Fredrik j skrev:Man kopierar väl bara Teslas upplägg med ett laddnät som man gör tillgängligt till den som köper deras bilar. Skillnaden är väl att en Tesla också kan ladda hos Ionity men då betala ett högre pris. Tvärt om är ju inte möjligt. Andra kan ju inte använda Teslas nätverk alls.
Vad är egentligen skillnaden?
Skillnaden är att det inte med automatik är billigare för en VW/BMW/Mercedes/Ford/Hyundai att ladda hos Ionity. De betalar standardmässigt samma pris som alla andra. Jag kan teckna ett abonnemang för min e-tron som gör det billigare per kWh, men det kostar en fast avgift per månad istället, vilket gör det ändå ointressant för mig. Och för e-Golfen har jag ingen sådan möjlighet alls. Och alla som äger en Hyundai Ioniq, som faktiskt kan dra nytta av Ionitys höga laddeffekt, kan inte heller få det billigare. Det är alltså lika dyrt att ladda som för en Teslaägare.
Jag räknade precis på det för min del om jag åker till Tyskland en gång om året, och det är enda gången jag använder Ionity. Ganska realistiskt för min del.
200 mil tur och retur. Jag kan dra av 2x25 mil när jag startar med fullt batteri. Det blir 150 mil hos Ionity. Jag ränkar med en ganska moderat förbrukning på 25kWh/100km. På sommarn hamnade jag där. Det blir 375kWh.
375 kWh * 8,70 SEK/kWh =
3263 SEK.
Med abonnemang blir det
375 kWh * 3,50 SEK/kWh + 2388 SEK/år =
3700 SEK.
Det blir alltså
dyrare med abonnemang om man bara åker en gång.
Diesel med ett snittpris Sverige (17 SEK/liter) och Tyskland (13 SEK/liter):
200 mil * 0,5 liter/mil * 15 SEK / liter =
1500 SEK.
Man måste alltså ha en dieselbil som slurpar i sig 1,5 liter milen för att elbilen ska bli billigare. Typ en lastbil.