Ja, OK, de ändrade dragningen på E22 när de drog E4 runt stan. Förr gick E22 rakt upp och mötte E4 norr om stan.taliz skrev:Tycker det ser ut att vara precis vid E22, trafikplats vilbergen.Jerker skrev:Absolut, men den ligger inte efter E22 heller utan mitt inne i stan. (Fast den är betydligt enklare att nå från E22 än från E4.)taliz skrev:Norrköping är väl mkt för E22. Tar ju slut/börjar där.
17 mil till Oskarshamn därifrån. Perfekt.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
- Snubblaren
- Teslaägare
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 11 aug 2019 09:36
Re: Ionitys laddnätverk
Aldrig tänkt på att Söderleden är e22:an. Då kanske det var en vet vettig placering.
Re: Ionitys laddnätverk
Nej, jag tror inte att gemene man i Norrköping tänker så om E22.Snubblaren skrev:Aldrig tänkt på att Söderleden är e22:an. Då kanske det var en vet vettig placering.
Re: Ionitys laddnätverk
Det kan bli så att jag i morgon har anledning att köra slut på batteriet så att jag kan ladda där. Då kan jag få se om jag kommer över 100 kW med min SR+.
Re: Ionitys laddnätverk
Har nu laddat i Norrköping. Kom upp som mest 131 kW med min SR+. Den var tyvärr inte gratis, så jag bestämde mig för att ladda till 100% när jag ändå betalade.
Det intressanta är att jag fyllde i 47 kWh i batteriet och på laddaren stod det att det gått åt 53,3 kWh men när jag loggar in på mitt Plugsurfingkonto så står det att jag laddat 28,64 kWh!
Det intressanta är att jag fyllde i 47 kWh i batteriet och på laddaren stod det att det gått åt 53,3 kWh men när jag loggar in på mitt Plugsurfingkonto så står det att jag laddat 28,64 kWh!
- Snubblaren
- Teslaägare
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 11 aug 2019 09:36
Re: Ionitys laddnätverk
88:-Snubblaren skrev:Tänkte åka och snålladda men det kostade pengar. Kostade även för dig?
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: Ionitys laddnätverk
Är det 88:-/gång oavsett hur lite/mycket man laddar?Jerker skrev:88:-Snubblaren skrev:Tänkte åka och snålladda men det kostade pengar. Kostade även för dig?
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, det är officiellt 80:-men varierar tydligen lite beroende på vilken station man laddar på. Örebro debiterar mig också 88:-. Men Värnamo var gratis när jag laddade där i slutet av november.SolnaGnagarn skrev:Är det 88:-/gång oavsett hur lite/mycket man laddar?Jerker skrev:88:-Snubblaren skrev:Tänkte åka och snålladda men det kostade pengar. Kostade även för dig?
Detta är ju bara nu i början. Senare ska de väl börja ta betalt per kWh och kanske också ha en avgift per minut. Det har ju kommit fram uppgifter om att de ska ha den modellen. Och så kommer väl de bilföretag som ingår i konsortiet att ha särskilda erbjudanden för de bilar de själva säljer.
- Lindstromer
- Teslaägare
- Inlägg: 145
- Blev medlem: 06 dec 2018 12:04
- Ort: Norrköping
Re: Ionitys laddnätverk
Försökte testa igår vid lunch, mackpersonalen kom ut med laddbricka och sa med uppgiven röst att hela området har strömavbrott så blev inte läge att testa.Jerker skrev:Har nu laddat i Norrköping. Kom upp som mest 131 kW med min SR+. Den var tyvärr inte gratis, så jag bestämde mig för att ladda till 100% när jag ändå betalade.
Det intressanta är att jag fyllde i 47 kWh i batteriet och på laddaren stod det att det gått åt 53,3 kWh men när jag loggar in på mitt Plugsurfingkonto så står det att jag laddat 28,64 kWh!
Kanske tur om det ändå kostade, jag bor ju i närheten så ville mest testa.
Model Y Performance, pearl white/svart interiör
Model 3 LR AWD 18" Aero i midnight grey med svart interiör inkl. EAP + FSD.
Re: Ionitys laddnätverk
Oj! När jag var där så var en av laddarna trasig (redan!) men det syntes inte i appen. När jag laddade så syntes det att den var upptagen, så det är ju konstigt att den felande laddaren inte rapporterar in det till systemet.Lindstromer skrev:Försökte testa igår vid lunch, mackpersonalen kom ut med laddbricka och sa med uppgiven röst att hela området har strömavbrott så blev inte läge att testa.
Kanske tur om det ändå kostade, jag bor ju i närheten så ville mest testa.
Re: Ionitys laddnätverk
Värnamo är inte längre gratis, var där i torsdag och den var öde..., i söndags var den grattis och det var fullt.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Re: Ionitys laddnätverk
Asch då! Ska passera den nästa helg, hade hoppats på en gratisladdning. Men då får det väl bli lunch på Toftaholm istället!Ampera skrev:Värnamo är inte längre gratis, var där i torsdag och den var öde..., i söndags var den grattis och det var fullt.
Re: Ionitys laddnätverk
Testade ofrivilligt Eon's HPC i Löddeköpinge med Leafen i torsdags förmiddag. Gratis är gott!
Re: Ionitys laddnätverk
Hur då? Dom har ju bara CCS.evilirish skrev:Testade ofrivilligt Eon's HPC i Löddeköpinge med Leafen i torsdags förmiddag. Gratis är gott!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Nej, nu sitter där även Chademo!taliz skrev:Hur då? Dom har ju bara CCS.evilirish skrev:Testade ofrivilligt Eon's HPC i Löddeköpinge med Leafen i torsdags förmiddag. Gratis är gott!
Re: Ionitys laddnätverk
200 live! Det var 40 för exakt ett år sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
En norr om Stockholm som är igång.
Man får köra Tesla ett tag till.
Man får köra Tesla ett tag till.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Nu är det 202. Samma plötsliga ökning av driftsättningar som förra året strax innan årsskiftet. Notera också att det finns fler Ionitys i Sverige än i Norge.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Om de bara kunde ta sig i kragen och sätta upp en i Dalarna. Just nu känns det tyvärr som att de mest kopierar Teslas SuC-placeringar. Vore bra med lite alternativa platser som folk efterfrågar.
MX LR (Raven) 2019
Re: Ionitys laddnätverk
Enig. Men det är kanske inte enbart Ionitys fel när man tolkar deras uttalanden rätt.Hertsh skrev:Om de bara kunde ta sig i kragen och sätta upp en i Dalarna. Just nu känns det tyvärr som att de mest kopierar Teslas SuC-placeringar. Vore bra med lite alternativa platser som folk efterfrågar.
ochVi ble faktisk nødt til å bytte kommune, så det er gjort. Seriøse firmaer annonser ikke før de er 100% sikre og det er ved byggestart. Mye kan skje før det, og jeg snakker av erfaring.
https://sv-se.facebook.com/ionitynordic/Vi kan takke en svært treg kommune for at har tatt så lang tid, dessverre
Visserligen handlar det om Norge, men svenska kommuner är nog inte mycket bättre skulle jag vilja hävda. Det finns nog måååånga kommunpampar som inte gillar elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Sämre kvalitet på VWs "Electrify America"?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Har enbart gjort 6 laddningar på Ionity (Mantorp samt Södertälje) vilket har fungerat klanderfritt.taliz skrev:Sämre kvalitet på VWs "Electrify America"?
Använder mig av Plugsurfing taggen som fungerat varje gång, men ser fram emot att de löser CCS-Betalningen som de tydligen ska ha haft ett pilotprojekt på.
Sett till KW så är det lägsta jag fått 87KW vilket jag förmodar var för jag kom med kallt batteri och låg SoC (12%)
Efter några minuter var det uppe på 150KW för att gå ner något efter 83%.
Laddat några gånger till närmare 100% när det varit taskigt väder men då även med relativt hög KW de sista % (85-95KW)
Håller mig mest i Stockholm och söderut där placering av Ionity laddarna fungerar bra (Stockholm <-> Jönköping <-> Göteborg) samt (Stockholm <-> Karlskrona).
Sträckan Stockholm <-> Göteborg via Jönköping är fortfarande lite klurig då Ulricehamn ännu inte är igång, men hoppas på att den öppnar inom kort.
Det som jag kan se som ett problem med Ionity är väl antalet laddstolpar per station som oftast enbart är 4stycken (I vissa fall 2).
Nu har det ändå fungerat dugligt då jag aldrig behövt vänta, men med nya Bonus/Malus och andra incitament för att främja elbil så kan det på sikt bli trångt.
Frågan är således hur pass dimensionerade stationerna är för att snabbt kunna utöka stolpar. Sett till markarbete bör det väl gå att fixa hyfsat fort, men allt annat runtomkring?
Kanske har de möjlighet att lastbalansera paren för att fort få dit nya stolpar med tanke på att det finns så få bilar som kan utnyttja de 350KW som Ionity kan leverera.
Re: Ionitys laddnätverk
Det finns väl ingen bil som kan nyttja 350 kW och stolparna kan inte idag leverera 350kW. De är dock förbereda för att kunna göra det den dagen det finns någon bil som kan ta emot 800V och 350kW.Aanuka skrev:Kanske har de möjlighet att lastbalansera paren för att fort få dit nya stolpar med tanke på att det finns så få bilar som kan utnyttja de 350KW som Ionity kan leverera.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Den information som finns och det som har förmedlats är att alla IONITY laddare som installeras i Sverige är satta till 350KW redan från början.Svenssons skrev:Det finns väl ingen bil som kan nyttja 350 kW och stolparna kan inte idag leverera 350kW. De är dock förbereda för att kunna göra det den dagen det finns någon bil som kan ta emot 800V och 350kW.Aanuka skrev:Kanske har de möjlighet att lastbalansera paren för att fort få dit nya stolpar med tanke på att det finns så få bilar som kan utnyttja de 350KW som Ionity kan leverera.
Att det sedan inte finns några bilar som kan ta emot 350KW var lite hela min poäng, frågan är alltså om de kan strypa ner nuvarande stolpe till säg 175KW (Vilket jag tror Tritium laddarna kan) och därefter utöka med enbart en extra stolpe utan att behöva sätta dit nya skåp och allt arbete runtomkring för att klara av en högre kapacitet.