Vet inte vem som äger flest bilar. Där jag bor är det 24 lägenheter och lika många parkerings platser ändå står det minst 15 bilar på gatanOfarligTesla skrev:Med tanke på att 44% av alla hushåll bor i småhus så håller jag inte med dig om det då även lägenhetsinnehavare i många fall kommer kunna ladda AC. Sen är ju frågan vilka som oftast äger bilar och om det är fler i småhus som äger bil eller inte, det kan jag dock inte hitta någon statistik om. Men med tanke på att det generellt bor fler personer per hushåll i småhus så är det inte orimligt att anta att det finns fler bilar per hushåll i småhus.mati skrev:Jag skulle vilja påstå att denna lilla skaran bildar en rätt stor majoritet i dagsläget.OfarligTesla skrev:Måste prissättningen på snabbladdning nu i det tidiga skedet av elbilar behöva ta i beaktande att ALLA skall få det billigare med elbil? Den lilla skaran människor som idag varken kan ladda på offentlig AC, egen laddning vid lägenhetsparkering eller vid det egna huset kanske helt enkelt får vänta lite med att skaffa elbil. Tror omställningen går snabbare om snabbladdningsnätet kan byggas ut snabbare på grund av bättre ekonomi jämfört med om det skall vara billigare för varenda person.mati skrev:Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Kollar vi på Europa så är 57,6% som bor i småhus (33,6% i fristående och 24% i parhus) så det förändrar inte så mycket där skulle jag påstå. Ser nu att dessa siffror är andelen personer, men det verkar som att det är typ 98,7% så många hushåll som personer i Europa så det blir typ samma.mati skrev:Jag tänkte iofs lite mer globalt och inte bara lilla (än så länge rätt så glest befolkade) Sverige.
Re: Ionitys laddnätverk
Sedan är det inte ovanligt att det även går att ladda bil på parkeringsplats i närheten av lägenhet. Det är ju inte så att det är noll parkeringsplatser för lägenheter. Hur som helst så pekar all statistik på att en klar majoritet bor på plats där det är möjligt att skaffa laddplats.OfarligTesla skrev:Kollar vi på Europa så är 57,6% som bor i småhus (33,6% i fristående och 24% i parhus) så det förändrar inte så mycket där skulle jag påstå. Ser nu att dessa siffror är andelen personer, men det verkar som att det är typ 98,7% så många hushåll som personer i Europa så det blir typ samma.mati skrev:Jag tänkte iofs lite mer globalt och inte bara lilla (än så länge rätt så glest befolkade) Sverige.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Precis, jag bor själv i lägenhet och det är inga problem, hela Stockholms innerstad kryllar ju av laddgator och garage (månadshyra samt kvällsparkering) med laddplatser i. Sen finns det många arbetsplatser där det finns laddstolpar på parkeringarna också så man kan ladda det mesta medan man parkerar där.Svenssons skrev:Sedan är det inte ovanligt att det även går att ladda bil på parkeringsplats i närheten av lägenhet. Det är ju inte så att det är noll parkeringsplatser för lägenheter. Hur som helst så pekar all statistik på att en klar majoritet bor på plats där det är möjligt att skaffa laddplats.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ionitys laddnätverk
Intressanta siffror onekligen.OfarligTesla skrev:Kollar vi på Europa så är 57,6% som bor i småhus (33,6% i fristående och 24% i parhus) så det förändrar inte så mycket där skulle jag påstå. Ser nu att dessa siffror är andelen personer, men det verkar som att det är typ 98,7% så många hushåll som personer i Europa så det blir typ samma.mati skrev:Jag tänkte iofs lite mer globalt och inte bara lilla (än så länge rätt så glest befolkade) Sverige.
Har du länk till din källa?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Japp.TeslaTissel skrev:Intressanta siffror onekligen.OfarligTesla skrev:Kollar vi på Europa så är 57,6% som bor i småhus (33,6% i fristående och 24% i parhus) så det förändrar inte så mycket där skulle jag påstå. Ser nu att dessa siffror är andelen personer, men det verkar som att det är typ 98,7% så många hushåll som personer i Europa så det blir typ samma.mati skrev:Jag tänkte iofs lite mer globalt och inte bara lilla (än så länge rätt så glest befolkade) Sverige.
Har du länk till din källa?
https://ec.europa.eu/eurostat/statistic ... /67027.pdf
Re: Ionitys laddnätverk
Börjat bygga i Helsingborg nu. Hoppas det blir ngt mot fjällen så småningom också.
Re: Ionitys laddnätverk
Citerar mitt eget inlägg från 19 december 2018. Jag hade fel med Ljungby, det blev Värnamo istället. Varberg stämde sedan tidigare. Nu även Helsingborg.mati skrev:Gissningsvis så hamnar en i Jönköping, en i Ljungby och en i Helsingborg. Dessutom Halmstad, Varberg, Vårgårda och Mariestad.
Blir roligt att se hur mycket off jag ligger med min prognos.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19579
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Good Work theremati skrev:Citerar mitt eget inlägg från 19 december 2018. Jag hade fel med Ljungby, det blev Värnamo istället. Varberg stämde sedan tidigare. Nu även Helsingborg.mati skrev:Gissningsvis så hamnar en i Jönköping, en i Ljungby och en i Helsingborg. Dessutom Halmstad, Varberg, Vårgårda och Mariestad.
Blir roligt att se hur mycket off jag ligger med min prognos.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Undra hur det blir med Jönköping? Mantorp till Värnamo är ju ok men Mantorp till Göteborg är lite långt så ngt borde rimligen hamna däremellan.mati skrev:Citerar mitt eget inlägg från 19 december 2018. Jag hade fel med Ljungby, det blev Värnamo istället. Varberg stämde sedan tidigare. Nu även Helsingborg.mati skrev:Gissningsvis så hamnar en i Jönköping, en i Ljungby och en i Helsingborg. Dessutom Halmstad, Varberg, Vårgårda och Mariestad.
Blir roligt att se hur mycket off jag ligger med min prognos.
Re: Ionitys laddnätverk
Det var därför jag trodde att det skulle bli Ljungby och Jönköping. Värnamo ligger ju precis halvvägs däremellam. Det blir lite konstigt nu att smälla upp en ionity i Jkpg. Dessutom ska det ju fungera även för bilar med mindre batterier att ta sig fram överallt. Nåväl, vi får se.macky skrev:Undra hur det blir med Jönköping? Mantorp till Värnamo är ju ok men Mantorp till Göteborg är lite långt så ngt borde rimligen hamna däremellan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Stationen är iprincip klar. Någon komponent som inte fungerande som dom behöver åtgärda innan öppning. Tydligen är det ett norskt bolag med norska tekniker som installerar denna station.mati skrev:Nån som vet hur det går i Örebro?
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Re: Ionitys laddnätverk
Det har ju poängterats tidigare att ionity inte verkar bry sig så mycket om helheten och att långfärdsåkning skall funka. Laddare byggs i kluster runt städer, istället för ett "pärlband" mellan städer likt Superchargers.mati skrev:Det var därför jag trodde att det skulle bli Ljungby och Jönköping. Värnamo ligger ju precis halvvägs däremellam. Det blir lite konstigt nu att smälla upp en ionity i Jkpg. Dessutom ska det ju fungera även för bilar med mindre batterier att ta sig fram överallt. Nåväl, vi får se.macky skrev:Undra hur det blir med Jönköping? Mantorp till Värnamo är ju ok men Mantorp till Göteborg är lite långt så ngt borde rimligen hamna däremellan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
taliz skrev:Det har ju poängterats tidigare att ionity inte verkar bry sig så mycket om helheten och att långfärdsåkning skall funka. Laddare byggs i kluster runt städer, istället för ett "pärlband" mellan städer likt Superchargers.mati skrev:Det var därför jag trodde att det skulle bli Ljungby och Jönköping. Värnamo ligger ju precis halvvägs däremellam. Det blir lite konstigt nu att smälla upp en ionity i Jkpg. Dessutom ska det ju fungera även för bilar med mindre batterier att ta sig fram överallt. Nåväl, vi får se.macky skrev:Undra hur det blir med Jönköping? Mantorp till Värnamo är ju ok men Mantorp till Göteborg är lite långt så ngt borde rimligen hamna däremellan.
Ja, kollar man på Europa-kartan så byggs de tätt tätt på vissa håll och sen är det stooora luckor. Är inget heltäckande nätverk utan man måste vara beredd att ladda hos andra också.
Den söder om Florens kommer man inte till via andra Ionity-laddare idag. Och i Frankrike byggs det 5 st norr om Lyon medan det är helt tomt i andra delar av landet.
Är även ett stort hål i norra Tyskland. Hannover, Bremen, Hamburg... Men nu byggs det tydligen 3 st på nästan samma ställe.
Jag antar att de räknar med att bygga ut så snabbt att ordningen inte gör så mycket?
Re: Ionitys laddnätverk
Finns det någon karta med elbilsägande som man kan lägga över? med tanke på att de flesta resor är korta resor. (och att många (som inte bor i villa) inte har möjlighet till nattladdning) kan de ha någon att göra med att de velat placera laddarna där de används istället för att ha laddare som inte används. De har ju laddarna alldeles intill Autobahn.
Sedan kan det bero på tillstånd, men man kan tycka att mindre ställen skulle vara mer villiga att ge tillstånd ä stora städer.
Eller så lallar det bara runt de som bestämmer platserna, men det är föga troligt. Tror att det ligger en tanke bakom.
Sedan kan det bero på tillstånd, men man kan tycka att mindre ställen skulle vara mer villiga att ge tillstånd ä stora städer.
Eller så lallar det bara runt de som bestämmer platserna, men det är föga troligt. Tror att det ligger en tanke bakom.
Re: Ionitys laddnätverk
Nej om man kollar på hur det såg ut för knappt ett år sedan så rullar det på så snabbt att iallafall jag inte är det minsta orolig. Kan leva med att anpassa mig lite ngt år till. Men jag måste ju inte korsa europa heller.Verdi skrev:taliz skrev:Det har ju poängterats tidigare att ionity inte verkar bry sig så mycket om helheten och att långfärdsåkning skall funka. Laddare byggs i kluster runt städer, istället för ett "pärlband" mellan städer likt Superchargers.mati skrev:Det var därför jag trodde att det skulle bli Ljungby och Jönköping. Värnamo ligger ju precis halvvägs däremellam. Det blir lite konstigt nu att smälla upp en ionity i Jkpg. Dessutom ska det ju fungera även för bilar med mindre batterier att ta sig fram överallt. Nåväl, vi får se.macky skrev:Undra hur det blir med Jönköping? Mantorp till Värnamo är ju ok men Mantorp till Göteborg är lite långt så ngt borde rimligen hamna däremellan.
Ja, kollar man på Europa-kartan så byggs de tätt tätt på vissa håll och sen är det stooora luckor. Är inget heltäckande nätverk utan man måste vara beredd att ladda hos andra också.
Den söder om Florens kommer man inte till via andra Ionity-laddare idag. Och i Frankrike byggs det 5 st norr om Lyon medan det är helt tomt i andra delar av landet.
Är även ett stort hål i norra Tyskland. Hannover, Bremen, Hamburg... Men nu byggs det tydligen 3 st på nästan samma ställe.
Jag antar att de räknar med att bygga ut så snabbt att ordningen inte gör så mycket?
Re: Ionitys laddnätverk
Typiskt exempel på kluster...taliz skrev:Det har ju poängterats tidigare att ionity inte verkar bry sig så mycket om helheten och att långfärdsåkning skall funka. Laddare byggs i kluster runt städer, istället för ett "pärlband" mellan städer likt Superchargers.mati skrev:Det var därför jag trodde att det skulle bli Ljungby och Jönköping. Värnamo ligger ju precis halvvägs däremellam. Det blir lite konstigt nu att smälla upp en ionity i Jkpg. Dessutom ska det ju fungera även för bilar med mindre batterier att ta sig fram överallt. Nåväl, vi får se.macky skrev:Undra hur det blir med Jönköping? Mantorp till Värnamo är ju ok men Mantorp till Göteborg är lite långt så ngt borde rimligen hamna däremellan.
Nere i Europa är det inte lika sammanhängde (än) som du säger, men jag har väldigt svårt att se att de med flit bygger så att långfärdsåkning inte ska fungera. Mer troligt är väl att de sätter igång där de har fått alla tillstånd, elmatning osv klart. Pärlbanden kommer ska du se.
Re: Ionitys laddnätverk
Deras ”utmaning” är ju att de bygger ett nätverk TILLSAMMANS. Dvs alla ska bli nöjda under processen (utbyggnadshastighet/placering/kostnad/osv) OCH det ska dessutom passa billigaste/minsta Forden, likväl som dyraste Audin med största batteriet...
Här kunde Tesla betydligt lättare optimera den initiala utbyggnaden till sina Model S och sen X och nu 3.
Här kunde Tesla betydligt lättare optimera den initiala utbyggnaden till sina Model S och sen X och nu 3.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har svårt att se den stora konspirationen här som vissa verkar vilja se. Jag tror att det är så enkelt att de bygger så snabbt de bara kan. Så fort alla pusselbitar för en station är på plats så börjar de bygga. Att detta ser ut att ske lite random och utan tydlig ambition att vara heltäckande kan ju bero på att det faktiskt är random. Om ett år ungefär ska det finnas 400 stationer som då ska bilda ett hyfast heltäckande nätverk. Om det då fortfarande finns stora vita fläckar mitt i Europa, ja då kan vi börja diskutera om och varför de gör så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag betvivlar att de bygger så snabbt de kan. Möjligtvis så snabbt de vill / tycker att de behöver för tillfället. När volymmodellerna kommer så ökar nog takten på utbyggnaden. iD.3, Q4..
Nästa fråga är, var är elbilarna från de andra medlemmarna i Ionity ? Hur sugna är ex Ford , BMW att satsa pengar på Ionity i dagsläget ?
Nästa fråga är, var är elbilarna från de andra medlemmarna i Ionity ? Hur sugna är ex Ford , BMW att satsa pengar på Ionity i dagsläget ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har noterat att det alltid är ungefär 50 stationer som är under uppbyggnad. Den siffran har inte varierat särskilt mycket det senaste året. Konstigt egentligen, många stationer är ju i princip klara och står och väntar jättelänge, det fattas kanske bara en liten detailj för driftsättning eller så. Ändå så påbörjas inga nya stationer förrän någon annan station har driftsatts.
Jag menar, man skulle ju i princip kunna ha flera 100 stationer samtidigt under uppbyggnad, just eftersom det ändå inte byggs på alla platser samtidigt. Och pengar lär inte vara ett bekymmer. Är det bara en administrativ sak att de inte kan hantera fler än runt 50 samtidiga byggnationer?
Jag menar, man skulle ju i princip kunna ha flera 100 stationer samtidigt under uppbyggnad, just eftersom det ändå inte byggs på alla platser samtidigt. Och pengar lär inte vara ett bekymmer. Är det bara en administrativ sak att de inte kan hantera fler än runt 50 samtidiga byggnationer?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Laban skrev:Jag betvivlar att de bygger så snabbt de kan. Möjligtvis så snabbt de vill / tycker att de behöver för tillfället. När volymmodellerna kommer så ökar nog takten på utbyggnaden. iD.3, Q4..
Nästa fråga är, var är elbilarna från de andra medlemmarna i Ionity ? Hur sugna är ex Ford , BMW att satsa pengar på Ionity i dagsläget ?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här.
Re: Ionitys laddnätverk
Visst är det viktigt att det finns väl utbyggd snabbladdning.Geni87 skrev:Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här.
Nu har Ionity ett specialpris på 80kr per laddning.
Men vad är det riktiga kWh priset?
Jag som inte kan ladda hemma, och kör mycket, är känslig för vad det kostar att snabbladda.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Ionitys laddnätverk
Om man har Audis dyraste abonnemang så blir priset 3,50 kr/kWh så det borde bli någonstans kring 4,00 kr/kWh gissar jag.Zalman3 skrev:Visst är det viktigt att det finns väl utbyggd snabbladdning.Geni87 skrev:Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här.
Nu har Ionity ett specialpris på 80kr per laddning.
Men vad är det riktiga kWh priset?
Jag som inte kan ladda hemma, och kör mycket, är känslig för vad det kostar att snabbladda.
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs