Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav elbilist mati » 10 jun 2021 20:09

Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht

Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Ioniq 5 First Edition beställt
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 13073
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Niklas Z » 10 jun 2021 20:21

mati skrev:Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht

Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.

Det var ju väldigt trevlig läsning. Hoppas att exemplet sprider sig till andra länder snart.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
 
Inlägg: 1523
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare martinot » 10 jun 2021 21:44

Niklas Z skrev:
martinot skrev:Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande.

Det är ju inte så enkelt. Huvuddelen av forskningen publiceras i internationella vetenskapliga tidskrifter. Även om en svensk forskare beviljats anslag från exempelvis vetenskapsrådet så genomgår artikeln granskning av andra forskare innan den accepteras för publikation. Det torde vara svårt för svenska politiker att få igenom de forskningsresultat de vill ha, när granskarna sitter i andra länder.
Visst kan politikerna påverka prioriteringar mellan forskningsområden. Arkeologi får t ex mycket mindre pengar än medicin, men de resultat som forskningen inom respektive område kommer fram till är en sak som politikerna har svårt att påverka.


Jag säger inte att forsknings slutsatser eller rapporter är fel. Då har du missförstått.

Det jag säger att vad det forskas om och skrivs rapporter om styrs och påverkas av budget och de anslag som finns tillgängliga.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 5000
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare martinot » 10 jun 2021 21:48

mati skrev:Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht

Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.


En ytterligare bra sak med Tyskland är att det i framtiden är krav på att man skall kunna betala med vanliga kort.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 5000
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav elbilist mati » 11 jun 2021 06:04

martinot skrev:
mati skrev:Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht

Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.


En ytterligare bra sak med Tyskland är att det i framtiden är krav på att man skall kunna betala med vanliga kort.

Jag har för mig att det är redan så idag. Den som sätter upp en snabbladdare får inget statligt bidrag om inte laddaren accepterar betalkort. Det som kvarstår är då bara att få tyskarna att vilja använda kort. Det hade varit bättre om laddarna hade accepterat kontantbetalning. ;)
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Ioniq 5 First Edition beställt
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 13073
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Niklas Z » 11 jun 2021 06:35

martinot skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande.

Det är ju inte så enkelt. Huvuddelen av forskningen publiceras i internationella vetenskapliga tidskrifter. Även om en svensk forskare beviljats anslag från exempelvis vetenskapsrådet så genomgår artikeln granskning av andra forskare innan den accepteras för publikation. Det torde vara svårt för svenska politiker att få igenom de forskningsresultat de vill ha, när granskarna sitter i andra länder.
Visst kan politikerna påverka prioriteringar mellan forskningsområden. Arkeologi får t ex mycket mindre pengar än medicin, men de resultat som forskningen inom respektive område kommer fram till är en sak som politikerna har svårt att påverka.


Jag säger inte att forsknings slutsatser eller rapporter är fel. Då har du missförstått.

Det jag säger att vad det forskas om och skrivs rapporter om styrs och påverkas av budget och de anslag som finns tillgängliga.

Det politikerna påverkar är prioriteringar mellan stora forskningsområden. Politikerna sitter inte och styr pengar utifrån de forskningsfrågor som forskarna söker pengar för.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
 
Inlägg: 1523
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Hoppsan_84 » 11 jun 2021 07:41

Esterox skrev:
thnis skrev:På många av stationerna ska det ju vara förberett att utöka med åtminstone 2 laddare. Bara det skulle vara ett fall framåt. Jag kommer att hålla tummarna när jag har semester. Jag jobbar nu så har inte tid med det just nu :D


2 är lite snålt men bättre än inget.
Idag upplever vissa att man laddar snabbast om man är själv vid laddare och om 4 går samtidigt får man inte ut så mycket som annars. Vad är det som påverkar detta fenomen ?
Vad kan vara begränsningen för att bygga fler, är det matningen ? Kommer 10 Ionity vara lika dåligt som 4 just för att det kommer gå långsamt ?


Ionity delar varje inkommande matning på 6 laddare. Vill man ha mer än 6 laddare på en station behöver man fler matningar. Varje laddare klarar var för sig 350kw men delar på denna gemensamma matning.
I praktiken är det bara om Porsche klubben stannar på en station med 6 laddare som matningen inte skulle räcka till.
Alla Ionity stationer förberedda för 6 laddare och vissa 12 förutom Ytterån som är bygd för 4.
Hoppsan_84
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 11 jun 2021 07:43

Hoppsan_84 skrev:
Esterox skrev:
thnis skrev:På många av stationerna ska det ju vara förberett att utöka med åtminstone 2 laddare. Bara det skulle vara ett fall framåt. Jag kommer att hålla tummarna när jag har semester. Jag jobbar nu så har inte tid med det just nu :D


2 är lite snålt men bättre än inget.
Idag upplever vissa att man laddar snabbast om man är själv vid laddare och om 4 går samtidigt får man inte ut så mycket som annars. Vad är det som påverkar detta fenomen ?
Vad kan vara begränsningen för att bygga fler, är det matningen ? Kommer 10 Ionity vara lika dåligt som 4 just för att det kommer gå långsamt ?


Ionity delar varje inkommande matning på 6 laddare. Vill man ha mer än 6 laddare på en station behöver man fler matningar. Varje laddare klarar var för sig 350kw men delar på denna gemensamma matning.
I praktiken är det bara om Porsche klubben stannar på en station med 6 laddare som matningen inte skulle räcka till.
Alla Ionity stationer förberedda för 6 laddare och vissa 12 förutom Ytterån som är bygd för 4.


6 laddare x 200kW=1.200kW?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 10541
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Bjelke » 11 jun 2021 08:36

mati skrev:
martinot skrev:
mati skrev:Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht

Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.


En ytterligare bra sak med Tyskland är att det i framtiden är krav på att man skall kunna betala med vanliga kort.

Jag har för mig att det är redan så idag. Den som sätter upp en snabbladdare får inget statligt bidrag om inte laddaren accepterar betalkort. Det som kvarstår är då bara att få tyskarna att vilja använda kort. Det hade varit bättre om laddarna hade accepterat kontantbetalning. ;)

Smart, två flugor i en smäll med den styrningen av bidrag då alltså :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 15343
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav wheels » 11 jun 2021 11:04

mati skrev:
martinot skrev:
mati skrev:Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht

Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.


En ytterligare bra sak med Tyskland är att det i framtiden är krav på att man skall kunna betala med vanliga kort.

Jag har för mig att det är redan så idag. Den som sätter upp en snabbladdare får inget statligt bidrag om inte laddaren accepterar betalkort. Det som kvarstår är då bara att få tyskarna att vilja använda kort. Det hade varit bättre om laddarna hade accepterat kontantbetalning. ;)

Ja, varför skulle man inte kunna gå in i butiken och betala som man kan göra när man köper bensin
wheels
 
Inlägg: 246
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bjelke och 15 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.