen Naturstrom ett elavtal.
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Nu är även Karlstad utrustad med 6 laddare.
Nu expanderingen av befintliga stationer färdig i Sverige.
Nu expanderingen av befintliga stationer färdig i Sverige.
Re: Ionitys laddnätverk
Hmm alla dessa tillverkare som erbjuder rabatterade priser på ionity... är priserna exkl moms?!
Tex för Hyundai så tillkommer 25% på 3,1kr/kwh, dvs totalpris 3,88kr/kwh.
Hade för mig de var tvungna enligt lag att visa priser inkl moms.
Tex för Hyundai så tillkommer 25% på 3,1kr/kwh, dvs totalpris 3,88kr/kwh.
Hade för mig de var tvungna enligt lag att visa priser inkl moms.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Är det så? På charge my Hyundai står att alla priser är inkl moms.taliz skrev:Hmm alla dessa tillverkare som erbjuder rabatterade priser på ionity... är priserna exkl moms?!
Tex för Hyundai så tillkommer 25% på 3,1kr/kwh, dvs totalpris 3,88kr/kwh.
Hade för mig de var tvungna enligt lag att visa priser inkl moms.
https://chargemyhyundai.com/web/hyundai-se/tariffs
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
24månader bindningstid? Låter helt sjukt, vem opererar med sånt nu för tiden? Gör om, gör Tesla (dvs 1 mån bindningstid).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Någon som vet varför så många laddpunkter är offline nu? Driftsproblem, underhåll?
Ioniq 5 FE AWD
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 05 feb 2022 10:49
Re: Ionitys laddnätverk
Hej !
Tesla verkar vara grymt sega på att uppdatera Ionity stationerna i navigatorn eller har jag missat något trick Skulle ladda i Mariestad igår och jag hittade inte den så det blev ingen förvärmning
Tesla verkar vara grymt sega på att uppdatera Ionity stationerna i navigatorn eller har jag missat något trick Skulle ladda i Mariestad igår och jag hittade inte den så det blev ingen förvärmning
-22 Model 3 LR #teamblue
-23 Model y LR #teamblue
-23 Model y LR #teamblue
Re: Ionitys laddnätverk
Häromdagen var det premiär för långresa Tor Stockholm / Östersund med vår nya EQC. Har aldrig tidigare laddat på IONITY. Måste erkänna att jag är ändå ganska besviken att inte mer har hänt på dessa tre åren sedan vi skaffade vår TM3.
Laddningen tar relativt lång tid att starta. Det var dessutom 1st ur funktion söder om Sundsvall fast appen inte sade det. Där var det också kö. Två norrmän som inte kunde starta laddning alls genom sina IONITY appar. Kundtjänst kunde inte heller hjälpa dom. Jag fick starta deras laddare via mot Mercedes Me laddkort.
Två veckor tidigare åkte jag samma resa med vår TM3 och släpvagn (låg). Den resan gick fortare och smidigare än med EQCn.
Självklart är det olika biltyper och EQCn har magisk komfort. Men långresor framöver blir med TM3.
Laddningen tar relativt lång tid att starta. Det var dessutom 1st ur funktion söder om Sundsvall fast appen inte sade det. Där var det också kö. Två norrmän som inte kunde starta laddning alls genom sina IONITY appar. Kundtjänst kunde inte heller hjälpa dom. Jag fick starta deras laddare via mot Mercedes Me laddkort.
Två veckor tidigare åkte jag samma resa med vår TM3 och släpvagn (låg). Den resan gick fortare och smidigare än med EQCn.
Självklart är det olika biltyper och EQCn har magisk komfort. Men långresor framöver blir med TM3.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Nu har Ionity gått ut på deras hemsida att de håller på att bygga i Töre. Blir spännande att se hur tätt de bygger längs E4 norr om Sundsvall.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Ionitys laddnätverk
Jävre är på g också tydligen.
viewtopic.php?f=29&t=29833&p=662723&hil ... re#p662723
Sen skulle ju Umeå vara lämpligt mellan Jävre och Sundsvall.
viewtopic.php?f=29&t=29833&p=662723&hil ... re#p662723
Sen skulle ju Umeå vara lämpligt mellan Jävre och Sundsvall.
Ioniq 5 FE AWD
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Inte för att jag kan Tyska men två saker snappade jag upp.
Nätanslutning som garanterar 200kw på alla laddare.
Stationer med 18 laddare i framtiden.
[/yt]
Nätanslutning som garanterar 200kw på alla laddare.
Stationer med 18 laddare i framtiden.
[/yt]
Re: Ionitys laddnätverk
Trist att Ionity inte blivit mycket bättre än den låga nivå det var på för ett par år sedan.Magnus71 skrev:Häromdagen var det premiär för långresa Tor Stockholm / Östersund med vår nya EQC. Har aldrig tidigare laddat på IONITY. Måste erkänna att jag är ändå ganska besviken att inte mer har hänt på dessa tre åren sedan vi skaffade vår TM3.
Laddningen tar relativt lång tid att starta. Det var dessutom 1st ur funktion söder om Sundsvall fast appen inte sade det. Där var det också kö. Två norrmän som inte kunde starta laddning alls genom sina IONITY appar. Kundtjänst kunde inte heller hjälpa dom. Jag fick starta deras laddare via mot Mercedes Me laddkort.
Nu när SuC är öppet för alla, är det någon skillnad om du tar TM3 istället för EQC?Magnus71 skrev:Två veckor tidigare åkte jag samma resa med vår TM3 och släpvagn (låg). Den resan gick fortare och smidigare än med EQCn.
Självklart är det olika biltyper och EQCn har magisk komfort. Men långresor framöver blir med TM3.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik