Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TiborBlomhall »

HPC är ett modeord just nu för snabbladdare över 100 kW. Så man kan skilja dem från "vanliga" snabbladdare. Inget standardiserat eller så.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Nu börjar det likna snabbladdning, Cavotec har lite tyngre kontakter för dig som har bråttom att ladda, tex PC 5 X5 , 350 Ampere och 7 k Volt, 2500 kw, laddar 40 kwh i minuten, hur stort batteri har du? 200 kwh? Ok det tar 5 minuter! Om batteriet pallar...

http://www.cavotec.com/en/your-applicat ... rodshow-25

Ludicrus laddning!

Vad kan Ionity ta för det, 30 kr per kwh? :mrgreen:

Sen kan du ligga i 250 km/ h på autobahn tills nästa laddstopp. :lol:

Observera Low voltage < 1,1 k Volt :)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av [JM] »

Efter lite läsande på HPC sidan det länkats till så ser man att kontakterna klarar 500A och 1000V.
500A*1kV=500kW.
Men de flesta bilar har ju idag 400V system så i realiteten ligger maxgränsen för HPC kontakterna från Phoenix Contact på 500A*400V=200kW....
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag håller på med ett projekt där det ska upp fem privata 150 kW laddare för distributions ellastbilar på en godsterminal.

De kallas då för HVC-laddare på ABB-språk. (Finns även HP och Terra HP)

HVC - Heavy Vehicle Charger

HP CHARGER - High Power Charger

Terra HP 175 - Power cabinet that provides 160 kW (175 kW peak) of DC power to a Charge Post. Gets its power from a power distribution board.

https://new.abb.com/ev-charging/product ... r-charging
abb-power-cabinet-3-depot-charge-box-pedestal_392x261.jpg
ABB-s-Terra-HP-a-charger-with-350-kilowatts-power_full.jpg
Volvo.png
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Vi vet ju att OKQ8 ligger i startblocken för att bygga laddare vid sina stationer. Hoppas att de tar till sig Tibors kunskaper och att de satsar på HPC.

Circle K ska bygga egna laddare vid sidan om samarbetena med Ionity och Bee.

Bee har sagt att man ska öka antalet laddpunkter samt gå upp i högre effekter.

Våra energibolag har ju redan en del egna laddare. Förhoppningsvis kommer även dessa i större omfattning med HPC-laddare.

Jag tror att det sjuder under ytan. Det är nog många som bevakar vad som händer på elbilsfronten och vill vara med när det smäller till. Det kan ta ett par år till, men Ionitys "monopol" blir inte särskilt långvarigt.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

finns det någon karta där det är samlat? (hpc)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
finns det någon karta där det är samlat? (hpc)
Jag har beskrivit ett sätt hur du kan göra en egen karta i Polestar-tråden (lite fel ställe, jag vet ;-) ).
viewtopic.php?f=27&t=14814&start=1510#p401436
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Får ut 30 st. (tesla borträknade)
de största:
Cirkel k 7 st
ionity 8 st
Dalakraft 6 st
övriga:9 st

(fr uppladdning.nu 50kW+)
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nilp »

Mickep skrev:
Får ut 30 st. (tesla borträknade)
de största:
Cirkel k 7 st
ionity 8 st
Dalakraft 6 st
övriga:9 st

(fr uppladdning.nu 50kW+)
Det kan inte stämma, jag vet med säkerhet att Eon har 100kw+ laddare. Kanske andra?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Nilp skrev:
Mickep skrev:
Får ut 30 st. (tesla borträknade)
de största:
Cirkel k 7 st
ionity 8 st
Dalakraft 6 st
övriga:9 st

(fr uppladdning.nu 50kW+)
Det kan inte stämma, jag vet med säkerhet att Eon har 100kw+ laddare. Kanske andra?
Kan ligga under Övriga.

Som jag skrivit tidigare så har ju Göteborgs Energi/Bee plus McDonalds/Charge & Drive också laddare på över 150kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av vibrationsfri »

Hur ser det ut i Norge? Man kan ju tycka att det är där konkurrensen borde ske först.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Får ut 30 st. (tesla borträknade)
de största:
Cirkel k 7 st
ionity 8 st
Dalakraft 6 st
övriga:9 st

(fr uppladdning.nu 50kW+)
Jag får det till 28 stycken. Det ligger några Tesla SuC med i listan med CCS-laddare, de får man plocka bort. Ionity har 15 i Sverige. Fast det står Cirkle K på hälften av dem. Den enda som verkligen tillhör Cirkle K och inte Ionity är Flädie såvitt jag vet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
OTP
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 nov 2019 23:26

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OTP »

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

OTP skrev:
Skulle han betala 500kr för en pizza. Jag menar han äter ju billigt hemma.
Tror de får äta upp sin girighet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

OTP skrev:
Det gör han nog tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

De tycker helt enkelt att det är rimligt. Spännande att se vad kunderna tycker. Jag blir inte en av dem.

Det öppnar ju också för altetnativ som kan konkurrera på pris.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Nej, nu får man undvika att ladda på Ionity, om inte annat så av princip. Jag tänker inte belöna en sån här prismodell.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

OTP skrev:
Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.

Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Swede1 skrev:
OTP skrev:
Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.

Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
390 miljoner av skattepengar har pumpats in i projektet. Ska mer pengar alltså ges till projektet för att de som privat bolag styrda av privata ägare driver en egen agenda?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

Svenssons skrev:
Swede1 skrev:
OTP skrev:
Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.

Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
390 miljoner av skattepengar har pumpats in i projektet. Ska mer pengar alltså ges till projektet för att de som privat bolag styrda av privata ägare driver en egen agenda?
Hur är de 390 miljonerna villkorade?
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

Vad kostar det egentligen? Om dom som laddar betalar alla kostnader?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Nej, nu får man undvika att ladda på Ionity, om inte annat så av princip. Jag tänker inte belöna en sån här prismodell.
Exakt så. Jag kommer inte ladda hos Ionity så länge jag kan undvika det. Hellre står jag och väntar lite längre. Jag är principfast. Vill de inte ha mig som kund så får det väl vara.
Sånt här kan jag reta upp mig på så in i h*e. Jag har redan hört många säga att de inte kommer köpa elbil eftersom det blir för dyrt att åka. Man vill ju kanske inte bara hålla sig inom räckvidden till det egna väggutaget.
Är det kanske ändå så att det är precis det som är syftet med prissättningen? Man ser till att folk inte köper elbilar och på det viset kan man fortsätta sälja fossiler i all evighet. Investeringskostnaden för Ionity blir ändå en piss i havet jämfört med pengarna de tjänar på att inte behöva sälja elbilar. Ett genidrag. Inte helt orimligt att tänka så, även om man inte är konspiratoriskt lagt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

RagWal skrev:
Svenssons skrev:
Swede1 skrev:
OTP skrev:
Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.

Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
390 miljoner av skattepengar har pumpats in i projektet. Ska mer pengar alltså ges till projektet för att de som privat bolag styrda av privata ägare driver en egen agenda?
Hur är de 390 miljonerna villkorade?
Att det ska byggas offentliga laddare gissar jag vilket de gör och har gjort.. 350kW laddare kostar en hel del mer att bygga än laddare med hälften eller ännu mindre effekt. Att ingen bil kan nyttja maxeffekten påverkar inte installation men gör väl det svårare att tjäna pengar på laddaren när intäkt är per såld kWh.

Själv anser jag att vi inte skall slänga mer skattepengar på bolaget, bättre att konkurrenter så som Bee, Charge & Drive, Allego och alla andra laddnätverk som redan har byggt +150 kW laddare konkurrerar ut Ionity.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.

Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.

Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
Det är ju inte första gången att bilindustrin "räddas" med hjälp av skattepengar. Det här är bara ett betydligt mer avancerat sätt än att bara ge dem pengarna direkt i näven.
Jag tänkte just på Electrify America. Det byggs ju av VW. Vad kostar det att ladda där? Är det lika hutlöst? Gissningsvis inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar