Och varför skulle det inte gå att besöka samtliga SuC?mati skrev:Kul. Då har du vunnit the Ionity-challenge.
Det känns som en evighet sedan det var Supercharger-challenge. Idag skulle det inte längre gå att besöka samtliga SuC. Hoppas att det snart blir lika omöjligt att besöka alla Ionity-laddare. Då blir det kanske istället en tävling att ta sig igenom hela Sverige enbart med Ionity. Fast det känns som en utopi än så länge.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Re: Ionitys laddnätverk
macky skrev:Ser i appen att Södertälje öppnat, bara 2 laddare ännu. Syns dock inte på hemsidans karta.
Åkte förbi med taxi i natt. Lyste så grönt och fint från två stolpar...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Ionitys laddnätverk
Väntar med spänning på laddstation i Värnamo. Då kommer jag äntligen kunna köra till Göteborg utan omväg på flera mil. Ska bara först se till att min bil kan ladda med CCS.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 25 okt 2018 20:48
Re: Ionitys laddnätverk
mati skrev:Ingen aning, jag har inte provat själv, bara läst och hört att det ska vara så. Björn Nyland har för inte så länge prisat Plugsurfing-alternativet ifall man bara vill ladda lite och inte varje gång för 80 spänn.AVIONIX skrev:Va? Jag har använt min PlugSurfing bricka och fått betala 80:- per laddning. Hur ändrar jag till kWh debitering?
detta stämmer tyvärr inte såg senast igår att han får betal 79 kr nånting när han är i sverige. Dessutom fins tydligen ett litet smärre problem nu med den nya Farten på IONITY Laddarna upp till 200KW på Tesla mod3 så Avbryter Tritium laddarna vid ca 50-60 % laddning och skall man då starta igen så Debiteras en ny session och man får då betala 80 kr till Det kan säkert lösas med ionity men det skapar ju problem.
Re: Ionitys laddnätverk
Det klart att det går. Men det har ju blivit alldeles för många för att klara det på en enda resa, så som reglerma för Supercharger challenge föreskrev.HenrikM76 skrev:Och varför skulle det inte gå att besöka samtliga SuC?mati skrev:Kul. Då har du vunnit the Ionity-challenge.
Det känns som en evighet sedan det var Supercharger-challenge. Idag skulle det inte längre gå att besöka samtliga SuC. Hoppas att det snart blir lika omöjligt att besöka alla Ionity-laddare. Då blir det kanske istället en tävling att ta sig igenom hela Sverige enbart med Ionity. Fast det känns som en utopi än så länge.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Du har rätt. Nu står det i Plugsurfing-appen att laddning kostar ~83 kronor, alltså 8€ enligt nuvarande växelkurs.Pierre Simonsson skrev:mati skrev:Ingen aning, jag har inte provat själv, bara läst och hört att det ska vara så. Björn Nyland har för inte så länge prisat Plugsurfing-alternativet ifall man bara vill ladda lite och inte varje gång för 80 spänn.AVIONIX skrev:Va? Jag har använt min PlugSurfing bricka och fått betala 80:- per laddning. Hur ändrar jag till kWh debitering?
detta stämmer tyvärr inte såg senast igår att han får betal 79 kr nånting när han är i sverige. Dessutom fins tydligen ett litet smärre problem nu med den nya Farten på IONITY Laddarna upp till 200KW på Tesla mod3 så Avbryter Tritium laddarna vid ca 50-60 % laddning och skall man då starta igen så Debiteras en ny session och man får då betala 80 kr till Det kan säkert lösas med ionity men det skapar ju problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Ska också köra förbi en Ionity-laddare för första gången (Mantorp) på väg ner till Skåne via Småland och sedan upp igen en vecka senare. Med tanke på hur mycket (lite) det går i en Ioniq så får man se till att man planerar så att man laddar rätt mycket när man väl stannar där. I alla fall 16 kWh för att matchaLophornis skrev:IoniqGeni87 skrev:Kul! Vilken bil har du?Lophornis skrev:1/7 - 2/7 så gjorde jag en roadtrip till samtliga ionity laddare som är öppna i Sverige. Det var inga som helst problem att starta laddningen, jag använder plugsufing Rfid bricka. På vissa ställen har det kommit upp nya restroom på Circle k macken och på vissa finns endast ett. Körde denna ordning.
Mantorp, Malmö, Varberg, Spekeröd, Strömstad, Karlstad och sist Ytterån.
Re: Ionitys laddnätverk
Kommer alltid in med typ 5-10% kvar och får då ca 66kW. Laddar men till 94% då bilen slår ifrån blir det runt 25kWh.halper skrev:Ska också köra förbi en Ionity-laddare för första gången (Mantorp) på väg ner till Skåne via Småland och sedan upp igen en vecka senare. Med tanke på hur mycket (lite) det går i en Ioniq så får man se till att man planerar så att man laddar rätt mycket när man väl stannar där. I alla fall 16 kWh för att matchaLophornis skrev:IoniqGeni87 skrev:Kul! Vilken bil har du?Lophornis skrev:1/7 - 2/7 så gjorde jag en roadtrip till samtliga ionity laddare som är öppna i Sverige. Det var inga som helst problem att starta laddningen, jag använder plugsufing Rfid bricka. På vissa ställen har det kommit upp nya restroom på Circle k macken och på vissa finns endast ett. Körde denna ordning.
Mantorp, Malmö, Varberg, Spekeröd, Strömstad, Karlstad och sist Ytterån.CleversBees pris.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Enligt ABRP ska vi hamna i Mantorp med 5% kvar, men det känns lite på håret. Jag tror det skulle bli rätt dålig stämning att fastna någonstans ute på motorvägen
Re: Ionitys laddnätverk
Ok, ja uttrycker man sig inkorrekt/slarvigt kan man lätt missförstås.mati skrev:Det klart att det går. Men det har ju blivit alldeles för många för att klara det på en enda resa, så som reglerma för Supercharger challenge föreskrev.HenrikM76 skrev:Och varför skulle det inte gå att besöka samtliga SuC?mati skrev:Kul. Då har du vunnit the Ionity-challenge.
Det känns som en evighet sedan det var Supercharger-challenge. Idag skulle det inte längre gå att besöka samtliga SuC. Hoppas att det snart blir lika omöjligt att besöka alla Ionity-laddare. Då blir det kanske istället en tävling att ta sig igenom hela Sverige enbart med Ionity. Fast det känns som en utopi än så länge.
Men visst kan man fortfarande passera alla på en resa om man kör upp och ner genom landet med lite omvägar bara för man vill.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Re: Ionitys laddnätverk
Jag insåg inte att jag uttryckte mig inkorrekt eller slarvigt, och jag förstår fortfarande inte riktigt på vilket sätt jag gjorde det. Men om du av någon anledning känner dig kränkt eller förolämpad av mitt inlägg ber jag såklart om ursäkt. Det var inte alls tänkt som en nedlåtande kommentar från min sida, åtminstone inte mot Tesla. Det var mer tänkt som en påminmelse att Ionity har en lång väg kvar innan de kan matcha Teslas Supercharger-nätverk. Men det kanske var för invecklat...HenrikM76 skrev:Ok, ja uttrycker man sig inkorrekt/slarvigt kan man lätt missförstås.mati skrev:Det klart att det går. Men det har ju blivit alldeles för många för att klara det på en enda resa, så som reglerma för Supercharger challenge föreskrev.HenrikM76 skrev:Och varför skulle det inte gå att besöka samtliga SuC?mati skrev:Kul. Då har du vunnit the Ionity-challenge.
Det känns som en evighet sedan det var Supercharger-challenge. Idag skulle det inte längre gå att besöka samtliga SuC. Hoppas att det snart blir lika omöjligt att besöka alla Ionity-laddare. Då blir det kanske istället en tävling att ta sig igenom hela Sverige enbart med Ionity. Fast det känns som en utopi än så länge.
Men visst kan man fortfarande passera alla på en resa om man kör upp och ner genom landet med lite omvägar bara för man vill.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Varför skulle jag blivit kränkt eller förolämpad av din oförmåga av uttryckelse i detta fallet?mati skrev:Jag insåg inte att jag uttryckte mig inkorrekt eller slarvigt, och jag förstår fortfarande inte riktigt på vilket sätt jag gjorde det. Men om du av någon anledning känner dig kränkt eller förolämpad av mitt inlägg ber jag såklart om ursäkt. Det var inte alls tänkt som en nedlåtande kommentar från min sida, åtminstone inte mot Tesla. Det var mer tänkt som en påminmelse att Ionity har en lång väg kvar innan de kan matcha Teslas Supercharger-nätverk. Men det kanske var för invecklat...HenrikM76 skrev:Ok, ja uttrycker man sig inkorrekt/slarvigt kan man lätt missförstås.mati skrev:Det klart att det går. Men det har ju blivit alldeles för många för att klara det på en enda resa, så som reglerma för Supercharger challenge föreskrev.HenrikM76 skrev:Och varför skulle det inte gå att besöka samtliga SuC?mati skrev:Kul. Då har du vunnit the Ionity-challenge.
Det känns som en evighet sedan det var Supercharger-challenge. Idag skulle det inte längre gå att besöka samtliga SuC. Hoppas att det snart blir lika omöjligt att besöka alla Ionity-laddare. Då blir det kanske istället en tävling att ta sig igenom hela Sverige enbart med Ionity. Fast det känns som en utopi än så länge.
Men visst kan man fortfarande passera alla på en resa om man kör upp och ner genom landet med lite omvägar bara för man vill.
Om du skrev en sak, och sen fetre en motfråga skriver att du menade nåt lite annat, då uttryckte du dig väl slarvigt eller felaktigt? Eller?
Men strunt i det! Hade jag vetat du inte kan ta kritik hade jag inte skrivit nåt Ha en trevlig kväll!
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Re: Ionitys laddnätverk
Men gud, vadå "inte kan ta kritik"? Tagga ner lite.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Vad skrev jag igårkväll? Om någon taggade ner var det väl jag, det var väl du som direkt på en saklig kritik högg mot med nedsättande termer som att jag skulle blivit kränkt m.m...jag var till och med trevlig och önskade dig en god kvällmati skrev:Men gud, vadå "inte kan ta kritik"? Tagga ner lite.
Det du uppvisar nu när du fortfarande bara hugger mot utan att inse ditt misstag är ett väldigt otäckt personlighetstecken som jag definitivt betackar mig från att bemötas av. Så säger en gång till, det är lugnt, ha en riktigt trevlig helg och ägna dig åt positivitet istället
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Re: Ionitys laddnätverk
Och det här är sista posten som inte handlade om Ionity.HenrikM76 skrev:Vad skrev jag igårkväll? Om någon taggade ner var det väl jag, det var väl du som direkt på en saklig kritik högg mot med nedsättande termer som att jag skulle blivit kränkt m.m...jag var till och med trevlig och önskade dig en god kvällmati skrev:Men gud, vadå "inte kan ta kritik"? Tagga ner lite.
Det du uppvisar nu när du fortfarande bara hugger mot utan att inse ditt misstag är ett väldigt otäckt personlighetstecken som jag definitivt betackar mig från att bemötas av. Så säger en gång till, det är lugnt, ha en riktigt trevlig helg och ägna dig åt positivitet istället
Tillbaka in topic:
Kom till Enköping igår med 7% men fri SuC var för lockande, men Ionity är i alla fall igång där!
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: Ionitys laddnätverk
Okej, jag tror att vi missförstår varandra. Jag ber återigen om ursäkt, det är inte min intention att varken hugga på någon eller vara nedlåtande. Jag inbillar mig att jag försöker hålla en saklig ton utan personangrepp. Men jag kanske misslyckas med mitt ordval ibland eller uttrycker mig konstigt pga språkförbistring. Det kan ju hända. Då kan jag bara be om ursäkt och hoppas att jag lyckas bättre nästa gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Har det blivit någon förändring med nya firmwaren. Ionity låste upp laddaren när Björn gjorde sitt världsrekordsförsök igår så de inte skulle drabbas av buggen.
Re: Ionitys laddnätverk
Nog inte bara för att slippa buggen, då han inte laddade fullt så skulle alla laddningarna han gjorde blivit en del pengar, de sponsrade helt enkelt rekordförsöket.Mickep skrev:Har det blivit någon förändring med nya firmwaren. Ionity låste upp laddaren när Björn gjorde sitt världsrekordsförsök igår så de inte skulle drabbas av buggen.
Re: Ionitys laddnätverk
Nu följde jag inte TeslaBjörn men hur snabbt kunde han ladda? Det borde väl gå i upp till 200 kW om bilen har senaste firmware och laddaren stödjer laddhastigheten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Varför stödjer Ionity ett Tesla rekordförsök???
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Jag kollade inte så noga men typ 200kW kom dom upp iSvenssons skrev:Nu följde jag inte TeslaBjörn men hur snabbt kunde han ladda? Det borde väl gå i upp till 200 kW om bilen har senaste firmware och laddaren stödjer laddhastigheten.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
För att de får bra publicitet, rimligen. Det lär vara bra reklam för dem att leverera laddningen till ett världsrekord. Det visar ju att de för närvarande levererar snabbare laddning än vad Tesla gör.bonath skrev:Varför stödjer Ionity ett Tesla rekordförsök???
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ionitys laddnätverk
Det plus att de flesta elbilar som kan ladda vid stationerna är Teslas. Finns inte så många andra sålda elbilar med CCS som kan ladda snabbare än 50 kW.bylund skrev:För att de får bra publicitet, rimligen. Det lär vara bra reklam för dem att leverera laddningen till ett världsrekord. Det visar ju att de för närvarande levererar snabbare laddning än vad Tesla gör.bonath skrev:Varför stödjer Ionity ett Tesla rekordförsök???
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Ionitys laddnätverk
Måste berätta en smått uppseendeväckande Ionity-anekdot jag upplevde så här på lördagkvällen.
Åkte till Ionityn här i Enköping som nyligen öppnat med vår e-Golf för att testladda lite. (Japp med småbarn hemma så är en sån liten trip med lite egentid en toppen-lördagkväll för en annan... ).
När jag kommer dit så möts jag av två(!) Nissan Leaf som precis backat in på varsin plats. En gammel-Leaf och en nya generationen.
Killen i nya Leafen ser att jag pluggar in och börjar ladda, och frågar direkt om man behöver nån app eller så?
Nja, du behöver en annan bil, svarar jag. Vi konstaterar att han bara har Chademo och typ2 "under huven".
Han säger att Nissan-handlaren sagt att han minsann kan ladda på alla snabbladdarstationer med denna bilen. Han hade kräm kvar så han åkte vidare, lite trumpen.
Vid gammel-Leafen står en kvinna med sina tonårsbarn och är lika brydd.
Jag går framt till dom. Jag förklarar även där att det bara är CCS på dessa laddare, inte Chademo. Hon är lite skärrad då hon har i princip 0 kvar i räckvidd.
Hon har fått ut personal från Circle-K till laddaren för att få hjälp. Personalen pratar i mobilen med "nån som kan detta" för att se ifall dom har nån "kopplings-sladd" att ha mellan laddaren och deras Leaf, men det verkar inte finnas någon sådan.
Jag tipsar om Bee-laddaren som finns vid Dinners 250m bort (vid SuC:en). Hon är tveksam till att det går men jag menar att det brukar finnas lite marginal även när man ser ut att vara i princip tom. Circle-K-personalen rycker ändå på axlarna åt detta så hon har inte så mkt val. Dom ger sig av.
Jag laddar några kWh och åker sedan bort till Dinners. Dom står där och laddar. Hon tackar för hjälpen och jag tipsar om att köpa en bil med CCS-kontakt nästa gång de byter bil
Var inte detta rätt knasigt ändå?
Dessa två var ändå elbilsförare, men båda åker till laddare som inte har rätt kabel för deras bilar. En till och med med typ tomt batteri. Varför kollar man inte sånt? Vet man inte att det finns olika laddstandarder?
Kunskapsspridningen behöver nog fortgå på bred front, inte bara för fossilbilister utan för alla som inte är early adopters och nu köper elbil.
Åkte till Ionityn här i Enköping som nyligen öppnat med vår e-Golf för att testladda lite. (Japp med småbarn hemma så är en sån liten trip med lite egentid en toppen-lördagkväll för en annan... ).
När jag kommer dit så möts jag av två(!) Nissan Leaf som precis backat in på varsin plats. En gammel-Leaf och en nya generationen.
Killen i nya Leafen ser att jag pluggar in och börjar ladda, och frågar direkt om man behöver nån app eller så?
Nja, du behöver en annan bil, svarar jag. Vi konstaterar att han bara har Chademo och typ2 "under huven".
Han säger att Nissan-handlaren sagt att han minsann kan ladda på alla snabbladdarstationer med denna bilen. Han hade kräm kvar så han åkte vidare, lite trumpen.
Vid gammel-Leafen står en kvinna med sina tonårsbarn och är lika brydd.
Jag går framt till dom. Jag förklarar även där att det bara är CCS på dessa laddare, inte Chademo. Hon är lite skärrad då hon har i princip 0 kvar i räckvidd.
Hon har fått ut personal från Circle-K till laddaren för att få hjälp. Personalen pratar i mobilen med "nån som kan detta" för att se ifall dom har nån "kopplings-sladd" att ha mellan laddaren och deras Leaf, men det verkar inte finnas någon sådan.
Jag tipsar om Bee-laddaren som finns vid Dinners 250m bort (vid SuC:en). Hon är tveksam till att det går men jag menar att det brukar finnas lite marginal även när man ser ut att vara i princip tom. Circle-K-personalen rycker ändå på axlarna åt detta så hon har inte så mkt val. Dom ger sig av.
Jag laddar några kWh och åker sedan bort till Dinners. Dom står där och laddar. Hon tackar för hjälpen och jag tipsar om att köpa en bil med CCS-kontakt nästa gång de byter bil
Var inte detta rätt knasigt ändå?
Dessa två var ändå elbilsförare, men båda åker till laddare som inte har rätt kabel för deras bilar. En till och med med typ tomt batteri. Varför kollar man inte sånt? Vet man inte att det finns olika laddstandarder?
Kunskapsspridningen behöver nog fortgå på bred front, inte bara för fossilbilister utan för alla som inte är early adopters och nu köper elbil.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR