Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Apropå samma uttag. Nu när de flesta SC har CCS. Hur tänker ni.
Kommer Tesla öppna sina superchargers för övriga märken framöver? Dom tappar marknadsfördelarna med att vara ensamma med HPC på vissa platser med laddning bara för egna bilar, men kan istället öka intäkter med fler som laddar och betalar
Kommer Tesla öppna sina superchargers för övriga märken framöver? Dom tappar marknadsfördelarna med att vara ensamma med HPC på vissa platser med laddning bara för egna bilar, men kan istället öka intäkter med fler som laddar och betalar
Senast redigerad av dawar, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ionitys laddnätverk
Standarden är satt. I Europa är det CCS som gäller. Äldre modeller är dock inte så lätta att bygga om. Karossen måste ändras på Model S och X för att få rum med CCS så därför kommer bilarna med adapter istället, antagligen kommer framtida bilar med CCS direkt när det blir en ny facelift. Model 3 stödjer CCS från start. I Japan är det Chademo som är standarden men asiatiska biltillverkare har börjat leverera CCS på elbilarna för Europa.Gretsch skrev:Är det inte snart dax att elbilstillverkarna och elleverantörerna samsas att ha en och samma " ladduttag " så slipper det bli sån förvirring bland elbils förarna, plus att skippa alla dessa brickor och kort och ha ett gemensamt betalsätt .
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Än så länge har Tesla ett stort försprång och en enorm konkurrensfördel med sina Superchargers. I nuläget tror jag att det är uteslutet att de släpper in andra. Vi vet inte vad som händer i framtiden. Antingen så behåller Tesla sitt försprång, och situationen kommer förbli densamma som idag, eller så kommer alla andra ikapp. I det läget är det kanske inte otänkbart att Tesla öppnar sina superchargers för andra bilar. Men om det är särskilt sannolikt låter jag vara osagt.dawar skrev:Apropå samma uttag. Nu när de flesta SC har CCS. Hur tänker ni.
Kommer Tesla öppna sina superchargers för övriga märken framöver? Dom tappar marknadsfördelarna med att vara ensamma med HPC på vissa platser med laddning bara för egna bilar, men kan istället öka intäkter med fler som laddar och betalar
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Tesla har väl ett stående erbjudande till andra att vara med på Superchargers om de ger samma bidrag som Tesla gör idag. Naturligtvis är det eller har varit svår smält för en etablerad tillverkare att se deras bilar ladda vid ett annat märkes laddare.
Re: Ionitys laddnätverk
För att vara övertydlig så behövs adapter och ombyggnad för att kunna ladda hos Ionity i Enköping (och alla andra Ionitystationer). På superladdaren i Enköping går det bra utan adapter.selfish skrev:Ja precis. Adapter och ombyggnad av laddport om du inte har en flongny X. Fixas hos Teslas SC.PhR34k skrev:Behöver man en adapter för att ladda en Model X i tex Enköping där det bara är CCS?
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ionitys laddnätverk
Gäller detta fortfarande?LarsL skrev:Tesla har väl ett stående erbjudande till andra att vara med på Superchargers om de ger samma bidrag som Tesla gör idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Det pratas inte något om det längre men jag misstänker att kostnaden för andra tillverkare är bra mycket högre nu i och med alla nya stolpar som tillkommit.mati skrev:Gäller detta fortfarande?LarsL skrev:Tesla har väl ett stående erbjudande till andra att vara med på Superchargers om de ger samma bidrag som Tesla gör idag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Jo, det är väl inte så attraktivt ur vare sig ekonomiskt hänseende likväl som marknadsmässigt.Svenssons skrev:Det pratas inte något om det längre men jag misstänker att kostnaden för andra tillverkare är bra mycket högre nu i och med alla nya stolpar som tillkommit.mati skrev:Gäller detta fortfarande?LarsL skrev:Tesla har väl ett stående erbjudande till andra att vara med på Superchargers om de ger samma bidrag som Tesla gör idag.
Var väl inte så länge sedan (någon månad sedan) som Elon kommenterade att ingen hört av sig om intresse att vara med.
Re: Ionitys laddnätverk
Fast häromåret sa han att de förde diskussioner med en icke tysk europeisk tillverkare. Men det behöver ju inte varit särskilt långt framskridna förhandlingar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ionitys laddnätverk
Det var väl ganska många år sedan? Typ långt innan I-pace släpptes.bylund skrev:Fast häromåret sa han att de förde diskussioner med en icke tysk europeisk tillverkare. Men det behöver ju inte varit särskilt långt framskridna förhandlingar.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, men den var på gång, så det spekulerades att det var Jaguar som avsågs.LarsL skrev:Det var väl ganska många år sedan? Typ långt innan I-pace släpptes.bylund skrev:Fast häromåret sa han att de förde diskussioner med en icke tysk europeisk tillverkare. Men det behöver ju inte varit särskilt långt framskridna förhandlingar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ionitys laddnätverk
Ganska intressant ändå. Det kan ju inte vara direkt billigt att bygga upp ett helt nytt laddnätverk från grunden, så som Ionity gör.LarsL skrev:Jo, det är väl inte så attraktivt ur vare sig ekonomiskt hänseende likväl som marknadsmässigt.Svenssons skrev:Det pratas inte något om det längre men jag misstänker att kostnaden för andra tillverkare är bra mycket högre nu i och med alla nya stolpar som tillkommit.mati skrev:Gäller detta fortfarande?LarsL skrev:Tesla har väl ett stående erbjudande till andra att vara med på Superchargers om de ger samma bidrag som Tesla gör idag.
Var väl inte så länge sedan (någon månad sedan) som Elon kommenterade att ingen hört av sig om intresse att vara med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Är det någon som fått svart på vitt vad teslas erbjudande går ut på? Eller kommentar från övriga tillverkare. (troligtvis för att de inte är i energibranschen, dock så säljer volvo bensin vid de flesta av sina butiker)
Re: Ionitys laddnätverk
I och med CCS borde det vara intressantare nu. Man måste inte bygga något special på bilen för att kunna ladda rent fysiskt i Europa.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ionitys laddnätverk
och att bygga upp det "nätverket" av BILISTEN/TANKA/eller vad det heter nu, behövdes inga statsbidragMickep skrev:Är det någon som fått svart på vitt vad teslas erbjudande går ut på? Eller kommentar från övriga tillverkare. (troligtvis för att de inte är i energibranschen, dock så säljer volvo bensin vid de flesta av sina butiker)
ms 76132 "Eleamore"
Re: Ionitys laddnätverk
och att bygga upp det "nätverket" av BILISTEN/TANKA/eller vad det heter nu, behövdes inga statsbidrag[/12man skrev:Mickep skrev:Är det någon som fått svart på vitt vad teslas erbjudande går ut på? Eller kommentar från övriga tillverkare. (troligtvis för att de inte är i energibranschen, dock så säljer volvo bensin vid de flesta av sina butiker)
Behövdes inte för att bygga Superchargers heller. Det är betydligt billigare att bygga ett snabbladdarnätverk än ett nätverk av bensinstationer, med dagen miljöregler.
Re: Ionitys laddnätverk
En icke tysk europeisk kan mycket väl vara Polstar/Volvo.bylund skrev:Fast häromåret sa han att de förde diskussioner med en icke tysk europeisk tillverkare. Men det behöver ju inte varit särskilt långt framskridna förhandlingar.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Kanske något jag missar. Men vari ligger egentligen skillnaden där mellan Tesla och Ionity?LarsL skrev:Tesla har väl ett stående erbjudande till andra att vara med på Superchargers om de ger samma bidrag som Tesla gör idag. Naturligtvis är det eller har varit svår smält för en etablerad tillverkare att se deras bilar ladda vid ett annat märkes laddare.
Ionity medfinansieras väl av VW, Mercedes, BMW, Porsche mdf plus EU-bidrag. Med samma logik ska väl Tesla då medfinansiera uppbyggnaden av Ionity för att få ladda, eller?
SC nätverket är förstås mycket större i nuläget och har kostat multum att bygga. Men logiken är väl densamma. Eller är det bara jag som inte är tillräckligt insatt och fattar
Re: Ionitys laddnätverk
Skillnaden är väl intäktsmodellen. Ionity är tänkt att finansieras genom användarna, medan Tesla i alla fall ursprungligen använde superladdarna som ett försäljningsargument, och finansierade det genom försäljningen av bilar. Nu betalar ju allt fler för sin laddning hos Tesla, men betydligt mindre än på Ionity.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ionitys laddnätverk
Just nu kan det vara billigare och snabbare att ladda på en ionity charger. (många maxar på 180-190 kW till ca 40%)
ionity har en fast debitering på ca 80 kr per session. (man får tydligen tillbaka om den avbryter mitt i)
tesla tar 2.56 kr/ kwh (enigt deras webbsida). laddar man mer än 40 kWh (vilket inte är orimligt) är det betydligt billigare.
(nu har många gratis laddning, men faktum kvarstår)
Vad som kommer vara det bästa laddnätverket kommer inte vara den tekniska (eftersom ionity kan ev ge 350kW) utan spridningen och läget. folk vill inte köra omvägar för att ladda, och att det kommer flera nätverk är endast positivt (det är inget som de konkurrerar med från kundernas synvinkel)
ionity har en fast debitering på ca 80 kr per session. (man får tydligen tillbaka om den avbryter mitt i)
tesla tar 2.56 kr/ kwh (enigt deras webbsida). laddar man mer än 40 kWh (vilket inte är orimligt) är det betydligt billigare.
(nu har många gratis laddning, men faktum kvarstår)
Vad som kommer vara det bästa laddnätverket kommer inte vara den tekniska (eftersom ionity kan ev ge 350kW) utan spridningen och läget. folk vill inte köra omvägar för att ladda, och att det kommer flera nätverk är endast positivt (det är inget som de konkurrerar med från kundernas synvinkel)
Senast redigerad av Mickep, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ionitys laddnätverk
80kr/laddning är ju bara ett introduktions erbjudande, ungefär som gratis Supercharging var en gång i tiden.
Re: Ionitys laddnätverk
exakt, det låter inte hållbart i längden att ha ett lägre pris än tesla. Men tills de ökar priset så är läget som det är. snabbare och betydligt billigare.LarsL skrev:80kr/laddning är ju bara ett introduktions erbjudande, ungefär som gratis Supercharging var en gång i tiden.
Re: Ionitys laddnätverk
Vi vet ju inte än vad Ionity kommer att kosta när de inför debitering per kWh, men man får en fingervisning när man tittar på priserna för Audis s.k. e-tron charging service. De försöker ju sälja detta som ett attraktivt "erbjudande", vilket det på inget vis är. För Ionity säger de att det kommer att kosta 3:50kr/kWh, och då kallar de det för "specialpris". Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
Hursomhelst, om påslaget är ungefär lika högt överallt, och det verkar det att vara i dagsläget, så borde ionity hamna runt 2:50kr/kWh, men det känns för billigt.
Eller så är 3:50 verkligen ett specialpris och det blir dyrare för alla andra, men jag har svårt att tro det eftersom det inte är så hos Ionity idag. Där gäller 80kr/laddning för alla. De kanske menar med specialpris att det i det fallet inte blir dyrare än för alla andra och då blir det alltså 3:50kr/kWh.
Hursomhelst, om påslaget är ungefär lika högt överallt, och det verkar det att vara i dagsläget, så borde ionity hamna runt 2:50kr/kWh, men det känns för billigt.
Eller så är 3:50 verkligen ett specialpris och det blir dyrare för alla andra, men jag har svårt att tro det eftersom det inte är så hos Ionity idag. Där gäller 80kr/laddning för alla. De kanske menar med specialpris att det i det fallet inte blir dyrare än för alla andra och då blir det alltså 3:50kr/kWh.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Varifrån kommer egentligen ryktet att Bee (f.d. Clever) tar så mycket betalt, över 8 kr/kWh och dessutom en grundavgift på 200 kr/mån? Det är ju hur lätt som helst att kolla upp att det inte stämmer. Priset för DC laddning är 5 kr/kWh och för AC laddning 3 kr/kWh, och det finns ingen månatlig grundavgift. Kör man mycket och snabbladdar ofta har de ett fast pris på 399 kr per månad, då får du ladda hur myckt du vill. Så Bee's prissättning sticker inte ut jämfört med andra aktörer på Svenska marknaden, ändå fortsätter folk sprida detta konstiga rykte.mati skrev:Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Tror att man betalar 8kr om man laddar med Plugshare brickan på Bee laddare eller något såntiAkita skrev:Varifrån kommer egentligen ryktet att Bee (f.d. Clever) tar så mycket betalt, över 8 kr/kWh och dessutom en grundavgift på 200 kr/mån? Det är ju hur lätt som helst att kolla upp att det inte stämmer. Priset för DC laddning är 5 kr/kWh och för AC laddning 3 kr/kWh, och det finns ingen månatlig grundavgift. Kör man mycket och snabbladdar ofta har de ett fast pris på 399 kr per månad, då får du ladda hur myckt du vill. Så Bee's prissättning sticker inte ut jämfört med andra aktörer på Svenska marknaden, ändå fortsätter folk sprida detta konstiga rykte.mati skrev:Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?