Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Att man inte kan undvika att köpa sånt som är tillverkat i Kina har ju tagits upp många ggr här. Vi skulle tvingas gå tillbaka till en slags ekonomi vi hade på 70-talet när "kapitalvaror" verkligen var kapitalvaror och sällanköpsvaror som man gjorde allt för att reparera och hålla liv i eftersom de var så dyra i inköp. Kinas mycket medvetna och långsiktiga satsning på att bli hela världens fabrik med hjälp av snorbillig arbetskraft, säkert t.o.m. slavarbete i vissa fall, har burit frukt nu. Den kinesiska staten har blivit stenrik och är en storägare (kanske den största) av US dollar och håller hela världen i sitt grepp.

Detta är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att göra sig fri ifrån. (Endast en naturkatastrof eller ett krig som slår sönder alla strukturer skulle lyckas med det.) Dels vill de flesta människor inte det. Den typ av idealister som frekventerar t.ex. den här sajten är relativt få. De flesta bryr sig inte och skulle aldrig ge upp den livsstil som de nu har fått råd med tack vare alla billiga varor som översvämmar köpladorna. När det känns i plånboken eller påverkar den egna bekvämligheten så är de flesta inte så värst intresserade av solidaritet eller miljöhänsyn. För egen del är jag smärtsam medveten om att jag inte har nån större lust att ge upp allt som jag borde ge upp om min livsstil skulle vara så som den borde vara - ur olika aspekter såsom miljöhänsyn, konsumtionshets, solidaritet med fattigare och förtryckta människor etc. - men jag strävar iaf. hela tiden efter att bli bättre på det. Jag vet många som tvärtom nästan demonstrativt försöker motverka detta.

Det enda som verkar fungera på den breda massan är att nåt blir ännu billigare och bättre, och det är dit elbilen är på väg. Samma med t.ex. solceller och vindkraft. Alltså är den - i mångas ögon så förhatliga - teknikoptimismen nog den enda väg som kan leda den stora massan in på vägar som är bättre ur en miljöaspekt.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Esterox »

Jerker skrev:
Att man inte kan undvika att köpa sånt som är tillverkat i Kina har ju tagits upp många ggr här. Vi skulle tvingas gå tillbaka till en slags ekonomi vi hade på 70-talet när "kapitalvaror" verkligen var kapitalvaror och sällanköpsvaror som man gjorde allt för att reparera och hålla liv i eftersom de var så dyra i inköp. Kinas mycket medvetna och långsiktiga satsning på att bli hela världens fabrik med hjälp av snorbillig arbetskraft, säkert t.o.m. slavarbete i vissa fall, har burit frukt nu. Den kinesiska staten har blivit stenrik och är en storägare (kanske den största) av US dollar och håller hela världen i sitt grepp.

Detta är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att göra sig fri ifrån. (Endast en naturkatastrof eller ett krig som slår sönder alla strukturer skulle lyckas med det.) Dels vill de flesta människor inte det. Den typ av idealister som frekventerar t.ex. den här sajten är relativt få. De flesta bryr sig inte och skulle aldrig ge upp den livsstil som de nu har fått råd med tack vare alla billiga varor som översvämmar köpladorna. När det känns i plånboken eller påverkar den egna bekvämligheten så är de flesta inte så värst intresserade av solidaritet eller miljöhänsyn. För egen del är jag smärtsam medveten om att jag inte har nån större lust att ge upp allt som jag borde ge upp om min livsstil skulle vara så som den borde vara - ur olika aspekter såsom miljöhänsyn, konsumtionshets, solidaritet med fattigare och förtryckta människor etc. - men jag strävar iaf. hela tiden efter att bli bättre på det. Jag vet många som tvärtom nästan demonstrativt försöker motverka detta.

Det enda som verkar fungera på den breda massan är att nåt blir ännu billigare och bättre, och det är dit elbilen är på väg. Samma med t.ex. solceller och vindkraft. Alltså är den - i mångas ögon så förhatliga - teknikoptimismen nog den enda väg som kan leda den stora massan in på vägar som är bättre ur en miljöaspekt.
Bra skrivet Jerker.

Som jag brukar säga till många i min bekantskap som ojar sig över alla rika människor, ”hade vi också varit rika så hade vi nog inte haft samma syn mot det rika”

Man anpassar sig helt enkelt till sitt eget sätt att leva och vill gärna försvara det fullt ut. Precis som många elbilister snabbt drar ekonomi och miljöaspekten. Två saker som är svåra att argumentera emot men som inte behöver stämma fullt ut heller.

Därför försöker jag alltid hålla lite perspektiv och inte kalla mig miljöhjälte för att jag åker elbil, för hur kan jag vara säker på att det är det bästa för miljön ? Vad påverkar jag ? Är jag mer miljöhjälte för att jag åker elbil medans grannen åker dieselbil även om jag sen flyger 60 resor om året och han köper närodlad mat.

Flygskam är det många som skriker om också, men att det köper hem tonvis med saker från kina skiter man i.


Åter till IONITY, jag hoppas det bygger ut för annars kommer det nog bli en fossil igen, för kaos kommer det bli !
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av thnis »

På många av stationerna ska det ju vara förberett att utöka med åtminstone 2 laddare. Bara det skulle vara ett fall framåt. Jag kommer att hålla tummarna när jag har semester. Jag jobbar nu så har inte tid med det just nu :D
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Esterox »

thnis skrev:
På många av stationerna ska det ju vara förberett att utöka med åtminstone 2 laddare. Bara det skulle vara ett fall framåt. Jag kommer att hålla tummarna när jag har semester. Jag jobbar nu så har inte tid med det just nu :D
2 är lite snålt men bättre än inget.
Idag upplever vissa att man laddar snabbast om man är själv vid laddare och om 4 går samtidigt får man inte ut så mycket som annars. Vad är det som påverkar detta fenomen ?
Vad kan vara begränsningen för att bygga fler, är det matningen ? Kommer 10 Ionity vara lika dåligt som 4 just för att det kommer gå långsamt ?
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av thnis »

Esterox skrev:
thnis skrev:
På många av stationerna ska det ju vara förberett att utöka med åtminstone 2 laddare. Bara det skulle vara ett fall framåt. Jag kommer att hålla tummarna när jag har semester. Jag jobbar nu så har inte tid med det just nu :D
2 är lite snålt men bättre än inget.
Idag upplever vissa att man laddar snabbast om man är själv vid laddare och om 4 går samtidigt får man inte ut så mycket som annars. Vad är det som påverkar detta fenomen ?
Vad kan vara begränsningen för att bygga fler, är det matningen ? Kommer 10 Ionity vara lika dåligt som 4 just för att det kommer gå långsamt ?
Jaha det visste jag inte. Kan det kanske vara motsvarande fenomen som med SUC V2 att man delar effekt mellan 2 laddare?
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
Jjonas skrev:
martinot skrev:
KnightRider skrev:
Nu får Polestar 2 ladda för €0,35 på Ionity från och med 1 juli.
Detta var både väldigt positiva nyheter, men också intressant eftersom Volvo börjat bygga ett eget nät.

Har Volvo/Polestar/Geely gått med som delägare/investerare i Ionity?
Ganska intressant. Helt klart fördel för ps2. Undrar hur Audi/VW ägare känner som måste betala 200:- i månaden för att ladda lika billigt.
BEE28862-2F9B-4ADE-ADAA-D9AE0944760C.jpeg
Är we charge go gratis, dvs ingen månads avgift? Hur får man de som vw ägare?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

Esterox skrev:
Niklas Z skrev:
Esterox skrev:
Det är väldigt lätt att hävda att vindkraft och vattenkraft är väldigt miljövänligt. Men det är så mycket mer som påverkas, dela ytan som vindkraften förstör men sen också hur vindkraften kan skapa onaturliga rörelse utav vinden. Precis lika mycket som vattenkraft kan påverka fiskars rörelsemönster och vattenströmmar.

Det finns mycket i världen som låter bra och ser bra ut på pappret. Men sanningen är något helt annat. Och vi konsumenter kan aldrig vara riktigt säkra tror jag oavsett hur pålästa vi är. För så länge allt handlar om pengar, kommer saker att döljas.

Bara titta tillbaka flera år och ni inser att det ni gjorde för 10-20 år sedan för miljön var inte så miljövänligt.
Det du skriver är rätt likt FUD som sprids av diverse företag och thinktanks.
Det stämmer säkert. Men det är alltid så att man kommer välja den inriktning som passar en själv och ens egna värderingar (som såklart ändras och påverkas utav vad man äger själv)

Jag åker elbil idag, men jag kommenterar aldrig om det är bättre för miljön än en fossilbil. Det är för komplext för att kunna se hela kedjan. Jag har svårt att tro att alla här inne är forskare inom miljö, utan man läser och lyssnar för att bilda sig en uppfattning. Det svåraste i det är att veta exakt vad som är korrekt och vad som inte är vinklat.

Oavsett inriktning i forskning så finns det alltid någon bakom som vill pressa fram sitt resultat, antingen positivt eller negativt.
Jag är inte forskare inom klimatvetenskap, men det betyder inte att jag intar en mellanposition mellan de som menar att människans utsläpp allvarligt påverkar planetens klimat och de som säger att så inte är fallet.
Det går faktiskt att sätta sig in i frågan, genom att studera forskning som gjorts.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av heldiggrisen »

Niklas Z skrev:
Esterox skrev:
Niklas Z skrev:
Esterox skrev:
Det är väldigt lätt att hävda att vindkraft och vattenkraft är väldigt miljövänligt. Men det är så mycket mer som påverkas, dela ytan som vindkraften förstör men sen också hur vindkraften kan skapa onaturliga rörelse utav vinden. Precis lika mycket som vattenkraft kan påverka fiskars rörelsemönster och vattenströmmar.

Det finns mycket i världen som låter bra och ser bra ut på pappret. Men sanningen är något helt annat. Och vi konsumenter kan aldrig vara riktigt säkra tror jag oavsett hur pålästa vi är. För så länge allt handlar om pengar, kommer saker att döljas.

Bara titta tillbaka flera år och ni inser att det ni gjorde för 10-20 år sedan för miljön var inte så miljövänligt.
Det du skriver är rätt likt FUD som sprids av diverse företag och thinktanks.
Det stämmer säkert. Men det är alltid så att man kommer välja den inriktning som passar en själv och ens egna värderingar (som såklart ändras och påverkas utav vad man äger själv)

Jag åker elbil idag, men jag kommenterar aldrig om det är bättre för miljön än en fossilbil. Det är för komplext för att kunna se hela kedjan. Jag har svårt att tro att alla här inne är forskare inom miljö, utan man läser och lyssnar för att bilda sig en uppfattning. Det svåraste i det är att veta exakt vad som är korrekt och vad som inte är vinklat.

Oavsett inriktning i forskning så finns det alltid någon bakom som vill pressa fram sitt resultat, antingen positivt eller negativt.
Jag är inte forskare inom klimatvetenskap, men det betyder inte att jag intar en mellanposition mellan de som menar att människans utsläpp allvarligt påverkar planetens klimat och de som säger att så inte är fallet.
Det går faktiskt att sätta sig in i frågan, genom att studera forskning som gjorts.
Sen är det också tillåtet att ifrågasätta vetenskapen, annars hade vi fortfarande gett våra barn hostsaft med amfetamin och duschat i DDT.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

heldiggrisen skrev:
Niklas Z skrev:
Jag är inte forskare inom klimatvetenskap, men det betyder inte att jag intar en mellanposition mellan de som menar att människans utsläpp allvarligt påverkar planetens klimat och de som säger att så inte är fallet.
Det går faktiskt att sätta sig in i frågan, genom att studera forskning som gjorts.
Sen är det också tillåtet att ifrågasätta vetenskapen, annars hade vi fortfarande gett våra barn hostsaft med amfetamin och duschat i DDT.
Vad menar du? Det var ju forskare som började ifrågasätta DDT.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

Niklas Z skrev:
heldiggrisen skrev:
Jag är inte forskare inom klimatvetenskap, men det betyder inte att jag intar en mellanposition mellan de som menar att människans utsläpp allvarligt påverkar planetens klimat och de som säger att så inte är fallet.
Det går faktiskt att sätta sig in i frågan, genom att studera forskning som gjorts.
Sen är det också tillåtet att ifrågasätta vetenskapen, annars hade vi fortfarande gett våra barn hostsaft med amfetamin och duschat i DDT.
Vad menar du? Det var ju forskare som började ifrågasätta DDT.[/quote]


De ifrågasatte ändå rådande konsensus. Forskare eller ej. Känns som att vissa forskningsområden är så politiserade att tanken inte längre är fri. Kommer du fram till "fel" saker så får du ingen finansiering. Tror det är det som stör många. Och nej, jag kan inte konkretisera detta utan det är bara en känsla.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

MWall skrev:
Niklas Z skrev:
heldiggrisen skrev:
Jag är inte forskare inom klimatvetenskap, men det betyder inte att jag intar en mellanposition mellan de som menar att människans utsläpp allvarligt påverkar planetens klimat och de som säger att så inte är fallet.
Det går faktiskt att sätta sig in i frågan, genom att studera forskning som gjorts.
Sen är det också tillåtet att ifrågasätta vetenskapen, annars hade vi fortfarande gett våra barn hostsaft med amfetamin och duschat i DDT.
Vad menar du? Det var ju forskare som började ifrågasätta DDT.

De ifrågasatte ändå rådande konsensus. Forskare eller ej. Känns som att vissa forskningsområden är så politiserade att tanken inte längre är fri. Kommer du fram till "fel" saker så får du ingen finansiering. Tror det är det som stör många. Och nej, jag kan inte konkretisera detta utan det är bara en känsla.[/quote]

Den konsensus som fanns var nog mest i industrin, snarare än vetenskapssamhället.
Jag tror den känsla du har stämmer ganska illa med verkligheten.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Teslaspolen »

fth skrev:
Är det bara jag som har varit med om att köa till fossil-mackar?

Innan jag skaffade elbil 2017 så fick jag köa flera gånger till bensinmackar på mina bilsemestrar i Europa.

Jag har ännu (ta i trä) aldrig behövt köa till SuC.

/fth
2019 bilade vi till Kroatien. I Tjeckien stannade vi på en SuC som låg på ett mackområde. Stor mack, massor med pumpar, 6 Superchargers tror jag det var och lika många till publika DC laddare. 4-5 bilar laddade och typ 20 bilar i kö på macken som krööööp fram. Vi var klara före dem som kom samtidigt att tanka. Skillnaden var dock att vi åt grillad smörgås vid ett picknickbord i skuggan från taket vid laddarna medans dom andra satt i antingen i heta bilar från solgass, eller puttrande på tomgång... :D Vi slapp i alla fall lukten från dom då vi var kanske 50 meter från pumparna.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
Att man inte kan undvika att köpa sånt som är tillverkat i Kina har ju tagits upp många ggr här. Vi skulle tvingas gå tillbaka till en slags ekonomi vi hade på 70-talet när "kapitalvaror" verkligen var kapitalvaror och sällanköpsvaror som man gjorde allt för att reparera och hålla liv i eftersom de var så dyra i inköp. Kinas mycket medvetna och långsiktiga satsning på att bli hela världens fabrik med hjälp av snorbillig arbetskraft, säkert t.o.m. slavarbete i vissa fall, har burit frukt nu. Den kinesiska staten har blivit stenrik och är en storägare (kanske den största) av US dollar och håller hela världen i sitt grepp.

Detta är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att göra sig fri ifrån.
Delar inte alls din uppfattning att detta skulle vara omöjligt att lösa. Kanske inte över dagen, men gradvis över ett antal år.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

thnis skrev:
På många av stationerna ska det ju vara förberett att utöka med åtminstone 2 laddare. Bara det skulle vara ett fall framåt. Jag kommer att hålla tummarna när jag har semester. Jag jobbar nu så har inte tid med det just nu :D
Sedan har du ju SuC också. Så sammantaget med Ionity + SuC så kanske det fungerar rätt OK i många fall (men inte alla, givetvis).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Niklas Z skrev:
heldiggrisen skrev:
Jag är inte forskare inom klimatvetenskap, men det betyder inte att jag intar en mellanposition mellan de som menar att människans utsläpp allvarligt påverkar planetens klimat och de som säger att så inte är fallet.
Det går faktiskt att sätta sig in i frågan, genom att studera forskning som gjorts.
Sen är det också tillåtet att ifrågasätta vetenskapen, annars hade vi fortfarande gett våra barn hostsaft med amfetamin och duschat i DDT.
Vad menar du? Det var ju forskare som började ifrågasätta DDT.

De ifrågasatte ändå rådande konsensus. Forskare eller ej. Känns som att vissa forskningsområden är så politiserade att tanken inte längre är fri. Kommer du fram till "fel" saker så får du ingen finansiering. Tror det är det som stör många. Och nej, jag kan inte konkretisera detta utan det är bara en känsla.[/quote]

Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Teslaspolen skrev:
fth skrev:
Är det bara jag som har varit med om att köa till fossil-mackar?

Innan jag skaffade elbil 2017 så fick jag köa flera gånger till bensinmackar på mina bilsemestrar i Europa.

Jag har ännu (ta i trä) aldrig behövt köa till SuC.

/fth
2019 bilade vi till Kroatien. I Tjeckien stannade vi på en SuC som låg på ett mackområde. Stor mack, massor med pumpar, 6 Superchargers tror jag det var och lika många till publika DC laddare. 4-5 bilar laddade och typ 20 bilar i kö på macken som krööööp fram. Vi var klara före dem som kom samtidigt att tanka. Skillnaden var dock att vi åt grillad smörgås vid ett picknickbord i skuggan från taket vid laddarna medans dom andra satt i antingen i heta bilar från solgass, eller puttrande på tomgång... :D Vi slapp i alla fall lukten från dom då vi var kanske 50 meter från pumparna.
Härligt! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande.
Det är ju inte så enkelt. Huvuddelen av forskningen publiceras i internationella vetenskapliga tidskrifter. Även om en svensk forskare beviljats anslag från exempelvis vetenskapsrådet så genomgår artikeln granskning av andra forskare innan den accepteras för publikation. Det torde vara svårt för svenska politiker att få igenom de forskningsresultat de vill ha, när granskarna sitter i andra länder.
Visst kan politikerna påverka prioriteringar mellan forskningsområden. Arkeologi får t ex mycket mindre pengar än medicin, men de resultat som forskningen inom respektive område kommer fram till är en sak som politikerna har svårt att påverka.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
MWall skrev:
Niklas Z skrev:
heldiggrisen skrev:
Jag är inte forskare inom klimatvetenskap, men det betyder inte att jag intar en mellanposition mellan de som menar att människans utsläpp allvarligt påverkar planetens klimat och de som säger att så inte är fallet.
Det går faktiskt att sätta sig in i frågan, genom att studera forskning som gjorts.
Sen är det också tillåtet att ifrågasätta vetenskapen, annars hade vi fortfarande gett våra barn hostsaft med amfetamin och duschat i DDT.
Vad menar du? Det var ju forskare som började ifrågasätta DDT.
Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande.
Vilket fullständigt ogenerat trams du kommer med. Jag har suttit i en av Vetenskapsrådets beredningsgrupper under många år, och jag kan försäkra dig om att det varenda ord du skriver är fria fantasier. Visst finns det riktade utlysningar, men merparten av anslagen fördelas inte inom dessa utlysningar. Tvärt om är det så att om man på ett väl underbyggt sätt föreslår ett projekt som utmanar konsensus, inom vilket område det är, så har man goda chanser att bli finansierad.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

När vi ändå spårar ur totalt från Ionitys laddnätverk :mrgreen:

Iaktia:

Vilket fullständigt ogenerat trams du kommer med. Jag har suttit i en av Vetenskapsrådets beredningsgrupper under många år, och jag kan försäkra dig om att det varenda ord du skriver är fria fantasier. Visst finns det riktade utlysningar, men merparten av anslagen fördelas inte inom dessa utlysningar. Tvärt om är det så att om man på ett väl underbyggt sätt föreslår ett projekt som utmanar konsensus, inom vilket område det är, så har man goda chanser att bli finansierad.

Iakita, vad är din åsikt om vad som händer med klimatet och Elsa Widdings kritik?

Klimatmodellerna bra?

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

Swede1 skrev:
När vi ändå spårar ur totalt från Ionitys laddnätverk :mrgreen:

Iaktia:

Vilket fullständigt ogenerat trams du kommer med. Jag har suttit i en av Vetenskapsrådets beredningsgrupper under många år, och jag kan försäkra dig om att det varenda ord du skriver är fria fantasier. Visst finns det riktade utlysningar, men merparten av anslagen fördelas inte inom dessa utlysningar. Tvärt om är det så att om man på ett väl underbyggt sätt föreslår ett projekt som utmanar konsensus, inom vilket område det är, så har man goda chanser att bli finansierad.

Iakita, vad är din åsikt om vad som händer med klimatet och Elsa Widdings kritik?

Klimatmodellerna bra?

Du frågade visserligen iAkita, men jag kan inte låta bli att undra över varför du funderar över Elsa Widding, som är verksam på klimatsans, tidigare klimatupplysningen, tidigare Stockholmsinitiativet. Vederhäftigheten hos dessa (eller snarare bristen på vederhäftighet) gick vi igenom i denna tråd:

viewtopic.php?f=28&t=8055
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht

Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

mati skrev:
Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht

Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.
Det var ju väldigt trevlig läsning. Hoppas att exemplet sprider sig till andra länder snart.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande.
Det är ju inte så enkelt. Huvuddelen av forskningen publiceras i internationella vetenskapliga tidskrifter. Även om en svensk forskare beviljats anslag från exempelvis vetenskapsrådet så genomgår artikeln granskning av andra forskare innan den accepteras för publikation. Det torde vara svårt för svenska politiker att få igenom de forskningsresultat de vill ha, när granskarna sitter i andra länder.
Visst kan politikerna påverka prioriteringar mellan forskningsområden. Arkeologi får t ex mycket mindre pengar än medicin, men de resultat som forskningen inom respektive område kommer fram till är en sak som politikerna har svårt att påverka.
Jag säger inte att forsknings slutsatser eller rapporter är fel. Då har du missförstått.

Det jag säger att vad det forskas om och skrivs rapporter om styrs och påverkas av budget och de anslag som finns tillgängliga.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht

Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.
En ytterligare bra sak med Tyskland är att det i framtiden är krav på att man skall kunna betala med vanliga kort.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

martinot skrev:
mati skrev:
Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht

Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.
En ytterligare bra sak med Tyskland är att det i framtiden är krav på att man skall kunna betala med vanliga kort.
Jag har för mig att det är redan så idag. Den som sätter upp en snabbladdare får inget statligt bidrag om inte laddaren accepterar betalkort. Det som kvarstår är då bara att få tyskarna att vilja använda kort. Det hade varit bättre om laddarna hade accepterat kontantbetalning. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar