Nej såklart. Jag kommer aldrig ladda på Ionity. Men i förlängningen kan det bli ett alternativ.LarsL skrev:Ska ni byta Teslan mot en dieselkombi för att Ionity tar 8,70kr/kWh?
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tänkte mer såhär att man kör elbil till vardags när man kan ladda hemma och dieselkärran används huvudsakligen för längre turer. Jag använder ju min e-tron relativt sällan egentligen. Några mil per vecka kanske, men inget regebundet pendlande. Jag jobbar i princip alltid hemifrån. E-tron är huvudsakligen laståsan och långfärdsbilen, det som e-Golfen inte klarar av. Visserligen åker jag till mina kunder med den, men med lite planering skulle jag kunna lägga det så att jag bara åker de dagarna som e-Golfen är hemma. Hade jag haft en dieselbil hade jag helt enkelt åkt ännu mindre. Det är en ganska dyr lyx att ha två elbilar. Det bygger enbart på ideologi, inte på ekonomi. Jag vill inte ha en fossilbil helt enkelt. Och om laddning på långresor blir dyrare än att tanka diesel så blir det bara än mindre lönsamt tyvärr.Verdi skrev:En XC70 för 250 papp hamnar på samma månadskostnad ungefär. Runt 10 tusen i månaden. Då kör jag nästan 400 mil i månaden. Halva kostnaden är då diesel.mati skrev:Men kanske inte när du räknar in bilens pris och jämför med en bättre begagnad dieselkärra.Verdi skrev:I vilket fall är gratis SuC billigast
Men visst. Det finns ännu snålare och billigare varianter. Men det är ju inte riktigt relevant.
Men som du säger så är det inte relevant i dagsläget. Fast om det visar sig att priset på elbilar inte går ner och laddning samtidigt även fortsättningsvis kommer vara dyrare än diesel så vete fan om inte ideologin får ge vika för ekonomin vid nästa bilköp. Det finns ju gränser för allting. En laddhybrid med tillräckligt stort batteri så det räcker för vardagskörning kanske ändå är bästa lösningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Och låtsas som att Tesla inte existerar?mati skrev:Jag tänkte mer såhär att man kör elbil till vardags när man kan ladda hemma och dieselkärran används huvudsakligen för längre turer. Jag använder ju min e-tron relativt sällan egentligen. Några mil per vecka kanske, men inget regebundet pendlande. Jag jobbar i princip alltid hemifrån. E-tron är huvudsakligen laståsan och långfärdsbilen, det som e-Golfen inte klarar av. Visserligen åker jag till mina kunder med den, men med lite planering skulle jag kunna lägga det så att jag bara åker de dagarna som e-Golfen är hemma. Hade jag haft en dieselbil hade jag helt enkelt åkt ännu mindre. Det är en ganska dyr lyx att ha två elbilar. Det bygger enbart på ideologi, inte på ekonomi. Jag vill inte ha en fossilbil helt enkelt. Och om laddning på långresor blir dyrare än att tanka diesel så blir det bara än mindre lönsamt tyvärr.Verdi skrev:En XC70 för 250 papp hamnar på samma månadskostnad ungefär. Runt 10 tusen i månaden. Då kör jag nästan 400 mil i månaden. Halva kostnaden är då diesel.mati skrev:Men kanske inte när du räknar in bilens pris och jämför med en bättre begagnad dieselkärra.Verdi skrev:I vilket fall är gratis SuC billigast
Men visst. Det finns ännu snålare och billigare varianter. Men det är ju inte riktigt relevant.
Men som du säger så är det inte relevant i dagsläget. Fast om det visar sig att priset på elbilar inte går ner och laddning samtidigt även fortsättningsvis kommer vara dyrare än diesel så vete fan om inte ideologin får ge vika för ekonomin vid nästa bilköp. Det finns ju gränser för allting. En laddhybrid med tillräckligt stort batteri så det räcker för vardagskörning kanske ändå är bästa lösningen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Fast nu tittar ni på det absolut dyraste alternativet. Den utan abonnemang.
Det finns ju alternativ i Eon, Fortum, Bee, inCharge etc. Vilken fantastisk möjlighet dom har att ta marknadsandelar.
Marknadsekonomi när den är som bäst säger jag.
Där bli många McDonalds besök på skidresan.
Eller tanka på Ionity och aldrig bekymra sig om att det är kö.
Det finns ju alternativ i Eon, Fortum, Bee, inCharge etc. Vilken fantastisk möjlighet dom har att ta marknadsandelar.
Marknadsekonomi när den är som bäst säger jag.
Där bli många McDonalds besök på skidresan.
Eller tanka på Ionity och aldrig bekymra sig om att det är kö.
Re: Ionitys laddnätverk
En försenad julklapp till Tesla. Argumentet om SuC blir åter väldigt starkt och kommer leda till högre försäljning för Tesla.
MX LR (Raven) 2019
Re: Ionitys laddnätverk
Du är ganska dryg men får ju ge dig att du är förutsägbar och håller en konsekvent linje.taliz skrev:Och låtsas som att Tesla inte existerar?mati skrev:Jag tänkte mer såhär att man kör elbil till vardags när man kan ladda hemma och dieselkärran används huvudsakligen för längre turer. Jag använder ju min e-tron relativt sällan egentligen. Några mil per vecka kanske, men inget regebundet pendlande. Jag jobbar i princip alltid hemifrån. E-tron är huvudsakligen laståsan och långfärdsbilen, det som e-Golfen inte klarar av. Visserligen åker jag till mina kunder med den, men med lite planering skulle jag kunna lägga det så att jag bara åker de dagarna som e-Golfen är hemma. Hade jag haft en dieselbil hade jag helt enkelt åkt ännu mindre. Det är en ganska dyr lyx att ha två elbilar. Det bygger enbart på ideologi, inte på ekonomi. Jag vill inte ha en fossilbil helt enkelt. Och om laddning på långresor blir dyrare än att tanka diesel så blir det bara än mindre lönsamt tyvärr.Verdi skrev:En XC70 för 250 papp hamnar på samma månadskostnad ungefär. Runt 10 tusen i månaden. Då kör jag nästan 400 mil i månaden. Halva kostnaden är då diesel.mati skrev:Men kanske inte när du räknar in bilens pris och jämför med en bättre begagnad dieselkärra.Verdi skrev:I vilket fall är gratis SuC billigast
Men visst. Det finns ännu snålare och billigare varianter. Men det är ju inte riktigt relevant.
Men som du säger så är det inte relevant i dagsläget. Fast om det visar sig att priset på elbilar inte går ner och laddning samtidigt även fortsättningsvis kommer vara dyrare än diesel så vete fan om inte ideologin får ge vika för ekonomin vid nästa bilköp. Det finns ju gränser för allting. En laddhybrid med tillräckligt stort batteri så det räcker för vardagskörning kanske ändå är bästa lösningen.
Re: Ionitys laddnätverk
Håller med.Nilp skrev:Fast nu tittar ni på det absolut dyraste alternativet. Den utan abonnemang.
Det finns ju alternativ i Eon, Fortum, Bee, inCharge etc. Vilken fantastisk möjlighet dom har att ta marknadsandelar.
Marknadsekonomi när den är som bäst säger jag.
Där bli många McDonalds besök på skidresan.
Eller tanka på Ionity och aldrig bekymra sig om att det är kö.
Och jag har svårt se att man skulle spara så väldans mycket på att hålla på och hyra ånglok till semestern.
Det är ju inte gratis att hyra bil. Och sedan dieselkostnaden på det. Det lär ju dessutom inte bli billigare med diesel i framtiden.
Kan väl inte bli många kronor man sparar...
Re: Ionitys laddnätverk
Vi vet ju att Mati har dåliga erfarenheter av Tesla och att han därför låtsas att de inte finns. Men jag tror faktiskt att även han inser att vi som hävdar deras överlägsenhet faktiskt har rätt till viss del. Samtidigt som jag har förståelse för Mati, specifikt, så är min allmänna rekommendation just nu att välja Tesla.Nilp skrev:Du är ganska dryg men får ju ge dig att du är förutsägbar och håller en konsekvent linje.taliz skrev:Och låtsas som att Tesla inte existerar?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Jag ser inte problemet, till största delen laddar man hemma billigt. På långresa är det laddtid och tillgänglighet som är viktigare än priset.
Re: Ionitys laddnätverk
Nånstans går väl ändå en gräns eller?OfarligTesla skrev:Jag ser inte problemet, till största delen laddar man hemma billigt. På långresa är det laddtid och tillgänglighet som är viktigare än priset.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
På långresan i sommar gjorde jag åt 1000kWh.taliz skrev:Nånstans går väl ändå en gräns eller?OfarligTesla skrev:Jag ser inte problemet, till största delen laddar man hemma billigt. På långresa är det laddtid och tillgänglighet som är viktigare än priset.
Blir ganska stor skillnad på SC eller ionity. Hade nig inte blivi av om det var ionity pris som gällde.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Ionitys laddnätverk
Vi har alla olika behov, detta är definitivt negativt för elektrifieringen av fordonsflottan. Du får försöka se helheten och inte bara din individuella situation.OfarligTesla skrev:Jag ser inte problemet, till största delen laddar man hemma billigt. På långresa är det laddtid och tillgänglighet som är viktigare än priset.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Ja självklart, jag hade ju inte betalat 100 kr per kWh men detta är ju inte direkt något som skulle få mig att inte använda det. Det är som sagt tillgänglighet som är viktigast, är det dyrt lär det aldrig bli fullt iaf.taliz skrev:Nånstans går väl ändå en gräns eller?OfarligTesla skrev:Jag ser inte problemet, till största delen laddar man hemma billigt. På långresa är det laddtid och tillgänglighet som är viktigare än priset.
Ska jag vara ärlig så skiter jag fullständigt i elektrifieringen av fordonsflottan mer än att jag ju vill att det byggs ut med laddstationer.pubbe skrev:Vi har alla olika behov, detta är definitivt negativt för elektrifieringen av fordonsflottan. Du får försöka se helheten och inte bara din individuella situation.OfarligTesla skrev:Jag ser inte problemet, till största delen laddar man hemma billigt. På långresa är det laddtid och tillgänglighet som är viktigare än priset.
Re: Ionitys laddnätverk
"Den här inställningen visade priser per kilowattimme som jag kan försäkra dig att vi inte inför i nuläget."OTP skrev:
Ja herrejävlar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity vill låsa upp kunden i 12 månaders abonnemang för att man ska kunna få billigare laddning.
Tesla Björn har räknat på vad det får för konsekvenser.
Dom stora förlorarna är Tesla folk som inte har abonnemang och som får betala dyrt per kWh de få gånger de använder Ionity.
Och som Norrlänning som ogärna vill betala för ett abonnemang hos Ionity, när man bara kan använda Ionity på i juli på Europa semestern.
Tesla Björn har räknat på vad det får för konsekvenser.
Dom stora förlorarna är Tesla folk som inte har abonnemang och som får betala dyrt per kWh de få gånger de använder Ionity.
Och som Norrlänning som ogärna vill betala för ett abonnemang hos Ionity, när man bara kan använda Ionity på i juli på Europa semestern.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Tesla är inget alternativ för mig i dagsläget och jag tänker inte förklara det ytterligare en gång.taliz skrev:Och låtsas som att Tesla inte existerar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Tesla folk lär väl ladda på Tesla SuC till 99% när de kör längre sträckor så jag ser inte problemet i det fallet. Men för icke Tesla ägare så tycker jag att det är synd med dessa abonnemangsmodeller. Bökigt att hantera detta när man också antagligen inte kör längre sträckor annat än på bilsemestern sommartid.Zalman3 skrev:Dom stora förlorarna är Tesla folk som inte har abonnemang och som får betala dyrt per kWh de få gånger de använder Ionity.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ionitys laddnätverk
Vi som kör Tesla har just inga större problem med det här. Som redan nämnts har vi ju SuC. Har själv provat Ionity i Norge 2 ggr (bara för att testa) En riktigt strulig upplevelse....
Redan idag finns det SuC så vi klarar oss och nya poppar upp hela tiden.
Det hela visar dock på att elbilsmarknaden inte är någon ideel verksamhet utan (som allt annat) styrs av profit. De enda (mig veterligen) som inte förser några få personer med stora vinster, utan pumpar in pengarna för att utveckla företaget (och därför inte levererar stora vinster) är......
....Tesla.
Redan idag finns det SuC så vi klarar oss och nya poppar upp hela tiden.
Det hela visar dock på att elbilsmarknaden inte är någon ideel verksamhet utan (som allt annat) styrs av profit. De enda (mig veterligen) som inte förser några få personer med stora vinster, utan pumpar in pengarna för att utveckla företaget (och därför inte levererar stora vinster) är......
....Tesla.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Ionitys laddnätverk
Jag hatar abonnemangsmodeller som tvingar mig att betala en fast månadskostnad för nånting som jag nästan aldrig använder. Jag sa upp mitt Spotify-abonnemang för ett antal år sedan av precis den anledningen. Jag lyssnar i princip aldrig på Spotify och de få gånger jag gör det kan jag leva med reklamen. Likadant gjorde jag med kabel-tv:n hemma. Vi tittar extremst sällan på vanlig tv, ändå så betalade jag 350kr varje månad, bara för att ha möjligheten att kunna titta. En Chromecast ger mig i princip samma funktionalitet, bara att det inte kostar nåt.Laban skrev:Tesla folk lär väl ladda på Tesla SuC till 99% när de kör längre sträckor så jag ser inte problemet i det fallet. Men för icke Tesla ägare så tycker jag att det är synd med dessa abonnemangsmodeller. Bökigt att hantera detta när man också antagligen inte kör längre sträckor annat än på bilsemestern sommartid.Zalman3 skrev:Dom stora förlorarna är Tesla folk som inte har abonnemang och som får betala dyrt per kWh de få gånger de använder Ionity.
Ionitys betalmodell suger verkligen k*k för alla oss som ytterst sällan använder Ionity. Jag är inte beredd att betala 2400 spänn om året för en eller max två semesterresor till Tyskland. Det innebär ju att jag betalar 10 eller 11 månadsavgifter för ingenting. I princip smetar man bara ut kostnaden för en handful laddningar på ett helt år. Det hade varit en annan sak om laddning med abonnemang hade varit mycket billig eller rentav gratis, men det är det ju inte.
Nej, det här är ingen rolig utveckling.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Zalman3 skrev:Ionity vill låsa upp kunden i 12 månaders abonnemang för att man ska kunna få billigare laddning.
Tesla Björn har räknat på vad det får för konsekvenser.
Dom stora förlorarna är Tesla folk som inte har abonnemang och som får betala dyrt per kWh de få gånger de använder Ionity.
Och som Norrlänning som ogärna vill betala för ett abonnemang hos Ionity, när man bara kan använda Ionity på i juli på Europa semestern.
De stora förlorarna är Jaguar, Volvo, Polestar, Nissan, Renault... Och framförallt, de som inte kan ladda hemma och/eller kör mycket på ett sätt som kräver snabbladdning.
Jag har även en BMW i3 och jag har då inte blivit erbjuden några billigare priser på grund av det trots att BMW är en av de som äger Ionity. Det enda exemplet jag hört talas om är det där Audi-abonnemanget som man börjar gå plus på först efter 282 kWh. Vilket är något jag faktiskt inte kommer upp i per år om vi skippar Europa-resan.
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Ionitys laddnätverk
Vilka elbilstillverkare förutom Tesla är inte med i IONITY?
Dessa kan man alltså inte ladda på Tesla SuC och får betala fullpris på IONITY, eller har några elbolag gått med i IONITY och ger sina kunder rabatt?
Dessa kan man alltså inte ladda på Tesla SuC och får betala fullpris på IONITY, eller har några elbolag gått med i IONITY och ger sina kunder rabatt?
Re: Ionitys laddnätverk
Ponera att ionity hade samma utbredning som suc, hade det varit värt då?
Tidigare hade suc en "kostnad" på 20 000. Det är om man vill, också ett 8 års abonnemang att utnyttja nätverket (som man betalar när bilen köptes). Hade tesla en annan ledning skulle det inte vara otänkbart där också.
Tänk om tesla i Eu, med sin ccs kontakter erbjöd samma "villkor", man släpps in men får betala liknande. Skulle det vara värt det. (de flesta gör inte långresor)
Tycker det är en oroväckande utveckling, men jag tror att vi kommer se bilägare som får liknande kostnader som för sin fossilbil. (Då hoppas vi bara att inköpspriset sänks som en sten)
Tidigare hade suc en "kostnad" på 20 000. Det är om man vill, också ett 8 års abonnemang att utnyttja nätverket (som man betalar när bilen köptes). Hade tesla en annan ledning skulle det inte vara otänkbart där också.
Tänk om tesla i Eu, med sin ccs kontakter erbjöd samma "villkor", man släpps in men får betala liknande. Skulle det vara värt det. (de flesta gör inte långresor)
Tycker det är en oroväckande utveckling, men jag tror att vi kommer se bilägare som får liknande kostnader som för sin fossilbil. (Då hoppas vi bara att inköpspriset sänks som en sten)
Re: Ionitys laddnätverk
Samma sak för oss med e-Golfen. Den har precis som din i3 visserligen ingen större glädje av Ionitys höga laddeffekt, men det är ju ändå en VW. Och den omtalade VW We Charge service finns ju bara som koncept, men inte i verkligheten. I dagsläget är det bara e-tron som har någon form av "rabatt" hos Ionity, förutsatt att man är beredd att teckna ett dyrt abonnemang.Verdi skrev:Jag har även en BMW i3 och jag har då inte blivit erbjuden några billigare priser på grund av det trots att BMW är en av de som äger Ionity. Det enda exemplet jag hört talas om är det där Audi-abonnemanget som man börjar gå plus på först efter 282 kWh. Vilket är något jag faktiskt inte kommer upp i per år om vi skippar Europa-resan.
Jag har ett laddkort från tyska Maingau Energie som fungerar nästan överallt, "Einfach Strom Laden", som jag aldrig har använt. Men det är ett ganska förmånligt kort utan månadsavgift, även om man inte är kund hos Maingau Energie, vilket man ju inte kan bli när man bor i Sverige. De säger att de i dagsläget inte planerar att anpassa priserna för laddning hos Ionity. I Tyskland kostar det 0.35€/kWh och det är ju förhållandevis billigt.
Tyvärr tar de ett jävla påslag just i Sverige så att man hamnar på 0.65€/kWh. I Danmark blir det till och med 0.95€. Det blir en del trixande framöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity ägs av VW-gruppen, BMW, Mercedes, Ford och numera även Hyundai. Men det betyder inte att ägarna till bilar av dessa märken laddar billigare hos Ionity. Det är väl tanken att det ska finnas olika former av rabatter när man köper en ny elbil. T.ex. så ska en VW ID.3 komma med en gratis pott på 2000kWh, alltså 1000 mil eller så. Men om laddning därefter blir billigare än för andra elbilar säger de inget om. Troligen inte.BEV[e-Rage] skrev:Vilka elbilstillverkare förutom Tesla är inte med i IONITY?
Dessa kan man alltså inte ladda på Tesla SuC och får betala fullpris på IONITY, eller har några elbolag gått med i IONITY och ger sina kunder rabatt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14