Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Nect skrev:

Det har jag inte sagt?
Tesla släpper inte in alla andra för att förlora pengar... och väljer de att bygga ut med eget kapital så görs det återigen för att de räknar med att få avkastning = vinst på sitt använda kapital.

Skillnaden nu mot tidigare är att Tesla inte längre går med förlust och har eget kapital att kunna använda för att expandera/bygga ut för att på sikt tjäna ännu mera pengar.

Edit;
Ändrat första meningen som blev fel först...
Ja, och frågan är hur de kommer släppa in alla vilket är vad hela diskussionen handlat om. Jag hävdar att det kommer bli dyrt att ladda per kWh om man bara skall betala för elen (dvs inga abonnemang), få tillgång till alla stolpar och att Tesla skall behålla samma nivå som idag och visat på olika sätt att räkna som säger samma sak egentligen. Det verkar folk ha haft problem med för att de inte trott på det, och då har jag efterfrågat hur man räknar för jag kan inte få det att gå ihop med de premisserna. Börjar vi blanda in abonnemang, riktigt höga taxor för laddning, eller ingen fullständig öppning av nätverket (antingen för syns skull eller 2-4 faktiska stolpar som är öppna) så blir det ju en helt annat femma.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

OfarligTesla skrev:
Nect skrev:

Det har jag inte sagt?
Tesla släpper inte in alla andra för att förlora pengar... och väljer de att bygga ut med eget kapital så görs det återigen för att de räknar med att få avkastning = vinst på sitt använda kapital.

Skillnaden nu mot tidigare är att Tesla inte längre går med förlust och har eget kapital att kunna använda för att expandera/bygga ut för att på sikt tjäna ännu mera pengar.

Edit;
Ändrat första meningen som blev fel först...
Ja, och frågan är hur de kommer släppa in alla vilket är vad hela diskussionen handlat om. Jag hävdar att det kommer bli dyrt att ladda per kWh om man bara skall betala för elen (dvs inga abonnemang), få tillgång till alla stolpar och att Tesla skall behålla samma nivå som idag och visat på olika sätt att räkna som säger samma sak egentligen. Det verkar folk ha haft problem med för att de inte trott på det, och då har jag efterfrågat hur man räknar för jag kan inte få det att gå ihop med de premisserna. Börjar vi blanda in abonnemang, riktigt höga taxor för laddning, eller ingen fullständig öppning av nätverket (antingen för syns skull eller 2-4 faktiska stolpar som är öppna) så blir det ju en helt annat femma.
Fast mitt svar som du svarade på berörde inte prisnivån (denna gång) utan mer att Elon sagt att öppnandet inte ska innebära mer kö på SuC än vad det är idag. Då de skulle bygga ut SuC för att hantera den ökande mängden bilar. Sen var det ett separat spår om pengarna för att bygga fler SuC som Tesla tidigare hade öronmärka pengar till från varje såld bil. Vilket jag inte tror man har idag. På samma sätt som Tesla inte har öronmärka pengar per såld bil för att bygga nya fabriker. Investeringar görs efterbehov med det kapital som man har. Och Teslas eget kapital har nu ökat för varje kvartal som gått trots massiva investeringar i fabriker mm.

Gällande prisnivån så får vi se hur Tesla hanterar det. Tesla nämnde även samtidigt att ju fler som laddar ju billigare laddning kan Tesla erbjuda.

Tesla kommer inte bygga fler SuC för att förlora pengar, det kan vi vara säkra på i alla fall :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Nect skrev:
Fast mitt svar som du svarade på berörde inte prisnivån (denna gång) utan mer att Elon sagt att öppnandet inte ska innebära mer kö på SuC än vad det är idag. Då de skulle bygga ut SuC för att hantera den ökande mängden bilar. Sen var det ett separat spår om pengarna för att bygga fler SuC som Tesla tidigare hade öronmärka pengar till från varje såld bil. Vilket jag inte tror man har idag. På samma sätt som Tesla inte har öronmärka pengar per såld bil för att bygga nya fabriker. Investeringar görs efterbehov med det kapital som man har. Och Teslas eget kapital har nu ökat för varje kvartal som gått trots massiva investeringar i fabriker mm.

Gällande prisnivån så får vi se hur Tesla hanterar det. Tesla nämnde även samtidigt att ju fler som laddar ju billigare laddning kan Tesla erbjuda.

Tesla kommer inte bygga fler SuC för att förlora pengar, det kan vi vara säkra på i alla fall :)
Nej men du skrev "Tesla gör vinst i miljardklassen för senaste kvartalet så öronmärkta pengar behövs inte längre. Kapital för att bygga ut snabbt finns." till mitt inlägg som handlade om en uppskattning av prisnivån, om du inte hade något att invända mot det jag skrev ber jag om ursäkt men det verkade som du trodde det du skrev var ett argument mot vad jag skrev :). För att de har kapitalet löst påverkar ju inte vad de behöver ta ut för pris för att gå med vinst nämnvärt.

Tesla lovar oftast ganska mycket men levererar inte så deras sätt att inte förlora pengar kan utan problem vara att det blir långa köer som i Kalifornien, det finns ett skäl till att det finns folk som är oroliga.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

OfarligTesla skrev:
Nect skrev:
Fast mitt svar som du svarade på berörde inte prisnivån (denna gång) utan mer att Elon sagt att öppnandet inte ska innebära mer kö på SuC än vad det är idag. Då de skulle bygga ut SuC för att hantera den ökande mängden bilar. Sen var det ett separat spår om pengarna för att bygga fler SuC som Tesla tidigare hade öronmärka pengar till från varje såld bil. Vilket jag inte tror man har idag. På samma sätt som Tesla inte har öronmärka pengar per såld bil för att bygga nya fabriker. Investeringar görs efterbehov med det kapital som man har. Och Teslas eget kapital har nu ökat för varje kvartal som gått trots massiva investeringar i fabriker mm.

Gällande prisnivån så får vi se hur Tesla hanterar det. Tesla nämnde även samtidigt att ju fler som laddar ju billigare laddning kan Tesla erbjuda.

Tesla kommer inte bygga fler SuC för att förlora pengar, det kan vi vara säkra på i alla fall :)
Nej men du skrev "Tesla gör vinst i miljardklassen för senaste kvartalet så öronmärkta pengar behövs inte längre. Kapital för att bygga ut snabbt finns." till mitt inlägg som handlade om en uppskattning av prisnivån, om du inte hade något att invända mot det jag skrev ber jag om ursäkt men det verkade som du trodde det du skrev var ett argument mot vad jag skrev :). För att de har kapitalet löst påverkar ju inte vad de behöver ta ut för pris för att gå med vinst nämnvärt.

Tesla lovar oftast ganska mycket men levererar inte så deras sätt att inte förlora pengar kan utan problem vara att det blir långa köer som i Kalifornien, det finns ett skäl till att det finns folk som är oroliga.
Haha jag som kanske skrev lite klumpigt! Menade inte som ett motargument! :D För precis som du säger påverkas inte laddpriset från vart kapitalet kommer ifrån. Det jag syftade på att om man i början inte ens har eget kapital att nyttja måste man skaffa det. T ex genom prispåslag per såld bil.

Blir spännande om Tesla lever upp till sitt uttalande om snabb utbyggnad av SuC, och vilket pris alla övriga får betala. Jag personligen skulle lätt kunna betala 200kr/mån i abonnemang för att få nyttja SuC (om kabeln var tillräckligt lång för min E-tron) :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Nect skrev:
Haha jag som kanske skrev lite klumpigt! Menade inte som ett motargument! :D För precis som du säger påverkas inte laddpriset från vart kapitalet kommer ifrån. Det jag syftade på att om man i början inte ens har eget kapital att nyttja måste man skaffa det. T ex genom prispåslag per såld bil.

Blir spännande om Tesla lever upp till sitt uttalande om snabb utbyggnad av SuC, och vilket pris alla övriga får betala. Jag personligen skulle lätt kunna betala 200kr/mån i abonnemang för att få nyttja SuC (om kabeln var tillräckligt lång för min E-tron) :lol:
Ja jag undrar vad som kommer ske faktiskt, kan bli både bra och dåligt. Om jag inte kört Tesla hade jag också lätt betalt 200 kr/mån för att få nyttja SuC, där någonstans tror jag garanterat de kan få vinst i att bygga ut ett helt öppet nätverk för alla märken (med kablar som är långa nog). Givet att det är någon slags bindningstid så folk inte bara kan skaffa det två månader om året när de faktiskt reser såklart. Ionity kan nog få en jäkla spark i baken om det är vad som sker för då är ju Teslas nätverk en bättre deal även om det skulle bli lite dyrare per kWh trots abonnemang än vad Ionity tar ut av t.ex. Audiförare.

Det kan ju sluta med att det blir en bra sak även för mig, kanske byter jag till annan tillverkare av elbil om ett år pga detta.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
Jag hade kunnat tänka mig som icke-tesla-ägare att betala 100-200 kr /månad för att få tillgång till SuC om kW-priset var rimligt i storleken med vad jag får betala idag på ionity med mitt mercedes me-kort.
Jo, det hade ju kunnat vara en rimlig lösning för att se till att alla är med och finansierar utbyggnaden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Nect skrev:

Tesla gör vinst i miljardklassen för senaste kvartalet så öronmärkta pengar behövs inte längre. Kapital för att bygga ut snabbt finns.
Elon själv har sagt att öppnandet inte kommer påverka situationen då de ska bygga ut SuC i snabbfart. Så vi får bara hoppas att det blir en verklighet. Annars blir det som du säger pannkaka för Tesla...
Finns mycket Elon säger och lovar. Elon sa att vi skulle ha full självkörning för fem år sedan. :D

Inte för att dissa Elon (tycker han är en grymt kul rebellel och fantastisk entreprenör), men han har en viss tendens att lova mycket och vara lite väl överoptimistisk i bland/ofta.

Det hör väl iofs. till sanna entusiatiska entreprenörer, men jag skulle däremot personligen inte lita på det och räkna 100% gällande allt vad han lovar och säger. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

På vägen hem idag.. landade i värnamo (supprise) igen..
Ioniuty fullsmetat med minst 2 i kö. drog åt andra sidan till Rasta.. en bil som laddade så jag laddade en halvjälvaevighetgen det tog att få en jävla frozen blåbär från skitstället med kaffe-grejer i värnamo, brevid rasta...
fick nästan 25 mil medans jag väntade på skiten 2 personer tog att leverera en order, för det var ju typ 243095821395782135978 personer i kö för nåt de har på plancherna......

Visst halverade jag tiden i mantorp som jag behövde.. men det bildades en kö på 2 bilar i mantorn/cirkle K/inonity när jag hade närmare 15% kvar innan jag åkte..
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Man ser allt mer hur viktigt det är med många laddare, och inte bara två eller fyra per site. Jag stannade i Kristinehamn idag, tack o lov inte för att ladda utan för att rasta hundarna. Vid superchargern var det helt tomt, men båda Fortums 175kW-laddare mittemot var upptagna. Hade jag behövt ladda så hade jag också stått i kö och förmodligen ångrat att jag inte har kvar min Tesla.
Det måste hända nåt drastiskt med laddinfrastrukturen, annars kommer det bli en rejäl baksmälla för elbilismen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Esterox »

mati skrev:
Man ser allt mer hur viktigt det är med många laddare, och inte bara två eller fyra per site. Jag stannade i Kristinehamn idag, tack o lov inte för att ladda utan för att rasta hundarna. Vid superchargern var det helt tomt, men båda Fortums 175kW-laddare mittemot var upptagna. Hade jag behövt ladda så hade jag också stått i kö och förmodligen ångrat att jag inte har kvar min Tesla.
Det måste hända nåt drastiskt med laddinfrastrukturen, annars kommer det bli en rejäl baksmälla för elbilismen.
Hur skall det få plats? Speciellt om vi pratar 3-4 olika aktörer
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Esterox skrev:
mati skrev:
Man ser allt mer hur viktigt det är med många laddare, och inte bara två eller fyra per site. Jag stannade i Kristinehamn idag, tack o lov inte för att ladda utan för att rasta hundarna. Vid superchargern var det helt tomt, men båda Fortums 175kW-laddare mittemot var upptagna. Hade jag behövt ladda så hade jag också stått i kö och förmodligen ångrat att jag inte har kvar min Tesla.
Det måste hända nåt drastiskt med laddinfrastrukturen, annars kommer det bli en rejäl baksmälla för elbilismen.
Hur skall det få plats? Speciellt om vi pratar 3-4 olika aktörer
Alla aktörer behöver ju inte bygga laddare på samma ställe. Om Tesla har säg 20 ställs, och alla elbilar kan ladda där, behöver ju inte Fortum också ha 20. Och tvärtom om det redan finns en aktör på plats som har byggt 20 laddare (i en avlägsen framtid menar jag) så behöver ju inte Tesla också komma och smälla upp en jätte-SUC. Men detta förutsätter ju att alla kan ladda överallt till ungefär samma priser och att det inte finns några inlåsningsförsök från tillverkarnas sida. Typ som med bensinmackar. Vi har ju redan en gång i tiden byggt en fungerande infrastruktur för påfyllning av drivmedel. Jag ser inte varför det inte skulle vara möjligt en gång till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av heldiggrisen »

Esterox skrev:
mati skrev:
Man ser allt mer hur viktigt det är med många laddare, och inte bara två eller fyra per site. Jag stannade i Kristinehamn idag, tack o lov inte för att ladda utan för att rasta hundarna. Vid superchargern var det helt tomt, men båda Fortums 175kW-laddare mittemot var upptagna. Hade jag behövt ladda så hade jag också stått i kö och förmodligen ångrat att jag inte har kvar min Tesla.
Det måste hända nåt drastiskt med laddinfrastrukturen, annars kommer det bli en rejäl baksmälla för elbilismen.
Hur skall det få plats? Speciellt om vi pratar 3-4 olika aktörer
Kristinehamn sommaren 2022: jag kör in till Fortums snabbladdare för att min Ioniq 5 laddar snabbast där.

2 bilar i kö. 4 stalls ledig på SuC, men där får jag betala ett högre pris pga minuttaxa (osäkert hur snabbt I5 kan ladda på SuC). Nu får jag iaf valet, kö eller SuC?

Jag tror som så, att om SuC öppnas, så är det inte behov för andra aktörer, och Tesla får nästintill monopol på laddmarknaden.

På gott och ont.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

heldiggrisen skrev:
Esterox skrev:
mati skrev:
Man ser allt mer hur viktigt det är med många laddare, och inte bara två eller fyra per site. Jag stannade i Kristinehamn idag, tack o lov inte för att ladda utan för att rasta hundarna. Vid superchargern var det helt tomt, men båda Fortums 175kW-laddare mittemot var upptagna. Hade jag behövt ladda så hade jag också stått i kö och förmodligen ångrat att jag inte har kvar min Tesla.
Det måste hända nåt drastiskt med laddinfrastrukturen, annars kommer det bli en rejäl baksmälla för elbilismen.
Hur skall det få plats? Speciellt om vi pratar 3-4 olika aktörer
Kristinehamn sommaren 2022: jag kör in till Fortums snabbladdare för att min Ioniq 5 laddar snabbast där.

2 bilar i kö. 4 stalls ledig på SuC, men där får jag betala ett högre pris pga minuttaxa (osäkert hur snabbt I5 kan ladda på SuC). Nu får jag iaf valet, kö eller SuC?

Jag tror som så, att om SuC öppnas, så är det inte behov för andra aktörer, och Tesla får nästintill monopol på laddmarknaden.

På gott och ont.
Kan också vara tvärtom att rövare som Ionity måste ta sig i kragen om de vill överleva. Det kanske blir så att de både bygger ut ordentligt och sänker priserna samtidigt. Önsketänkande, jag vet. :cry:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av BEV[e-Rage] »

heldiggrisen skrev:
Esterox skrev:
mati skrev:
Man ser allt mer hur viktigt det är med många laddare, och inte bara två eller fyra per site. Jag stannade i Kristinehamn idag, tack o lov inte för att ladda utan för att rasta hundarna. Vid superchargern var det helt tomt, men båda Fortums 175kW-laddare mittemot var upptagna. Hade jag behövt ladda så hade jag också stått i kö och förmodligen ångrat att jag inte har kvar min Tesla.
Det måste hända nåt drastiskt med laddinfrastrukturen, annars kommer det bli en rejäl baksmälla för elbilismen.
Hur skall det få plats? Speciellt om vi pratar 3-4 olika aktörer
Kristinehamn sommaren 2022: jag kör in till Fortums snabbladdare för att min Ioniq 5 laddar snabbast där.

2 bilar i kö. 4 stalls ledig på SuC, men där får jag betala ett högre pris pga minuttaxa (osäkert hur snabbt I5 kan ladda på SuC). Nu får jag iaf valet, kö eller SuC?

Jag tror som så, att om SuC öppnas, så är det inte behov för andra aktörer, och Tesla får nästintill monopol på laddmarknaden.

På gott och ont.
Hmm, om Tesla får monopol på laddmarknaden och deras egna bilmodeller laddar både snabbare och billigare så lär de även få monopol på ”långfärdselbilsmarknaden”.
Framtida samtal på Teslastationen:
- Snygg Merca du har köpt!
- Jo, synd bara att det är så dyrt att ladda på de laddstationer som finns kvar.
- Vadå, jag betalar ju bara spotpris för elen när jag laddar min Tesla.
- :o
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Esterox »

mati skrev:
Esterox skrev:
mati skrev:
Man ser allt mer hur viktigt det är med många laddare, och inte bara två eller fyra per site. Jag stannade i Kristinehamn idag, tack o lov inte för att ladda utan för att rasta hundarna. Vid superchargern var det helt tomt, men båda Fortums 175kW-laddare mittemot var upptagna. Hade jag behövt ladda så hade jag också stått i kö och förmodligen ångrat att jag inte har kvar min Tesla.
Det måste hända nåt drastiskt med laddinfrastrukturen, annars kommer det bli en rejäl baksmälla för elbilismen.
Hur skall det få plats? Speciellt om vi pratar 3-4 olika aktörer
Alla aktörer behöver ju inte bygga laddare på samma ställe. Om Tesla har säg 20 ställs, och alla elbilar kan ladda där, behöver ju inte Fortum också ha 20. Och tvärtom om det redan finns en aktör på plats som har byggt 20 laddare (i en avlägsen framtid menar jag) så behöver ju inte Tesla också komma och smälla upp en jätte-SUC. Men detta förutsätter ju att alla kan ladda överallt till ungefär samma priser och att det inte finns några inlåsningsförsök från tillverkarnas sida. Typ som med bensinmackar. Vi har ju redan en gång i tiden byggt en fungerande infrastruktur för påfyllning av drivmedel. Jag ser inte varför det inte skulle vara möjligt en gång till.
Jo fast nu är det ju väldigt nära mellan mackarna. Typ 4-5 mackar inom någon km. Tror inte laddaktörer tycker det är ok att bara bli tilldelad en plats på måfå där någon hamnar på en bra plats och någon annan i buschen.
largab
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 aug 2020 08:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av largab »

Hej, funderar mellan laddhybrid och EL-bil (typ Ioniq 5).
Vi brukar (innan C19) åka på 2 bilsemestrar/år (tex Alperna, Kroatien). Har någon åkt genom Tyskland och nyttjat Ionity nu i sommar? Det finns ju rätt många Ionity-"stationer" men alla ser ju ut att bara hysa 4 laddplatser !!!
Blir det köer på dessa?
Om det är köer så spelar det ju ingen roll hur fort man själv kan ladda ....
mvh Lars
David_H
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 apr 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av David_H »

largab skrev:
Hej, funderar mellan laddhybrid och EL-bil (typ Ioniq 5).
Vi brukar (innan C19) åka på 2 bilsemestrar/år (tex Alperna, Kroatien). Har någon åkt genom Tyskland och nyttjat Ionity nu i sommar? Det finns ju rätt många Ionity-"stationer" men alla ser ju ut att bara hysa 4 laddplatser !!!
Blir det köer på dessa?
Om det är köer så spelar det ju ingen roll hur fort man själv kan ladda ....
mvh Lars
Inga köer i somras i Tyskland för mig. Kan förstås se annorlunda ut nästa sommar...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Esterox skrev:
Jo fast nu är det ju väldigt nära mellan mackarna. Typ 4-5 mackar inom någon km. Tror inte laddaktörer tycker det är ok att bara bli tilldelad en plats på måfå där någon hamnar på en bra plats och någon annan i buschen.
Ja, det är faktiskt ett bekymmer.
I Tyskland har man försökt att lösa detta genom att tilldela platserna med en urvalsprocess som kategoriserar platserna utifrån uppskattad lönsamhet. På det viset försöker man fördela alla tilltänkta laddplatser så rättvist som möjligt mellan olika operatörer. Jag vet dock inte hur bra detta fungerar i praktiken.
Notera att detta system bygger på att staten bestämmer var det ska byggas laddstationer. Utbyggnaden sker via upphandlingar. Meningen är att förhindra att alla bygger på samma ställe, och bara utmed stora trafikerade vägar, så som Ionity gör. Statens ambition är att det ska aldrig ta längre än 10 minuter att ta sig till en snabbladdare, oavsett var i landet man befinner sig.
Samtidigt är det naturligtvis inte förbjudet att bygga snabbladdare någon annanstans och var man vill, dvs där man tycker att det är mest lönsamt. Men då är det inte staten som betalar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

largab skrev:
Hej, funderar mellan laddhybrid och EL-bil (typ Ioniq 5).
Vi brukar (innan C19) åka på 2 bilsemestrar/år (tex Alperna, Kroatien). Har någon åkt genom Tyskland och nyttjat Ionity nu i sommar? Det finns ju rätt många Ionity-"stationer" men alla ser ju ut att bara hysa 4 laddplatser !!!
Blir det köer på dessa?
Om det är köer så spelar det ju ingen roll hur fort man själv kan ladda ....
mvh Lars
Enligt mig är en hybrid rena skräpet..
Ska du åka lång / längre än 5 mil så kör du ändå bara på bensin.
Sedan så får du släpa runt på både bensin, batterier, elmotor och bensinmotorn plus allt där mellan med ökad förbrukning än om du haft en ren bensinbil eller elbil.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

För att en hybrid ska fungera behöver du kunna klara dig på eldriften till vardags, vilket många i storstadsregionerna gör. Gör man inte det blir en diesel bättre förutsatt att det inte finns någon elbil som passar.
Hybridens stora fördel är att den fixar allt som den dieselbil man hade innan gjorde.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Gargamel skrev:
largab skrev:
Hej, funderar mellan laddhybrid och EL-bil (typ Ioniq 5).
Vi brukar (innan C19) åka på 2 bilsemestrar/år (tex Alperna, Kroatien). Har någon åkt genom Tyskland och nyttjat Ionity nu i sommar? Det finns ju rätt många Ionity-"stationer" men alla ser ju ut att bara hysa 4 laddplatser !!!
Blir det köer på dessa?
Om det är köer så spelar det ju ingen roll hur fort man själv kan ladda ....
mvh Lars
Enligt mig är en hybrid rena skräpet..
Ska du åka lång / längre än 5 mil så kör du ändå bara på bensin.
Sedan så får du släpa runt på både bensin, batterier, elmotor och bensinmotorn plus allt där mellan med ökad förbrukning än om du haft en ren bensinbil eller elbil.
En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull om man har ett körmönster som gör det möjligt att köra på enbart el till vardags. Om den går på bensin några gånger om året, dvs på långresa, gör ju inte så mycket. Problemet jag ser med en laddhybrid är att den inte kommer särskilt långt på el, och på vintern använder många laddhybrider sin bensinmotor för att generera värme.
Jag hade en Golf GTE till låns i våras, den klarade lite drygt 3 mil på el. Trots hypermiling efter konstens alla regler. Därefter drog den mer bensin än en vanlig Golf. Och när den gick på el drog den också betydligt mer än vår e-Golf. En dålig kompromiss helt enkelt.
Så jag håller med. Rena skräpet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

mati skrev:
Gargamel skrev:
largab skrev:
Hej, funderar mellan laddhybrid och EL-bil (typ Ioniq 5).
Vi brukar (innan C19) åka på 2 bilsemestrar/år (tex Alperna, Kroatien). Har någon åkt genom Tyskland och nyttjat Ionity nu i sommar? Det finns ju rätt många Ionity-"stationer" men alla ser ju ut att bara hysa 4 laddplatser !!!
Blir det köer på dessa?
Om det är köer så spelar det ju ingen roll hur fort man själv kan ladda ....
mvh Lars
Enligt mig är en hybrid rena skräpet..
Ska du åka lång / längre än 5 mil så kör du ändå bara på bensin.
Sedan så får du släpa runt på både bensin, batterier, elmotor och bensinmotorn plus allt där mellan med ökad förbrukning än om du haft en ren bensinbil eller elbil.
En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull om man har ett körmönster som gör det möjligt att köra på enbart el till vardags. Om den går på bensin några gånger om året, dvs på långresa, gör ju inte så mycket. Problemet jag ser med en laddhybrid är att den inte kommer särskilt långt på el, och på vintern använder många laddhybrider sin bensinmotor för att generera värme.
Jag hade en Golf GTE till låns i våras, den klarade lite drygt 3 mil på el. Trots hypermiling efter konstens alla regler. Därefter drog den mer bensin än en vanlig Golf. Och när den gick på el drog den också betydligt mer än vår e-Golf. En dålig kompromiss helt enkelt.
Så jag håller med. Rena skräpet.
Jag hyrde en kia octavia hybrid en hel månad innan jag fick min EQC.
Det gick 99.99% på bensin, satt jag en halvtimma på mcdonalds i lindvreten och laddade upp batteriet, fick kanske en 10-15%, det var slut när jag knappt var uppe på motorvägen som ligger brevid donken där. Komplett värdelöst, en ren bensinare av octavian hade nog förbrukat minst 20% mindre soppa mot att släpa på döda batterier.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
mati skrev:
Gargamel skrev:
largab skrev:
Hej, funderar mellan laddhybrid och EL-bil (typ Ioniq 5).
Vi brukar (innan C19) åka på 2 bilsemestrar/år (tex Alperna, Kroatien). Har någon åkt genom Tyskland och nyttjat Ionity nu i sommar? Det finns ju rätt många Ionity-"stationer" men alla ser ju ut att bara hysa 4 laddplatser !!!
Blir det köer på dessa?
Om det är köer så spelar det ju ingen roll hur fort man själv kan ladda ....
mvh Lars
Enligt mig är en hybrid rena skräpet..
Ska du åka lång / längre än 5 mil så kör du ändå bara på bensin.
Sedan så får du släpa runt på både bensin, batterier, elmotor och bensinmotorn plus allt där mellan med ökad förbrukning än om du haft en ren bensinbil eller elbil.
En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull om man har ett körmönster som gör det möjligt att köra på enbart el till vardags. Om den går på bensin några gånger om året, dvs på långresa, gör ju inte så mycket. Problemet jag ser med en laddhybrid är att den inte kommer särskilt långt på el, och på vintern använder många laddhybrider sin bensinmotor för att generera värme.
Jag hade en Golf GTE till låns i våras, den klarade lite drygt 3 mil på el. Trots hypermiling efter konstens alla regler. Därefter drog den mer bensin än en vanlig Golf. Och när den gick på el drog den också betydligt mer än vår e-Golf. En dålig kompromiss helt enkelt.
Så jag håller med. Rena skräpet.
Jag hyrde en kia octavia hybrid en hel månad innan jag fick min EQC.
Det gick 99.99% på bensin, satt jag en halvtimma på mcdonalds i lindvreten och laddade upp batteriet, fick kanske en 10-15%, det var slut när jag knappt var uppe på motorvägen som ligger brevid donken där. Komplett värdelöst, en ren bensinare av octavian hade nog förbrukat minst 20% mindre soppa mot att släpa på döda batterier.
Det du beskriver ovan är ju det klassiska problemet med hybrider. De är ju bra i teorin att de är så flexibla och drivmedelsagnostiska, men i praktiken så varierar ju nyttan en hel del. Nackdelen är ju att de ofta blir lite mindre effektiva då de just måste släpa på dubbla framdrivningssystem.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
largab
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 aug 2020 08:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av largab »

Hej, jag ställde en enkel fråga
"Blir det köer på Ionitys HPC då det bara är 4 pumpar vid varje station?"

Tack David_H för ett vettigt svar.

Övriga idiotförklarar hybriden utan att svara på ursprunglig fråga överhuvudtaget...
Jo, jag vet hybridens tillkortakommanden. Men för egen del så skulle >90% av resorna hemma kunna köras på enbart el, även på vintern. Men vi har inte lust att bli stående i oorganiserade laddköer för att laddnätet inte byggs ut tillräckligt mycket. Man vill ju kunna avverka Tyskland snabbt både ner och hem. Antalet elbilar kommer ju öka mycket snabbare nu än det gjorde för 1 år sedan och man funderar ju på hur laddnätet blir utbyggt för att kunna klara "topparna" då många är ute och åker samtidigt.

Avseende att släpa omkring på onödig vikt ... Jag hittar ingen elbil som väger mindre än hybridvarianterna ...

Men i denna tråd borde Ionity diskuteras, inte hybrid vs helel.
mvh Lars
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

largab skrev:
Men vi har inte lust att bli stående i oorganiserade laddköer för att laddnätet inte byggs ut tillräckligt mycket. Man vill ju kunna avverka Tyskland snabbt både ner och hem. Antalet elbilar kommer ju öka mycket snabbare nu än det gjorde för 1 år sedan och man funderar ju på hur laddnätet blir utbyggt för att kunna klara "topparna" då många är ute och åker samtidigt.
Jag delar helt din oro här också. Är även som Tesla-ägare oroad för att samma kaos och köer som drabbar andra laddnät som Ionity, nu kan komma (även om jag hoppas inte) att även drabba Tesla SuC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar