Ja, det är en bra fråga. Lite fritt översatt skulle jag tro att han menar, "Vi tycker inte att våra priser är för höga eftersom vi tror att vi har en monopolställning."Bjelke skrev:Undrar vad dom menar med "marknadsanpassat"mati skrev:Enda uttalandet jag har hittat var i den här tyska artikeln. https://www.electrive.net/2020/01/16/io ... t-pro-kwh/OTP skrev:De har fortfarande inte kommenterat något efter de lanserade priset?
(om nu översättningen är korrekt, vilket jag antar)...
Vilken marknad tänker dom på då?
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
De är bara ensamma på marknaden med att kunna ladda personbilar med en hastighet över 175kW. Problemet är att det i princip inte finns några bilar som kan ladda över 175kW och det verkar inte vara några som kan nyttja laddhastigheten planerade heller. Porsche Taycan maxhastighet är 270 kW så det finns inga bilar som kan nyttja >270 kW på Ionitys laddare. De skulle lika gärna kunna säga att deras laddare kan ladda i 700 kW och dubbla priset...mati skrev:Ja, det är en bra fråga. Lite fritt översatt skulle jag tro att han menar, "Vi tycker inte att våra priser är för höga eftersom vi tror att vi har en monopolställning."Bjelke skrev:Undrar vad dom menar med "marknadsanpassat"mati skrev:Enda uttalandet jag har hittat var i den här tyska artikeln. https://www.electrive.net/2020/01/16/io ... t-pro-kwh/OTP skrev:De har fortfarande inte kommenterat något efter de lanserade priset?
(om nu översättningen är korrekt, vilket jag antar)...
Vilken marknad tänker dom på då?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Nja, Tesla har ju redan öppnat sin första 250kW v3 i London.Svenssons skrev:De är bara ensamma på marknaden med att kunna ladda personbilar med en hastighet över 175kW.
Jag tror att Tesla rullar ut dessa på bred front i Europa, och att SuC v3 passerar Ionity i antal laddplatser under nästa år, kanske även i antal stationer.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Men en Porsche kan inte ladda på SuC. Och Ionity menar att man inte kan ladda någon annanstans än hos dem om man inte har en Tesla och om man vill ladda riktigt snabbt. De har alltså in den bemärkelsen en monopolställning. Men det är ju precis som Svenssons säger, det finns i dagsläget inga icke-Teslor som kan ladda med så hög effekt i alla fall. Man kan fråga sig vad en monopolställning är värd om ingen har nytta av den.fth skrev:Nja, Tesla har ju redan öppnat sin första 250kW v3 i London.Svenssons skrev:De är bara ensamma på marknaden med att kunna ladda personbilar med en hastighet över 175kW.
Jag tror att Tesla rullar ut dessa på bred front i Europa, och att SuC v3 passerar Ionity i antal laddplatser under nästa år, kanske även i antal stationer.
/fth
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Det är ju inte riktigt sant. Hur många 175 kW-stationer finns det i Sverige? Hur många 150 kW? Hur många 100 kW? Som alltså inte är vare sig Ionity eller SuC. Och som gärna står mer än en och en. Skulle verkligen hata att behöva lita på den ensamma laddaren inte är vare sig trasig eller upptagen. Vet ju hur de som kör i3 på långresor håller på. Lägger upp noggranna Excel-ark inför varje resa med backup-laddare om en är trasig. Ibland har de även lagt in backup för backupen... Även om t ex en E-Tron har längre räckvidd så kvarstår problemet. Ionity tar bort det problemet på nästan lika bra sätt som SuC. Så jag skulle nog säga att de i praktiken har en monopolställning.Svenssons skrev:De är bara ensamma på marknaden med att kunna ladda personbilar med en hastighet över 175kW. Problemet är att det i princip inte finns några bilar som kan ladda över 175kW och det verkar inte vara några som kan nyttja laddhastigheten planerade heller. Porsche Taycan maxhastighet är 270 kW så det finns inga bilar som kan nyttja >270 kW på Ionitys laddare. De skulle lika gärna kunna säga att deras laddare kan ladda i 700 kW och dubbla priset...mati skrev:Ja, det är en bra fråga. Lite fritt översatt skulle jag tro att han menar, "Vi tycker inte att våra priser är för höga eftersom vi tror att vi har en monopolställning."Bjelke skrev:Undrar vad dom menar med "marknadsanpassat"mati skrev:Enda uttalandet jag har hittat var i den här tyska artikeln. https://www.electrive.net/2020/01/16/io ... t-pro-kwh/OTP skrev:De har fortfarande inte kommenterat något efter de lanserade priset?
(om nu översättningen är korrekt, vilket jag antar)...
Vilken marknad tänker dom på då?
Re: Ionitys laddnätverk
Jag håller med om att de har mer eller mindre en monopol i Sverige. Men det beror ju enbart på att ingen i Sverige verkar vilja satsa på HPC-laddare. Så ser det ju inte riktigt ut i resten av Europa. Och framförallt inte i Ionitys hemland. Om jag tittar på HPC-kartan i Tyskland och plockar bort alla Ionity-laddare så är det ändå fullt möjligt att ta sig genom landet enbart på HPC:er. I Sverige går det inte. Fast det gör det inte i alla fall i nuläget, oavsett om Ionity finns eller inte.Verdi skrev:... Så jag skulle nog säga att de i praktiken har en monopolställning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
mati skrev:Jag håller med om att de har mer eller mindre en monopol i Sverige. Men det beror ju enbart på att ingen i Sverige verkar vilja satsa på HPC-laddare. Så ser det ju inte riktigt ut i resten av Europa. Och framförallt inte i Ionitys hemland. Om jag tittar på HPC-kartan i Tyskland och plockar bort alla Ionity-laddare så är det ändå fullt möjligt att ta sig genom landet enbart på HPC:er. I Sverige går det inte. Fast det gör det inte i alla fall i nuläget, oavsett om Ionity finns eller inte.Verdi skrev:... Så jag skulle nog säga att de i praktiken har en monopolställning.
Jag vet inte ens var jag ska börja leta om jag vill hitta HPC-laddare längs en rutt ner till Toscana t ex dit vi funderar på att åka i sommar. Via Como-sjön. Och gärna minst 4 st på varje ställe för att minska sårbarheten för fel och köer.
Re: Ionitys laddnätverk
HPC står för High Powered Charging, bara ett annat ord för snabbladdare.Teslared skrev:Ursäkta men vad är en HPC -laddare?
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Re: Ionitys laddnätverk
Vad innebär då det ? Bara tjusig benämning? Finns det någon definition på möjlig kW?
Re: Ionitys laddnätverk
Teslared skrev:Vad innebär då det ? Bara tjusig benämning? Finns det någon definition på möjlig kW?
Hittade den här sidan (som jag faktiskt sett förr också när jag tänker efter) https://ccs-map.eu/
Som mati säger så är Tyskland (och även Schweiz, Österrike och Holland) fullt av mörkgröna markeringar, som verkar betyda minst 100 kW. Men i övriga länder (Spanien, Frankrike, Italien...) så verkar de inte vara alls lika vanliga. Själva sidan är hopplöst långsam och verkar sakna möjlighet till att filtrera på de laddare man är intresserad av.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 2 gång.
Re: Ionitys laddnätverk
Handlar väl egentligen om det är likström eller växelström. (DC/AC). DC brukar ligga på 50kW och uppåt, AC tror jag inte går över 22kW (aldrig sett en AC laddare med mer själv i alla fall).Teslared skrev:Vad innebär då det ? Bara tjusig benämning? Finns det någon definition på möjlig kW?
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Re: Ionitys laddnätverk
Finns en hel del komboladdare med 43kw AC och 50kw DC.Tobberoth skrev:Handlar väl egentligen om det är likström eller växelström. (DC/AC). DC brukar ligga på 50kW och uppåt, AC tror jag inte går över 22kW (aldrig sett en AC laddare med mer själv i alla fall).Teslared skrev:Vad innebär då det ? Bara tjusig benämning? Finns det någon definition på möjlig kW?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Det finns en hel del 43kW AC-laddare, men väldigt få bilar som kan utnyttja detta, i princip bara gamla Zoe tror jag.Tobberoth skrev:DC brukar ligga på 50kW och uppåt, AC tror jag inte går över 22kW (aldrig sett en AC laddare med mer själv i alla fall).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Jag brukar kolla här https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/Verdi skrev:Jag vet inte ens var jag ska börja leta om jag vill hitta HPC-laddare längs en rutt ner till Toscana t ex dit vi funderar på att åka i sommar. Via Como-sjön. Och gärna minst 4 st på varje ställe för att minska sårbarheten för fel och köer.
ABRP använder sig av detta, det finns allehanda filterinställningar och du kan även spara en egen profil om du vill.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
AC kan vara upp till 43kW, men då är det inte laddstolpar i stan utan det är oftast en fast typ-2 kabel som sitter i en snabbladdare som har som huvudsakliga uppgift att leverera DC. AC får man lite på köpet i det fallet. Det finns bara en bilmodell som klarar denna höga AC-effekt och det är gamla Renault Zoe.Tobberoth skrev:Handlar väl egentligen om det är likström eller växelström. (DC/AC). DC brukar ligga på 50kW och uppåt, AC tror jag inte går över 22kW (aldrig sett en AC laddare med mer själv i alla fall).Teslared skrev:Vad innebär då det ? Bara tjusig benämning? Finns det någon definition på möjlig kW?
HPC (High Power Charger) brukar användas som benämning för DC-laddare som har mer än 50kW. Vet inte exakt var gränsen går, troligen 100kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ionitys laddnätverk
Enligt utvecklaren av HPC, Phoenix Contact, 500kWB99 skrev:50 kW är inte HPC, frågan är var gränsen går exakt, 150?
https://www.phoenixcontact.com/online/p ... r_charging
Re: Ionitys laddnätverk
Tänkte mer gränsen mellan fast charger och HPCheldiggrisen skrev:Enligt utvecklaren av HPC, Phoenix Contact, 500kWB99 skrev:50 kW är inte HPC, frågan är var gränsen går exakt, 150?
https://www.phoenixcontact.com/online/p ... r_charging
Re: Ionitys laddnätverk
Första HPC från Phoenix Contact var på 450 kW:heldiggrisen skrev:Enligt utvecklaren av HPC, Phoenix Contact, 500kWB99 skrev:50 kW är inte HPC, frågan är var gränsen går exakt, 150?
https://www.phoenixcontact.com/online/p ... r_charging
Allego plannerar laddnätverk med stationer på +150 kW (https://teslaclubsweden.se/allego-ska-b ... i-sverige/) och förutom Ionity så har ju McDonalds/Charge & Drive samt Göteborgs Energi/Bee stationer som ger mer än 150 kW.Together with BMW, Porsche, Siemens, and Allego, Phoenix Contact has realized and introduced the world's first High Power Charging station with a charging power of 450 kW as a part of the FastCharge research project.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ionitys laddnätverk
HPC är ett modeord just nu för snabbladdare över 100 kW. Så man kan skilja dem från "vanliga" snabbladdare. Inget standardiserat eller så.
Re: Ionitys laddnätverk
Nu börjar det likna snabbladdning, Cavotec har lite tyngre kontakter för dig som har bråttom att ladda, tex PC 5 X5 , 350 Ampere och 7 k Volt, 2500 kw, laddar 40 kwh i minuten, hur stort batteri har du? 200 kwh? Ok det tar 5 minuter! Om batteriet pallar...
http://www.cavotec.com/en/your-applicat ... rodshow-25
Ludicrus laddning!
Vad kan Ionity ta för det, 30 kr per kwh?
Sen kan du ligga i 250 km/ h på autobahn tills nästa laddstopp.
Observera Low voltage < 1,1 k Volt
http://www.cavotec.com/en/your-applicat ... rodshow-25
Ludicrus laddning!
Vad kan Ionity ta för det, 30 kr per kwh?
Sen kan du ligga i 250 km/ h på autobahn tills nästa laddstopp.
Observera Low voltage < 1,1 k Volt
Re: Ionitys laddnätverk
Efter lite läsande på HPC sidan det länkats till så ser man att kontakterna klarar 500A och 1000V.
500A*1kV=500kW.
Men de flesta bilar har ju idag 400V system så i realiteten ligger maxgränsen för HPC kontakterna från Phoenix Contact på 500A*400V=200kW....
500A*1kV=500kW.
Men de flesta bilar har ju idag 400V system så i realiteten ligger maxgränsen för HPC kontakterna från Phoenix Contact på 500A*400V=200kW....
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Jag håller på med ett projekt där det ska upp fem privata 150 kW laddare för distributions ellastbilar på en godsterminal.
De kallas då för HVC-laddare på ABB-språk. (Finns även HP och Terra HP)
HVC - Heavy Vehicle Charger
HP CHARGER - High Power Charger
Terra HP 175 - Power cabinet that provides 160 kW (175 kW peak) of DC power to a Charge Post. Gets its power from a power distribution board.
https://new.abb.com/ev-charging/product ... r-charging
De kallas då för HVC-laddare på ABB-språk. (Finns även HP och Terra HP)
HVC - Heavy Vehicle Charger
HP CHARGER - High Power Charger
Terra HP 175 - Power cabinet that provides 160 kW (175 kW peak) of DC power to a Charge Post. Gets its power from a power distribution board.
https://new.abb.com/ev-charging/product ... r-charging
Re: Ionitys laddnätverk
Vi vet ju att OKQ8 ligger i startblocken för att bygga laddare vid sina stationer. Hoppas att de tar till sig Tibors kunskaper och att de satsar på HPC.
Circle K ska bygga egna laddare vid sidan om samarbetena med Ionity och Bee.
Bee har sagt att man ska öka antalet laddpunkter samt gå upp i högre effekter.
Våra energibolag har ju redan en del egna laddare. Förhoppningsvis kommer även dessa i större omfattning med HPC-laddare.
Jag tror att det sjuder under ytan. Det är nog många som bevakar vad som händer på elbilsfronten och vill vara med när det smäller till. Det kan ta ett par år till, men Ionitys "monopol" blir inte särskilt långvarigt.
Circle K ska bygga egna laddare vid sidan om samarbetena med Ionity och Bee.
Bee har sagt att man ska öka antalet laddpunkter samt gå upp i högre effekter.
Våra energibolag har ju redan en del egna laddare. Förhoppningsvis kommer även dessa i större omfattning med HPC-laddare.
Jag tror att det sjuder under ytan. Det är nog många som bevakar vad som händer på elbilsfronten och vill vara med när det smäller till. Det kan ta ett par år till, men Ionitys "monopol" blir inte särskilt långvarigt.