Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

bonath skrev:
Var inne på en tysk sida...
Efter några dagar kom detta.
Är det användbart?
Låg det bara där, en dag, på mittkonsollen? Fantastiskt! ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
I Sverige har de ett rejält påslag av någon anledning.
Det är för att kompensera för det låga elpriset vi har här i Sverige. På så sätt blir det mer rättvist mot elbilsbilister i andra länder som har ett mycket högre elpris. :roll:
Just det, äh... bra teori, men Norge då? Ah, jag vet, de har mutat Maingau med sina oljemiljarder.
Men Danmark? De har ju även i verkligheten ett jättehögt elpris. Där är det väl så att man helt enkelt betalar vad det kostar. Det blir svårt med olika teorier för olika länder. Men så blir det ju när priserna sätts helt random.
Helt klart så att Norge gjort upp under bordet. Sen har nog Ionityfolket inte tittat så noga på kartan utan tänkt att resten av Norden är samma land, och att alla däruppe har låga elpriser och ska straffas för det.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av themax »

Ionity inte bara sätter sina kunder i chock, de passar på att göra sina partners irriterade också: https://blog.chargemap.com/ionity-new-r ... xplained/?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av vibrationsfri »

Det här med Ionity verkar inte ha gått en kotte förbi. När jag börjar diskutera bilar med folk så är det många som säger att det är dyrt att resa med elbil osv. Senast idag tipsade jag en polare om ID3 . Han kände inte till ID3 men ”dyra Ionity” kände han till. Sa att han får laddning första året men det brydde han sig inte mycket om utan frågade vad det kostar att ladda min Tesla ist...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

ABRP har jag ställt in så att den inte längre föreslår Ionity. De existerar inte längre i min värld.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

"in the hope that the pricing policy of this network financed in part by the European Union will develop along positive lines"

Man kan ju hoppas dom, och andra providers, börjar trycka på detta faktum. Kanske det kan få EU att vakna.
Å andrasidan, EU = Tyskland. Tyskland = avgasbilshimlen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

vibrationsfri skrev:
Det här med Ionity verkar inte ha gått en kotte förbi. När jag börjar diskutera bilar med folk så är det många som säger att det är dyrt att resa med elbil osv. Senast idag tipsade jag en polare om ID3 . Han kände inte till ID3 men ”dyra Ionity” kände han till. Sa att han får laddning första året men det brydde han sig inte mycket om utan frågade vad det kostar att ladda min Tesla ist...
Trevligt att Ionity gör reklam för Tesla. Undrar om det var det som var planen?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

taliz skrev:
"in the hope that the pricing policy of this network financed in part by the European Union will develop along positive lines"

Man kan ju hoppas dom, och andra providers, börjar trycka på detta faktum. Kanske det kan få EU att vakna.
Å andrasidan, EU = Tyskland. Tyskland = avgasbilshimlen...
Ja, det stämmer tyvärr. EU (=Tyskland) kommer inte röra ett finger. Jag är nästan säker på att denna nya prissättning har redan från början förankrats hos någon eller några högt uppsatta EU-byråkrater som kanske var i behov av en fin ny tysk bil eller en trevlig semesterresa eller nåt sånt. Kanske samma folk som har beviljat EU-stödet som Ionity har fått.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

De har öppnat i Ulricehamn nu. Bara Sundsvall under byggnation just nu i Sverige. Undrar om det blir mer? Lär ju inte vara trängsel hos Ionity precis så det kanske nöjer sig på ett tag. Blir till att aktivera e-tron kortet inför nästa långresa iaf.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jag tror inte heller att det blir så mycket mer av ionity här i Sverige. Här och i Norge är ju elen billigast i Europa, vilket betyder att prispåslaget som Ionity tar är som högst här. Typ 7 gånger elpriset. I andra länder är det "bara" 4-5 gånger dyrare än hemmaladdning.

Jag ska aktivera e-tron charging cirkus till sommarn och sen kör jag gratis-året ut, men jag tänker bara använda det i nödfall. Det går bra att åka ner till Tyskland utan att använda Ionity. Möjligen blir det kö, eftersom jag troligen inte är den enda som tänker så, men den smällen tar jag gärna. Eller så åker vi inte alls i år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av renes »

mati skrev:
ABRP har jag ställt in så att den inte längre föreslår Ionity. De existerar inte längre i min värld.
Hur har du ställt in det? I webversionen i alla fall hittar jag ingen sån inställning.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av renes »

renes skrev:
mati skrev:
ABRP har jag ställt in så att den inte längre föreslår Ionity. De existerar inte längre i min värld.
Hur har du ställt in det? I webversionen i alla fall hittar jag ingen sån inställning.
Hittade själv svaret: låt ABRP planera inklusive ionity, sen klicka på en av ionity's, välj "prefer or avoid ionity chargers" och sen får man optioner.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

mr Diess verkar nu har justerat målet från att överta elbilstronen från Tesla till att hålla sig så nära som möjligt: https://electrek.co/2020/03/02/vw-chief ... -possible/

Känns lite som en självuppfylld profetia med tanke på hur Ionity sköts. Som jag ser det kan man inte komma i närheten av Tesla om prissättningen ser ut som den gör i dagsläget. Förhoppningsvis är detta bara något som görs temporärt för att man ännu inte har några volymbilar på marknaden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jag tror inte att de kommer gå ifrån sin galna prissättning. De kommer köra stenhårt med allehanda märkliga abonnemangsformer som kamouflerar det verkliga priset och jag är rädd att folk köper skiten, dels eftersom de inte har så många alternativ, och dels för att de inte begriper bättre.
Sen är det nog en del som bojkottar Ionity, och jag är en av dem. Men många betalar säkert sin månadsavgift och tror att de laddar billigt på det viset. Jag har sett en del märkliga beräkningar där folk "glömmer" månadsavgiften och bara räknar med den lägre kWh-taxan. Att det fortfarande är dyrare än alla andra laddoperatörer ser man ju inte lika tydligt då. Det som stör mig mest är att Ionity försöker skapa en monopolställning genom att tvinga folk att ladda hos dem. Betalar man ett dyrt årsabonnemang vill man ju ha lite valuta för pengarna och då laddar man såklart hos Ionity och inte hos någon annan.
Usch, nu hetsar jag upp mig igen.... :? :shock: :evil:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Det är väl egentligen inte så dumt att med ett abonnemang. Att betala ett abonnemang för ett laddnätverk innebär ju att man betalar och håller liv i nätverket även om man inte laddar där tillräckligt ofta för att hålla liv i det. Lite som Tesla där jag betalar genom att köpa bilen även om jag sedan inte laddar särskilt ofta. Att göra tvärtom och betala hela laddnätverket på de fåtal gånger jag laddar blir ju orimligt och dyrt. Men tar man en abonnemangsavgift så måste ju den rörliga kostnaden vara billig! Se gärna på Bee som erbjuder gratis laddning mot en månadsavgift.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Det är väl egentligen inte så dumt att med ett abonnemang. Att betala ett abonnemang för ett laddnätverk innebär ju att man betalar och håller liv i nätverket även om man inte laddar där tillräckligt ofta för att hålla liv i det. Lite som Tesla där jag betalar genom att köpa bilen även om jag sedan inte laddar särskilt ofta. Att göra tvärtom och betala hela laddnätverket på de fåtal gånger jag laddar blir ju orimligt och dyrt. Men tar man en abonnemangsavgift så måste ju den rörliga kostnaden vara billig! Se gärna på Bee som erbjuder gratis laddning mot en månadsavgift.
Problemet är att det inte blir någon bra konkurrens, för man lär ju inte ha en massa abonnemang på olika laddnätverk bara för att det kan kännas bra att sponsra dem. Så då blir det en inlåsningseffekt där man bara använder andra nätverk i nödfall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
... Se gärna på Bee som erbjuder gratis laddning mot en månadsavgift.
Det är en helt annan sak. EnBW gör samma sak. Man får lägre kWh-pris mot en fast kostnad. 50 spänn per månad och så laddar man för 4kr/kWh ungefär. Det är rätt så prisvärt för tyska förhållanden.
Men i båda fallen kan du månadsvis byta fram och tillbaka mellan de olika abonnemangsformerna. Jag kan alltså teckna ett Bee-abonnemang under sommarn och så laddar jag hur mycket jag vill för 400 spänn. Praktiskt när man kör med husvagn. Jag har inget problem med det alls.
Men Ionity kan du inte teckna för en månad, det måste du teckna för hela året, vilket innebär att du tecknar för alltid om du åker på semester en gång om året. Och dessutom är det knappast billigt bara för att man har ett abonnemang. Det är bara lite mindre svindyrt, samt att du smetar ut kostnaden över hela året. Ungefär som att betala åretrunt-hyra för fjällstugan där jag bara bor på sportlovet. Det skulle jag inte heller vilja göra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Ja, den långa inlåsningstiden och de hög kWh priset är det stora problemet.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Jag är en smula allergisk mot alla former av inlåsningsförsök. Det är bl.a. därför som jag inte är med i några butikskedjeklubbar. Jag vill dels att de inte ska kunna ha en databas över mina köp, dels att slippa få direktreklam, dels slippa få den där känslan i magen att jag egentligen borde handla på det andra stället och samla poäng. Det lilla man tjänar på deras klubberbjudanden är ändå skrattretande lite. Men då får man finna sig i den här ordväxlingen vid 50% av kassaköpen:
-Är du medlem hos oss?
-Nej.
-Är det nåt du vill bli? Det kostar inget.
-Nej. (När jag är på dåligt humör: Jo, det kostar mig min integritet.)
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Sofie »

LarsL skrev:
Ja, den långa inlåsningstiden och de hög kWh priset är det stora problemet.
Ja man behöver väl ladda ca 1600kWh/ år för att komma ned till 5:-/kWh.
Jag är ingen jättevän av abonnemang, i synnerhet inte Ionitys.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

bylund skrev:
Problemet är att det inte blir någon bra konkurrens, för man lär ju inte ha en massa abonnemang på olika laddnätverk bara för att det kan kännas bra att sponsra dem. Så då blir det en inlåsningseffekt där man bara använder andra nätverk i nödfall.
Sen sponsrar ”vi” ju redan dem via skattemedel, dvs subventioner. Då föredrar jag att sponsra mer direkt till de som faktiskt också bryr sig om Norrland, något som Tesla inte lär tjäna några större pengar på i dagsläget laddmässigt utan gör för att kunna sälja fler bilar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Sofie skrev:
LarsL skrev:
Ja, den långa inlåsningstiden och de hög kWh priset är det stora problemet.
Ja man behöver väl ladda ca 1600kWh/ år för att komma ned till 5:-/kWh.
Jag är ingen jättevän av abonnemang, i synnerhet inte Ionitys.
Precis, och 5kr är fortfarande dyra kilowattimmar. Samma pris tar Bee utan abonnemang och redan det anser jag är för dyrt.
Man kan ju aldrig komma ens i närheten av 3,30kr/kWh så som t.ex. Audi marknadsför sin "förmånliga" laddtjänst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Man kan ju aldrig komma ens i närheten av 3,30kr/kWh så som t.ex. Audi marknadsför sin "förmånliga" laddtjänst.
Jodå, du närmar dig det ju mer du laddat. Efter att ha betalat ca 500 000 kr under ett år för laddning vid Ionity så börjar du närma dig 3,30 kr/kWh...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

Det har väl nämnts här tidigare men borde de kanske ha valt 150 kW laddare istället ? Eller åtminstone delad effekt mellan 2-4 laddare, om det nu inte redan är så.

Blir dyrt att betala nätanslutning för 4+*350 kW när det samtidigt är få som använder laddarna. Dyrt + få som laddar ger dyra kWh om det ska gå jämnt upp redan nu.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Man kan ju aldrig komma ens i närheten av 3,30kr/kWh så som t.ex. Audi marknadsför sin "förmånliga" laddtjänst.
Jodå, du närmar dig det ju mer du laddat. Efter att ha betalat ca 500 000 kr under ett år för laddning vid Ionity så börjar du närma dig 3,30 kr/kWh...
Ja, ett gränsvärde. Hinner man ens köra så mycket att man kommer upp i det?
Skriv svar